Boris Tiosavljević
Šta
čini psihološki triler dobrim? Tačnije, šta je to zbog čega
njegova radnja uspe da nas potpuno sludi ali da na kraju iz bioskopa
izađemo zapanjeni a ne isfrustrirani? Rekao bih da je taj takozvani
mindbending
faktor sposobnost režisera da uradi dve ključne stvari: prvo, da
nas planski i vrlo kontrolisano
dezorijentiše u pogledu bilo mesta, vremena ili likova (kako
njihovih identiteta tako i uloga i namera), ili kombinacije navedenih
elemenata. Drugo, da ponovnim, pažljivijim gledanjem možemo
relativno lako da objasnimo priču analizom strukture i „skupljanjem“
popularnih Easter egg-ova
(najčešće vizuelni tragovi koji suptilno otkrivaju deliće
misterije, prim.aut.) razbacanih po scenama. U ovom slučaju ćemo se
pozabaviti preambicioznim australijskim projektom Triangle
(2009.), ne jer je odličan predstavnik ove popularne podgrupe
filmova. Naprotv, film je jako podbacio i ne zaslužuje popularnost
koja ga prati, te upravo zato i verujem da, baš kao i Dina,
zaslužuje detaljnu analizu jer se iz greški često nauči mnogo
više nego iz priča o uspehu.
Koliko
sam uspeo da uočim, po mnogima ovaj film uspešno štiklira kućicu
ispred gorepomenutog faktora, a neki film čak
vide i kao remek delo. U redu, ovo poslednje je lako da se opovrgne.
Film nema ni jedan kvalitet za tako visoku kategoriju. Dakle, nema
glumu Danijela Dej-Luisa, sporedne uloge braće
Koen, dijaloge Tarantina, scenario Chinatown-a
(1974.), montažu Edgara Rajta, kameru Lubezkog, muziku Morikonea, a
što je možda i najbitnije, sigurno nema uticaj Građanina
Kejna (1941.), Vertiga
(1958.), Kjubirkovih filmova (Dr.
Strangelove, A
Clockwork Orange, 2001:
A Space Odyssey itd.), ili uopšte bilo
kog filma koji bi se s pravom mogao nazvati remek delom. Naprotiv,
film je bušan i curi na sve strane (pun intended). S jedne strane,
da napomenem da je film imao prilično
tanak budžet ($12 miliona) za taj tip projekta, ali s druge, dok je
to opravdanje za neke manjkavosti, druge su prosto do režije,
scenarija itd. jer svi znamo da ima sjajnih filmova koji su odrađeni
za mnogo manje, kao recimo sjajni Primer
(2004.) koji je koštao neverovatnih 7000 dolara.
Gluma
celokupne postave je primetno loša, jedino je Melisa Džordž
(Melissa George) bila relativno solidna u (glavnoj) ulozi samohrane
majke Jess. Da li je ovo do samih glumaca ili do neubedljivog
scenarija i loših režiserovih instrukcija, ne znam, ali
pretpostavljam da je istina negde između. Apsolutno svaka upotreba
animacije bila je loša i jako me je iritirala. Razumem da sa svega
nekoliko miliona dolara ne može da se odradi dovoljno uverljiva
animacija vode i talasa, ali ne vidim kakvo opravdanje postoji za
jednostavnije objekte, kao što su galebovi, kad je i Hičkok
to bolje odradio u Pticama
(1963.) i to za današnje standarde. Fotografija je dobra, u smislu
kompozicije. Međutim, u mnogo slučajeva,
izbor ugla i načina
na koji se kamera pomera nije najoptimalniji za ono što režiser
(Christopher Smith) i direktor fotografije (Robert Humphreys) u datom
momentu žele da osećamo,
te scene ne ostavljaju dovoljno snažan utisak. Ovo, u kombinaciji sa
mekim, ravnim, ujednačenim
osvetljenjem (kakvo je jos Karl Frojnd osmislio za seriju I
Love Lucy 1951. godine i koje se i dan
danas koristi baš za serije a
ne za filmove),
i blagim sjajem koji se odbija sa svakog dela tela, čini da film
bukvalno izgleda kao neka Netflix serija B produkcije. Frojnd je to
osmislio iz praktičnih
razloga, da ne bi stalno morali da menjaju osvetljenje (a kad
snimanje ide uživo i ne mogu), pa je verovatno iz istog razloga to
urađeno i ovde, ali svejedno deluje jefitno i polu-amaterski.
Legendarni švedski direktor fotografije Sven Nykvist (Persona,
The Sacrifice,
Sleepless in Seattle
i još oko 120 filmova, prim.aut.) je imao običaj da kaže da ništa
ne može tako da upropasti atmosferu scene kao previše svetla, a
ovde je upravo ta mana jako uočljiva – boje su jako žive, svetla
praktično uvek ima na pretek a scene na moru kada oluja prekriva
nebo su očigledno snimljene pukom upotrebom ND filtera, pa sve i
dalje izgleda kao vedar sunčani dan viđen kroz naočare za sunce
(što je više nego evidentno po odsjaju svetla na kosi).
U
nastavku će biti spojlera, ali iskreno verujem da Triangle
nije vredan gledanja pa je i bolje pročitati
da bi se uvidelo zašto.
Razlog
zašto su neki poznati filmovi sa putovanjem kroz vreme dobri leži
upravo u činjenici
da je ovo potpuno sporedna stvar a da se oni fokusiraju na nešto
skroz drugo (Terminator,
Looper...).
Jer putovanje kroz vreme je samo po sebi paradoks a osnovno pravilo
dobre priče
(film, knjiga ili nešto treće, nebitno) je da ako deo iste čine
neobjašnjivi fenomeni, da ih ne treba ni
objašnjavati/racionalizovati (sem ako bi objašnjenje bilo od
suštinskog značaja
za razvoj priče i likova, prim.aut.) jer je to ionako nemoguće.
A ovaj film je toliko pretenciozan da pokušava da objasni vremensku
petlju, što verovatno ni Ajnštajnu ne bi pošlo za rukom.
Da
premotamo priču
kako bi se lakše shvatio problem:
- Dečak vidi majčinu dvojnicu (koja nosi šorts, odeća je bitan detalj) i zbog šoka obara kanticu sa bojom.
- Majka (nosi letnju haljinicu) se iznervira, udari ga jednom, dečak beži u sobu a ona ostaje da počisti nered i pritom isprlja haljinu, zbog čega mora da se presvuče (ovo, iako je logično, ne vidimo, a svaki dobar režiser bi ubacio tu scenu kao obavezni deo montaže jer mora da postoji neki prirodni kontinuitet radnje).
- Jess u šortsu zatim ubija Jess u haljini, ubacuje je u tobru a torbu u gepek, dečaka ubeđuje da je on sve to umislio, stavlja ga na zadnje sedište, i kreću ka luci.
- Ubrzo doživljavaju saobraćajnu nesreću i oboje ginu. Tačnije, sin i Jess u haljinici leže mrtvi pored olupine automobila.
- Taksista, koji je očigledno aluzija na Harona iz grčke mitologije (prevozi mrtve u Had pod uslovom da plate vožnju, to je simbolika ona dva novčića koji se mrtvima stavljaju na oči, prim.aut.) nudi Jess (koja nosi šorts) da je preveze do luke. On kaže da će je čekati a ona, poput Sizifa koji je obećao da će se vratiti u Had ali nije (te je zato i kažnjen da večno gura stenu uzbrdo da bi se ona svaki put samo iznova skotrljala, prim.aut.) obećava da će se vratiti da plati ali to ne čini.
- Umesto toga, ona odlazi na jedrenje sa društvom, i nakon brodoloma, oni završavaju na prekookeanskom kruzeru koji se zove Eol (po grčkom bogu vetra, prim.aut.) i tu se dešava ostatak filma.
- Na brodu nema nikog sem jedne osobe, a to je verzija Jess is jedne od vremenskih ravni (jer se priča neprekidno ponavlja, poput Sizifove kazne) koja pokušava sve da ih ubije jer je ona ubeđena da će samo tako uspeti da raspetlja stvari, prekine ponavljanje događaja i spase sina da ne pogine. Iako ovo većim delom jeste tačno, nemamo ama baš nikakvu ideju kako je došla do tog zaključka.
I
tu je glavni problem – ako je na samom pocetku filma Tommy (Joshua
McIvor) prevrnuo čašu
s plavom bojom jer se prepao dvojnice svoje majke (Jess) koja je već
prošla celu radnju filma, zašto je svaka
vremenska petlja ista?
Jer, morao bi da postoji „izvorni događaj“ kada je sve počelo
i u toj situaciji njena dvojnica iz druge vremenske ravni ne bi
postojala i ne bi mogla da prepadne dečaka.
Pročitao/odgledao
sam gomilu „objašnjenja“ i racionalizacija radnje, ali bez
izuzetka, sve su samo jos više zakomplikovale stvari. Mnogo.
Ironično,
najkonfuznija su objašnjenja sa crtežima i dijagramima. Što
pokazuje da je ili sam autor previše zakompliovao zaplet (što nije
dobro, jer smo onda u nedoumici iz pogrešnih razloga) ili ga uopšte
nije dobro odradio ali ljudi ipak po svaku cenu racionalizuju samo
zato što im se svideo film. Ironično, radnju je tokom gledanja
zapravo prilično lako ispratiti, ali problem nastaje kada pokušate
da objasnite šta vidite.
I
to je upravo glavni problem – dobar psihološki triler vas zbuni
dok gledate ali nakon toga, sve može da se relativno lako objasni.
Međutim, ovde je upravo suprotno, jer je film klasičan komercijalni
(u smislu da cilja na najširu moguću publiku) „odgledaj i
zaboravi“ projekat što se vidi po brojnim elemntima, od kojih sam
neke već i pomenuo: previše vedri vizuali, „crtanje“ teme filma
(Jess je kažnjena u Sizifovom stilu jer je prevarila smrt) baš da
publika ne bi morala kasnije da se pita zašto se sve to dešavalo,
lako razumljiv zaplet ali pun rupa jer nije ni namenjen za naknadnu
analizu, seksi glavna glumica koja svojim izgledom odvlači pažnju
od onoga što bi u dobrom filmu bilo zaista bitno (način na koji je
snimana u krupnom planu naglašava njene senzualne usne, a u širokom
planu noge jer nosi šorts), lako je pretpostaviti ko je
„misteriozni“ maskirani ubica (jer nam to otkrivaju čak tri
različita promotivna postera za ovaj film; ako to nije amaterizam,
ja ne znam šta jeste)...
Režiser
takođe pravi paralele između Jessinog doma/života i broda: vreme
je isto na brodskom i njenom ručnom
satu, imamo „Ae“ oznaku na bubnjevima na brodu i na ulici gde
Jess i Tommy ginu, isti broj (nedovoljno bitne) kabine na brodu i
njenog doma, 237 (aluzija na zlo iz hotelske sobe u Kjubrikovom
Isijavanju;
metalna sekira je takođe omaž istom filmu, prim.aut.), slika
galebova u njenoj kući... Ovo otvara opciju da se sve dešava u
njenoj glavi, ali da se ne zavaravamo, Kristofer Smit nije dorastao
majstoru psihološkog lavirinta, Dejvidu Linču,
kod kog mindtwisting
elementima nekada uopšte ne saznamo uzrok, ali uvek imaju smisla,
dosledni su priči
i međusobno se uklapaju. Kao mehanički
časovnik u tami
– ne vidimo zupčanike,
ali ritmičko
kucanje sugeriše da naprava savršeno funkcioniše. Nasuprot tome,
ovde imamo jarko obasjane zupčanike,
ali jedni su za ručni
sat a drugi za menjač Yuga.
Inače,
sam Sizif je, u iritirajuće nesuptilnoj ekspoziciji, pomenut bez
apsolutno ikakvog razloga
i povrh toga predstavljen kao sin Eola, boga vetra, umesto kao sin
grčkog kralja
Eola. Ovo je bilo potpuno nepotrebno jer bi se paralela izmedju dva
Eola napravila automatski, sve i da ništa nije pomenuto jer smo svi
čuli za pomenuto božanstvo. Dakle, nigde više u filmu ne nalazimo
pomen njega, tako da je ovo vrlo lenj način
da se napravi paralela izmedju Jess i Sizifa i njihovih respektivnih
kazni. Međutim, razlog zašto je Jess kažnjena na sličan
način kao i on
nije ni jednog trenutka objašnjen, jer sve što znamo je da ona baš
i nije najbolja majka na svetu, ali je daleko od najgore. Neki su
njenu sizifovsku kaznu objasnili time što je ona navodno ubila sina
kada je prosuo boju (i da je njega spakovala u gepek) i da tako sve
počinje. Ali ovo
prosto nije istina.
Na
početku filma,
Jess uzima sina u naručje,
nakon što je, po sopstvenom priznaju, očistila
mesto zločina, a
znamo kog zločina – ubila je svoju dvojnicu iz druge vremenske
petlje. Na kraju filma, nakon što prvi put vidimo da udara sina, on
beži u sobu a ona ostaje da čisti
i kritikuje dečaka,
vidno smirenijim
tonom. Dakle, ni jednog trenutka nemamo baš nikakvu scenu, nikakvu
indikaciju da bi zaista ubila sopstveno dete niti da to jeste
uradila, a kamoli da ga je ubacila u gepek, to tek nigde ne vidimo.
Ne možemo da pretpostavljamo stvari za koje nema ama baš nikakvih
dokaza, posao je režisera, montažera i scenariste da nam daju
nagoveštaje i dokaze. Baš suprotno, Jess na kraju ubija „zla
mama“ verziju sebe, da bi ona, „bolja verzija sebe“ preuzela
ulogu majke i tako dobila drugu šansu da bude bolja majka. A takav
način
razmišljanja se protivi pomenutoj teoriji. Štaviše, pažljiv
gledalac je sigurno primetio da su scene sa početka i kraja filma
identične,
isti snimak. Dakle, ako je u torbi na kraju filma dvojnica, onda je
ona u torbi i na početku.
Na
brodu, ona mora da gleda kako druga verzija nje same ubija njene
prijatelje, često
je i sama u smrtnoj opasnosti, da bi na kraju bila prinuđena da i
sama ubija pomenute prijatelje, kako se ispostavlja, mnogo puta (kako
nam jedan trag jasno ukazuje, barem 32 puta, mada ima indikacija da
je broj veći jer
ne možemo da vidimo sve). Zatim ubija i drugu verziju sebe, po
povratku na kopno, što je vidno istraumiralo njenog sina. I nakon
svega toga i saobraćajne
nesreće, ona
ipak odlazi u luku i na putovanje brodom iako zna šta će
tamo da se desi jer se već
desilo. I tu se javljaju dva problema:
prvo, ZAŠTO? Zašto bi želela traumu po 33. put? Neka jednostavno
odustane, mirenje sa sudbinom i surovom realnošću i posledična
smrt uopste nisu loš način
da se završi film, naprotiv, Shutter
Island (2010.) je dobar primer
(lobotomija nije mnogo bolja nego smrt).
Drugo,
film ne objašnjava zašto ona gubi pamćenje
(ima samo deja vu
osećaj) na
jedrilici pa svako ponavljanje radnje na Eolu
proživljava kao da je prvi put. Da, rekao sam da film ne treba da
racionalizuje putovanje kroz vreme, ali to ne važi i za detalje koji
ovako prezentovani deluju kao ad hoc
rešenja loše napisanog scenarija sa jedinom svrhom da izbave
scennaristu iz nezgodne situacije. Inside
Man (2006.) je film u kojem je bitno
zbog čega su se provalnici namerno zabarikadirali u banci koju
pljačkaju tako da nam nije naročito bitno kako su uopšte sproveli
taj plan. S druge strane, serija La casa
de papel, direktno inspirisana ovim
filmom, upravo stavlja akcenat na proces infiltracije u banku,
uzimanja plena, zadržavanja policije i konačno, bekstva. Dakle, ovi
detalji moraju biti jasno prezentovani i da imaju smisla. Tako da u
Trouglu
uzrok amenzije jeste bitan kad je već
logika putovanja kroz vreme stavljena u centar pažnje umesto da bude
samo izgovor da recimo, Jess ode u prošlost i suoči
se sa lošijom verzijom sebe sa ciljem da je ubedi da bude bolja
majka svom sinu. U filmu gde je to
gavna tema, praktično ni jedan od gorenavedenih problema u scenariju
ne bi bio bitan, jer to više ne bi bio film o putovanju kroz vreme,
već iskrena priča o majčinstvu, lepoj i ružnoj strani istog i
mogućnosti da postanemo bolji roditelji svojoj deci. Tu
leži ogroman neiskorišćeni potencijal koji Triangle
zaobilazi kao Majkrosoft poreske zakone i ta jedna promena bi celo
iskustvo gledanja ovog filma učinila daleko podnošljivijim.
Autor kaze da su mu inspiracije bili Memento
(2000.) i Dead of Night
(1945.), ali ko god da je gledao ove filmove zna da to apsolutno nije
istina. Realno, inspiracije su bili Timecrimes
(Los Cronocrímenes,
2007., u kom glavni lik više puta putuje kroz vreme i ubija svoje
dvojnike dok mu zavoji skrivaju lice na skoro
identičan način kao i ovde,
prim.aut.) i Judgement Night
(1959.) epizoda Zone sumraka
(kapetan nemačke
podmornice je osuđen da doveka proživljava poslednje sate putnika
na civilnom brodu koji je svesno potpio, prim.aut.). Inače,
Memento je
upravo primer konfuzne priče
koja funkcioniše jer može lako da se objasni. Prvo, prošlost je u
boji a sadašnjost crno-bela jer Nolan zna da
ćemo pomisliti obrnuto. Drugo, i prošlost
i sadašnjost su podeljeni na po 22 dela i međusobno se ravnomerno
presecaju po principu „malo prošlost pa malo sadašnjost“.
Pritom, prošlost ide unazad a sadašnjost normalno. I to je to,
objašnjeno u 3 rečenice.
Dalje, ovaj princip ne dozvoljava da se priča nepotrebno
zakomplikuje, kao što se uvek i desi kada dvojnici nailaze jedni na
druge u putovanju kroz vreme. Kao sto Ajnštajn reče,
ako ne znaš prosto da objasniš, ne razumeš ni sam. A to je upravo
slučaj ovde jer
priča nema smisla. Zato što putovanje
kroz vreme nema smisla. Stoga je u svim
dobrim filmovima ono izgovor da bi se radnja filma uopšte desila a
ne osnova radnje. I to je jedini istinski kvalitet Trougla
– njegove fundamentalne mane sjajno su upozorenje kako se (ne)
pravi dobar psihološki triler.
Jedan jedini film kom sam dao 1... Nije da je najgori, nego je najiritantniji i najbezobrazniji pokusaj da ispadne pametan... Prezirem takve filmove...
ОдговориИзбришиGledajte Balkansku me(dve)đu, taj yaslužuje kvadratni koren od minus beskonačno. :D
ИзбришиDa, da, kad bi ste se ti, pokojna Mileva i vestacki kuk tvog hrcka skupili da napravite film, ispao bi bolje :D
ИзбришиHahah, pozdrav Godpodaru Kockalone, nisam te prepoznao. :D
Избриши