Alternativni naziv: Queen Margot
Kod nas nazvan: Kraljica Margo
Žanr: Biografski | Drama | Istorijski | Ljubavni
Režija: Patrice Chéreau
Glumci: Isabelle Adjani, Daniel Auteuil, Jean-Hugues Anglade...
Priča:
Mlada Margo je zarobljena u dogovorenom braku u sred verskog rata između Katolika i Protestanata. Nada se bekstvu sa svojim novim ljubavnikom ali ne pronalazi način da se oslobodi svoje moćne i surove porodice.
Moj osvrt:
Sećam se kada je ovaj film kod nas reklamiran iz sve snage. U tadašnjoj Jugoslaviji je imao značaj jer je muziku za njega radio Bregović. Posle tih najava film sam izgubio iz vida do pre nekoliko dana kada sam odlučio da mu pružim šansu. Sada mi je lakše da posvetim pažnju nečem ovakvom nego da verujem u današnji kvalitet gluposti poput Gone Girl, Argo ili prosečnih 12 Years a Slave, Interstellar itd. Sada znam šta želim da gledam. Želim da iskopam ovakve stvari iz naftalina i budem zadovoljan odgledanim.
Priča se vrti oko verskog sukoba između Katolika i Protestanata. Sukob i frka su kreirani odlično i to prerasta u totalni haos. Rezultat haosa je takav da više niste sigurni ko je na kojoj strani. To nije slučaj zbog konfuzije koja se stvara već je to je savršeno zato što pokazuje besmislenost ovakvih podela. Svi su isti, svi postupaju slično a dele se bez ikakvih razloga. Vidite da su i jedni i drugi vođeni svojim principima i ne dozvoljavaju druge opcije. I na kraju nećete izabrati svoju grupu po tome za šta se prodaju već po tome šta čine. Ja ne mogu da delim ljude po verskom opredeljenju, po zemlji iz koje potiču ili bilo čemu sličnom. Naprotiv, baš volim kada se jave i ljudi van Srbije i ljudi koji su drugačijih shvatanja od mojih. Bukvalisti su opasni a bukvaliste gledamo u ovom filmu.
Rekao sam da je muziku za film radio Bregović. To je ono što i očekujete od njega - to je jedini čovek koji zarađuje tako što obrađuje sam sebe. To je ok ali većinu melodija sam doživeo u fazonu "e, ovo je ta i ta pesma, e ovo je iz te i te pesme, e ovo je Vasilisa". Vasilisin moćni glas negde i odlično legne u filmu. Melodije ne mogu da doživim drugačije nego što ih doživljavam kada slušam muziku Dugmeta. No jedna melodija je savršeno legla u najbolju scenu u filmu.
To je brutalna scena pokolja gde vidite oslobađanje ljudskog zla. Muzika tu zaista dodaje atmosferu na jezu koju gledamo. Nema pitanja ko je spreman na nešto ovako brutalno, ko tako lako nosi krv na svojim rukama, jer u sceni gledamo potpuno ljudsko zlo i ludilo koje je obuzelo ljude. Pogrešne stvari zaslepe čoveka, bez obzira da li su to ideali, planovi ili želje. U tom slepilu čovek prelako čini zlo. Dotle je film imao neku lepršavost. Odavao je utisak dela koje će vas pokušati kupiti spletkama, prevarama, trikovima i bludom. Od tog momenta film vas ošamari kao da želi reći "e sada imam tvoju pažnju". Nesvesni smo kao gledaoci toga ko je ovde na čijoj strani, ko koga prestavlja. Samo smo svesni zla. Ako rezonujemo kako treba, ljude i delimo na dobre i zle. Ne generalzujemo, ne optužujemo celu grupu za zlodela jednih, ne mrzimo celu naciju zbog zla nekih ljudi koje potiču iz nje. Tu Kraljica Margo kao film drži predavanje.
Ako pripadate grupi koja čini zlo, uvek možete istupiti iz nje ili odstraniti zlo iz iste. Čovek nema moranje da pripada negde. Ali ako vaši stavovi promovišu zlo, ili ste slepi za zlo, ili ste ga svesni ali vas nije briga. Zašto pokušavate da odbranite nešto što je očigledno loše? Ako mi vi kažete "tvoj blog ne čini dobro pravopisu, kulturnom izražavanju" ili čemuveć, zašto bih branio moj stil pisanja kao pravi. Ovo je sitan primer ali znate na šta mislim. U ovom primeru ja sam svestan zla ali me ne zanima. Ali sada zamislite da imam ekstremne stavove. Da moji stavovi promovišu zlo delanje, zašto biste ih vi branili samo zato što volite da čitate ono što pišem. Morate biti svesni izbora. Pogledajte šta se u ime ove ili one vere radi u ovom filmu? Da li ćete opravdati takva zlodela zato što su u ime vere? Ili ćete zauzeti stav manjine i reći da nešto sa tim stavovima nije u redu, da možda oni nisu oni ono u šta verujete.
Pomenuh spletke. Film ih je prepun. On obiluje spletkama, prevarama, trikovima i ljudskim partijama šaha. Logično, kao i u šahu, nekada morate da žrtvujete figure da biste dobili partiju. Ne volim spletke jer svi to prave onako podmuklo, čisto da izazovu bes nas kao gledaoca. Ovde je to napravljeno veoma pametno. Transparentno je prema nama kao gledaocima, jasno je zašto se to čini a ne samo iz čistog zla. Neke žrtve su zaista šokantne ali ni jedna žrtva nije bezbolna. Zašto je ovde ta igrarija dobra? Zato što je vode inteligentni ljudi a ne šablonski zlikovci. U jednom momentu ćete se zapitati ko tu koga više vara i na koji način. Nema konfuzije, samo ljudska glad za moći i zaslepljenost slavom. Zli likovi i rade samo za sebe, iako su možda deo nečeg većeg.
Grupe koje na vlast stižu gaženjem preko leševa zasnivaju vlast na tiraniji. Kakva je to vlast ako ćeš je slušati iz straha. Strah deformiše čoveka. Ako vladaš zastarašivanjem, oni kojima vladaš veruju u tebe iz straha. Moćni su to vladari navek bili ali njihova imena su u istoriji potpisana krvlju. Kao mudar vladar, vladaš svojim delima i posle smrti. Tvoji postupci su poštovani kroz vekove. Kao tiranin, vladaš samo tim istim leševima preko kojih si gazio.
Među zlikovcima moram da pomenem lik Anžua (valjda sam pogodio izgovor) koji tumači Paskal Gregori. Ova gluma treba da bude reper kako tumačiti negativca. Retko kada možete čuti da ovaj lik nešto izgovara ali njegovi gestovi govore dovoljno. Ovakva njuška sa pogledom koji sve govori se retko viđa. Obično ovakvi likovi budu šablnske ljigavštine koje jedva čekate da neko obezglavi. Ovaj lik oduševljava u svakoj sceni koliko god zao bio. I sama njegova pojava raste iz scene u scenu. Dela prate upravo ono što njegova pojava i donosi. U grupici zlikovaca koja ga prati pojavljuje se i mladi Tomas Krečman. No, koliko god neko drugi bio zao, Gregorijev lik je krao svu pažnju svojim pojavljivanjima.
Imamo i dva lika koji ratuju jedan protiv drugog. Način na koji je prikazan taj odnos je sjajan. Često ljudi sebi bez ikakve potrebe stvore neprijatelja a neretko zapravo ni ne poznaju tog protiv koga se bore. Tragedija ovog dvojca je u tome što shvataju da su samo jedan drugom i ostali. Razmislimo malo, ako je nama kao osobama svrha da učestvujemo u ratu, bez tog neprijatelja mi gubimo svrhu. Njihov odnos započinje u ratu, u borbi na smrt i ta borba ih vezuje. Kako od rata nema bekstva, oni ne izlaze iz rata ali pronalaze zajednički cilj. Njihov zagrljaj na kraju filma je ništa slabija scena od one koju pomenuh gore.
Margo upoznajemo u ulozi mamca. Dogovoreni brak je nešto što bi trebalo da obogalji ovaj lik. Ali lepo je što su nas iznenadili pa imamo snažnu, odlučnu i slobodnu ženu. Slobodnu zato što ima hrabrosti da preuzme stvar u svoje ruke i da uradi ono što želi. Uloga u kojoj je vidimo na početku treba da napravi od nje objekat. Jednostavno, ne očekujete od takvog lika ništa do patnje. Užasno poražavajuću činjenicu da je objekat razmene, sredstvo pomoću koga neko želi postići mir ili pak nešto drugo, nešto podmuklo, ova žena okreće u svoju korist. Ovde već vidite način na koji se spletke razvijaju.
Ovakva junakinja je pravo osveženje. Ako žena vodi igru, obično to bude iz kreveta. Margo zna kada šta treba da učini, kada igra osmehom, kada raspravom, kada ljubavlju. Iskreno, da je ovo bila ona klasična vladavina vaginom, verovatno bi film propao. Margo jeste slobodna u svetu bluda koji je okružuje ali je inteligentna i odlučna. Nema samo sopstveni cilj u glavi već uz njega ima i onaj opšti koji u pravim momentima ima prioritet. Pošto sam sit od savršeno čistih, belih, bogobojažljivih nevinašaca od likova, Margo je baš ono što mi je u filmu trebalo. Mislim da ne bi bilo ok da ne pomenem brutalnu lepotu Izabele Ađani. Podsećam, ona je u vreme snimanja ovog filma imala 40 godina.
Bogatstvo ovog filma je i u nekim sporednim likovima. Jedva se pojave a pokažu veliku ljudskost. Jednostavno se zaljubite u takve likove i ne možete ih zaboraviti iako su potpuno sporedni. Imamo npr. isceliteljku koja neguje kralja. Dobija šansu da pobegne od sve gužve ali ne želi da napusti dvor, ne zato što je kralj dobar prema njoj već zato što tu imamo neki dublji odnos. Ne mogu ovo dovoljno dobro da opišem ali ova žena je ispunjena svojim pozivom. Kao da odlaskom gubi sve ono što ona jeste. Imamo npr. i dželata koji ovde češće spašava život nego što ga oduzima. Ne bih u detalje. Pronađite sami te likove i uživajte u njima.
Kraljica Margo je film prema kom sam imao opasne predrasude. Moram da priznam da su bile pogrešne. Ovo je odličan film u kom sam uživao svakog minuta. Ima odličnu priču, sjajan tempo i dobar zaplet. Njegovo najveće bogatstvo su savršeni likovi, počevši od same Margo (prelepa i ubedljiva Izabela Ađani), preko zlikovaca Ketrin Mediči (odlična Virna Lisi) i Anžua (veličanstveni Paskal Gregori) pa sve do sitnih likova koje pomenuh u pasusu gore. Fanovima Brege će se sigurno svideti to što će njegovu muziku čuti u filmu, onima koji nisu fanovi će verovatno to biti jedna od retkih mana filma. U koju god grupu da spadate, ovo ne treba da propustite.
Zanimljivosti:
Patris Šejru (režiser) je originalno trajanje filma od 160 minuta sve na 138 zbog neuspeha u bioskopima u Francuskoj i kritika da je film previše nasilan. Ovaj film je u godini kada je izašao, u Britaniji bio film sa najboljom zaradom. Scena u kojoj su Margo i La Mol napolju ogrnuti samo crvenim ogrtačem je dodata posebno za američko tržište. Amerikanci su tražili da veza između ova dva lika bude ubedljivija jer je ta romansa karta na koju su oni igrali prilikom reklamiranja filma.
Naj scena:
Zanimljivosti:
Patris Šejru (režiser) je originalno trajanje filma od 160 minuta sve na 138 zbog neuspeha u bioskopima u Francuskoj i kritika da je film previše nasilan. Ovaj film je u godini kada je izašao, u Britaniji bio film sa najboljom zaradom. Scena u kojoj su Margo i La Mol napolju ogrnuti samo crvenim ogrtačem je dodata posebno za američko tržište. Amerikanci su tražili da veza između ova dva lika bude ubedljivija jer je ta romansa karta na koju su oni igrali prilikom reklamiranja filma.
Naj scena:
Pokolj
Moja ocena: 8/10