Kod nas nazvan: Dežurni Krivci
Žanr: Kriminalistički | Misterija | Triler
Režija: Bryan Singer
Glumci: Kevin Spacey, Gabriel Byrne, Chazz Palminteri...
Priča:
Brod je uništen, kriminalci su mrtvi a ključ misterije leži u rukama jedinog preživelog i u njegovoj uvrnutoj priči koja počinje hapšenjem pet prestupnika.
Moj osvrt:
Kada se vodi diskusija o ovom filmu, ne mogu da se otmem utisku da ljudi smatraju da najveću zaslugu za njegov kvalitet i kultni status ima preokret na samom kraju. Pa se onda pojavi druga grupa koja kaže da je film loš baš zato što su skontali preokret mnogo pre kraja. Istu sudbinu ima i Shutter Island. Super je ako ne skontaš preokret. Na sav kvalitet filma budeš fino iznenađen. Ali ni Shutter Island ni Usual Suspects nisu odlični filmovi zbog preokreta koje nam serviraju. Ja sam jedan od onih ko je skontao preokret u ovom filmu mnogo pre kraja. Ali znate šta, to me nije sprečilo da uživam u njemu pa čak ni na ovo drugo gledanje.
Zašto "Dežurni Krivci"? Nije to slučajno. Kada čovek počini samo jednom krivično delo, koliko god puta se kasnije pokajao, koliko god puta pokazivao da je izašao na pravi put, on ostaje obeležen. Ako pak čovek više puta ponovi slične prestupe, on spada u one, kako kod nas kažu "od ranije poznate policiji". Međutim, ako neko po prvi put izvrši krivično delo koje podseća na "rad" pomenutog prestupnika, ko je prvi u koga će biti prst sumnje uperen? Usual Suspects je genijalna analiza umetnosti prevare a ovo što napisah i te kako ima udela u celoj toj priči. Mađioničar bazira svoju tačku na tome da gledate tamo gde njemu odgovara. Dežurni krivci su ljudi u koje su ovde uperene sve oči.
Kada varaš nekog, moraš da ga varaš njemu poznatim terminima. Nećeš smišljati bajke, nećeš govoriti o nerealnim situacijama. Davaćeš mu ono što viđa svakodnevno, davaćeš mu ono što mu je poznato. Upravo to vidimo ovde. Varke se zasnivaju na stvarima koje su ljudi koji bivaju prevareni videli i doživeli više puta. Termini koje neretko sreću, situacije u kojima su bili, priče koje mogu da povežu u iskustvu, sve to ima veze. Naravno, morate i vi vladati svim tim stvarima. Kao majstor prevare, čovek mora da se prilagodi i situacijama i temama.
Kako izbeći sumnju? Morate ljude koje varate dovesti u situaciju da ne mogu da sumnjaju u vas ali da razlozi za odsustvo sumnje budu realni. Najbolje je dati nešto ubedljivo i karakteristično za vas. Nešto što povezuju sa vama svakako može biti iskorišćeno kao savršena maska. Kako bi prevara uspela, moraš onom koga varaš dati ono šta hoće, nešto što bi bio njegov veliki cilj, pobeda ili dobitak. To nešto treba da bude tako da mu izgleda realno ali i veoma primamljivo. Naravno, uvek moraš da paziš i na situacije kada bi on odustao. Kontrola i upotreba čoveka svakako igraju veliku ulogu. Da bi sve to izveo, moraš da imaš strašno osmišljen sistem sastavljen od besprekornih saradnika.
Film veoma brzo počinje da gradi ime Kajzer Sose. Ne znamo u početku puno o njemu ali vidimo kakav strah to ime uliva. Detalj za detaljom, on počinje da izgleda kao sam đavo. E tu je zanimljiva jedna stvar. Da li Kajzer Sose postoji? Koliko god to zvučalo čudno, fizičko postojanje nije ni bitno ako postoji ideja. Ideja o tako nekom ko kontroliše sve, za koga ste čuli da može da pronađe bilo koga, za koga ste čuli da je neuništiv, već unapred budi strah i oprez. Bitno je da ideja živi. Ideja će nadživeti i samog čoveka. Zbog toga mi je genijalna scena u Braveheart gde u završnoj bici i nemamo Volasa fizički prisutnog. Ideja i njegovi ideali su tu. Ta ideja je i posejala seme pobede. Ovde ideja o Kajzeru seje strah a kako vidimo i smrt. Na celu tu priču se nadograđuju i legende o tom čoveku. Sama priča vezana za njega i njegovu porodicu je nešto nadasve jezivo i neizbrisivo iz pamćenja.
Film nam ne pruža samo jednu misteriju, tu imamo više nepoznanica. Iako je sve to deo jedne priče, možemo posmatrati odvojeno sve te teme. Toliko je kvalitetno odrađeno. Zašto su likovi privedeni? Ko je Kajzer Sose (i fizički i uopšte)? Koji su motivi tog lika? U čemu je štos sa famoznim napadom na brod? Jedan put vas vodi kroz više misterija i jedan odgovor može biti dovoljan da pokrije više pitanja.
U filmu nemamo samo jednu stranu koja vara drugu. Ovde ta strana vara i nas kao gledaoce. Ok, kontam da im je to bilo lakše ali ja ne volim kada mi se servira nešto što se zapravo nije ni dogodilo. Recimo film Atonement kada pogledate, shvatite da se sva radnja završila negde posle pola sata a da je sve ostalo zapravo sanjarija i izmišljanje. Onda se iznervirate pitajući se zašto su trošili sat vremena ni na šta. Ovde nije tako drastičan problem ali takvim pristupom su otvorili celu priču na taj način da nismo sigurni šta se zapravo desilo i kako se zapravo desilo. Imamo mi zaokruženu priču ali ispada da je posvećen lep deo vremena izmišljanju.
Film-Noar je bio popularan četrdesetih i pedesetih godina. Po atmosferi i zbog naracije, The Usual Suspects me prilično podseća na te filmove. Na to dodajmo odličnu glumačku ekipu i rezultat nikako nije mogao da omane. Kada kažem da je Naj scena rasplet, tu nikako ne mislim na preokret već na pokazatelj onoga što sam pričao o umetnosti prevare. Usual Suspects to dostavlja u najboljem svetlu.
Zanimljivosti:
Kada Redfut baci cigaretu na Mekmanusa, on je trebao da ga pogodi u grudi međutim ona je završila u licu tako da reakcija Stivena Boldvina nije gluma. Svi glumci su plaćeni manje nego uobičajeno za svoje uloge. Kada je dobio oskara za svoju ulogu, Spejsi je izjavio: "Well, whoever Keyzer Soze is, I can tell you he's gonna get gloriously drunk tonight.". On je za vreme snimanja držao svoje prste zalepljenim kako bi se bolje prilagodio ulozi. Inspiracija za Kajzera Sosea je ubica Džon List.
Zanimljivosti:
Kada Redfut baci cigaretu na Mekmanusa, on je trebao da ga pogodi u grudi međutim ona je završila u licu tako da reakcija Stivena Boldvina nije gluma. Svi glumci su plaćeni manje nego uobičajeno za svoje uloge. Kada je dobio oskara za svoju ulogu, Spejsi je izjavio: "Well, whoever Keyzer Soze is, I can tell you he's gonna get gloriously drunk tonight.". On je za vreme snimanja držao svoje prste zalepljenim kako bi se bolje prilagodio ulozi. Inspiracija za Kajzera Sosea je ubica Džon List.
Ulogu Dejva Kujana odbili su Paćino, De Niro i Volken. Stiven Boldvin i Kevin Polak su pokazivali netrpeljivost za svo vreme snimanja. Reč "fuck" je izgovorena 98 puta. Del Toro je predložen od strane Spejsija. Spejsi je razgovarao sa stručnjacima za cerebralnu paralizu kako bi se spremio za film. Rečenica "the greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist" pripada francuskom pesniku Bodleru. Na mnogim jezicima Kajzer znači car.
Naj scena:
Rasplet
Moja ocena: 8/10