Žanr: Avantura | Drama | Triler
Režija: Henri-Georges Clouzot
Glumci: Yves Montand, Charles Vanel, Peter van Eyck...
Priča:
U oronulom selu u Južnoj Americi, četvorica muškaraca unajmljena su da prevezu hitnu pošiljku nitroglicerina, bez opreme koja bi taj posao učinila bezbednim.
Moj osvrt:
Dok ovi ljudi ne krenu kamionima na svoje odredište, može vam se učiniti da film troši previše vremena. No, čekanje je praktično glavni junak ovog filma, tako da i ovo nije bez razloga. Mesto koje vidimo izgleda kao da se ne nalazi ni na jednoj mapi. Neki prašnjavi deo Južne Amerike u kom vidimo ljude koji se ne kreću, već trunu. Kao da im je neko isključio životni napon a oni ostali da sede u senkama i znoju gledajući jedni druge bez nade i bez reči. Kluzo nas odmah gura u prašinu, u stanje između života i smrti gde se ne vidi izlaz.
Film je studija o očajanju i o ljudskoj tvrdoglavosti da pronađu smisao čak i u najluđim situacijama. Četiri muškarca voze kamione natovarene nitroglicerinom preko planinskog puta. Sa jedne strane zvuči kao heroizam, zar ne? Zbog čega bi se drugo rizikovao život. Ne, nema ovde heroizma. Čekaj, možda je TO moralna odluka da se uradi nešto za veće dobro? Ne, nema ovde ni morala. Šta onda gledamo? Gledamo potrebu da se preživi, da se pobegne iz mesta koje je postalo simbol stagnacije i propadanja.
U Kluzoovom svetu sve ima težinu - svaka rečenica, svaka kap znoja, svaki kamen na putu. Od momenta kada čujemo zvuk paljenja kamiona, film je napet do samog kraja. Nema muzike. Zvuk motora, škripa točkova, disanje vozača - sve postaje muzička numera straha. The Wages of Fear postaje film u kom mi počinjemo da dišemo plitko.
Kluzo je u potpunosti odbio da bude moralista. Nije zainteresovan da nam pokaže ko je ovde dobar a ko loš. Ono što hoće je da nam pokaže kako čovek reaguje kad se suoči sa apsolutnom opasnošću, kad zna da svaki trzaj može da znači kraj. Wages of Fear je lekcija o tenziji ali i o granici ljudske izdržljivosti. Ono što Hičkok perfektno radi kroz stil i formu, Kluzo radi brilijantno kroz znoj i prljavštinu.
U središtu priče nije eksploziv koji čekamo da se aktivira. Ne, braćo i sestre. U središtu priče je ljudska praznina. Ovi ljudi su mrtvi i pre nego što krenu. Kamioni su samo sakrofazi koji oni voze. Dok prelaze mostove, klizišta, dok svaki metar prestavlja novi korak nade, postaje jasno da ovo nije avantura - ovo je egzorcizam. Oni iz sebe pokušavaju da isteraju demone koji su ih sahranili mnogo ranije - kukavičluk, besmisao, osećaj da su postali višak na svetu.
Mario, glavni lik, počinje kao cinični Francuz ali kako put odmiče, iz njega izbija ono što ni sam ne razume - strah, slabost pa i apsurdna želja da preživi makar sve izgubio. Montanova gluma je u tim momentima perfektna. Kluzo ne nudi iskupljenje. Kad se sve završi, nema osećaja trijumfa. Ostaje samo praznina. Kao da nam govori da je svet prevelik za bilo kakav trijumf malog čoveka.
Ritam filma je spor, iscrpljujući i pun tišine. Nema muzičke pozadine, nema utehe u melodiji. Samo zvuk motora, pucketanje guma, kotrljanje kamenja. I sve izgleda kao zvuk smrti koja se približava ali nikako ne dolazi. Ta napetost, ta stalna neizvesnost, ono "uskoro" koje se ne pojavljuje - to je suština Kluzoovog realizma ovde. On pokazuje da katastrofa nije trenutak - ona je stanje.
Naftna kompanije deluje kao viša sila koja se ne pojavljuje ali sve kontroliše. Ljudi su samo potrošni materijal, brojke, gorivo za mašinu profita. Kapitalizam u filmu nije politička ideja, on je religija. Kao i u svakoj religiji, vernici nekada moraju da stradaju da bi oltar ostao uspravan.
Retko gde sam video ovaj nivo psihološke težine. Kluzo ne režira akciju, on režira strepnju. Njegova kamera se ne fokusira na pokret već na trenutak pre pokreta. To je zadržavanje daha koje traje beskonačno dugo. On snima lica koja su već pred slomom, oči koje više ne znaju da li gledaju napred ili u sebe.
Čini mi se da i svaki segment puta postaje metafora. Blato koje proguta točkove je isto ono blato iz kog ne možemo da se izvučemo. Most koji se ljulja nad provalijom postaje slika moralnog balansiranja gde svaki korak može biti onaj poslednji. Nitroglicerin u kanisterima je samo fizička manifestacija onog što ljudi već nose u sebi - unutrašnju nestabilnost, prelivanje besa i straha. Takva eksplozivna smesa osećanja samo čeka varnicu.
I kada dođe momenat eksplozije, to nije prikazano kao kulminacija. Nema spektakla. Samo kratki bljesak i tišina. Kao da priroda nema više energije da reaguje. Ta rezignacija prirode, taj hladan odnos prema ljudskoj tragediji čini ovaj film još ubedljivijim. Nema smisla, nema poruke. Postoji odsustvo spasenja u svetu koji ne zna više šta da radi sa ljudima koji još uvek dišu.
Kraj filma je ironičan, brutalan i za moj ukus se previše oslanjao na sudbinu. Nema neke nagrade za pobednika, ostaje mu samo groteskni, pijani ples radosti. Kao da se univerzum smeje u lice uspehu čoveka i kao da nam govori da ništa ne osvajamo - samo stižemo do još jednog kraja.
The Wages of Fear je film o pokretu koji ne vodi nikuda, o hrabrosti koja ne spašava, o ljudima koji pokušavaju da pobegnu iz pakla ne shvatajući da ga nose u sebi. Njegova snaga nije u priči nego u atmosferi, u neizdrživom osećaju zagušljivosti gde ti kao gledalac počinješ da se znojiš, da ćutiš, da se pitaš koliko dugo nam je ostalo do eksplozije. Kluzoof film ostaje kao jedno od napetijih iskustava u istoriji kinematografije ali i jedna od najdubljih alegorija o ljudskom stanju. Jer čovek, kada ga pritisne očaj, postaje voljan da rizikuje sve - ne zato što voli život, već zato što ne zna šta bi s njim.
Zanimljivosti:
Snimanje je počelo 27 avgusta 1951 i trebalo je da traje 9 nedelja ali previše problema je bilo: kišna sezona pa su se kamioni zaglavljivali u blatu, kranovi su padali što je uništavalo setove gde je film sniman, Kluzo je slomio članak, Vera Kluzo se razbolela. Tako da je zbog svega toga film probio planirani budžet za 50 miliona franaka. Snimanje je trebalo biti u Španiji ali je Iv Montan odbio da snima tamo sve dok je fašistički diktator Franko na vlasti. Prvi film koji je osvojio i zlatnu palmu i zlatnog medveda. Filmski debi Vere Kluzo koja je glumila samo u tri filma i sva tri je snimao njen suprug. Iv Montan, koji je tada bio poznat kao pevač, bio je oduševljen Čarlsom Vanelom koji je svoje scene snimio u jako malom broju pokušaja.
Naj scena:
Završnica puta.
Moja ocena: 8/10
Sledeći...