Žanr Krimi | Drama | Horor | Misterija | Triler
Režija: Henri-Georges Clouzot
Glumci: Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse...
Priča:
Supruga i ljubavnica omraženog direktora škole planiraju da ga ubiju, verujući da imaju savršen alibi.
Moj osvrt:
Kada sam bio mlađi, gledao sam Les Diaboliques pre svega što na svim relevantnim listama bio smatran za jedan od najboljih horora. I tada sam bio zadovoljan mada ne znam da li bih ga svrstao u horor. Sada sam imao zadovoljstvo da pogledam ono što ovaj film zapravo jeste. Ne samo da je on započeo nešto što se smatra psihološkim trilerom, već napetost u ovom filmu nije samo doživljaj već i fizičko stanje. Ovde ne mora da bude vriska da shvatiš šokantnost situacije - tišina je dovoljna. Senke u kojima ne vidiš ništa deluju opasnije od oštrice noža koju bi video. Ne iscrpljuje ovaj film zapletom već te potopi duboko u nesigurnost, u sumnju u moralnu kaljugu iz koje ne možeš izaći čist.
Okruženje u kom je smeštna priča je banalno. Internat u kom disciplina i spoljašnji mir ne uspevaju maskirati trulež. Ovaj internat zapravo postaje simbol društva u malom – mesto gde se autoritet pretvara u tiraniju, gde ljubav prerasta u bolest, a porodične uloge u okove iz kojih nema bega. I ono što je fascinantno, internat nosi veliku klaustrofobičnost i na neki način osećaj zatvorenosti i prljavštine. Kao da se u bazenu ispred internata ogleda sve ono što ljudi predstavljaju u ovom filmu. Kao što rekoh, obična lokacija ali nosi neku nevidljivu ali osetnu traumu.
U središtu priče se nalaze tri osobe. Prvo, imamo direktora (eto ga autoritarni nasilnik), njegova supruga koja nosi ulogu žrtve i negova ljubavnica koja je ovde simbol bunta. I oni funkcionišu tako da svako od njih drži konce nad životima ovih drugih a svi ostaju zarobljeni u igri iz koje ne možeš izaći neokrnjen. Iako deluju nespojivo uloge supruge i ljubavnice, ovde su one ujedinjene mržnjom prema muškom nasilniku. Njihova namera može biti gledana kao zločin ali u isto vreme je borba za slobodu. No one ne postaju samo saučesnice u toj borbi već i saučesnice sopstvene nesreće.
Odluka da se reše ovog nasilnika označava početak haosa. Jasno je da ništa više neće biti isto. U tom trenutku film ne samo da postaje psihološki triler već i ogledalo društvenih moralnih lomova. Smrt ovog čoveka bi trebalo da im donese slobodu, no ona donosi ropstvo, ropstvo straha, griže savesti i sumnje. Kad film želi da nam pokaže kako nekog zlo izobliči to uvek bude prenaglašeno, užasno tragično i upečatljivo. No neretko mi fali trunka realnosti u svemu tome. Les Diaboliques na savršen način pokazuje kako čovek ne može tek tako da pređe granicu zla a da ga ono ne proguta. Što bi reklo jedno naše domaće zlo, "ko se lača mati..."
Imamo zločin i pretpostavljamo ka čemu će film ići, zar ne? Zar ne? E tu je prvi momenat gde nas Kluzo namagarči. Telo nestaje, tragovi zločina isparavaju. Šta je stvarnost onda? Da, očekivali smo strah ali ovaj sada menja lice. Taman je bio strah od zakona ili otkrivanja a već je preošao u onaj gori - strah od nepoznatog, od onog što je skriveno, od toga da počinjemo sumnjati u stvarnost onog što vidimo. I ovaj obrt koji nam Kluzo donosi (ne samo jednom) je ključni. Nije to onaj šok efekat koji je sjajan jer ga ne očekuješ a zapravo je besmislen i šteti priči. Ovaj obrt je takav da mi kao gledaoci više ne znamo kome da verujemo. Više ne verujemo ni onom što sami vidimo.
Jedna o onih pametno skrivenih stvari koja je ovde jako bolna dimenzija a to je simbolika porodice. Supruga, iako u centru priče, ostaje figura krhkosti i straha. Gotovo da izgleda kao dete koje ne ume da donese odluku. Njen odnos sa mužem jeste odnos žrtve i nasilnika ali istovremeno je i odnos deteta koje ne uspeva da se odvoji od roditeljske dominacije. On je za nju figura autoriteta, kazne, straha a ona ne može da ga pobedi bez pomoći druge žene. Time se priča pretvara u perverznu imitaciju porodice gde muž, žena i ljubavnica postaju začarani trougao sa roditeljsko-dečijim sukobima.
Ono što je još uvrnutije, ljubavnica nije samo partner u zločinu već izgleda kao neka vrsta zamenske sestre ili čak majke koja preuzima inicijativu i vodi slabiju. Njihova zajednica se ne gradi na ljubavi već na zajedničkom teretu i zajedničkom neprijatelju. U tome donekle i leži jezgro ove tragedije - porodica koja nije formirana na ljubavi se neminovno urušava.
Psihološki aspekt filma se ogleda u stalnoj smeni moći između likova. I supruga i ljubavnica pokušavaju da preuzmu kontrolu nad situacijom, ali koliko god se trudile ona im je sve dalja. Kao da film pokazuje da prava moć nije u našim rukama već se nalazi u strukturi odnosa, u onome što nosimo iz porodice, iz društva. Njihove uloge nisu samo društvene već i duboko psihološke, oblikovane godinama ponižavanja, neostvarenih želja i strahova. -
Zaplet se može posmatrati kao borba za oslobođenje iz porodičnog zatvora. Muž je simbol represivnog oca a njegova supruga i ljubavnica zarobljene ćerke koje žele slobodu. Ovde se cena tog oslobađanja pokazuje previsokom. Kada one ubiju oca on se na neki način vraća kao sablast i deluje još strašiji. Ovde film pokazuje kako naši najdublji strahovi iz detinjstva, strahovi od autoriteta i kazne zapravo nikada ne umiru.
Kluzo pokazuje da je majstor režije prostora i ritma. Kamera klizi kroz hodnike, zastaje na licima, igra se sa svetlom i tamom. Kao što rekoh, napetost nije samo osećanje već fizičko stanje i na ovaj način Kluzo ne smatra gledaoca za posmatraća već i za učesnika. Nisu samo njegovi likovi u mraku i neznanju šta se zaista desilo a šta je privid.
To je zapravo ključ ovog filma, ta nesigurnost a doneo ju je obrtima. Vratimo se na Gone Girl recimo čiji obrt je obesmislio likove napravivši idiote od njih. Koliko god je želeo biti simboličan, morao je znati da simboliku nose pametne stvari. Da ne spominjem spektakle koji imaju obrte radi obrta. I danas kad smo navikli na sve žive obrte, Les Diaboliques stoji postojano i dalje uspeva da oduševi. Nije samo njegova snaga u radnji i atmosferi, već i u tome da nisi siguran gde je granica između stvarnosti i halucinacije.
Film se završava na neki način kao noćna mora. Sve što je poznato postaje pretnja. Sve što je bilo sigurno, postaje laž. Kada sam prvi put video rasplet, bio sam nekako razočaran jer mi se činilo da je film ubio magiju. Par minuta kasnije sam već bio oduševljen ali i u totalnom beznađu. Nema čistog izlaza, nema katarze.
Les Diaboliques pokazuje na najbolji način da strah nije u onom što vidimo već u onom što slutimo. On je priča o zlu koje raste iz intimnih odnosa, iz porodice, iz ljubavi pretvorene u mržnju. Da li je ovo horor? Ne bih rekao. Ali pokazuje da zlo ne dolazi iz pakla, iz uma velikog zločinca. Zlo dolazi iz naše kuće, iz naše porodice, iz nas samih. To je stvarni horor u kom živimo.
Zanimljivosti:
Kluzo je kupio prava da snimi ovaj film nekoliko sati pre Hičkoka. On nije bio zadovoljan glumom Simone Signoret jer je po njemu nastupima odavala rasplet filma. Izjavio je kako nije trebalo da joj da da pročita kraj scenarija. Iako je izgubio prava da snimi ovaj film, Hičkok je bio oduševljen Kluzoovom verzijom. Simone Signoret ne zna da vozi zato u svim scenama sa vožnom to radi Vera Clouzot. Vera Clouzot koja u filmu tumači lik koji ima srčane probleme je i sama preminula od infarkta u 48. godini, 5 godina posle snimanja ovog filma.
Naj scena:
Praćka?
Moja ocena: 9/10