Obavestenje

Obaveštenje: Još jednom bih vas zamolio da se ne potpisujete sa Anoniman već ukoliko nemate neki od ponuđenih naloga, koristite opciju ime/url gde možete upisati samo polje ime.

понедељак, 21. јул 2014.

Transcendence (2014)


Transcendence (2014) on IMDb
Kod nas nazvan: Virtuelna Svest
Žanr: Naučna Fantastika | Triler | Misterija | Drama
Režija: Wally Pfister
Glumci: Johnny Depp, Rebecca Hall, Morgan Freeman...

Priča:
Naučnik koji se bavi veštačkom inteligencijom kreće na opasan pohod kada njegovu svest smeste u računar.

Moj osvrt:
Kada pogledamo u nazad i vidimo koji filmovi su zapravo najznačajniji u svetu naučne fantastike, dođemo do toga da danas ljudi jednostavno nemaju maštu. U principu nije to problem samo sa filmovima, to je problem i sa knjigama. Koje knjige su najbitnije u sci-fi žanru - Klark, Asimov, Herbert, Vels, Vern itd. Pogledajte kada je to pisano. Pitate se zašto nemamo više takvih dela u ovom žanru? Zato što se ljudi prave pametni pa previše misle. Čitao sam nedavno neku Krajtonovu knjigu i ljudi su to napljuvali u fazonu "ovo nema šanse da se desi, nema to veze sa naučnom fantastikom". Pa sve i da nema. Jel postoje oni Herbertovi crvi iz Dine? Jel napravljen pozitronski mozak koji Asimov pominje? Da li smo dobili HAL-a? Mačujemo li se lightsaber-ima? Gde vam je mašta mudroseri?! Još kad vidim da Igre Smradi spadaju u Sci-fi dođe mi da se obesim za Zvezdu Smrti, ali još nije stvorena pa ne mogu to da uradim. Elem, kada sam čuo za ideju Transcendence-a, rekao sam go for it. Zašto da ne? Mislim, nisam nipošto očekivao neki kvalitetan film ali daj malo mašte u toj naučnoj fantastici čoveče. Koliko god ova priča zvučala besmisleno, ima sasvim dobar potencijal da napravi nešto simpatično. 

Brzo saznajemo u čemu je štos, nema tu neke velike mudrosti. Problem je što je ovo od početka do kraja mlako u svakom prokletom segmentu. Prvo imamo bračni par genijalaca (Dep i Rebeka Hol). To je ok. Potom imamo grupu koja se suprotstavlja njihovoj ideji tj. tehnologiji koju oni zastupaju. E tu već nešto debelo ne valja. Ta grupa deluje kao grupa ekstremista koja će učiniti sve samo da ovi ljudi ne pokažu neki napredak u onom što rade. Prvo, kako se ta grupa sakupila? Mislim, ako su žestoki protivnici tehnologije, morali bi se dogovarati poštom ili šta već. Ah da, glup sam, telefoni, internet, računari, to uopšte ne spada u tehnologiju, zar ne? Drugo, ako se okupiš oko nekog jasnog cilja, moraš da imaš valjan razlog. Imaš dva genijalca koji imaju u glavi neki veliki projekat. Oni imaju viziju da će to doneti napredak. E sada, grupa se okuplja da se suprotstavi ovome. Jel ovo samo meni smrdi? Na osnovu čega tvrdiš da će taj naučni rad doneti zlo? Šta, radio si nešto u životu i stvorio pa možeš da sereš po kreaciji drugih ljudi? Hoćeš da kažeš da je ta ekstremistička grupa sastavljena od sve samih genijalaca koji znaju zapravo gde rad ovih naučnika vodi? Ma daj. Lepo kaže Miki Manojlović u Hadersfildu, napravi nešto pa onda seri o tome. Ok, nije frka ako ti lupetaš o tome bez ikakvog uticaja kao što ja lupetam o ovom filmovima. Nemam nikakav uticaj ni na šta. Ali zamislite sad da spalim traku nekog filma kada on stigne u bioskop samo zato što se meni ne dopada. 

Takođe, ako već imaš čoveka na samrti, pokaži šta se gubi njegovom smrću. Mislim ok, on je genije, Džoni Dep je, ali majku mu staru ovo je tako jadno namešteno samo da bi se došlo dotle da mu smeste svest u računar. Zašto onda nisi isekao sve to i odmah mu stavio svest u računar u prvoj sceni? Prvo bi elimnisao ovu bespotrebnu grupu koja se, jelte, bori protiv naučnika. Drugo, ne bi ovoliko omanuo na drami. Imaš bračni par i sve što postoji od drame je to da ona kaže njegovoj svesti "nedostaješ mi". A i to je neubedljivo. Pazi, imaš toliko opcija da pokažeš žudnju jednog prema drugom, da pokažeš kako jedno drugog upotpunjavaju, kako jedno zbog drugog rade ovo što rade. Doduše to bi i bilo donekle dobro pokazano da nisu razblažili postupke likova. Ovako gledamo kako lik umire i kažemo "mnja". Gledamo kako se drugi lik bori da smesti svest ovog umirućeg u računar i kažemo "ajde bre više" jer znamo gde to vodi. Onda gledamo neke scene koje bi trebale biti emotivne a upravo one pokažu šta će se desiti kasnije i tako film postane predvidiv. 

Zašto sam rekao da je film imao potencijal? Samim tim što čovekova svest dolazi u računar imamo beskonačne mogućnosti da on pokupi svo živo znanje sa mreže. Ako je čova dobar, može napraviti gazilion dobrih stvari. Čoveče, pa barem 90% problema u svetu bi bilo rešeno. Ne postoji sfera koja se ne bi mogla unaprediti. Još bolje, ako je čova zao, može napraviti takav haos da će se planeta žestoko unazaditi. Ovde imaš naučnika tako da taj brilijantni um nudi beskraj potencijala. Na šta su se odlučili? Ni na šta. Napravili su totalno malu pričicu koja je impotentna do krajnjih granica poimanja. Zašto? Da bi kao mogli da nam serviraju obrt. Ako žena koja 90 minuta filma mesi kolače postane heroj ili zlikovac, nisi mi servirao obrt, samo si mi pokazao da nisi imao pojma šta da radiš sa tim likom do kraja. Tim glupavim obrtima koji ništa ne doprinose ne možeš da me kupiš. To nije obrt, to je dokaz apsolutnog odsustva mašte i znanja.

Potom imamo gomile scena sa tim tzv. pokretom otpora. Najbolje (sarkazam) od svega je što nekog vođu tog otpora glumi Kejt Mara. Da ta devojka glumi u Kumu, ne bih ga reprizirao u životu. Toliko je drvena, neprirodna i užasavajuće iritantna. I ona nam kao drži neke velike govore. Svaki prokleti govor treba da nam ostavi utisak a zapravo ta priča dođe do mene, odbije se i dobrano me iznervira patetikom i šablonskim rečenicama. Prosto ne znam koga bih pre išamarao, režisera koji odabere ovakvu glumicu za ulogu koja zauzima više od dva minuta ili scenaristu koji napiše ovakav bulšit. Mislim sama ta grupa je glupa, bespotrebna i besmislena. Ovaj antipatični lik sa svojim antipatičnim trabunjanjima mi zaista nije trebao. Ali fak, neko treba da nam pokaže kako nas nauka može voditi u propast. Ne, braćo i sestre, u propast nas vode oni sužene svesti, oni koji smatraju da postoji samo jedan tj. njihov put. Oni otvorenog uma nas mogu naučiti i dozvoliće da ih učimo. 

E sad da se vratim na početak teksta. Mašta je i te kako dobrodošla u vremenu kada se kopira svaki mogući filmski hit. Ne tražim da me ubediš da je realno ono što gledam. Mislim ne kažem, možda to bude realno za 1000 godina. Ne smeta mi bilo šta fantastično ako mi daš dobar razlog. Ali čoveče, potrudi se da barem to pokriješ nekom pričom. Ne možeš da mi pokažeš kako materija i neke tamo čestice izlaze iz zemlje tek tako. Kaži mi kako su dospele tamo. Nije bitno, ne moraš smisliti u potpunosti logično rešenje. Fantastika ti dozvoljava da smisliš bilo šta. To "bilo šta" je svakako bolje od ničega. Mislim nije kao da smišljaš radnju za film pa ćeš se zeznuti i smisliti Igre Gladi jer eto, desi se da probiješ krajnje granice idiotizma. Ovo su sitni detalji, začini ih nekim idejama. To svi vole. Sitnice mnogo znače. Star Wars je upravo na tim detaljima razvio neverovatno dobre stvari. Ne tražim ti to, ne tražim epohalnu ideju, ali daj mi nešto na čemu mogu da baziram ono što vidim. 

Zapravo, najgora stvar u filmu je ta što Depov lik čija je svest u mreži nije ostvario pun potencijal. Takvom geniju nije dovoljno da pokaže samo da je baja u svom selu i da tamo može da vlada. Takvi ljudi razmišljaju mnogo dalje i mnogo više. Čoveče, pa samo kad kažeš naučnik, to zvuči veliko, to zvuči i besknonačno i bezgranično. A šta si mi ti uradio? Ograničio si ga na njegovo dvorište samo zato da bi mi servirao neku baljezgariju od patetične dramice sa obrtom. Neće da može. Svakako je ovaj film suviše neozbiljan da bude neka majstorija ali mogao je biti mnogo više od ovog što je prikazao. Zapravo, teško je mogao biti lošiji od ovoga uprkos što nije smeće niti katastrofalno loš. Ovo je najgluplja izvedba ovakve ideje. Zbog blesave ideje ću i biti velikodušan sa ocenom. U ovo je uloženo premalo truda da bi bilo vredno veće pažnje. Jadna izvedba, slabo iskorišćen potencijal, odličan izbor glumaca kojim pak nisi dao ničim da ti doprinesu, preseravanje u nekim elementima za koje nisi dao temelj - šta očekuješ, da pobereš lovorike? Zelen si još. Da bi pobrao lovorike moraš debelo da se oznojiš.

Zanimljivosti:
Rediteljski debi Volija Fistera. Ovo nije prvi put da Pol Betani glumi lika koji je povezan sa visokom tehnologijom i računarima. On pozajmljuje glas Džarvisu, računaru Tonija Starka (Iron Man).

Naj scena:

- So you want to create a god? Your own god?
- That's a very good question. Isn't that what man has always done?


Moja ocena: 5/10

6 коментара:

  1. nisam vise anoniman :D23. јул 2014. 00:37

    Dugo nisi pominjao Igre gladi. :D

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaš kako, uvek porediš stvari sa onim koje su dostigle vrhunac u svojoj kategoriji. Igre Gladi su vrhunac u kategoriji vređanja inteligencije

      Избриши
  2. Sinoć sam pogledao ovaj film i slažem se sa većinom stvari iz teksta. Šteta, jer je film imao odličnu polaznu ideju i samim tim jako mnogo potencijala, ali ogromne probleme sa razradom (ili bolje rečeno nedostatkom razrade). Ideja o ljudskoj svesti u kompjuterskom sistemu nije nova, pa sam zato očekivao mnogo više od gnjavaže koja u dva sata trajanja postavi neka bitna pitanja na svega desetak sekundi ukupno. Po mom mišljenju, film koji na mnogo bolji način obrađuje istu temu je "The Lawnmower Man", koji realno nije ništa specijalno ali bar ima dva odlično motivisana lika: profesora koji iskreno veruje da čini dobru stvar i kosača koji psihički ne može da se nosi sa ogromnim moćima koje mu daje sistem. "Transcendence" je sa te strane prilično mlak: nijedan lik nema pravu motivaciju, nijedan lik se ne razvija i nijedan lik se ne ponaša kako bi se čovek realno ponašao u situacijama koje film prikazuje. Mada, već je odavno jasno da se u današnjoj kinematografiji više ceni vizuelni identitet filma nego njegov sadržaj.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "već je odavno jasno da se u današnjoj kinematografiji više ceni vizuelni identitet filma nego njegov sadržaj" - sve si rekao :)

      Избриши
  3. "već je odavno jasno da se u današnjoj kinematografiji više ceni vizuelni identitet filma nego njegov sadržaj" - ova recenica u anale...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To. Čovek u jednoj rečenici objasnio sve. Umesto priče prodaju ti slatkiš za oči i to je to.

      Избриши