Obavestenje

Obaveštenje: Zvezdice ispod postova koristite da ocenite kvalitet filma a ne kvalitet mog prikaza. Još jednom bih vas zamolio da se ne potpisujete sa Anoniman već ukoliko nemate neki od ponuđenih naloga, koristite opciju ime/url gde možete upisati samo polje ime.

недеља, 13. јул 2014.

Alien (1979)


Alien (1979) on IMDb
Kod nas nazvan: Osmi Putnik, Tuđin
Žanr: Horor | Naučna Fantastika
Režija: Ridley Scott
Glumci: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, John Hurt...

Priča:
Nostromo prima signal sa nepoznate planete. Posle potrage za preživelima, posada kreće kući ali shvata da im se pridružio smrtonosni saputnik.

Moj osvrt:
Malo sam zapostavio one prave klasike i hitove pa bi valjalo posvetiti se nekima od njih. Moram da priznam da odavno nisam ovako lako odabrao film za gledanje. Ima vazda genijalnih filmova ali nisu svi oni tako gledljivi. Alien je nešto što kada god uhvatim na TV-u, nastavim da gledam bez obzira koji je deo filma. Ima još takvih filmova ali su zaista retki oni koje kada god bi počeli da gledate, uvek vas čeka neka od epskih scena. Alien barem na svakih deset minuta ima scenu kojom se lako oduševiti. Ako pogledamo budžet koji je film imao (11 miliona dolara), prosto je neverovatno šta je napravljeno. Recimo Rush Hour 3, koji je teški smrad od filma čak i u toj kategoriji glupavih komedija je imao budžet od 140 miliona dolara. Alien je pokazatelj da možeš da napraviš savršen film bez obzira na budžet. 

Alien je jedan od filmova koji vam dostavlja mnogo više nego što vidimo. Čim posada ode na nepoznatu planetu i pronađe brod, film dobija toliko sadržaja da današnji filmovi nemaju ni deseti deo toga celom svojom dužinom. Taj pronalazak je i rezultirao Prometejem koji na žalost nije dostavio ono što se očekivalo i što je mogao. Zašto je ovaj segment sjajan čak i ako ne gledamo narednu priču sa alienom? Čoveče, imamo dokaz života i van zemlje. Vidimo brod, vidimo telo nečega što je kolosalno, što je veće od čoveka. Pazite, ne samo da možete smisliti celu priču o tom biću (Prometej) već nam se otvori pitanje šta je do vraga ubilo ovu grdosiju. Ne možeš tako lako uništiti nekog toliko jakog i opremljenog vrhunskom tehnologijom. E tu Alien drži predavanje koje mnogi nikako da shvate. Svaki detalj u filmu vam otvara priču i širi je. Sa tog pronalaska nas prebace na čuvena jaja iz kojeg izlaze ona odvratna stvorenja. Pa onda vidimo izlazak tog facehugger-a itd. Recite mi neki od današnjih filmova u kojim se non stop možete pitati "šta će sad da bude"? Navedite mi neki od današnjih filmova koji su napeti celom dužinom a da imaju priču i kvalitet.  

Uz ta otvaranja priče i pitanja, Alien genijalno nadograđuje pretnju. Prvo imamo taj singal za pomoć. Ok, to može da zvuči opasno ali ne mora da znači. Potom pronalazak tela znatno uozbilji situaciju. Znate već šta je sledilo posle toga. Svako naredno iznanađenje je donelo veću pretnju i veći strah. U današnjim filmovima se dobrano naspavate pre nego što se desi nešto opasno. Jeste mnogo lakše servirati neko balavljenje između likova, malo slatke priče, seksa, droge i grand produkcije. Tu fino pogubimo pola sata i onda se kao desi nešto šokantno. Cold Prey mi odmah pade na pamet. Čoveče, tu si imao odličnu šansu barem da napraviš neku konstantnu pretnju. Ali neee. Kad se pojavi taj ubica, biće dovoljno da pusti krv nekom i klinci će biti zadovoljni. To prodaje film. Jeste majstori ali je to film koji ide u zaborav. Alien je nešto što definiše dobar film. 

Mislite da je sve u tom strahu, u pojavljivanju aliena i borbi za život? Naravno da nije. Film pršti pametnim aluzijama na sve strane. Sad se setih da nisam upozorio na spoilere. Biće ih tu i tamo ali ne želim da verujem da među vama neko nije ovo gledao. Elem, Alien pokazuje da zlo zapravo dolazi od i iz ljudi. Bez čoveka ne bi bilo ni Aliena. Za mene nema opravdanja za čin zla. To je kao pravdanje na ludilo pred sudom. Jednostavno to ne pije vodu. Zlodelo si učinio, to je činjenica. Čoveka mnoge stvari nateraju na zločin ali on je taj koji upravlja svojim odlukama. U čoveka je dovoljno posejati malo semena zla a šta od toga može nastati, mislim da nas je istorija odlično naučila. 

U jednom momentu saznajemo da se alien lako prilagođava bilo kakvom okruženju. Zlo je univerzalno. Lako se uvuče i u najmanju poru društva. Nebitan je društveni sloj, nebitan je geografski položaj, nebitne su okolnosti - zlo će se lako razviti svuda. A zamislite sada takvog neprijatelja? Kako se braniti od nečeg što će se prilagoditi svakoj vašoj akciji? Kako savladati nešto ako mu ne možete naći slabost? Nema tu velike mudrosti. Glavu spašavaju pametne odluke i izbegavanje zla. To je naravno još jedan zadatak za posadu Nostromoa. 

Imamo zlo koje napada, zlo koje se suprotstavlja i preti celoj našoj grupi. To zlo je lako identifikovati. Ali šta ako neko poseje zlo u našu grupu? Kada imamo jasnu pretnju, oslanjamo se na snagu zajedništva. U prošlosti smo videli da nas katastrofe i pretnje ujedine. Tada smo puni poverenja u sopstvenu snagu i puni podrške i ljubavi za naše saborce. Problem je što tada zlo koje je posejano među nas prolazi neopaženo. Tada smo ranjiviji više nego ikada. Na sve elemente straha i pretnje, na sve probleme koje posadu Nostromoa zadese, dolazi i ovako nešto. Razbijanjem grupe poraz je blizu. Posada Nostroma se smanjuje i smanjuje. Beznađe, bezizlaznost je nešto što samo čini ovu situaciju užasnijom. E to je horor. Ne spodobe, nakaze, deformiteti, ne litre krvi, kasapljenja već strah u borbi za goli život. 

Malo tehnikalija. Pre svega imamo genijalno okruženje. Koliko god to ironično zvučalo ali u beskonačnom svemiru nema puno mesta za beg. Posada je ograničena na svoju letelicu. Mračni hodnici stvaraju odličnu atmosferu. Sve izgleda hladno i sumorno. To je naravno bombonica kada su horori u pitanju. Druga stvar koja je fenomenalna je sam alien. Jasno je da tada nisu imali tehničke mogućnosti da izvedu čuda od efekata ali ovo je odlično. Povremeno se vidi neka izveštačenost maske i ponekad je kretanje npeprirodno ali bez obzira na to, utisak je vrhunski. Pre svega način na koji je snimano je majstorija. Pogled sa ramena glumca dok ga alien posmatra od gore, pozicioniranje kamere da ova zverka dobije na glomaznosti, sve je to odlično. Kada dodate one mračne hodnike i generalno celu tu tamu koja je okruženje u filmu, ova mašina za ubijanje bukvalno preti iz svakog ćoška. Nije li to nešto što želiš da imaš u hororu - osećaj konstantne pretnje i straha. 

Likovi u filmu su majstorija. Naravno da se Ripli tu izdvoji ali način na koji se izdvaja je doktorski. Jednostavno kako gledate film na isti način posmatrate sve likove. Oni su drugačiji samo po zvanju ali teško je izdvojiti favorita, teško je naći onog za koga ćete reći "e on je taj ko će da ostane živ do kraja" sve dok priča dobrano ne odmakne i heroj se izdvoji. E to prirodno izdvajanje heroja je neprocenjivo. Imamo one busače u prsa, one koji preuzimaju sve na sebe i vode grupu u sve bitke, one koji vode glavnu reč. To je ok ali takvog lika kad praviš, ako nije vođa na samom početku on ne izrasta iz situacije već je sam po sebi takav a svi ostali su u poređenju sa njim slabi. Ako pogledamo pažljivo, Ripli ne pokazuje ni po čemu da je sposobnija od svih, ali joj to nije smetalo da postaje najopakiji lik nežnijeg pola u istoriji kinematografije. Mada i da ne gledamo pol, ovo je jedan od najopakijih likova ikada. Bila je polemika Dač iz predatora ili Ripli iz Aliena. Nema tu poređenja, Ripli je genijalno stvoren lik i u prva dva Aliena ona pokazuje neverovatnu snagu i sposobnost. A opet ostaje običan čovek. Moj duo iz snova ipak ne sadrži Dača. Ripli i Kajl Ris (Terminator) su za mene masterpisi među ovakvim likovima. 

Imamo još jednu veliku istinu ovde. Posada Nostromoa postupa po naređenjima. Postupaju tako da teže ka opštem dobru. Pogledajmo sve naše bezimene heroje. Svi su učinili mnogo, mnogi su dali i život za opšte dobro. Tragedija svega je što oni uvek ispadnu potrošni. Zašto je čovek uvek žrtva viših ciljeva? Ironično je što svi rade za neko opšte dobro kako bi svima bilo bolje a ispostavi se da sve što se čini odgovara samo nekolicini. Šta kada saznaš da si potrošan, da si zamenjiv, da ono što činiš neće doneti dobro svima, neće doneti rezultat za koji si se žrtvovao i koji si želeo? Ako nije prekasno, onda počneš da radiš i boriš se samo za sebe i ljude koje voliš. Surovo je ali je istinito. Ružno je pričati o vrednosti svakog čoveka ali nemojte mi reći da uvek opstaju oni koji treba da opstanu, da su nagrađeni oni koji nagradu zaslužuju. Jedno je sigurno, za velikane ne postoji vreme. Koliko god vremena prošlo, Alien će još uvek biti tu, besmrtan u sedmoj umetnosti, bogat u svojoj skromnosti, nepobediv u svojoj snazi, legendaran po svom uticaju.

Zanimljivosti:
Da bi mačka izgledala preplašeno kada sretne aliena, ispred nje su stavili platno iza kog je bio nemački ovčar. Kada su brzo uklonili platno, mačka se prepala. U čuvenoj sceni rađanja aliena, Džon Hart je jedini znao šta će se desiti. Ostalima je objašnjeno samo kako da se ponašaju. Na ideju o kiselini umesto krvi je došao Konceptualni umetnik Ron Kob. To su iskoristili kao dobro opravdanje zašto niko ne bi mogao pucati u aliena. Plavi laser koji se vidi u sceni sa jajima je pozajmljen od grupe The Who koja je koristila taj laser na nastupima. Za pravljenje unutrašnjosti jaja korišćene su iznutrice krave i ovce. Isečeni kondomi su korišćeni kako bi se napravile tetive čeljusti aliena. Scena rađanja aliena je snimljena iz jednog pokušaja. Prednji deo lobanje aliena je napravljen od prave ljudske lobanje. Kada Eš secira mrtvo stvorenje, korišćeni su bubreg ovce i četiri ostrige. Originalni naslov je bio Star Beast. 

U rediteljskoj verziji postoji scena u kojoj Lambert udara Ripli. Ta scena je jedva snimljena jer se Sigurni Viver uvek izmicala. Ridli skot je rekao Veronici Kartrajt da ne odustaje i da zaista udari Sigurni. Zbog toga je iznenađenje koje vidimo na licu Sigurni Viver iskreno. Najveći deo enterijera Nostromoa je napravljen od starih aviona. Originalne ilustracije H.R. Gajgera prikazivale su aliena koji ima oči. On sam je tražio da u filmu stvorenje nema oči kako bi izgledalo hladnije. U sceni buđenja iz hipersna, Sigurni Viver i Veronika Kartrajt su morale da nose traku preko bradavica kako film ne bi bio zabranjen u nekim zemljama. Sve scene koje su snimane kamerom iz ruke radio je sam Ridli Skot. Napravljeno je 130 jaja aliena. Veliki deo dijaloga je improvizacija. 

Tri aliena su napravljena: jedna maketa, odelo za Baliaji Badehoa koji je glumio aliena i odelo za uvežbanog kaskadera. Ešov lik nije postojao u originalnom scenariju. Veronika Kartrajt je trebala originalno glumiti Ripli ali su producenti tražili da to bude Sigurni Viver. Scena vođenja ljubavi između Dalasa i Ripli je postojala u scenariju ali nije nikada snimljena. Ridli Skot je tražio od Jafeta Kotoa da nervira Sigurni Viver i van snimanja kako bi se održala tenzija između likova. Koto je kasnije zažalio zbog toga zato što mu se Sigurni dopadala. Originalna verzija filma je bila znatno krvavija ali su mnoge scene isečene zbog negativnih kritika.

Naj scena:

Finale

Moja ocena: 9/10

Нема коментара:

Постави коментар