The Fly (1986) on IMDb
Kod nas nazvan: Muva
Žanr: Naučna Fantastika | Horor
Režija: David Cronenberg
Glumci: Jeff Goldblum, Geena Davis, John Getz...

Brilijantni naučnik posle eksperimenta koji je pošao po zlu, počinje da se transformiše u hibrid čoveka i muve.

Tako se to radi. U prvom momentu filma naučnik poziva novinarku da joj pokaže svoj rad. U današnjim filmovima to bi se svelo na muvanje novinarke, pa malo maženja, pa možda i novinarkin sisić, pa bi radnja MOŽDA počela pola sata kasnije. Braćo i sestre, Kronenberg zna šta radi. U filmu praktično postoje tri glumca i ne postoji scena koja se ne bavi samom pričom. Originalna Muva je bila više detektivska priča koja se pretvorila u šok.

Kronenberg je, moram priznati, nadmašio original napravivši vrhunski film. Ova verzija pre svega ima fenomenalan dramaturški aspekt. Film koji je prvenstveno zamišljen kao horor, predstavio nam je jednu od najpotresnijih i najupečatljivijih drama na filmskom platnu. Fizička i psihička transformacija Brandla, simpatičnog genijalca, je predstavljena majstorski. Kao što se on menja po fazama, tako i gledalac ne zna kada da ga mrzi, kada da ga se plaši a kada da ga sažaljeva. Za razliku od većine, Kronenberg ima onu stvar da nam dostavi pravi šok. Pre svega imamo jedno testiranje u kom se koristi majmun. Sudbina te životinje koja se pojavljuje na par sekundi će, siguran sam, šokirati svakog. Zaista ostavlja jeziv i upečatljiv utisak. Šta tek onda reći za likove.

Sva tri lika koja se pojavljuju su na svoj način osakaćeni, što emotivno, što duhovno, što fizički. Kronenberg, bez imalo šminke, pokazuje i svetlu i tamnu stranu svakog od njih. Sve bi to bilo odlično, ali sumnjam da bi imalo ovoliki uticaj da završnica filma nije ovako genijalna. Ako gledam samo završnice horor filmova, pa čak i određene segmente, The Fly je lagano u samom vrhu. Sva smisao horora i sva smisao ljudske drame su pred nama u tih nekoliko minuta. Mnoge efektne scene se baziraju samo na jednoj stvari, bilo da je to emocija, strah, šok... Ovde imamo sve to sjedinjeno u savršenoj, emotivnoj, jezivoj i dramatičnoj sceni.

Ne računajući nekoliko uloga od minut dva, u filmu se pojavljuju tri glumca i svo troje su sjajno izneli svoje uloge. Naravno, za nijansu ispred Džine Dejvis i Džona Geca je Džef Goldblum koji je savršeno ovekovečio lik Seta Brandla. Sve u svemu, pred vama je vrhunski film. Ne moram ni da pominjem da je ovo obavezno za pogledati.

Nekoliko scena je izbačeno zbog brutalnosti. U jednoj od njih, Brandl šalje babuna i mačku kroz teleport pri čemu je rezultat bio mutant ove dve životinje. Tu jezivu scenu možete pogledati ovde.  Brandl je tog mutanta ubio pomoću cevi. Posle ove scene je trebala biti snimljena i scena u kojoj bi Brandl napao beskućnicu, kiselinom joj rastopio lice i hranio se njenim telom. Tu bi na momenat samo došao svesti i shvatio šta radi. Ali kada je prethodna scena izbačena, odlučeno je da se ova i ne snima. Snimljen je i alternativni kraj u kom Veronika sanja kako se porađa i rađa dete sa prelepim krilima leptira.

Kiselina koju je Brandl izbacivao napravljena je od meda, mleka i jaja. Stavljanje maske godlblumu trajalo je 5 sati. Originalno, film je trebao režirati Tim Barton a glavnu ulogu tumačiti Majkl Kiton. Pošto je pogledao neke od njegovih filmova, Skorzese je želeo da upozna Kronenberga. Posle njihovog upoznavanja, on je izjavio kako ga Kronenberg podseća na plastičnog hirurga. Zbog toga, Kronenberg je odlučio da se u ovom filmu pojavi u ulozi hirurga.  Rečenica "I'm saying I'm an insect who dreamt he was a man and loved it, but now that dream is over and the insect is awake," je posveta Francu Kafki.

Završnica