Kod nas nazvan: Doktor Strejndžlav ili: Kako sam naučio da prestanem da brinem i zavoleo bombu
Žanr: Komedija | Ratni
Režija: Stanley Kubrick
Glumci: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden...
Priča:
Ludi general utire put nuklearnom ratu koji Ratna Soba prepuna političara i genrala očajnički pokušava da spreči.
Moj osvrt:
Šta je potrebno za rat? Želja da se vlada nečim, glad za resursima, osvajanje teritorije, pokazivanje moći, forsiranje ideje, širenje jednog stava itd. Dr. Strangelove je film koji sve to kritikuje na opasno šaljiv naćin. Nije stvar u tome što sve izvrće ruglu, stvar je što to radi dajući realne stvari na takav način da ih mi vidimo besmislenim. Vratimo se na ovo što sam pisao na početku. Dao sam neke od najčešćih uzroka za početak rata. A šta ovaj film kaže? Dovoljno je da imaš jednu budalu na visokom položaju i to je to. Ovo je opasno smešno ali u isto vreme poziva na oprez. Pogledajmo ljude koji vode glavnu reč ne samo kod nas već i u svetu. Recite mi da nema elemenata za ovako nešto?
Žanr: Komedija | Ratni
Režija: Stanley Kubrick
Glumci: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden...
Priča:
Ludi general utire put nuklearnom ratu koji Ratna Soba prepuna političara i genrala očajnički pokušava da spreči.
Moj osvrt:
Šta je potrebno za rat? Želja da se vlada nečim, glad za resursima, osvajanje teritorije, pokazivanje moći, forsiranje ideje, širenje jednog stava itd. Dr. Strangelove je film koji sve to kritikuje na opasno šaljiv naćin. Nije stvar u tome što sve izvrće ruglu, stvar je što to radi dajući realne stvari na takav način da ih mi vidimo besmislenim. Vratimo se na ovo što sam pisao na početku. Dao sam neke od najčešćih uzroka za početak rata. A šta ovaj film kaže? Dovoljno je da imaš jednu budalu na visokom položaju i to je to. Ovo je opasno smešno ali u isto vreme poziva na oprez. Pogledajmo ljude koji vode glavnu reč ne samo kod nas već i u svetu. Recite mi da nema elemenata za ovako nešto?
Film na odličan način preuveličava mnoge stvari. Ali ne shvatite to kao parodiju, nije to to. Ovaj film je mnogo iznad toga. On bukvalno forsira neke detalje, zadrži se na nekim stvarima, stavi lupu ispred nečega tako da mi vidimo to onakvim kakvo jeste. Svim tim stvarima regularni filmovi ne pridaju pažnju. Strangelove razvlači scenu sa njima i bode nam oči; npr. sa papirima na kojim iz sve snage piše TOP SECRET, sa analizama, sa nabrajanjem stvari za preživljavanje. Prvo vam je zabavno, posle se pitate zašto ovoliko stvari nabrajaju, zašto je to potrebno ali na kraju vam je jasno koliko je to savršeno besmisleno. I ovo je jedan od najboljih pokazatelja kako film na sjajan način pokazuje besmislenost rata.
Sledeća genijalština je način na koji vojnici reaguju kada čuju naredbu za napad. Jedno je kada se spremaš za rat, kada služiš vojsku i obučen si, kada pričaš u teoriji kako je ratovati, kako napadati, kakvu taktiku sprovoditi. Kada se to pretoči u stvarnost tu već drugačije rezonuješ jer je ovog puta glava u pitanju. Teorija ne radi puno kada je zadnjica u procepu. Kada dobiju naređenje za napad, vojnici su u neverici. Ali nije to neverica kao strah da ćeš nastradati već neverica koja kaže "ko normalan može da naredi tako nešto". I ovo je još jedan savršen pokazatelj besmislenosti rata. Ne vidimo ovde preterivanje i parodiju, već je prava naredba iskrenom reakcijom transformisana u besmislenost.
Logično je da postoje te velike državne tajne, neki skriveni planovi i takve stvari. Ali svako od nas ima svoju teoriju o tome i svako misli da zna nešto. Koliko samo verzija tih priča čujemo od drugih ljudi? A gde je istina? Koga briga. Te verzije i priče su dovoljne da se inteligentni smeju a teoretičari zavera budu srećni i u zabludi. Ali kako se desi da informacija procuri? Pa i ti što čuvaju informaciju su ljudi koji mogu da se istrtljaju, koji mogu da previde neki korak. Dr. Strangelove se igra sa tim u sceni kada poverljiv razgovor između generala i glavešina ide preko sekretarice. I iz ove scene kao i prethodnih, Kjubrik muze sve do poslednje kapi.
Čujemo u jednoj rečenici da je od vojske poželjno tj. očekuje se od njih da imaju potpunu posvećenost kada počne rat. To postižeš tako što im drobiš koliko je njihova uloga bitna, koliko će biti veliki u istoriji, koliko su njihovi potezi grandiozni. Drugo, moraš da ih ubediš da su oni protiv koji ratuješ opasnost, da su pretnja po mir i život. Zanimljivo je što ih na uzvišena osećanja i "velike" poteze podstičeš prevarom. I onda i najiskrenija namera nekog je vođena nečim što nije iskreno niti istinito. Da li to znači da se ljudi bore za pogrešne stvari? Da li to znači da je takav rat besmislen?
U celoj ovoj priči, predsednik deluje totalno nesvestan, kao da ni o čemu nije obavešten, kao da ni o čemu ne odlučuje, kao da je njegova uloga šarena laža. Zvuči poznato? To je ovde opasno izvrnuto ruglu. U stvarnom životu predsednik nije neko ko je glavni u celoj priči, ipak iza njega su mnogo veće mašinerije. Ali ipak, on je predstavljen kao neko ko vodi državu i donosi najveće odluke (osim ako to ne radi premijer ili prvi zamenik premijera ili...). On se pojavljuje tek kada je ono glavno obavljeno, da diplomatiše, da se slika, da glumi patetičnu zbunjenost i odlučnost. Piter Selers dominira celim filmom u više uloga. I ulogu predsednika je izveo perfektno.
Tu su i veliki govori. Koliko velikih govora je zapisano u istorji? Ne previše. Koliko velikih govora se forsira u filmovima? Koliko nazovi velikih govora čujemo danas? Sa koliko patetičnih izlaganja nas bombarduju svakodnevno? Koliko suštinskih stvari je sakriveno iza patetičnih izjava koje umesto da podstaknu na nešto dobro, skreću sa teme i maskiraju je. Veliki govori su izrečeni uz velika dela. Van toga, oni ne vrede ni pišljiva boba. Dr. Strangelove pokazuje koliko su ti govori smešni, providni, patetični, prazni a mogu reći i bezobrazni. Vidite kada je ovo snimano. Mislte li da napredujemo, mislite li da se ovo ne dešava više. Ili su ipak ti govori ušli u svakodnevnu upotrebu? Hm.
Način na koji je predstavljena diplomatija je urnebesan. Svi ste gledali u vestima susrete zvaničnika, njihovo pozdravljanje kao i početak razgovora. Naravno, dok su kamere tu, razgovori su neobavezni dok kasnije kreće da se priča o bitnim stvarima. Kako ti neobavezni razgovori izgledaju? Dr. Strangelove se iz sve snage sprda i sa tim neobaveznim ragzovorima kao i sa celom doplomatijom. Mogu tu da budu velike reči, može tu da bude opasna ponuda i potražnja, mogu tu da budu bitne odluke i pitanja ali sve se svodi na isto. Moraš da suprotnu stranu uljuljkaš u sigurnost, moraš da im pokažeš uvažavanje i poštovanje da bi od njih dobio ono što hoćeš. Zašto to činiti u formalnim razgovorima kada može i na ovaj način prikazan u Dr. Strangelove. Jeste ovo sprdnja ali u principu su to ti razgovori. Samo su prevedeni na jezik šale umesto da zvuče kao formalna praznina što i jesu.
Lik samog Doktora je urnebesan. Prvo, kada izlaže ideje, koliko god da se trudio, non stop mu izleće taj nemački akcenat i slučajno pozivanje na firera. Selers je ovde veličanstven. On daje jasne aluzije na to da pravi krivci za svetska sranja zapravo nikada nisu ni kažnjeni i uvek se nalaze tu negde. Uvek se to prelomi preko tamo nekih. Koliko nacista je ostalo na slobodi posle rata, koliko njih je imalo važne uloge, koliko njih je prošlo samo sa packama? Koliko takvih šeta među nama? Koliko god da se ovaj film sprdao sa svim tim, to je i dalje istina. Upravo u tome leži veličina ovog filma, što na ovakav način prikazuje stvari koje su boljka današnjeg čovečanstva. Koliko god se svet menja, iste odluke se donose, isti ljudi vladaju.
Svet pokreću ideje. Ideje predstavljaš tako što izložiš krajnji cilj i plan. Ako su ti namere nečasne, zamazaćeš oči svima njihovim mogućim dobitkom koji treba da usledi odmah po ostvarenju cilja. Velika sranja se dešavaju zato što upravo oni koji treba da prepoznaju problem u nekoj ideji propuštaju to da učine. Ljudi nekada u nekoj ideji ne vide ništa loše. Možda vide veliki čin u nečemu što je zapravo skupljanje političkih poena, možda vide veliku odluku u nečemu što je užasno patetično, možda vide veliko delo u nečemu što zapravo služi za samopromociju. Poslušajte onda ideje Dr. Strangelovea. Zvuče suludo. Čak i tako sulude i besmislene ideje su muzika za uši onih od kojih zavisi to da li će one biti sprovedene u delo. I opet nečim što deluje kao sprdnja, ovaj film vam daje ozbiljnu kritiku.
Presudan je način na koji prodaješ ideju. Dr Strangelove izlaže plan koji treba da bude presudan za budućnost i izlaže kako odabrani treba da prežive. Neću o sličnostima sa Hitlerovom ideologijom, ovo je svevremeno. I kako god to zvučalo, koliko god te ideje bile ubedljive, nekako se uvek ispostavi da će preživeti oni koji su visoko, koji mogu da donesu takve odluke. Koliko god vam neko prodavao priču o boljem životu, zapitajte se koliko su takve priče validne i šta će kome doneti. Ovde je paralela između žena i muškaraca iskorišćena da se kaže nešto veće. Ovde muškarci treba da budu ti koji nose budućnost a žene su tu da budu lepe i služe za dizanje morala muškarcima. Nije ovo konkretno usmereno protiv žena već je ovo odnos između onih koji donose odluku i onih koji treba da se slože sa tim, odnos između onih koji uživaju i onih koji treba da budu ... Sami dopunite prethodnu rečenicu.
Fantastično finale jeste ono čemu se najviše smejemo ali ono što nas tera u propast. Potreban je ludak na visokom položaju da izazove rat. Velike su šanse da smo ga sami doveli na taj položaj. Potrebna je maskirana ideja tog čoveka. Potrebni smo mi da podržimo tu ideju. Oni će da sprovedu željeno, mi ćemo pomoći ili nećemo ni prstom mrdnuti. Zašto se onda pitamo ko je na našoj strani kada sami radimo protiv sebe? Meh. Zašto bi brinuli? Prigrlimo bombu i jašimo na talasu uništenja. Tu je sva zabava.
Zanimljivosti:
Selers je dobio 55% filmskog budžeta što je iznosilo 1 milion dolara. Kjubrik je rekao da je "Dobio tri za cenu šest". Selers je improvizovao skoro sve svoje rečenice. Džordž Skot je bio iznerviran jer ga je Kjubrik terao da preglumljuje. Na kraju, sam je izjavio kako mu je ovo jedna od najdražih uloga. Dok su snimali iznad Grenlanda, slučajno su usnimili tajnu bazu SAD. Avion je morao sleteti kako ne bi bio oboren a posada je smatrana za ruske špijune. Kada se general Turgidson saplete i padne u Ratnoj Sobi, taj incident se zaista desio ali je Kjubrik mislio da je Džordž Skot ostao u ulozi i nastavio da snima. Rukavica koju Dr. Strangelove nosi je pripadala Kjubriku.
Zanimljivosti:
Selers je dobio 55% filmskog budžeta što je iznosilo 1 milion dolara. Kjubrik je rekao da je "Dobio tri za cenu šest". Selers je improvizovao skoro sve svoje rečenice. Džordž Skot je bio iznerviran jer ga je Kjubrik terao da preglumljuje. Na kraju, sam je izjavio kako mu je ovo jedna od najdražih uloga. Dok su snimali iznad Grenlanda, slučajno su usnimili tajnu bazu SAD. Avion je morao sleteti kako ne bi bio oboren a posada je smatrana za ruske špijune. Kada se general Turgidson saplete i padne u Ratnoj Sobi, taj incident se zaista desio ali je Kjubrik mislio da je Džordž Skot ostao u ulozi i nastavio da snima. Rukavica koju Dr. Strangelove nosi je pripadala Kjubriku.
Kjubrik je naredio da stolnjak u ratnoj sobi bude zelen kako bi učesnici imali utisak da igraju poker u sudbinu sveta. Komentar majora Konga je trebao originalno biti "A fella could have a pretty good weekend in Dallas with all that stuff". ali je Dallas promenjeno u Vegas zato što je Kenedi ubijen u Dalasu. Selers je prvi glumac koji je nominovan za oskara a da je u filmu glumio tri uloge. U jednoj verziji scenarija su vanzemaljci trebali da nadziru celu situaciju. Scene u kojima Dr. Strangelove ima svoje monogole su morale biti prilično prerađivane da se ne bi videli ostali glumci koji su umirali od smeha na Sellersove improvizacije. Dok se spremao za film, Kjubrik je pročitao preko 50 knjiga o nuklearnom ratu.
Kristiana Kjubrik je u svojoj knjizi napisala kako je Stenli u pauzama snimanja igrao šah sa Džordžom Skotom i pošto je bio vrhunski šahista, lako je pobeđivao glumca ali je na taj način zadobio njegovo poštovanje tako da sam Skot, poznat kao temperamentan glumac, nije pravio probleme na snimanju. Trejsi Rid je jedina žena koju možemo videti u filmu. Ona tumači sekretaricu genearala Turgidsona ali se može videti i u Plejboj magazinu koji se pojavljuje. Kjubrik je nagovorio Sterlinga Hejdena da se vrati iz penzije za ulogu Džeka D. Ripera. Glumac je u vreme snimanja bio član komunističke partije. Poslednji Kjubrikov crno-beli film.
Naj scena:
Naj scena:
Mein Führer! I can walk!
Moja ocena: 9/10
Vec je postojala recenzija ovog filma sa dosta nizom ocenom, zar ne?Ova je sjajna, odlicno si uocio sve detalje, i film je naravno genijalan.:)
ОдговориИзбришиJeste nekada davno. Nije mi legao kada sam ga prvi put gledao ali iskreno, tada se nisam ni puno trudio da razumem šta mi film govori.
ИзбришиFilmčina! Svaka čast za tekst! Pratim blog već dugo i dopada mi se vaša pravicna strogoća! (uzgred: ja sam pisao pod "ANONIMAN" na postu "Dobar, los i ružan, ali sam sada registrovan!) :) Veliki pozdrav!
ОдговориИзбришиHvala najlepše prijatelju. Sledeći put samo bez persiranja molim te :)
ИзбришиJos jedan Kjubrikov film gde sam se zapitao kako neko dodje na ideju da snimi ovako nesto.Inace, mislim u pozitivnom smislu.Vec sam negde pisao (kod Odiseje, valjda) najbolji filmovi u istoriji su definitivno Kum, Sindlerova lista, Forest Gamp, Sosenk, ali bi radnju skontalo i dete posle nekoliko scena.Jos kad neko napise i knjiu po kojoj se ovako neso snimi, tek on je za mene genije.
ОдговориИзбришиUz svo dužno poštovanje, to i jesu najbolji filmovi u istoriji ako ih rangira isto to dete koje ne vidi dalje od Holivuda :)
ИзбришиForest je zaista sjajan feel good film ali nemojmo se zanositi. Totalno je beznačajan u moru masterpisova. Kreni samo od Odiseje pomenutog Kjubrika. Nemoj mi reći da Šošenk i Forest Gamp imaju istorijski značaj jednog Come And See. Pa gde su tu Tarkovski, Kurosava, Polanski, Leone, Čaplin, Mijazaki, Hičkok, Skorseze, Felini... Mogu ovako do sutra.
Problem je što je velika većina ljudi ograničena na moderni holivud i onda lako smatra feel good filmove za majstorije. Pa onda dođu neki Betmeni i budu vredniji od 7 Samuraja ili Hara-Kiri, Inceptioni budu značajniji od Odiseje, Solarisa itd.
Ovde se ne vodim subjektivnim jer ima tih velikih filmova za koje ne mogu da kažem da volim da ih gledam, ali ako pogledaš istoriju kinematografije videćeš koji režiseri i filmovi imaju veliki značaj i koji su napravili revoluciju u onome što rade. Ako pišem o tom filmu i ne sviđa mi se, uvek mu odam priznanje za ono što jeste pre nego iznesem subjektivne razloge zašto mi se ne dopada.
Forest Gamp je u toj grupi istorijski značajnih filmova je nešto kao što je Fridkin ovde rangirao Only God Forgives :) https://www.youtube.com/watch?v=1jPWGEoyJHY
Fridkin je legenda, tog čoveka mogu uvek da slušam, prosto je zarazna njegova ljubav prema filmovima. Ne znam da li si gledao "Onibaba" od Šinda, pravo remek-delo japanske kinematografije, to je jedan od njegovih omiljenih filmova. Možeš naći na youtube-u Fridkinovo divljenje prema tom filmu.
ИзбришиImam u listi taj film odavno ali nisam još pogledao. Mislim da sam sam davno nabasao na njega na imdb i ubacio ga u listu kao nešto što bih rado pogledao.
ИзбришиMa, nista se ja ne bunim, vec se na bukvalno svakoj listi ovi navode kao najbolji.Nije moje misljenje.Iskreno, Forest Gamp je I po meni precenjen.Naravno, gotivim i Skorcezea, Leonea, Polanskog...a Nolan a bas I ne.I on mi je jedan od precenjenih osoba u Holivudu.E sad, moj problem je sto dosta filmova pre 79-ih nisam gledao.Sad se opet vracamo na Drajfusov komentar da su filmovi najvise vredeli dotle, a da su posle snimani (a i danas) Samo rimejkovi, rimejkovi rimejkova, nastavci, njih milion.Cak je i Skorcezeov DEPARTED rimejk.Opet kazem, moj problem je sto starije filmove iz nekog razloga me gledam, kao i vanholivudske.Moram promeniti tu naviku. 😂😂😂
ОдговориИзбришиNaravno, cast izuzecima, ima i posle 70-ih odlicnih filmova, naravno.Onaj komentar mu je malo preteran.
ОдговориИзбриши"vec se na bukvalno svakoj listi ovi navode kao najbolji" koje su to liste? Milsim koja lista relevantnih filmskih kritičara, novina ili publikacija. Koji veliki režiser bi pravio takvu listu gde ne bi išao van holivuda? Nemojmo pričati o random novinarima, imdb rankinzima i tim stvarima. Subjektivne liste su jedno i one su ok. Mogu ja da se poistovetim sa mnogim od njih. Ali vreme je ono što presuđuje i upravo to Fridkin govori. Nije mu preteran komentar jer moraš zaista da sačekaš veći vremenski period i vidiš da li će film i dalje da traje, i dalje da bude relevantan. Taj komentar je odličan odgovor jer Refn smatra svoj film koji je izašao pre koji dan za masterpis. Fridkin mu samo održi lekciju za to.
ОдговориИзбришиNe shvati pogrešno, svi filmovi koje si naveo su vrhunski i pre ću da pogledam Forest Gampa 10 puta nego još jednom Come and See, ali ako gledamo koji film je istorijski relevantniji, bitniji, veći i pogotovu uticajniji - tu nema nikakve dileme.
Pa dobro, jesam mislio na te liste koje si spomenuo, nisam ih ja pravio.Upravo sam mislio na filmske kriticare i cuvenu IMDB listu.Na nekima je i Gradjanin Kejn na prvom mestu kao najbolji ikad.Sta znam...Sto ljudi-sto cudi.
ОдговориИзбришиNemoj mi se nervirati, nije ovo nista na tvoj racun.:D
Kao sto rekoh, nisam ja pravio te liste, pa da je ovo moje misljenje, ali je cinjenica da su takve. :D
Prijtelju, ja se iznerviram dva puta godišnje tako da me nisi iznervirao ni malo :) Samo što si izašao sa tvrdnjom da su to najbolji filmovi u istoriji i svi to znaju i onda zasnivaš to na usranom imdb-u gde su Avendžersi jedan od najboljih filmova ikada. Kejn nije nešto što mi se sviđa ali ako uzmeš najveće svetske režisere, svaki će reći da mu je Kejn među najboljim koje su gledali. Postoji mnogo toga u tom filmu što mi obični gledaoci ne vidimo, što ljudi koji se razumeju u kinematografiju glorifikuju. Ja uživam kada slušam sve te genijalce kako pričaju o silnim detaljima iz Građanina Kejna. . Činjenica je da su te liste takve ali je isto tako i činjenica da su te liste relevantne koliko je i Fifa igrica relevantna za pravi fudbal :)
ИзбришиFavorite films
ОдговориИзбришиIn 2012, Scorsese participated in the Sight & Sound film polls of that year. Held every ten years to select the greatest films of all time, contemporary directors were asked to select ten films of their choice. Scorsese, however, picked 12, which are listed below in alphabetical order:[41]
2001: A Space Odyssey (USA/UK,1968)
8½ (Italy, 1963)
Ashes and Diamonds (Poland, 1958)
Citizen Kane (USA, 1941)
The Leopard (Italy, 1963)
Paisà (Italy, 1946)
The Red Shoes (UK, 1948)
The River (USA, 1951)
Salvatore Giuliano (Italy, 1962)
The Searchers (USA, 1956)
Ugetsu (Japan, 1953)
Vertigo (USA, 1958)
In 1999, after the death of Gene Siskel, Scorsese joined Roger Ebert as the guest co-host for an episode of Siskel & Ebert where they each stated their 10 favorite films of the decade.[190][191] Scorsese's list numerically is:
The Horse Thief (China, 1986)
The Thin Red Line (US, 1998)
A Borrowed Life (Taiwan, 1994)
Eyes Wide Shut (USA/UK, 1999)
Bad Lieutenant (USA, 1992)
Breaking the Waves (UK, 1996)
Bottle Rocket (USA, 1996)
Crash (USA, 1996)
Fargo (USA, 1996)
Malcolm X (USA, 1992) and Heat (USA, 1995) (tie)
Nadam se da si dobar sa engleskim, pa me zanima tvoje misljenje, s' obzirom da si spomenuo i Skorcezea, i filmske kriticare.Ovo su njihovi omiljeni filmovi.A odzer Ebert se vodi kao najbolji filmski kriticar, koliko sam razumeo.
Engleski pričam 40% mog radnog dana tako da ne mogu da se žalim. Ebert je svakako jedan od popularnijih filmskih kritičara. Ali iskreno najviše volim da čujem druge režisere kako obrazlažu svoje favorite. Od svih ovih koje si pomenuo, sve što sam gledao je odlično. Nisam preveliki fan Farga ili Red Shoes ali ne mogu da im osporim veličinu. Ali vidiš, na listi nije samo holivud.
ИзбришиSkorseze je najveći zaluđenik za filmove možda i svih vremena. Mislim da taj čovek ne radi ništa što nema veze sa filmom. Čovek je pasionirani ljubitelj filmske umetnosti, zato nije ni čudo što je snimio neka od najvećih remek-dela u istoriji kinematografije. U ovoj listi moram posebno preporučiti Vajdin "Ashes and Diamonds", veličanstveni Cibulski rastura u tom ostvarenju i prava je šteta što je tragično prekinuta njegova karijera.
ИзбришиE pa to me je zanimalo.Moram se malo pretplatiti i na ove starije filmove, velika vecina je njih koji se spominju. :D
ОдговориИзбришиHvala u svakom slucaju. :)
Inace, ovo sam kopirao sa vikipedije, veze nemam o vecini pomenutih filmova. :D
Hvala u svakom slucaju. :)
Kad smo kod top lista, Holivuda i ostatka sveta i Andžeja Vajde...Kada se prave top liste najboljih nastavaka uvek će to biti:Kum II, Aliens, Terminator ii, Petak 13. II, itd. Pri tome se naroćito podvlači činjenica da je nastavak Kuma dobio Oskara. Medjutim, niko u obzir ne uzima ostatak svetske kinematografije i činjenicu da je jedini nastavak koji je dobio Zlatnu palmu u Kanu film Andžeja Vajde, Čovek od gvoždja iz 1981. koji je nastavak njegovog filma Ćovek od mramora iz 1976. Oba filma su remek-dela i po meni, značajniji od pomenutog Pepeo i dijamanti, a po temi i filmskom jeziku (najbolja kombinacija dokumentarnog i igranog filma ikada vidjena, sa prikazom kako nastaje dokumentarni film), daleko nadmašuje neke od gore pomenutih "nastavaka za decu". OBAVEZNO POGLEDATI.
ОдговориИзбришиVajda ima prebogat opus da je prosto nemoguće odrediti šta je njegov vrhunac karijere. Npr. njegov "Korczak" mi je bolji film od "Šindlerove liste" i prosto je vidljivo koliko je Vajda uticao na Spilberga. Kada su nastavci u pitanju za mene od "Apuove trilogije" ne postoji ništa bolje, to je nešto najsavršenije što sam gledao u životu, a svaki nastavak sve više dodaje na genijalnoj karakterizaciji Apua, ali i koliko Raj pažljivo gradi ženske likove i koliko one utiču na glavnog lika. Isto tako bih preporučio svih šest delova "Lone Wolf and Cub" jedan od najzabavnijih serijala koje sam gledao.
ИзбришиPrvi put kada sam gledeo Dr. Strangelove bio sam samo kidara koja, iako je i tada volela Kjubrikov opus ovaj film je smatrala njegovom crnom ovcom. Bio mi je nejasan, neretko i dosadan a scene u ratničkom avionu sam smatrao nepotrebnim i predugim. Avaj, ne samo da sam promenio mišljenje nakon nedavnog rewatch-a nego sam i uvideo da je ovo definitivno najveći Kjubrikov film. Genijalnost je u svakoj sekundi, kadru, kompoziciji kamere, svaka scena sadrži upečatljiv detalj, kontrast, parabolu, referencu...
ОдговориИзбришиGluma Selersova je vanvremenska, Kjubrikov rad sa kamerom nikad bolji a aluzije na USA vanjsku diplomatiju poput Operacije Paperclip, antikomunističku sveopštu histeriju i Henrija Kisindžera su prosto pregenijalne.
Takođe, kako te odavno nisam bombardovao predlozima iskoristio bih tu priliku ovde ako nije problem:)
https://www.imdb.com/title/tt8173728/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt14039582/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt10293406/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt2501618/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt1352375/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt12298812/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt13253166/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0098481/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt15302856/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0093488/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0092020/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0279079/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0085859/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0088680/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt5536610/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt5688932/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0100142/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0104073/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0889200/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt7959216/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt6223806/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt1695831/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0094336/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0203166/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0150662/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0300140/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0244199/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0094097/?ref_=ext_shr_lnk
https://www.imdb.com/title/tt0093791/?ref_=ext_shr_lnk
Hvala na predlozima. Samo da izađem iz haosa da mogu da se vratim redovnom švrljanju za blog :)
ИзбришиOd svega ovoga gledao Ljilja Forever jako davno i uništio me film. Tako da verujem da će repriza još teže da mi padne, pogotovu što sam sada roditelj.
Ni ja nisam vleo Dr. Strangelove na prvo gledanje. Iskreno, jedva sam se naterao na reprizu ali u njoj sam beskrajno uživao. Ipak kada je Kjubrik u pitanju, A clockwork Orange i Eyes Wide Shut su mi u top 5 omiljenih filmova ikada. Napravio sam sebi Set Majica na temu A Clockwork Orange. Imam još nekoliko majica i na druge teme (Wicker Man mi je recimo draga) tako da bih mogao i jedan post tome da posvetim :)
Prva 3 filma Lukasa Moodyssona su odlična: Fucking Amal - Together - Lilya (Lilya mi je najdraža, pa Amal...). Videlo se kako mu je svaki naredni film sve više crnji, i depresivniji, što je kulminiralo neverovatnim djubretom - A Hole in My Heart (i zaista - film jeste samo jedna ogromna, beznadežna rupa). Sve što je uspeo sa sugestijom i stilizacijom u LILYA, u ovom filmu je usrao eksplicitnošću i banalnošću. Na kraju filma jedino što ostaje je da slegneš ramenima i kažeš: pa ok, sad sam video kako izgledaju genitalna hirurgija i bljuvanje u tudja usta - možda moj život i nije toliko sjeban. Jedva sam dočekao odjavnu špicu (u jednom trenutku se čuje Bregin Djurdjevdan).
ИзбришиDakle 4 glumca u 4 zida, jedna video kamera i mnogo sjebane psihe, i tako imamo 100 minuta jednog ružnog, banalnog filma. Zaista mi je žao i glumaca i svog truda koji je uložen u...ovo. Njegovo izdrkavanje od 'Container-a' sam ugasio nakon 10ak min, a 'Mamoth' sam i zaboravio da sam uopšte gledao. Njegov poslednji film me je ostavio ladnim, ali bar nije negledljiv kao ostali.
Među Rosalindovom preporukama videh jedan grčki film - Morning Patrol. Ovo sam gledao pre par meseci, i film me je smorio za medalju, i to se dodatno pogoršalo sa glavnom junakinjom i njenim prenaglašenim poetičnim i dosadnim monolozima.
Naspram njega mi čak i Uncle Boonmee deluje kao blago-zanimljiv film. Od istog reditelja sam skinuo da repriziram Singapore Sling, ali ne mogu da se nakanim, jer mi je ova patrola ubila svaku želju da mu pogledam neki naredni film.
Da dodam ovde jednu preporuku za Limbo (2021). Ovo je najbolji film koji sam do sada video da je izašao u 2021. godini (nemoj da ga pomešaš sa nekom dramom iz iste god. u pitanju je triler iz Hong Konga.)
@Outsider Mislim da bismo se svi ovde obradovali postu, tako da samo izbacuj druže:)
Избриши@Tyler Opako se ne slažem sa tobom ali isto tako te opako razumem jer će se većina složiti oko tvog stava o Lukasovoj filmografiji i to donekle mogu da shvatim. Zapravo, ja spadam u onu bolesnu manjinu koja više voli drugu polovinu njegove filmografije od prve. Elem, sa "A Hole in My Heart" počinje njegov raskid sa tradicionalnim narativom i počinje usud ulaska u eksperiment. Štaviše, gledajući evolutivni proces njegovog filmmaking-a , može se reći da je ovakav banalizam (jer on to nedvosmisleno jeste) ključao u njemu još od Amal-a i Together a ovde je samo izašao na videlo i ovaplotio se na najeksplicitniji mogući način. Naravno film nije za svakoga i to razumem ali ipak jeste mnoooogo više od "šoka radi šoka", jer to je Moodysson.
Što se tiče "Morning Patrol" tu se ne slažem za medalju ali to još više razumem jer je Nikolaidis u pitanju. On je nesumnjivo jedan od najznačajnijih grčkih filmskih avangardista ali isto tako je veoma nepristupačan, posebno ako prvi put pristupaš njegovom filmskom univerzumu. Stoga bih Outsider-u preporučio najpre da pogleda "See you in Hell, My Darling" pre gledanja "Morning Patrol". Mnogo je "See you in Hell..." značenjski prohodniji u odnosu na ta njegova poznatija dela a samim tim služi kao odlična paroda u ostatak njegove filmografije. A mislim da će ti se "Singapore Sling" ipak svideti ako si fan horora ili antičke grčke tragedije.