Obavestenje

Obaveštenje: Zvezdice ispod postova koristite da ocenite kvalitet filma a ne kvalitet mog prikaza. Još jednom bih vas zamolio da se ne potpisujete sa Anoniman već ukoliko nemate neki od ponuđenih naloga, koristite opciju ime/url gde možete upisati samo polje ime.

среда, 19. фебруар 2014.

The Good Shepherd (2006)


The Good Shepherd (2006) on IMDb
Kod nas nazvan: Dobar Pastir
Žanr: Drama | Istorijski | Triler
Režija: Robert De Niro
Glumci: Matt Damon, Angelina Jolie, Robert De Niro...

Priča:
Rana istorija CIA-e prikazana kroz život jednog čoveka

Moj osvrt:
Kada gledamo tzv. špijunske filmove, šta želimo da vidimo? Gomile specijalaca koje izvode neverovatne stvari, provlače se kroz najzajebanije situacije, razumeju sve na višem nivou, odlično koriste prekomplikovani sistem, uvek izgledaju cool, smireno, sve mogu i umeju, nepobedivi su itd. Zar ne? Malo sutra. Može to da bude zabavno kao u recimo filmovima o 007 ali kvalitetan špijunski film ne može da igra na kartu spektakla. On mora da igra na nešto ubedljivije. Prvo, ako špijun izgleda kao mega zajebani dasa, nepobedivi majstor i svestrani stručnjak, lako će privući pažnju. Treba li pravom špijunu takva pažnja? Ako koristi tajne prolaze gde se zidovi pomeraju u sporednim uličicama, ako vozi prototipove, zar ne bi bio lako primećen pre ili kasnije. Ako celom svetu može da kaže ko je on i ako je on čuven u svetu kao veliki špijun, zašto je on koji đavo špijun ako svi znaju za njega. Špijun je neko ko se uvek lako umeša u masu, neko koga nećete primetiti ni zbog čeg posebno. Može biti čovek koga non stop srećete u gradskom prevozu na putu za posao, može biti čistač ulice, može biti ulični svirač. U tome je sva caka. Špijun vam non stop može biti pred očima a da vi ne znate šta je on zapravo. Zbog toga treba da budemo zahvalni De Niru jer nas za razliku od većine nije smatrao za idiote i napravio je vrhunski špijunski film ukomponovan sa odličnom dramom. 

Jasno je šta znači špijun. Film se ne trudi da nam daje spektakularne priče i pričice o spašavanju sveta. Kome je od jakih sila uopšte stalo da spašava bilo šta osim ako nema korist od toga. U tome je caka cele ove špijunske priče. Gleda se korist po naciju za koju radiš. Tu imamo nešto što je činjenično. Nema glupave borbe između Amerikanaca i Rusa koju ćete i videti samo na filmovima. Time se samo zanose oni koji smatraju da će nas braća Rusi čuvati pod skutima od svih zala. Hoće, ali samo ako im to bude donelo korist. U suprotnom biće ovako kako je sada. Velike sile se sukobe retko direktno. Sukobe se preko malih, zaostalih, kurčevitih i nesvensnih šta gube. Prošlo je doba kada si mogao da očekuješ svetski rat. Danas ćeš se za ciljeve boriti politikom ili ratom protiv znatno slabijih. Film tu ne prodaje muda za bubrege. Vidimo ono što je realno, vidimo ono što je bitno. 

Koliko puta ste videli u filmovima da špijuni totalno upropaste misiju zato što su emotivno vezani za nešto ili nekog pa menjaju odluku. Realno, retko se može videti drugačija situacija. Zna se šta znači biti špijun. Naravno, ne treba očekivati da čovek tu bude od kamena ali zna se šta ima prioritet. Žrtva, koliko god bila jeziva, mora da se podnese. Najveća žrtva je vezana za samu porodicu. Ovde imamo čoveka koji dugo ne viđa sina i suprugu. Kao savršen obaveštajac, on svoj posao stavlja na prvo mesto. Cilj njegovog rada ima prioritet u odnosu na sve. Tek onda dolazi odnos sa porodicom. To je bravurozno prikazano. S obzirom na prirodu posla on mora da krije mnogo, što informacija iz svog privatnog života što emocija. Svako otkrivanje informacija ili emocija predstavlja ranjivo mesto, predstavlja slabost i savršenu metu za neprijatelja. Samim tim, kako se posao odražava i na privatni život, ovaj čovek deluje tajnovito i pred svojim najbližim. Možete zamisliti kakav uticaj to može imati na odnos sa njima. Druga žrtva je to što je cilj ovakvog posla iznad prijateljstva i čovečnosti. Nema tu razmišljanja o moralu, nema tu stavljanja emocija ispred cilja. Cilj se ostvaruje i krvlju nedužnih, gaženjem bliskih, gubitkom dragih. 

Najveći mogući problem u ovakvom poslu je mogućnost da u vašim redovima postoji neko ko radi protiv vas. Sve je to bravurozno prikazano ovde. I istraga i ispitivanje, sve je ogoljeno, sve je pametno napisano, sve je realistično i upečatljivo. Ako kažu da je glavni moto u ovakvom poslu taj da ne verujete nikom - ovde je to pokazano na odličan način. Nisu tu potrebni preokreti da nas šokiraju i objasne kako je neko vrhunski majstor obmane. Potrebna je sumnja i potrebna je svest o mogućem negativnom rezultatu. Sumnja otvara pitanja, a pitanja sumnuj. Mogućnost greške stvara pritisak, pritisak a pritisak može naterati na fatalni korak.

Majstorski je napisana priča o odnosu između oca i sina. Prvi slučaj je vezan za glavni lik u filmu. Iako nije svestan cele priče o smrti svog oca, on postaje isto to. Jasno pokazuje da pomoću toga on želi doći do odgovora vezanih za svog oca. Odlično je to odrađeno u odnosu ovog lika sa svojim sinom. Zbog prirode svog posla, on je neretko nedostupan i nepristupačan za svog sina. Sin ulazi u istu priču oko posla upravo zato što mu nedostaje bliskosti sa ocem. Na ovaj način on pokušava da mu se približi. Zbog toga je ovo i majstorski špijunski film ali i maestralna drama. 

U svemu ovome, najveća je drama glavnog lika. Maksimalno je posvećen poslu u kom postaje legenda a samo malo ga deli od prsta sumnje i potpune propasti. Ostvaruje kontakt sa sjajnim ljudima ali ostaje lišen njih ili su mu nepristupačni. Zasniva porodicu koju bi prosečan čovek poželeo ali zbog posla postaje dalek svojoj ženi i stranac svom detetu. Pronalazi ljubav u kojoj je srećan ali ne može da se ostvari u njoj. Ceo film ga bukvalno razvlači na sve strane gde se pitamo da li ovaj čovek može povezati sve ovo u jednu skladnu celinu i funkcionisati kako bi i poželeo. Svaka odluka može biti pogrešna U finišu reči njegovog profesora dobijaju na značaju više nego ikada: "Get out while you still can, while you still believe, while you still have a soul." Nema ovde potrage za spasom i bega od nesigurnosti, nema iskupljenja i promene. Ovo je direktno biranje između života koji bi običan čovek vodio i imao sjajnu porodicu, i na drugoj strani posla koji zahteva celog čoveka, posla koji ne može deliti osobu ni sa kim ili čim drugim. Zbog toga, izbor koji vidimo ostavlja šokantni utisak. Bravo za De Nira što nas nije smatrao idotima i servirao još jedan 007, Nemoguća Misija, Bornov Identitet film za decu i jeftinu zabavu, već je napravio retko pametan film u žanru.

Zanimljivosti:
Lik Filipa Alena je zasnovan na Alenu Dulsu, CIA operativcu. Džo Peši tumači lika koji je zasnovan na Semu Đankani. Gambonov lik je zasnovan na Alanu Turingu. Dejmonov lik je zasnovan na Džejmsu Engltonu. De Nirov lik je zasnovan na Bilu Donovanu. Lik Jurija Modina je zasnovan na Anatoliju Golitsinu. Prvi Pešijev film posle 8 godina. Prvi film Edija Redmejna. De Niro je radio na ovom filmu 10 godina. Di Kaprio je trebao tumačiti glavnu ulogu ali je napustio projekat zbog filma The Departed.

Naj scena:

Finale

Moja ocena: 8/10

1 коментар:

  1. Neverovatno jak spijunski film sa odlicnom rezijom i glumom. Ne mogu se setiti da li sam gledao nesto bolje u ovom zanru. Ne znam kako bi se Leo ovde pokazao al je Dejmon razvalio.

    ОдговориИзбриши