Oldboy (2013) on IMDb
Kod nas nazvan: Stari Momak
Žanr: Akcija | Drama | Misterija | Triler
Režija: Spike Lee
Glumci: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Samuel L. Jackson...

Opsednut osvetom, čovek kreće da otkrije zašto je bio kidnapovan i zatvoren 20 godina.

Nemam ništa protiv rimejka ako ćeš rimejkom napraviti svoju verziju neke priče, ako ćeš je prikazati iz drugog ugla ili unaprediti. Mislim, Scarface, Departed i Ben Hur su obrade ali kakve obrade. Nisam video razlog da se obrađuje Oldboy ali iskreno, ne bih bio nezadovoljan da su samo prepakovali Korejca. Ovo što je ovde učinjeno je stvaranje proizvoda za dečake i devojčice koje mrzi da čitaju prevod ili slušaju nešto što nije na engleskom, koji traže akciju bez mozga, brutalne scene pune preterivanja bez ikakvog posebnog smisla. Ako smatrate da je vrednost prvog Oldboya u ludačkom, bolesnom preokretu, onda je ovaj film u rangu sa njim. Taj preorket je samo šok koji dolazi i na dotle fenomenalno razvijenu dramu prepunu paralela na čoveka i njegovu bezosećajnost za patnju drugih. No, da iseckamo malo ovaj film uz nezaobilazna poređenja sa originalom.

Elem, pošto je Spajk Li napravio hranu za klince, išao je principom hajde da sve iz originala uzmemo i napravimo još jačim. Ako je tamo lik bio 15 godina zatvoren, zašto ovde ne bi bio 20. Ako se tamo lik šiba sa drugim i razbije im nos, zašto im ovde ne bi iščupao glavu sa ramena. Naravno, time dobiješ brdo nerealnih akcionih scena i karikature od likova. Praktično sve što valja u filmu je Džoš Brolin ali taj lik bi valjao i u supi a kamo li nekom filmu. U originalnom Oldboy-u imamo lika koji traži krivca pa onda gleda u sebe. Na njemu se i fizički i psihički vidi prolazak 15 godina. Ovaj lik u rimejku je bio zatvoren 20 godina a deluje da je bio zatvoren 20 dana. Nigde ne vidimo dvadesetogodišnje odsustvo verbalne komunikacije, nigde ne vidimo potrebu za njom, potrebu za ljudskim dodirom, žudnju za ženskim telom. Ma jok, ovaj bata je odmah spreman za akciju. Emocije ostavljamo trulim Korejcima. To je ona situacija gde preskočite uvod u igricu samo da biste uzeli oružje u ruke i krenuli da sejete smrt. Setite se transformacije u orignalu, potezanja pitanja sopstvene odgovornosti za situaciju u kojoj se čovek našao. E to ovde nećete videti.

Jedino što je iz ovog tamnovanja vredno pažnje je situacija u kojoj vidimo da čoveku daju da vidi rođenu ćerku. Tu mu daju šansu da uvidi šta propušta i šta je propuštao sve ove godine. To je odlično jer ako ćeš u nečemu naći snagu da nadmašiš sebe, da pobediš svoj porok, da uradiš bilo šta je tvoje dete. Međutim, moram ovde opet povući jednu paralelu. 15togodišnjim tamnovanjem u originalu oni su kreirali osobu koja napokon može da ima pun utisak šta je propustio, da ima sve one osećaje koji mu nisu bili karakteristični i na kraju dobili su osobu koju će osveta neuporedivo više boleti. A ovde su za 20 godina stvorili besnog lika koji se svukao sa alkohola i to je to. Imam utisak da je po izlasku uzeo i popio koju čašicu da bi to bio lik sa početka priče. Otklanjanje krivice u originalu je nešto čime se film nije bavio. Zašto? Zato što je transformacija takva da je čovek potpuno druga osoba. Na kraju krajeva zato što je to tema smešnih filmova koji nam se dnevno pakuju. E ovde je tome data bitna uloga. Uuuu strašno je bitno da čova dokaže svoju nevinost. Moš misliti. Oldboy iz Koreje nam prodaje životnu priču i priču života. Spajkov Oldboy nam prodaje akcionu priču za razmažena derišta koja neće da čitaju prevod, koja neće da misle o onome što gledaju.

Originalni Oldboy nam je dao obične likove. I čovek koji je zatvoren i devojka koja mu pomažu su sasvim obični likovi sa običnim pričama (ako izuzmemo priču o tamnovanju). Ovde imamo Hulka i devojku sa teškom pričom. Kao tukla se u venu pa ne bi da se vrati tom teškom detinjstvu. Ako ste čuli da je nešto puklo, upravo je do vas stigao zvuk koliko mi puče patka za sudbinu ovakva dva generička idiota. Na sve to devojku tumači Elizabet Olsen i sa svojim preglumljivanjem, bečenjem i bekeljenjem me je učinila još ravnodušnijim. Ne treba mi ničija teška priča da bih se saživeo sa njim. Zašto saživljavanje sa nekim plitkoumni podvode sa sažaljenjem?

Hajde da se malo bavimo negativcem. Tamo smo imali inteligentnog čoveka koji je pomalo bio čudan. Ovde imamo nešto što ne postoji u realnom životu. Koplija cenim zbog odlične glume u prosečnom Elisiumu. Tamo je baš odavao utisak prljavog zločinca. Ovaj plastikandžer ovde je jedva vredan pomena. U originalu smo imali običnu priču u koju je lako poverovati, priču koja je mogla proizvesti smrt i žeđ za osvetom. Spajk li je svojom ograničenošću razuzdao maštu i servirao boleštinu svih boleština. Mislite da je to dovoljan razlog za osvetu i još jači šok? Jeste, ako ste celog života gledali Štrumpfove pa sad gledate ovo kao prvi film. Jednostavna priča za osvetu iz originalnog Oldboya je dala odličnu dramu negativca. U maloj scenici nam je rečeno sve što ovaj lik oseća i što mu se desilo. Ovde je to pretvoreno u onu priču o generičkim idiotima sa američkih koledža. Znate ono kao lik prolazi hodnikom i BUKVALNO svi ga prozivaju zbog nečega. Da, to će baš da dovede do toga da lik smišlja dvadesetogodišnju osvetu. Što je najgore, ova boleština koja nam je prikazana je nešto zbog čega bi se svako ustručavao išta da kaže. Ja ovde ne vidim motiv za kasnija događanja koja su izrodila osvetu. Ja ovde vidim samo smešnog režisera koji želi da pokupi lovu od klinaca koji neće da čitaju prevod.

Kažem, ako vam je originalni Oldboy odličan samo zbog bolesnog preokreta, računaću da ga niste ni gledali. Onda je komotno ovo film za vas. Nema dramu, nema razlog za osvetu, nema realne likove, nema kritiku današnjeg čoveka, nema NIŠTA osim uvek sjajnog Brolina. Ako ste pak pogledali ovo pre originala, mogu da shvatim da vas je preokret ubedio da ste odgledali dobar film. Ne morate ni čekati da zaboravite ovo, pogledajte original odmah. Samo scene u kojima glavni lik tamnuje imaju neuporedivo veću vrednost od ove smejurije. Filmu ću zbog bezobrazluka da ovako jadno obradi remek delo sniziti ocenu za 1. Realno je nešto oko petice. Spajk Li je umeo da me zadovolji nekim filmovima. Posle ovoga teško da će dobiti moju pažnju. Umesto što se žalio što Istvud nema crnaca u nekim filmovima bolje bi bilo da je naučio nešto od matorog. Možda ne bi servirao praznu priču. Možda ne bi mudrovao na samom kraju pokušavajući da nam proda filozofiju a zapravo nam je prodao besmislenu glupost. Možda bi ovo bio ok filmić.

Elizabet Olsen nije gledala original i nije znala kakav je kraj filma dok nije odgledala premijeru. Naslov na posteru je kreirao Džoš Brolin. Scena tuče u hodniku je snimljena iz jednog pokušaja. Vidimo neke smernice koje su posvećene originalu (krila anđela, hobotnica). Film je inicijalno trebao režirati Spilberg a Vil Smit je trebao biti glavni glumac.

Malo šibanja. Čisto akcije radi. Inače je sve ovo bezvredno.

Moja ocena: 4/10