Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

понедељак, 7. јул 2025.

Breaking Bad (2008 - 2013)

 

Žanr: Krimi | Drama | Triler
Režija: Vince Gilligan
Glumci: Bryan Cranston, Aaron Paul, Anna Gunn...

Priča:
Profesor hemije kome je dijagnostikovan neizlečiv rak pluća počinje da pravi i prodaje metamfetamin sa bivšim učenikom, kako bi obezbedio budućnost svojoj porodici.

Moj osvrt:
Upozorenje - tekst sadrži spojlere.

Ne znam kada je tačno krenulo, da li kada je prvi put obukao kostim, možda kada je prvi put slagao Skajler kada je ispalio onu čuvenu rečenicu "I am one who knocks", ali znam da sam u jednom momentu prestao da gledam seriju o profesoru hemije koji kuva met i počeo da gledam nešto drugo - jednu veliku, bolnu, mračnu priču o raspadu čoveka. 

 


Breaking Bad je više od serije. To je ogledalo. Precizno, hladno, surovo ali duboko emotivno. Ogledalo u kom vidiš sebe, svog oca, svog komšiju, profesora, muža, kolegu, sina... Ogledalo u kom vidiš lice koje se menja - ne naglo, ne preko noći, nego polako, kroz godine, pod pritiskom. Kao voda koja kaplje po kamenu dok ga ne izdubi. 

 


Volter Vajt je na početku simbol nemoći. Zgužvani muškarac u srednjim godinama, predavač kog učenici naročito ne poštuju, otac koji ne zna kako da obezbedi budućnost detetu sa invaliditetom, muž čija supruga oseća da nešto fali, ali ne zna šta. On je svuda i nigde, duh u sopstvenom životu. I onda - rak. Panika. I onda - odluka. 

 


Ta odluka da pređe liniju nije rezultat neke lude ambicije. Nije ni hir. To je mešavina besa, očaja i samosažaljenja. On ne postaje kriminalac zato što voli kriminal, nego što oseća da ga život nije ni pitao šta želi. Breaking Bad nije priča o pohlepi. To je priča o tome kako ti je svet rekao da si ništa pa si odlučio da budeš sve.

 


I to "sve" nije uzvišeno, moralno niti veliko. Nije on poželeo da postane junak, da uradi nešto smisleno. Ne. On je hteo da svet klekne pred njim, makar to bilo kroz strah. Hteo je da vidi kako mu neko kaže: ti si važan. I kada to nije dolazilo iz ljubavi, dolazilo je iz moći. E to je, braćo i sestre, najopasniji oblik priznanja. 

 


Pratiti Voltera kako se menja je kao gledati čoveka koji tone u katran a misli da je to voda. Svaki korak koji napravi geluje logično i moralno opravdano. Sve vreme imaš na umu jedno pitanje - šta bi ti uradio na njegovom mestu. Nadaš se najboljem. Svestan si da opasnost raste. 

 


Ali razlika između Voltera i ostatka sveta je što on ne staje. On ide dalje jer ne kuva met samo da bi zaradio. On kuva da bi dokazao sebi da vredi, da zna, da može, da nije zaboravljen. Tu se krije srž svega - Volter ne želi novac. On želi moć, poštovanje, identitet. 

 


Zato nije bitno što kaže da sve ovo radi zbog porodice. U početku mu verujemo, potom nismo sigurni i onda znamo da laže. Samo što mu jako dugo treba da to izgovori. Kao da je u pitanju neka mantra ili možda opravdanje. Jer bez tog opravdanja da je porodica jedini motiv, šta je on onda, šta on ostaje? Serijski lažov, manipulator, egoista i ubica. A ipak ... mi ga volimo. 

 


Volimo ga, ali ne zato što je u pravu, nego zato što je iskren u svom porazu. On ne beži od tame, on je grli. On je jedan od retkih antiheroja koji zna da je loš i ne pokušava da se opere. I baš zato što ne glumi dobrotu, uspeva da deluje istinito, realno. Autentičnost u zlu je i dalje autentičnost. Mi kao publika to i te kako osećamo.

 


Volimo ga jer je autentičan. Volimo ga jer nije savršen. Volimo ga jer nas nervira a ne možemo da prestanemo da ga gledamo. Volimo ga jer smo barem jednom u životu poželeli da imamo njegovu hrabrost. Da ne ćutimo. Da kažemo "jebo ovo" i preuzmemo stvar u svoje ruke. Da preuzmemo kontrolu, pa makar to bila kontrola i nad paklom u kom se nalazimo. 

 


Ali Breaking Bad nije samo Volterova priča. Džesi Pinkman je podjednako važan. On je duša serije. Dete izgubljeno u svetu odraslih, dete koje pravi sranja ali ono što je najbitnije, on je dete koje oseća. Dete koje pati. Dete koje zna da je pogrešno to što rade ali ne zna kako da pobegne od svega. Džesi je ono što je Volter nekada bio ali što više nije i ne može biti. Zato ga Volter i voli i prezire. 

 


Njihov odnos je jezivo kompleksan. Volter u Džesiju vidi i sina i oruđe. I slabost i priliku. Njihova dinamika je kao odnos boga i vernika. Volter stvara Džesijev svet ali i ruši sve što on voli. A Džesi, kao ranjena životinja i dalje dolazi. I dalje traži očinsku figuru. A šta dobija? Dobija čudovište.

 


Najtragičnije u toj vezi je što Džesi nikada ne dobija iskrenu emociju. Sve što mu Volter daje, daje iz interesa, kontrole ili taktike. Čak i kada ga brani, to je proračunato. Kada Volter na kraju kaže "I did it for me" to je oslobađajuće, ali samo za njega. Ne za Skajler, ne za njegovu decu, a pogotovu ne za Džesija. Džesi ostaje izdan, izmučen ali i konačno slobodan. No ova sloboda dolazi kao rana. Ima li tu pobede? 

 


Skajler - ona je možda najnapadniji lik u seriji. A zapravo, kada pogledamo, ona je i najrealniji lik. Nije heroina, nije zlikovac. Ona je žena koja pokušava da shvati šta se dešava sa čovekom kog je volela. I kada shvati, tada je već prekasno. Volter više ne postoji. Ostao je samo Hajzenberg. Lako je suditi njenim postupcima. Spustite se na zemlju i videćete da je još lakše razumeti ih.

 


Recimo i Lik Majka Ermentrauta zaslužuje posebnu pažnju. On je tišina u svetu buke. Profesionalac koji zna pravila i granice. On ne ubija iz hira jer zna razliku između potrebnog i suvišnog zla. I baš zato što je miran, staložen i tih njegov odlazak prihvatamo jako teško. U njegovom padu vidimo da u svetu bez pravila, ljudi sa principima nisu zaštićeni. Ranjivi su kao i svako drugi.

 


Henk i Meri su još jedna tragična tačka serije, samo njihova tragedija ima drugačiji oblik. Ovakva tragedija je skrivena od svakodnevice. Henk je tipičan mačo lik, bučan, duhovit, policajac koji se pravi da drži sve pod kontrolom a zapravo se raspada iznutra. Njegovo suočavanje sa traumom, napadom, sopstvenom nemoći - to je tiha drama maskirana ironijom. A Meri, ona je karikatura domaćice ospednute ljubičastom bojom, ali ispod te banalnosti krije se žena koja se gubi, traži kontrolu u krađi, u estetici jer zna da sve ostalo klizi iz njenih ruku. Njih dvoje nisu sporedni - oni su ogledalo Volteru i Skajler ili možda njihov negativ.

 


Breaking bad majstorski dostavlja to da ne postoji nebitan lik. Svi imaju svoje boje, svoje tonove, svoju ulogu u haosu. Sol Gudman - klovn i genijalac. Lik koji ti ide na živce a opet bi ti spasao život. Gas Fring - tihi demon sa osmehom i kravatom, najladniji oblik moći. Tio Salamanka - čovek u invalidskim kolicima koji zvukom zvonceta izaziva napad panike. Tod - lik čije lice izgleda prazno a iza te praznine čuči jeziva besćutnost. Čak i Džejn Andrea, Majkova unuka, Džesijevi prijatelji... svi imaju nešto što se pamti. 

 


A Hajzenberg nije karikatura. On je Volter ali bez kočnica. On je ono što Volter misli da mora da postane da bi preživeo. Problem je što mu se to sviđa. Jednom kada osetiš moć, nema povratka. Zato je Breaking Bad istovremeno i triler ali i tragedija. Tuga i uzbuđenje. Kazna i iskušenje. 

 


Vizuelno, serija je precizna kao jedna od Volterovih hemijskih formula. Svaki kadar ima značenje. Svaka boja, svaki pokret kamere. Ništa nije slučajno. Kao u Volterovom laboratorijskom radu - sve je pod kontrolom. I zato kada stvari izmaknu kontroli - to i te kako eksplodira. 

 


Muzika - to je kombinacija alternativne, psihodelične i ponekad gotovo komične muzike koja stvori tenziju ni iz čega. Trenuci kada eksplozija ne dolazi, nego tinja. Kad se nasilje ne vidi ali se oseća. Kad znaš da nešto dolazi ali ne znaš kada. To je vrhuska režija. 

 


I onda kraj. Neki će neminovno želeti više nasilja. Neki će želeti više pojašnjenja i potpuni rasplet. Ali zapravo, kraj je bio ono što je i morao biti - poslednji čin čoveka koji je izgubio sve ali još uvek drži konce. Umire ne kao kukavica nego kao mit. U tome je tragedija, jer Volter nije pobedio. Samo je umro u trenutku kada je najviše ličio na ono što je želeo da postane. 

 


Breaking Bad je jasan prikaz zla u realnom svetu. Zla koje se ne rađa iz mržnje nego iz frustracije, iz nemoći. Zla koje ne viče nego računa. Zla koje izgleda kao običan čovek. Kao ja. Kao ti. Zato ga volimo. Zato ga se bojimo. Zato ga pamtimo.

Zanimljivosti:
Pinkman je trebalo da strada posle devet epizoda ali je režiser bio oduševljen glumom Arona Pola i uvideo je sav potencijal tog lika, tako da je odlučio da ga zadrži. Pošto je odgledao celu seriju za nekoliko nedelja, Entoni Hopkins je napisao pismo pohvale Brajanu Krenstonu. RJ Miti inače ima cerebralnu paralizu ali ne izraženu kao njegov lik u seriji pa je morao da uči da hoda sa štakama i uspori govor. Vins Giligen je odlučio da završi seriju u petoj sezoni kako ne bi došlo do pada kvaliteta. Na pitanje kako je moguće da ovako dobra serija nije imala popularniju glumačku postavu, Giligen je izjavio kako je mnogo poznatih odbilo uloge. 

Naj scena:


Kraj.

Moja ocena: 10/10


10 коментара:

  1. Mislim da je prošla skoro puna decenija otkad si objavio da si pogledao prvu sezonu BB-a, drago mi je što si konačno uspeo da je završiš. Je l' planiraš da daš šansu i spin-offu Better Call Saul?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne u neko skorije vreme, videćemo za kasnije. Ima par serija koje pratim sad usput pa možda ću pisati o njima i još nekoliko koje planiram da pogledam pre potencijalnog gledanja BCS. Kad su u pitanju serije, još Midnight Mass sam pogledao i tekst je spreman, biće ovih dana na blogu.

      Избриши
    2. Definitivno mi se sviđa novi dodatak (mini)-serija, jeste da one oduzimaju dosta više vremena od filma, ali ako su ti već i one inspirativne za pisanje onda super. Nowhere Man je čini mi se bio jedini izuzak na blogu (inače konačno sam je pogledao početkom ove godine, hvala na preporuci. Mislim da ima koju epizodu viška ali se sve lepo poklopi na kraju).


      Kada budeš počinjao BCS nemoj samo da očekuješ isti ritam kao BB, ovo je dosta slow-burn, i tek u poslednje dve sezone postaje nešto intenzivnije, ali je podjednako kvalitetna serija. Ja sam je prekinuo nakon par epizoda kada je počela prvi put da se emituje, i kada se približavao kraj serije dao sam joj drugu šansu i izbindžovao za manje od mesec dana, i bukvalno se zapitao ''šta je meni bilo pa sam ovo prekinuo''.
      Takođe ima jednog od najharizmatičnijih i najopasnijih zlikovaca koje sam ikada video na tv-u.

      Dve skrajnutije preporuke od mene - Cracker. Britanska serija 90-ih, meni sigurno u top 10 omiljenih. Intrigantna, jednostavna ali emocionalno kompleksna, i neverovatno mudovita - tvorci današnjih serija nemaju muda da zamisle a kamoli snime pojedine sub-plotove. Svaka epizoda traje kao film pa su podeljene u 2-3 dela.
      Danski sitkom Klovn - ovo je toliko smešno da ne treba gledati više od jedne epizode dnevno. Imaš opširniji rivju na Kult Gula, pa ako te to ne natera da baciš pogled onda ništa neće. Poslednjih par sezona nisu ništa posebno, ali prvih šest su čisto zlato. Ima i nastavak-film iz 2010-te pod istim naslovom koji može da posluži kao solidan introduction, ali ja bih radije preporučio prvo seriju jer film, koliko god meni bio smešan, ne deluje da ima nešto preterano ispod naslage crnog humora, za razliku od serije koja inteligentno i vešto ogoljava muško-ženske odnose na urnebesne načine.

      Избриши
    3. Gledam malo i serije i filmove, zavisi od raspoloženja. Pitanje je o čemu ima smisla pisati. Recimo Prison Break koji je počeo kao mega zabava, solidno se nastavio u drugoj sezoni, bio zanimljiv u trećoj, raspao se od besmisla u četvrtoj. Petu nisam gledao. I onda je pitanje po čemu procenjivati. Tako da ne garantujem da ću pisati baš o svemu. Sad hoću da pogledam Leftovers a gledam još neke u paraleli

      Избриши
    4. Leftovers je po meni potcenejno remek-delo, sa možda najlepšom poslednjom epizodom ikad, nadam se da te neće razočarati. Ima možda rough start, ali ako te već sam početak kupi ne vidim zašto ti se ostatak ne bi dopao.

      Избриши
    5. Uh, Leftovers, baš se radujem da čujem kako si je doživeo .. Ja sam je ujedno i mrzeo i voleo, na kraju ipak imam pozitivno mišljenje, jer je uspela da mi izazove pravi rolerkoster od emocija :)

      Evo i par filmskih preporuka:

      Crimes and Misdemeanors (1989)
      Secrets and Lies (1996)
      Seventh Continent (1989)
      Scent of Green Papaya (1993)
      Heart Attack (2015) poznat i kao Freelance, tajlandski film je u pitanju

      Избриши
    6. Strpljiv sam ja. Evo Stranger Things dve sezone sam završio i još me nije kupio skoro pa ničim. Razvlačim se i sa Game of Thrones malo mi je to sve repetitivno ali hajde, tu me par zabavnih likova drži koliko toliko. Ali mi se čini da bih obe mogao da prekinem ovog momenta. Ima još toga što gledam ali s obzirom na količinu serija i tempo koji imam sa njima, neće ništa od toga skoro na blog ako će i uopšte da osvane. Miniserije su lakše, manje ih ima i bolje su zaokružene priče.
      Na ove dugačke sage se teže odlučiti jer znaš da ih obično snimaju dok ne useru svaki mogući kvalitet koji su imali.

      Избриши
    7. Upravo to. Znači nisu te serije sad loše ili dosadne, mogu da budu solidna razbibriga, ali što više potrošim vremena na takve limunade odmah pomislim da sam to vreme mogao da utrošim na filmove ili knjige koje me interesuju ili verujem da bi mi se dopale. Stranger Things sam i ja odgledao dve sezone, i druga mi se zapravo dopala dosta više od prve, i nakon toga sezone izlaze i izlaze a ja...pa i ne zanima me previše. Mogu da nastavim, a i ne moram. Nije to više čak ni kao 2000-ih dok smo imali Prison Break i 24 (ranije sezone), koje imaju hook, napete su, pa te stvarno tera da odgledaš do kraja. One bar počnu super, pa sad šta se dogodi u međuvremenu...

      Kad već nisi preterano naklonjen serijama, ja bih onda radije išao na siguricu. Nikad nisi pominjao recimo Twin Peaks, Deadwood, Hannibal, pa ne znam da li si ih gledao, a one deluju kao dosta bolji izbor nego Game of Thrones i Stranger Things.

      Избриши
    8. Imam 8 serija koje su mi u listi i koje moram da pogledam, Twin Peaks i Hanibal su u njoj :) Ima nekih starih klasika kojih bih da se podsetim

      Избриши
    9. A ove sam imao nesreću da sam počeo ranije pa sam hteo da ih se ratosiljam :)

      Избриши