понедељак, 3. јул 2017.

Fresh (1994)

Žanr: Kriminalistički | Drama | Triler
Režija: Boaz Yakin
Glumci: Sean Nelson, Giancarlo Esposito, Samuel L. Jackson...

Smrt i nasilje razbesne 12togodišnjeg dilera koji okreće svoje poslodavce jedne protiv drugih.

Film počinje baš onako kako smo očekivali. Teška porodična situacija, crni klinja u svetu dilera, mafije, likova lakih na obaraču itd. Klinac naravno pokazuje veliki potencijal ali se ovde potencira na tome koliko ga društvo ograničava da bude ono što može. Sve je to ok predstavljeno ali sam se, iskren da budem, nagledao ovoga i previše. Nije ovo loše ali nije ni neka novotarija pa deluje kao solidni šablon. Ne šokira jer sam već gledao City of God i gomilu brutalnijih filmova. Ne kupuje nas likovima jer ovakve pojave istrese svaka barem prosečna drama na ovu temu. Ovakve stvari prihvatiš i čekaš da se nešto desi što će ti podići interesovanje.

Pošto je klinja glavni lik, očekivano je da ćete gledati još klinaca ovde. Nikad ne očekujem od klinaca neku veliku predstavu pa se desi da me neko izmesti iz sedišta, poput Dakote Fening u Man on Fire recimo. No ovog puta imamo drugu krajnost. Ne pričam o klinji koji je glavni lik priče, on je ok za jedno dete. Pričam o skoro svima ostalima. Klinci toliko preglumljuju i toliko su izveštačeni da to prosto ide na nerve. Što je najlepše od svega, likovi su im jako jako iritantni pa umesto da se saživim sa njima samo sam čekao da se scene u kojima se oni pojavljuju završe. Tu "briljira" jedan klinja koji se iz sve snage trudi da bude opasni mamojeb a zapravo čini svaku scenu beskrajno puta lošijom nego što ona i jeste.

Rekoh da je potrebno nešto da podigne interesovanje. To konačno dođe, nama kao šok, glavnom liku kao otrežnjenje, kao nešto što mu pokazuje koliko je život zapravo jeftin u onome u čemu se bavi. Ta scena je i najbolja stvar u filmu. Koliko god da je mučna i šokantna, toliko je efektna. Očekivao sam da će se film hraniti na ovoj sceni, da će nas šokirati realnošću situacije ali opet se ispostavilo da sam očekivao previše. Film se igra nečim potpouno drugim.

Na koju kartu igra film? Na kartu igrarije, na kartu klinca koji hoće da nadmudri dve bande i gomilu propalica. Da li je to pogrešno? O ne, moglo je i to da valja da su hteli i tu da nas otrezne. Ovako klinja deluje kao jebeni mastermajnd dok 2 klana koja vladaju gradom ispadaju smešni. Setite se onog momka u City of God koji fotografiše bande. Svestan je koliko mu život visi o koncu. Ali ne ovaj momak. On je smiren i uvek vlada situacijom. Nekako mi je ovo suviše glatko, suviše bajkovito i suviše za one koji se lože na trik. Imamo dve grupacije dilera koje vladaju, svako dila svoje, ne diraju se i samim tim su bezbedni na vrhu. Jedan klinja uspeva da im totalno poljulja sisteme praveći budale i od jednih i od drugih. Ali tu nije kraj, on pokušava rešiti neke lične probleme i čak i to uspeva utkati u svoju šarenu lažu. Meh. Bajkovito i nebitno je ovo braćo i sestre.

Šah se provlači kroz film kao igra koju klinac gotivi ali generalno, šah je ovde velika motivacija. Klinac zapravo igra šah svim likovima koje poznaje, uključujući i one koje voli. Nije loše napravljena ta paralela pogotovu kada su u pitanju situacije kada momak treba da žrtvuje svoje figure. Ćalca koji je ovog momka privoleo šahu tumači Semjuel L. Džekson i on je sigurno najbolji lik kog ćete videti u filmu, pre svega zbog neizveštačene glume a potom što je to uostalom Semjuel L. Džekson.

No, kao klinja koji emotivno prihvata sve to, on mora zaista da pređe određenu granicu da ljude koje voli posmatra kao obične figure za dolazak do cilja. I tu me ovaj film pomalo gubi. Klinja mora da bude jako poremećen poput nekih u City of God što ovaj momak nije. Odlično su pokušali da ga prevuku na tu tamnu stranu, da ga nateraju da pređe granice u jednoj sceni sa psom ali to zaista nije dovoljno. Odlično je upakovana ta scena i ostavlja gorak ukus ali u stvarnom životu to nije tako lako. Pogotovu što se posle te scene nastavlja po starom. Setimo se gradacije u Rekvijemu za Snove gde situacija eskalira i imamo šok za šokom. Ovde se šok lako zatrpa prosekom.

Fresh je jako nedorečen film iz prostog razloga što je mogao mnogo više da donese. Lična drama se izgubila u bajkovitom triku. Vidi se da nisu imali onu stvar da nas šokiraju do kraja već su scene koje su zaista potresne zbrzali i odmah prešli na nešto drugo. Za mene poenta ovde nije trebala biti u triku i osveti već u otrežnjenju i gubitku. Gledati klinju koji će da namagarči najopasnije bande u gradu mi nije više tako zanimljivo. Za tako neku priču, potrebno je nešto mnogo ozbiljnije od momka koji je dobar u šahu. Za povezivanje sa ovim likom moraš da me ubediš da mu je život u opasnosti. Da me ubediš da opasnost postoji, ne smeš da je iskarikiraš. Fresh je imao ideju ali nije imao petlju da ovo napravi kako valja.

Lorens Bender igra lik po imenu Long Haired Yuppie Scum. On tu ulogu reprizira u dva Tarantinova filma, Pulp Fiction i Four Rooms.

Smrt