The Killing (1956)

Kod nas nazvan: Ubistvo
Žanr: Krimi | Drama | Noar | Triler
Režija: Stanley Kubrick
Glumci: Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards...

Grupa ljudi smišlja plan da opljačka hipodrom u toku trke.

Nema ovde velike priče, psihologije, dubine, višeslojnosti ni ludila na koja nas je Kjubrik navikao. Ovo je jedna obična priča o grupi ljudi koja je isplanirala prevaru. Nema nekih kolosalnih glumačkih bravura, nema toliko memorabilnih scena bez kojih su Kjubrikovi filmovi nezamislivi. Pa dobro, u čemu je onda fora? Ok, ovo je rani Kjubrik, šta ga je karakteristalo? Nešto što je zadržao i u kasnijim ostvarenjima: sklonost detaljima i izvedba.

Film traje manje od sat i po. U tih sat i po Kjubrik je morao da nas upozna sa likovima, upozna sa planom, predstavi izvedbu i da epilog. Da li je negde omanuo? Ni najmanje. Prvo, kako nas upoznaje sa likovima? Dok pravi uvod u kom nam priča o prevari i mestu gde će se odvijati, on da svakom od likova nekoliko minuta, poveže ga sa pričom, da nam nameru lika, da nam odnos sa nekim drugim i kroz to nam praktično da jake i ubedljive karaktere. Čovek nas bombarduje likovima i sve nam da u kratkom periodu. Nema izgubljenog vremena.

Ne samo što uz to skakanje sa lika na lik dobijemo uverljive karaktere, Kjubrik ih u isto vreme veže u priču. Samim tim vezivanjem jednog lika i odnosom sa drugima, daje nam bolji opis i tih drugih likova. I sa svakim likom, ne samo da se priča zaokružuje već se dodaju i druge dimenzije istoj. Kjubrik pokazuje da za jednostavnu priču možeš da odradiš sve perfektno u malo vremena.

Do finala se razvija plan. Čujemo gomilu detalja iz tog plana. Svaki detalj je ne samo zanimljiv nego i intrigantan. I dok u glavi slažemo detalje plana, sigurni smo u jedno - veze nemamo kako to na kraju treba da izgleda. Čovek nam daje smernice sve vreme ali izvedbu savršeno skriva. Zašto je ovo perfektno? Zato što zapravo kriješ ono glavno. Nisi nam dao ceo plan na dlanu. Kada znamo ceo plan onda očekujemo isforsirane opasnosti (opet se setim Arga i nepostojećih opasnosti kroz taj film). Tenzija je vezana za ostvarenje plana a ne iznenadne probleme.

Kad već pomenuh probleme, očekivaćemo ih neretko. Ali obratite pažnju koliko su samo ti problemi realni. Sve ono što vidite da može da pođe po zlu je ipak nešto što je realno da se desi. I tom receptu Kjubrik ostaje veran do samog kraja kada ga se, po mom mišljenju, bespotrebno odrekao. Jasna mi je namera u finalu, jasna je poruka i simbolika toga. Ali nekako mi se čini da je to prva isforsirana scena koju vidimo u filmu a sačuvana je za sam kraj.

I dolazimo do izvedbe. Plan imamo, ostaje nam da vidimo kako će on biti sproveden. Rekoh već, problemi su realni, tako da neću dalje o tome. Vidimo na delu sve ono o čemu su nam pričali i vidimo logiku stvari. Plan nije komplikovan i spektakularan, plan je kompleksan a to je odlika pametnih i temeljnih. Prelep je način na koji nas Kjubrik vodi kroz taj rasplet. Bukvalno uzima karkater po karakter i vodi nas kroz ceo dan do njegovog finala. To znači da se neke scene ponavljaju ali ih dobijamo iz drugog ugla što je fantastično. Ne samo što dobijamo scene iz drugog ugla, dobijamo i opravdanje svakog dela plana koji smo čuli ili videli.

Ne bih rekao da je ovo veliki niti jedan od vrhunskih filmova. Ali je savršen pokazatelj kako besprekorno možeš da napraviš jednostavan film. Bukvalno jedina zamerka koju imam je taj isforsirani kraj kada se odmah vidi kuda sve to ide. Sve ostalo je besprekorno. Dakle, ovo nije, poput svih Kjubrikovih koje sam do sada odgledao, film nad kojim ću balaviti. Ali sam siguran da ću ga gledati još na desetine puta. To valjda dovoljno govori o njemu.

Kirk Daglas je bio impresioniran filmom toliko da je odlučio da uzme Kjubrika kao režisera za njegov sledeći film, Paths of Glory. Prva prikazivanja nisu prošla sjajno zbog nelinearnosti u priči. Kjubrik je to potom menjao kako bi bilo linearno ali tako je film bio još više zbunjujuć. Tako da je ipak prikazana originalna verzija. Kjubrik nije naplatio rad na ovom filmu. Naracija je dodata na zahtev studija. Kjubriku se ta ideja uopšte nije dopala. Kjubrik je odlagao snimanje sve dok Meri Vindzor nije završila rad na filmu Swamp Women.

Izvedba plana