Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

среда, 3. октобар 2018.

Fargo (1996)


Žanr: Kriminalistički | Drama | Triler
Režija: Joel Coen, Ethan Coen
Glumci: William H. Macy, Frances McDormand, Steve Buscemi...

Priča:
Plan Džerija Lindegarda propada zbog neozbiljnosti plaćenika koje je unajmio i sposobnosti Mardž Gunderson, trudne policajke koja istražuje slučaj.

Moj osvrt:
Fargo sam gledao prvi put nedugo posle njegove premijere. Na žalost nisam ga reprizirao do sada a i ti mali segmenti koje sam nekada uhvatio na TV-u su me podsećali da nikada nisam bio impresioniran ovim delom braće Koen. No, kako film ima zavidni rejting u svetu kinematografije, bez obzira šta mislio serator koji piše o njemu, on svakako zaslužuje da se nađe na blogu. Da li je repriza popravila utisak? O da. Da li me je film raspametio? Ni blizu. 

Fargo je pre svega crna komedija i ona tako funkcioniše na jako dobar način. Tome doprinose sjajni likovi, odlična gluma, uglavnom dobar dijalog kao i sulude situacije koje se nižu u priči. Zadivljujuće je kako, uprkos svim tim crnohumornim situacijama, film uspeva da zadrži notu ozbiljnosti i silno mučnu atmosferu. Kako je to moguće? Ima više razloga. Odlični muzički skor je svakako jedan od njih. 

Druga stvar koja nas vraća u stvarnost je to neko olako prihvatanje tuđe tragedije. Ubistva ovde izgledaju kao šok ali i kao ha-ha momenti. Svim tim smrtno ozbiljnim situacijama se ovde za malo pa nasmejemo. Ali hajde da se ne bavimo samo ubistvima. Imamo tu sporednu ulogu nekog azijata koji priča svoju tešku sudbinu. Isti slučaj. Taj lik nas zamara, deluje jako nebitno, iščašeno i nametnuto u celoj priči. Nije li to najbolji pokazatelj ovog o čemu pričam. Sve vreme  dok ga gledamo osećamo nelagodu. Ja sam samo mislio "daj skloni mi ga više sa ekrana".

Na sve ovo dodajte činjenicu da se likovi ponašaju u celoj toj suludoj priči kao da je sve to najnormalnija stvar ikada. Policajac (ili policajka) prihvata slučaj ubistva u malom mestu kao da se to dešava na dnevnoj bazi. Kada izvršava uviđaj, dijalog koji čujemo je potpuno šaljiv, ima neku veselu notu i to bi trebalo da nas zabavi. 

Malo da pomenem i poster za film. Goblen na kom je izvezeno ubistvo. Pomenuh da likovi shvataju to kao nešto najnormalnije. Po tom principu, ovaj goblen je savršen izbor za poster. Kao što rekoh, crna komedija i crni humor at ic fajnest. 

Još malo o velikim kvalitetima. Gluma je na visokom nivou. Frensis MekDormand je dobila oskara za svoju ulogu, Bušemi i Stormer su kao i uvek sjajni i kao i uvek stiče se utisak da su potcenjeni glumci kojima se neretko daju tupave uloge. Ono što se možda malo pominje je gluma Vilijama Mejsija. Njegov lik je izmučen, trapav, nesrećan u svakom pokušaju da išta uradi, promašen u svakoj životnoj sferi. Braćo i sestre, garantujem da ovu ulogu ne bi bolje odigrali ni mnogo veći glumci od Mejsija. Lik je perfektan i kao stvoren za ovako nešto. 

Zanimljiva stvar vezana za lik koji tumači Mejsi je koliko čoveku jednostavno ništa ne ide od ruke. Bukvalno svaki plan se izjalovi na samom početku i lik upada u sve veće blato. To uništavanje i propadanje lika je prikazano neprocenjivo i Mejsi briljira iz scene u scenu. To dolazi dotle da se jednostavno pitate koliko čovek može ovoga da podnese. Dobar fazon je što nam nisu dali razloge zašto se Mejsijev lik zadužuje i zašto ulazi u ove probleme. Da smo to videli, verovatno bi bili u fazonu "ko ti je kriv, tako ti i treba, sam si sebe zakopao". Ovako je lakše saživeti se sa njim. Praktično, prvi plan koji mu naizgled polazi za rukom donosi haos koji gledamo u ovoj priči. 

Sa čim onda imam problem. Dijalog. Sve je to ok, gomila simpatičnih likova donosi gomilu simpatičnih upadica i neverovatnih odgovora ali nekad to postane jako zamorno. U jednom momentu filma likovi krenu da forsiraju "Yea" iz sve snage i to postaje jaaaako sumorno. Čini mi se da u narednih pola sata svaka druga reč postaje jedno otegnuto "Yea". Jednom je bilo smešno, drugi put simpatično, posle toga je već postalo jako sumorno. Pomenuo sam lik onog azijata. Ima on donekle mesto ovde ali se troši previše vremena na njega. Poziv u pola noći (WTF), preduga scena u restoranu, telefonski poziv vezan za njega. Ok, shvatio sam poentu (napisao sam je gore) ali to je trebalo prodati usput a ne ovako. Taj lik je dobio više pažnje od nekig bitnijih. 

Nije ovo jedini slučaj, previše je tu dijaloga koji se razvlače, događaja koji su izmešteni u celoj priči. Ponavljam, ima to smisla gledajući sa jedne strane kako život normalno teče a sa druge kako problem eksplodira stvarajući nove. Taj kontrast je dobro iskorišćen u većini slučajeva ali jednostavno meni to nije sve ostavilo naročito epohalan utisak. Zaista nisam pronašao ništa dopadljivo u priči o takmičenju u slikarstvu muža glavne glumice iako je taj lik nesumnjivo simpatičan. Nisam morao da slušam ni policajkino moralisanje na kraju. 

Fargo nazivaju i delom šekspirskih proprocija. Moguće da nešto nisam video, moguće da su mi mnoge stvari promakle. Evidentni su kvaliteti filma ali ne vidim ono što bi ga činilo besmrtnim. No, mnogi pametni ljudi to vide pa, ukoliko to već niste uradili, nema više razloga da odlažete gledanje.

Zanimljivosti:
Mejsi je jako želeo ulogu koju je na kraju tumačio u filmu. 2 puta je bio na audiciji i kada mu se braća Koen nisu javila posle toga je odleteo avionom u Nju Jork gde je krenula produkcija filma i rekao im: "I'm very, very worried that you are going to screw up this movie by giving this role to somebody else. It's my role, and I'll shoot your dogs if you don't give it to me." (Zabrinut sam da ćete upropastiti ovaj film tako što ćete dati ovu ulogu nekom drugom. To je moja uloga i upucaću vam pse ako mi je ne date." 

Snimalo se u zimu 1995 ali pošto je to bila jedna od najtoplijih zima zadnjih godina, snimanje je seljeno u Minesotu, Severnu Daktou i Kanadu. Neretko je korišćen veštački sneg. Frensis Mekdormand je jednu noć slučajno ostavila svoj trudnički kostim u prikolici. Silikonske grudi u kostimu su se smrzle i jedna od njih je eksplodirala tokom snimanja sutradan. 

Statua koju vidimo u filmu na ulasku u Brainerd je postavljena tu za potrebe snimanja. Stormer je kasnije oformio bend po nazivu "Blond from Fargo" kao omaž na svoju prvu veliku ulogu u SAD.

Naj scena:

Suludo finale.

Moja ocena: 7/10

6 коментара:

  1. Prva sezona serije Fargo, obuhvata upravo radnju ovog istoimenog filma. Kako sam prvo pogledao nju, pa tek onda ovaj svetski priznat film, moram reći da me takođe nije impresionirao. Okej je on, sve si lepo rekao, ali se baš ostavlja osećaj razvučenosti iako ima kratko vreme trajanja. Serija je rađena antologijski, tako da ostale sezone nemaju konkretne veze sa prvom i nisam ih gledao. E sad, znam da nije fer poređenje, jer serija ima deset epizoda, a film je sabijen u sat i po, ali sama pilot epizoda mi je bila bolja od čitavog filma. Iako sam serije prestao da gledam kad sam uvideo šablon kojim se 99% njih koristi ovde to nije slučaj, bar ne u tako enormnim procentima. Kada se pogleda glumačka ekipa iz filma sve su to one potcenjene njuške koje uvek rado volimo videti u bilo kom ostvarenju. Moram reći pritom da iako je Mejsi ovde sjajan, kako samom pojavom tako i glumom - Martin Frimen mu odlično parira u seriji. Bukvalno ne znam kome bih dao prednost. Nešto kao Mikelsen i Hopkins u ulozi Hanibala. Obojica nestvarni.Frensis Mekdormand - mnogo bolja od glumice iz serije. E sad, ono gde me je serija kupila i gde lagano dominira nad filmom je "glavni negativac". Bili Bob Tornton kao Lorn Malvo. To zaista treba pogledati. Mislim u filmu imaš takve face poput Džon Abrucija,Bušemija, a opet to neko ludilo likova koje nose ne ostavlja neki trajni utisak. Bar sam ja evo već zaboravio većinu stvari iz filma vezanu za njih. Ali se zato vrlo dobro sećam svake ludačke, nerealne scene sa Bili Bobom. Lik nosi crni humor, dominira dijalogom, tako smireno, prirodno, upečatljivo. Ubedi te u realnost ili nerealnost onoga što se dešava. Jednostavno to zaista treba videti, da ne otkrivam mnogo. Dobio je i zaslužene nagrade za tu ulogu. Gde god sam ga gledao kao i gore navedeni glumci, sjajan je( ubaci u listu Sling Blade i Man Who wasn't there, ako nemaš) , ali ovo je zaista nešto posebno. Možda je najveći problem koji sam imao što sam film posmatrao kroz prizmu serije, pa iako sam uvideo dosta kvaliteta, nije mi legao najbolje. Sve u svemu ostavila mi je bolji utisak nego film uglavnom zbog navedenih stvari, pa eto preporuke

    ОдговориИзбриши
  2. Steve Buscemi fantastičan u glavnoj ulozi u filmu Living in Oblivion(1995).U seriji Boardwalk Empire čovek dominira.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mislim da se u petoj sezoni pojavljuje u Sopranovima. Mada sam tri završio i sada zbog obaveza stopirao gledanje nakon treće sezone. Vidjeću kako je tu odglumio kad se ponovo prihvatim serije

      Избриши
  3. SPOJLERI;
    Kada nakon dvoboja izmedju Busemija i cala otete devojke prvopomenuti odlazi kod Stromera i izvaljuje ono "You should see the other guy" pao sam sa stolice od smeha. Neponovljivo dobar humor i nacin na koji Busemi to izgovara. Ali, da budem iskren, Fargo je okej ali nije ni do kolena filmu "The Big Lebowski" istih rezisera. To je takvo sipanje forama, uvredama, izvalama, gegovima itd da bih mogao danima samo taj film da gledam i da lovim sve to. Genijalno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bušemi je sjajan lik i još jedan u plejadi potcenjenih glumaca. Može da te nasmeje do suza a može i da te zaledi. Sećam se da sam davno gledao film, valjda se zove The Messegner. Bukvalno ničeg se ne sećam iz filma sem tog minuta u kom se pojavljuje Bušemi. Toliko je čovek bio dobar

      Избриши
    2. Gledao sam ga malo i u onoj seriji Broadwalk Empire gde je bio sjajan

      Избриши