субота, 21. јул 2018.

Paradise Lost 3: Purgatory (2011)

Žanr: Dokumentarac | Kriminalistički
Režija: Joe Berlinger, Bruce Sinofsky
Glumci: Gary Gitchell, Todd Moore, Dana Moore...

Nastavak praćenja slučaja Trojke iz Zapadnog Memfisa i decenijske borbe za dokazivanje njihove nevinosti.

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills je bio bum, šamar, udarac u stomak. Za razliku od Devil's Knot filma koji se bavi istom temom, ovaj dokumentarac me je jako zainteresovao za slučaj. Paradise Lost 2: Revelations je bio blago razočaranje. Pre svega zato što je servirao gomilu snimaka iz svog prethodnika. Drugo, samopromocija i hvala mi je jako išla na nerve. I treće, bez ikakvog razloga su oni bili ti koji su želeli rešiti slučaj i deliti pravdu. Na kraju su ispali glupi. Da li su ispravili greške iz nastavka u ovom trećem?

I ovde se film vraća u nazad. Ali rekao bih da su i te kako naučili na greškama prethodnog pa su nam dali potpuno nove snimke iz prošlosti. To daje još malo širine na ono što već znamo. Ok, jeste to ponavljanje činjenica koje smo već videli ali opet, vidimo neke stvari iz drugog ugla. U većini tih jezivih scena kao i u finalu dominira Metallica, moj dobar drug. Sanitarium, Fade to Black a pogotovu The Day that never comes zvuče nikad jezivije i iskrenije. Ova treća u finalu znatno pojača utisak i izazove jezu.

Drugi pokazatelj da su naučili lekciju je što ovog puta nemamo šarlatane koji ispituju slučaj i pokušavaju da odbrane optužene. Ovog puta vidimo velika muda u sferama DNK analize, profajlere, forezničare i ostale neophodne stručnjake. Glavni fokus im nije da nađu ubice već da dokažu da optuženi nemaju veze sa onim za šta ih terete. Ovde to izgleda neuporedivo ozbiljnije jer imaš ljude koji znaju ono o čemu pričaju. U dvojci je bio lik koji se sprdao sa dokazima protiv WM3 (West Memphis Three kako nazivaju trojicu optuženih) a zapravo je bio samozvani stručnjak.

Ovde odmah moram da pomenem sudiju koji je osudio WM3. Pred njega su izlazili ljudi sa gomilom novih dokaza i uvek je odbijao da zakaže novo ročište ili reviziju slučaja, slepo verujući da je odluka koja je doneta ispravna. Umesto da potvrdi na neki način da su momci krivi, ovaj mandril je dao legalitet žalbama WM3 jer su odjednom oni delovali jako ugnjetavani. Ovo ne valja ni u kom slučaju. Ako su momci krivi, ne daješ šansu da se to konačno potvrdi. Ako su nevini, ispadaš magarac prve vrste. To je uvek problem sa ljudima koji ne gledaju široko.

Veliku težinu ima pojavljivanje čoveka koji je vodio slučaj protiv WM3. Ako ste se opredelili već na to da su WM3 nevini, razmislite sada o ovome. Ovaj čovek se nije povukao. Razgovara razumno i ubeđen je da je doneta dobra odluka. Ok, bilo je rupa u suđenju i momci su više optužei na osnovu predrasuda nego na osnovu dokaza. To je moralo drugačije. Ali ovaj čovek je razuman. Nije budala poput pomenutog ljigavca od sudije. I kada imate ovakve ljude na drugoj strani, to opet otvara mogućnost krivice WM3

Mnogo poznatih se umešalo u celu priču. Džoni Dep, genijalni Edi Veder, Piter Džekson ... sve su to velika imena. I onda razmislite, zašto bi oni kaljali svoja imena ako nisu ubeđeni da su momci nevini. E u tome je caka. Zamislite šta će se desiti ako su momci zaista krivi? Kakve budale će ispasti onda ti poznati ljudi. Zbog toga sve ovo dobija na težini. Ali najviše na težini dobija prvi film koji je pokrenuo lavinu. Da nije bilo tog filma, ovaj slučaj bi ostao nepoznat. To dovoljno govori o važnosti ovog dokumentarca.

No želim sada da zamislite sledeću situaciju. Šta ako je ovaj dokumentarac nešto prećutao? Onda bi on bio agenda. Onda je on pokrenuo lavinu koja je dovela do krajnjeg rezultata. Onda i on snosi odgovornost ako ubica ili ubice i dalje šetaju među slobodnim ljudima. Ali isto tako, može da bude ponosan ako je oslobodio nevine. Cela situacija je takva da ste svesni da je ovim momcima pogrešno suđeno, ali niste sigurni da li su oni nevini ili krivi. U tome je sva drama ovog slučaja. Kažem drama a ne užas jer užas se već dogodio. Ja kao roditelj neću moći nikada da se oporavim od užasnih scena koje sam video u ovom dokumentarcu.

Veliki kvalitet ovog filma je, kada je povratak u prošlost ovog slučaja u pitanju, pravo revidiranje dokaza nevinosti WM3. Jasno je zašto je taj slučaj protiv WM3 loše vođen. Ali ono što je veliki problem po meni i jedini razlog ocene manje je odsustvo dokaza protiv WM3. Nemojte misliti da ih nema. Progooglajte malo. Videćete realne članke koji iznose Ekolsove probleme i pre ovog slučaja. Lik je imao, blago rečeno, čudne slučajeve agresije, nasilja i ponašanja. Takođe, odbrana jako potencira da je Miskeli zbog lošeg IQ-a nateran da svedoči kako je svedočio. Niko nam u filmu ne priča o tome da je taj isti Miskeli u više slučajeva priznao krivicu. Ok, u nejgovim iskazima je bilo stvari koje nisu potvrđene ali opet, ovo nije zanemarljiva činjenica.

Ako niste pažljivi, film zaista može da vas navede da pomislite da su ovi ljudi sigurno nevini. No, ako ste odgledali ovo kako treba, svesni ste da misterija postoji. Zbog toga obraćate pažnju na svaku rečenicu, analizirate svako ponašanje, za svaku laž preispitujete zašto je izrečena. Ne možete naći rešenje - to zaista frustrira. Možemo samo da se nadamo da ćemo ga za života saznati i da će ubice biti kažnjene surovo

Film se ponovo bavi Bajersom ali ovog puta i Hobsom (očevi dvojice ubijenih dečaka). Bajers nije dobio pažnje koliko u prvom a pogotovu drugom filmu. Lik je udaren svakako, zabavan je a što je najluđe, ovde je promenio ploču. Zapitate se zašto? Šta ga je nateralo na to? Film uključuje i Hobsa kao mogućeg počinioca. Gledajte ovaj film otvorenog uma. Videćete da ima tu motiva ali isto tako, videćete da to nije toliko ubedljivo. Veliki kvalitet ovoga kao filma je što vam i dalje daje šansu da svakog posmatrate kao ubicu.

A rasplet - to pokazuje koliko svako čuva svoju bulju. Nije ovo spoiler, možete pročitati sve o ovom slučaju. Film vam samo dozvoljava da vidite to svojim očima. Prvo, način izjašnjavanja krivice ostavlja pitanje nevinosti otvorenim još uvek. Način na koji je pravosudni sistem ovo razrešio pokazuje da samo štite svoje zadnjice, ne žele da istražuju i diraju u svoje greške. Najgore od svega je što ovim rešenjem ta, uslovno rečeno pravda, nije zadovoljena. Pitanja ostaju a slučaj je zaključen. A mislili ste da čovek ne može biti veći govnar od ovog što jeste. Nema tu granice, braćo i sestre.

Ne mogu da se setim ko mi je od vas preporučio ove dokumentarce. Ko god da si, priajtelju, znaj da sam ti veoma zahvalan. Ali znaj da si mi stvorio  i jednu solidnu frustraciju. Zašto frustraciju? Misterija ostaje. Ako ste se lako opredelili, promašili ste. Nemoguće je ovo rešiti. Koliko god gledali u dokaze na jednoj i drugoj strani, uvek postoji mogućnost greške. Počinioc ili počinioci ovog stravičnog zločina hodaju slobodni. Da li su to WM3? Jezivo je ako jesu. Pitam se u tom slučaju, kako oni zapravo žive sa tim. Oni koji su im pomogli moraće da žive sa tim ako saznaju. Da li kriv misteriozni čovek koji se pojavio u restoranu? Ne znamo. To nikada nije istraženo. Da li je to ludi Bajers? Ili Hobs možda? Da li je to neko potpuno drugi? Ne znamo. Pitanje ostaje, misterija ostaje, odgovornost ostaje, frustracije ostaju... Jedino što je sigurno, tri mlada života su brutalno okončana. Ne postoji dovoljna kazna za takvo nešto. Ne postoji ništa što bi ih vratilo. Ali neznanje i dalje čini ovo gorim.

Tod i Dejna mur, roditelji jednog od ubijenih dečaka, poslali su pismo Akademiji kako bi izbacila ovaj film iz nominacija za nagradu. Smatrali su da film glorifikuje WM3. Režiser je priznao da smatra da je Ekols nevin i da je to shvatio u prvih 10 minuta razgovora sa njim. Akademija je odbila ovaj zahtev Murovih i film je bio nominovan za oskara gde je izgubio od Undefeated (2011).

Born to push you around
Better just stay down
You pull away