петак, 9. јун 2023.

Prey (2022)

Žanr: Akcija | Avantura | Drama | Horor | Naučna Fantastika | Triler
Režija: Dan Trachtenberg
Glumci: Amber Midthunder, Dakota Beavers, Dane DiLiegro...

Naru, vešta Komanči ratnica, bori se kako bi zaštitila svoje pleme protiv prvog Predatora koji je sleteo na Zemlju.

Skrolujem besciljno po telefonu tako jednom i izlazi naslov "Svi Predator filmovi, rangirani od najgoreg ka najboljem". Skrol skrol skrol: 2-Originalni Predator. Jel moguće?  1.Prey. Hmmmmm. Vidi, moraš da imaš jaaaako dobar razlog da mi kažeš da je nešto u ovoj franišizi bolje od keca. Razumem ljude koji više vole Aliens od Alien jer skloniji su akciji. I sam sam bio takav. Razumem i da neko više voli T2 od T1 jer je zabavniji ali za mene ne može da priđe T1 jer nema tu jezivu preteću atmosferu. Ali druže, tako su i za Predators govorili da je bolji od keca pa su se jako zajebali. Šta sad ovaj može da donese tako revolucionarno? I hajde, pogledam ga, šta mi teško.

Uuuuu šuma na početku filma. Primim se iz mesta. Ali čekaj, zašto se primim? Pa zbog keca naravno. Predator kao ultimativni lovac u šumi je ipak postavio standard. Stopi se sa prirodom i onda ne znaš odakle vreba. Koristi prirodu u svoju korist i onda Predator ne mora ni da bude prisutan u sceni, sama priroda nam postaje pretnja i neprijatelj. Perfekcija koju je taj klasik sa Švarcikom doneo.

Od cele prirode Prey koristi nekoliko lepih kadrova i to je to. Niti Predator koristi tu prirodu naročito, niti je ta priroda takva da predstavlja prepreku našim herojima. Užasno propuštena šansa. Na to dodajte užasavajuće očajne efekte životinja i jasno vam je koliko je priroda neupotrebena i filmu koji se odvija u prirodi. Napad medveda i neke velike mace su sa ovakvim efektima stari jedno 20 godina.

Glavni likovi su indijanci. Oooooooo da. Pazi, moj omiljeni strip junak Tex Willer je poglavica Navaho indijanaca. Jako volim njihovu mitologiju i trenutno uživam u stripu Magični Vetar koji je prikazuje na veličanstven način. Imaš me. Povremeno likovi pričaju na čiroki jeziku što je za svaku pohvalu. Da je ceo film tako snimljen, pišnuo bih u gaće ali im skidam kapu i za ovo. Iako su nam dali tek ponešto iz života i tradicije ovog naroda, zahvalan sam i na tome. No propuštena je šansa na više frontova. Ako sam već pomenuo tu indijansku mitologiju, možda je dolazak predatora mogao da se označi kao nešto iz njihovih legendi. Onda imamo jednu bolnu scenu gde je uništeno krdo bizona od strane belaca. Bizon je za indijance sveta životinja i ako ga ubiju, iskoristili bi njegovu kožu za odeću i šatore, meso da se prehrane a kosti za alat i oruđe. I nekako je ta scena ostala tako posejana u filmu. Mogli su da više igraju na kartu patnje indijanaca sa dolaskom belaca na njihovu teritoriju. Jedna od mana je i dijalog koji je povremeno podsećao na one iz filmova novijeg doba. Ti dijalozi su na žalost bili jako uspešni u ubijanju dobre atmosfere u scenama.

Indijansko devojče kao glavni lik? Iako ću ovde da navedem najveći problem, prvo da kažem da nemam ništa protiv žene kao glavnog akcionog heroja. Da budem iskren, Elen Ripli i Sara Konor su mi u 5 najdražih, uslovno rečeno akcionih, heroja sa filma. Ova devojčica je jako simpatična i to joj dodatno ide na ruku. Ali ubedljivo najveći problem ovog filma je što se ona non stop svima dokazuje kako je vredna kao lovac. Da, kapiram nameru filma da pokaže snažnu ženu ali da vam rešim, mogla je od starta da bude opasan ratnik. Pkako? Pa lepo. Onda bi izgubio sve patetične scene dokazivanja i odsustva vere. Uostalom setimo se Furiose u Mad Max Fury Road-u.

U jednom momentu skapiraš da ona tek uspeva da ulovi malog zeku. I sad to je borac koji treba da porazi predatora? Mislim ok, ali onda predator nije naročito opak ratnik. Ali ceo film ga predstavljaš kao mašinu za ubijanje. Hm, onda imamo problem. Na kraju filma ovo devojče deluje kao neko ko može da stane rame uz rame sa Sarom i Elen ali brate ceo film mi je prikazuješ drugačije i pričaš drugu priču. Ne treba mi ovakav "tvist". Neću to da gledam u filmu o predatoru. Pa gledaj prvi i drugi deo. Imaš već formirane heroje koji su opaki ratnici. Zašto ovde nisi uradio istu stvari i lišio nas već toliko puta ispričane priče.

Ono što ne mogu da oprostim ovom filmu je skoro pa totalno odsustvo horora. Čoveče pa u prvom delu sam do krajnjeg momentao osećao jezu i strah. Glavni problem ovde je što su predatora pretvorili u lovinu. Love ga neki traperi, love ga indijanci, lovi ga ovo devojče da se dokaže kao lovac, lovi ga medved, lovi ga kijavica... I na kraju, ono što me je i zgrozilo u predsators ta borba prsa u prsa sa mašinom za ubijanje. Gle, kada Švarcika nadmudri predatora i pobedi, jasno je kao dan da u direktnom duelu prsa u prsa nije imao šanse. Predator je i dalje bio zastrašujuća, moćna zver. Umesto da jeza o predatoru raste kroz film ona je ovde opadala. Sa svakom ranom i svakim duelom iz kog su se ljudi izvlačili živi, predator je gubio taj efekat zastrašivanja koji nosi. U originalnom filmu on nije ni morao da bude u sceni ti si se plašio. Ovde prestaneš da ga se plašiš a vidiš ga. I sad mi kažeš da je ovo bolji film od originala. Nemojmo se sprdati.

Prey jeste zabavan film, to ne mogu da mu osporim. Akcija nije onakva kakva sam nadao da će biti, više je prilagođena novijem dobu. Imamo nekoliko solidnih momenata tenzije. Tako da sveukupni utisak nije loš. Daleko je od lošeg. Ovo je zabavan film za jedno gledanje. Da bi mogao da uđe u istu rečenicu sa prvim delom, fali mu horor atmosfere, fali mu to da predator bude lovac, fali mu dosta bolje korišćenje prirode a sve to je moglo da se ugura u film umesto gluposti o devojčetu koje izrasta u super lovca. To je učinilo predatora neozbiljnim kao i svakog ko tvrdi da je ovo najbolji predator film ikada.

Zvečarka je videla predatora zato što ima mogućnost da detektuje toplotu tela. 2019 je snimljen amaterski film u kojem se indijanka bori protiv predatora. Ona je čak imala istu šminku kao mlada indijanka u ovom filmu. Kreator tog amaterskog filma je izjavio kako ga niko nije kontaktirao ili pitao za prava da iskoristi njegovu ideju.

Predator vs. meda