Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

уторак, 24. март 2020.

Catch Me If You Can (2002)


Kod nas nazvan: Uhvati me ako možeš
Žanr: Biografski | Kriminalistički | Drama
Režija: Steven Spielberg
Glumci: Leonardo DiCaprio, Tom Hanks, Christopher Walken ...

Priča:
FBI agent juri za Frenkom Abignejlom, momkom koji je pre svog 19. rođendana uspešno krivotvorio čekove, varao druge da je Pan Am pilot, doktor i advokat.

Moj osvrt:
Catch Me if You Can je još jedan simpatičan, solidan ali užasavajuće precenjen film. Toliko je zašećeren da ljudi sa oduševljenjem padaju na gomilu trikova verujući da su pogledali mega spektakl. Nema spektakla, nema ničega što bi ovaj film izdvojilo među besmrtne, nema ni jedne jedine stvari koja predstavlja jedinstvenu vrednost. Ali hej, evo ga Spilberg, evo slatke lepe pričice, evo lagarija i sanjarija, evo nekoliko sjajnih glumaca uz koje će nam skoro dva i po sata proleteti kao tren. 

Samo otvaranje filmova je genijalna zamka. Imamo onaj kviz sa tri osobe pri čemu treba da pogodiš koja je ona prava. Na ovaj način nam govore da pravog maestra prevare teško da možeš da skapiraš, zar ne. Onda nam se navedu ti slučajevi prevare i mi smo već kupljeni i zakucani za ekran. Nije li ovo najzabavniji prevarant ikada. Ne mogu ovo da kupim. Ne mogu da prihvatim da lik sve ovo može da odradi tako lako. Ali hej, hajde da prihvatimo sve kako jeste. Pa ovo je zabava, zar ne? Da, samo što je ovo zasnovano na "istinitoj" priči. 

Šta je još dobro? Nemamo negativca bokte. E ovo jeste sjajno. Koliko god ono što Frenk (Di Kaprio) radi bilo pogrešno, nelegalno, nemoralno, navijamo za njega jer je sve to tako prokleto zabavno. Izvodi sulude stvari pa nam nikada nije dovoljno toga. Juri ga policajac koga tumači Tom Henks. Hajde mrzi ga sada. Ako pogledamo ovog lika van Henksove izvedbe, solidno je to ali ne toliko da bi nam se dopadao. Međutim, Henks je u ovu ulogu uneo toliko šarma da je ovaj lik užasno simpatičan. Nije baš da navijamo za njega ali nismo ni protiv. Želimo neku zlatnu sredinu, neku win win situaciju. Hej, ovo je limunada, svesni smo da je moramo i dobiti. 

Ključno pitanje, zašto Frenk beži? Ovo je verovatno najveći kvalitet filma. U početku, Frenk ne vidi nikakav problem u životu. Iako porodica finansijski nije u najboljem stanju, iako je otac u konstantnoj krizi, on nikako ne vidi ništa loše. Njegovo bežanje počinje onog momenta kada slika savršenog sveta počinje da mu se ruši. Nije njegov problem taj što nije sposoban da radi bilo šta pa mora da vara i laže. Ne. On kreće da beži onog momenta kada porodica kreće da se raspada. Iako vreme prolazi, vidno je da on ignoriše tu činjenicu i misli da se sve može vratiti na staro. I to bežanje se nastavlja kada god naleti na potencijalni životni problem. 

Odličan fazon je što ga iz te zone komfora ne izbacuje samo loše, već i ono lepo. Reakcija na to loše je beg i laganje. Reakcija na ljubav koju doživi je ogoljavanje. Izgleda kao da ga je ljubav porazila a onom lošem konstantno uspeva da pobegne. Najbolji film na foru gde te ljubav totalno izmesti iz neke rutine i onoga u čemu vladaš je Groundhog Day ali o njemu nekom drugom prilikom. Ovde Frenk konačno biva uhvaćen kada prihvati sve ono loše što mu se desilo. Nema više bežanja. Nema savršenog sveta. Stvar je u tome što moramo dalje da koračamo. 

Glavni problem sa ovim delom gde Frenk vara ceo svet je užasavajuća neubedljivost. Ok, da ovo nije po istinitom događaju, mogli bi da prihvatimo ovu glupariju. Ali da lik tako dugo vara nekog da je pilot i putuje na sve strane, potom prevari ljude da je doktor (što je užas prve vrste a ne stvar za sprdnju) i onda neverovatni maher kad je krivotvorenje čekovima u pitanju a sve to bude na "majkemi", prizaćete da to malo smrdi. Ni jednog momenta ne vidimo na osnovu čega stiče to znanje i vlada svim tim terminima i situacijom. Jedan intervju sa čovekom zaposlenim u avio-kompaniji, par odgledanih filmova, razgovor sa bankarskom šalterušom i to je to. Zaista? 

Mislim ok, nemam problem sa tim da je ovaj momak virtuoz i da nam se pričaju bajke o tome ali daj mi temelj. Daj mi osnovu. Pogledajte recimo Prison Break i Majklovu pripremu za bekstvo iz zatvora. Ok i to je nerealna bajka ali toliko se vremena posvećuje toj pripremi i detaljima. Najgore od svega je što bi sva ta objašnjenja bila neuporedivo zabavnija od raznoraznih lagarija koja gledamo. Uostalom pronađite tekst o pravom Frenku i proverite. No, filmskom Frenku sve to nije potrebno. On je nasmejani klinac a oni sve znaju najbolje na svetu celom. Film čak ide korak dalje i pravi nas budalama kada ovaj klinja kao za par dana polaže tamo neki advokatski ispit. Pravi Frenk je to izveo mnogo drugačije ali ovo ne bi bila tako lepa bajka, zar ne. Uostalom knjiga koju je Frenk napisao o sebi je po njegovom priznanju prepuna izmišljotina. 

No i sa ovim Manama, Catch Me if You Can se može gledati kao sjajna zabava i dobra predstava nekolicine sjajnih glumaca. Dramski postoje stvari vredne pažnje ali je u suštini to previše tanko za neki ozbiljan film. Suluda priča jednog čoveka je odlično ukomponovana i sjajno ispričana tako da smo dobili užasno pitku limunadu. Spilberg, Henks, Voken i Di Kaprio imaju moć da i od ničega naprave nešto što vredi pogledati. Ali ni njihova moć ne može napraviti spektakl od nečeg što je suštinski prazno kao ovaj film. O nekom kolosalnom kvalitetu i velikom filmu, iluzorno je pričati.

Zanimljivosti:
Film prikazuje Frenka kao jednog od najtraženijih ljudi od strane FBI. U stvarnosti on nikada nije dospeo na tu listu. Sam Frenk Abignejl se pojavljuje u filmu kao policajac koji hapsi lik koji ga tumači. Iako film tvrdi na kraju da su dva glavna lika ostali veliki prijatelji, sam Frenk Abignejl kaže da nije razvijao prijateljstvo ni sa jednim FBI agentom niti je zvao ikoga za vreme dok je bežao. 

On baš i nije bio ubeđen da će Di Kaprio moći da odglumi ulogu kako treba ali je bio i više nego zadovoljan rezultatom. Spilbergov prvi izbor za glavnu ulogu je bio Džoni Dep. Originalni izbor za ulogu detektiva Henretija je bio Džejms Gondolfini. Henreti zapravo nije postojao već je zasnovan na nekoliko agenata koji su jurili Frenka.

Naj scena:

Frank, look. Nobody's chasing you.

Moja ocena: 7/10

3 коментара:

  1. Kako sam samo kao klinac bio oduševljen ovim filmom, mislim da je čak posle Titanika i drugi koji sam pogledao sa Dikapriom. Ono što si i sam rekao, previše je ovde nerealnih stvari i šminkanja, ali da je opasno zabavan, jeste. Sećam se da mi je fora sa pisanjem u množini bila jako simpatična, ako se ne varam Frenk je uvek ocu pisao, danas "smo", "položili smo" itd. i na taj način stavljao i njega u svoje "uspehe".

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jep, to je jako lepo zapažanje. To ide pod ovo što sam pisao, da on ima neku viziju savršenog sveta i beži od svega što ga remeti. To pisanje u množini je deo toga na neki način. Svakako najveći kvalitet filma

      Избриши
  2. Skoro svaki biografski holivudski film je nerealan, šaren, romantizovan (Ford v Ferrari, Fighting with My Family od prošle godine) Ja to sve ne shvatam ozbiljno, pa možda zato i malo više uživam gledajući. Ovaj film je zabavan, ne vređa toliko inteligenciju, i naravno sjajna glumačka ekipa. 8/10

    ОдговориИзбриши