Arlington Road (1999)

Arlington Road (1999) on IMDb
Žanr: Triler
Režija: Mark Pellington
Glumci: Jeff Bridges, Tim Robbins, Joan Cusack...

Profesor počinje da sumnja da je njegov sused terorista...

Kao i nedavno komentarisana Melanholija, i ovaj film mi je ostavio podeljena mišljenja. Doduše, ovde mane nisu toliko velike kao u Melanholiji ali ni vrline nisu tako upečatljive kao tamo. Prvo ću o manama. Jednostavno, previše je onih "kako je to zgodno" stvari. Lik koji sumnja da mu je sused terorista je udovac i žena mu je radila za FBI pri čemu je nastradala u nečemu što je bio za malo pa teroristički čin. Ok, to je i možda bilo potrebno da bi tom liku bila probuđena doza paranoje kako bi on postao brzo zainteresovan za suseda, ali nekako mi nije legla ta priča.

On predaje istoriju a od svega, slušamo predavanja o terorizmu i to u zadnjih nekoliko godina. U tim predavanjima, on je prilično upoznat u FBI slučajeve a pre toga saznajemo da od žene nije mogao čuti ni jednu jedinu reč o tome na čemu radi. Ok, ta predavanja jesu odlična, ali nije mi baš jasna analiza FBI slučajeva na času istorije. Sused na koga se sumnja i njegova žena, pojavljuju se uvek, na svakom mestu i ni iz čega. To je ok, jednom ili dva puta, ali ovo je već preterivanje. Bukvalno u sred nedođije eto ih iza leđa nekog od pozitivnih likova. Takođe, mnogo je slučajnosti i sa druge strane. Neretko se pozitivci, ničim izazvani i bez ikakvog razloga nađu na baš zgodnom mestu za biti i primetiti nešto čudno. Organizacija ovih negativaca nam je predstavljena kao brutalno tačna, bez kašnjenja, bez greške... švajcarski sat. Ali jedan od najbitnijih operativaca drži planove rasute po kući tako da ko god tu uđe može to da vidi bez ikakve smetnje. Kotradikcija? Poslednja od negativnih stvari je da, uz svo dužno poštovanje, Džoan Kjuzak jednostavno nije za ovakvu ulogu.

Šta je dobro? Plan koji postoji, ideja kako je on realizovan. Da nema ovih mana koje sam nabrojao, zbog ovoga i zbog još jedne stvari o kojoj ću kasnije, ovaj film je mogao biti remek delo. Film nam servira nekakav mini obrt na kraju ali nije on to klimaktično što vidimo, već plan koji vam se u momentu odmota u glavi. E to je tek bilo "kako zgodno" ali bez sarkazma. Velemajstorski smišljen rasplet me je baš ostavio zadovoljnim ali i razočaranim zbog ipak velikih propusta za ovakav film. Sledeća dobra stvar je mudadžijski kraj. Naravno, kritičari u Americi nisu zadovoljni njime jer oni su, zaboga, zemlja hrabrih i milosrdnih, svet je baš presrećan njihovom demokratijom koju smo i mi uspeli da osetimo na svojim leđima, oni nisu sami srušili Svetski Trgovinski Centar, oni ne šalju svoju vojsku da širi "demokratiju" svetom. Noooo. Bomberi mogu biti samo neki Hadžiji, izmišljeni Bin Ladeni i emigranti koji zagađuju njihovu zemlju. Upravo ono što je po njima mana filma, ovde je najveći kvalitet.

Ovakav mudadžijski kraj mi je legao kao budali šamar, ali kada sam ga pogledao, opet sam pobesneo zbog onih propusta. Treća odlična stvar su Bridžis i Robins. Jesu obojica oskarovci ali mi nije jasno kako im se danas ne posvećuje tolika pažnja. Bridžis se i drži kako tako, ali njegov talenat je zaista malo iskorišćen i mislim da nije cenjen koliko treba. A šta tek reći za Robinsa. Svi smatraju njegovu ulogu u Bekstvu iz Šošenka epskom. Jeste to odlična uloga ali ono što je ovaj čovek servirao u Mystic River meni je još upečatljivije. U svakom slučaju, ova dva majstora dižu film na još viši nivo. Zaista šteta zbog propusta koji su napravljeni. Oni su nekako udaljili gledaoca da se više veže za sam film i likove. Znali su kako da završe delo, znali kakvu poruku žele da pošalju ali su napravili nekoliko grešaka u pripremi za ono glavno. Zaista šteta jer sada bih vam pričao o jednom velikom filmu.

Scena u kojoj se slupao auto koji vozi Bridžisov lik nije trebala tako da izgleda. Udes nije ni trebao da se desi ali su odlučili da tu scenu ostave u filmu.