Unbreakable (2000)

Kod nas nazvan: Nesalomiv
Žanr: Drama | Misterija | Naučna Fantastika | Triler
Režija: M. Night Shyamalan
Glumci: Bruce Willis, Samuel L. Jackson, Robin Wright ...

Čovek otkriva neverovatne stvari o sebi posle užasne nesreće.

Svi ovi današnji Marvel i DC blokbasteri su nastali od jednog predivnog izvora zvani strip. Strip je nešto što je krenulo naivno ali sa sjajnom porukom. Danas je to napredovalo ali suština superherojskih stripova se ne gubi. Zapitao sam se jednom kako je moguće da mi se toliko filmova ne svidi a rađeni su po stripovima. Pročitao sam nakon toga stripove i bio jako zadovoljan pa čak i oduševljen. U čemu je problem? U tome što filmovi u moru efekata i akcije gube upravo suštinu, poruku, gube onaj momenat brige za heroja i dobre ljude kao i momenat svetlosti kada heroj pobedi. Gube poruku šta su zapravo prave vrednosti? Zbog čega? Zbog tone efekata, akcije i smešnih obrta? Da li je to toliko vredno?

Iskreno, žao mi je što ovaj Shyamalanov film nije napravljen baš sada kada smo bombardovani tonom blokbastera na temu superheroja. Ovo bi bio klasičan šamar celoj seriji šareniša. No da krenemo od prednosti koje ovaj film ima nad današnjim proizvodima. Prvo, imamo heroja sa realnim problemima, problemima običnog čoveka, problemima svakodnevnog života. Šta su Thorovi svakodnevni problemi? Šta su svakodnevni problemi svih tih u seriji heroja? Ne vidimo ih. Vidimo samo trenutne, vidimo samo one koji su vezane za borbu koja sledi. Tako nećeš uspeti da približiš heroja ljudima.

Kakvi su negativci u današnjim filmovima? Šta su im motivi? Jebiga zli smo pa radimo sve nakrivo. Uglavom je to to. Moć i vlast jesu validni razlozi, ali hej, daj mi razlog zašto bi taj neko želeo upravo to. To bi značilo da opet moraš i negativca da približiš ljudima. Što bi to radili kada možemo da ubacimo još 10 minuta eksplozija na sve strane. Unbreakable nas natera da se saživimo sa negativcem, da ga sažaljevamo pa čak i da ga razumemo. Ovo je sjajno na toliko nivoa. Negativac ne treba da bude samo trenutna prepreka heroja. On je njegova suprotnost, suprotnost koja ima potpuno druge principe i motive. I oni upotpunjuju jedan drugog i daju mu smisao. Kako? Zato što bez nepravde, nema ni pravde, bez zla, nema ni dobra, u svetu bez zla, heroji nisu potrebni.

Naš heroj ovde nije svestan onoga što može i nije svestan svojih vrednosti i svoje snage. Zašto je to sjajno? Prvo i jednostavno, zato što na taj način svako od nas može da bude heroj. Svako može da u sebi krije ono nešto što ga čini posebnim. No hajdemo na još bolju stvar. U gomili superherojskih filmova, likovima su te posebne sposobnosti darovane ili su ih oni na neki način stvorili. I te sposobnosti nekako ostaju nepristupačne čak i onima koji bi možda i želeli biti heroji. Princip koji koristi Unbreakable je perfektan. Treba da pronađemo u sebi ono što radimo najbolje, treba da upotrebimo to kako bi unapredili sebe, druge i svet kojeg smo deo.

No da bi pronašli to nešto u sebi, potrebni su drugi. Kako? Prvo, drugi mnogo lakše vide tu neku veličinu u nama. Možda je to što znamo i umemeo nešto što prihvatamo zdravo za gotovo a drugima izgleda impresivno. Drugi nas mogu podići i pomoći nam da shvatimo, da uvidimo to nešto veliko u sebi. Braćo i sestre, ako verujete u dobre ljude, slušajte ih - oni će pronaći ono najbolje u vama, oni će se tome diviti. Upravo to najbolje vas čini posebnim i baš to treba da koristite sve više. Ako svi budemo postupali tako, svet će vrlo lako postati bolje mesto.

Šta je sa slabostima? Svaki heroj ih ima, zar ne? Supermenov kriptonit je prvo što padne na pamet. I opet, Unbreakable ovde drži predavanje. Slabost našeg heroja je sasvim obična, a to je voda. Šta nam to govori? Da se i heroj može plašiti najobičnije stvari. Ne čini te odsustvo straha herojem, već te herojem čini spremnost da se suočiš sa tim strahom kako bi napravio nešto. Ne kritikujem ovde ostale superheroje, daleko od toga, ali Shyamalanov film je prizemniji i upravo pokazuje suštinu superheroja, suštinu koju današnji filmovi retko uspeju preslikati iz stripova.

Imamo dramatičnu scenu u kojoj je voljena osoba spremna upucati našeg heroja kako bi mu dokazala da je on zapravo neuništiv, da on jeste superheroj. Iskreno, ne mogu da verujem da neko kritikuje ovu scenu. Ona je upravo jedan veliki pokazatelj da ljudi veruju u superheroje. Današnja vremena ih tako očajnički traže. Ako verujemo u njih, verujemo u ljude koji jesu heroji ali i u one koji mogu to da postanu. Pomoći ćemo drugima da uvide koliko su veliki, pokazaćemo im da mogu da promene nešto na bolje. Nije herojski čin sukob sa čudovišnim, svemogućim neprijateljem, već je herojski čin spremnost da se suočiš sa njim da bi odbranio dobro. Herojski čin je sve ono što rezultira dobrotom.

Pogledajte način na koji je ovo usnimljeno. Kada vidite kadrove, senke, pokrete, jasno vam je da to i te kako podseća na stripove. Iskreno se nadam da jako volite tu umetnost jer uz ovaj film se uživa neuporedivo više sa tom ljubavlju. Scena u kojoj heroj stoji na stanici dok drugi prolaze pored njega izgleda ok, ali sa tim nekim stripovskim osećajem, ona izgleda perfektno. Na sve to, Shyamalan odlično koristi muziku da momente učini dramatičnijim. I ti momenti, koji su naizgled obični, deluju spektakularno.

Ne postoji superherojski film koji ovoliko dobro razrađuje temu heroja, koji je donosi na tako pitak, prizeman način i prikazuje dramu i onoga ko izgleda nepobediv. Shyamalan je ovde postupio kao svaki pravi, iskreni ljubitelj stripa. Stvorio je heroja kojeg bi pre zagrlili nego bilo kog drugog. Stvorio je negativca prema kom gajiš osećanje, kojeg se trudiš da razumeš i koji te zanima i van tupave akcije. Shyamalan je doneo besprekoran sukob negativca i heroja bez i jedne jedine akcione scene. Unbreakable je sve ono što bi svaki herojski film morao imati do finalnog konflikta. Sa svakom promašenom adaptacijom stripova, ovaj film dobija na vrednosti.

Shyamalan je od prvog momenta želeo Vilisa i L.Džeksona za dve glavne uloge. Stakleni štap je ideja Semjuela L. Džeksona. Ovo je Shyamalanov najdraži film od svih koji je pravio. On se trudio da mu kadrovi podsećaju na one u stripovima. Film je napravljen po prvoj trećini scenarija. Shyamalanu se ostatak scenarija nije tako sviđao i odlučio je da ga odbaci. Ovo je jedan od Tarantinovih omiljenih filmova. Sam Shyamalan se pojavljuje u maloj ulozi dilera kog Vilisov lik pretresa. Stadion na kom Vilisov lik radi je Franklin Field, univerzitetski stadion i najstariji stadion u zemlji.

I had a bad dream...

31 коментар:

1. Sećam se kad je izašao Split koliko su ga hvalili i oduševljavali se. Citiraću autora bloga koji je iskoristio ovo poređenje čini mi se za "Drive" i "Pusher" : "Split je filmić, Unbreakable je filmčina". Izgleda da se Shyamalan poput još nekih reditelja potrošio u prvih nekoliko ostvarenja. Ali dovoljno je to originalno i dobro da ostane upamćen.

1. Pazi, kad je Shyamalan u pitanju, mislim da nikada ideja nije upitna. Izvedba ga zakopa neretko. Gospa iz vode recimo, kada slušaš priču vidiš potencijal. Izvedba je bila neverovatno tupava. Split ima svojih kvaliteta ali je nekako mizeran, previše mali. Shyamalan je kod Unbreakable iskoristio samo prvu trećinu scenarija i napravio dobar film. Tako da verujem da je on od svakog filma mogao napraviti nešto dobro :)
      Svakako, čak su mu i loši filmovi jako gledljivi. Meni je on drag kao režiser i verujem da i dalje može napraviti nešto dobro. Nisam izgubio nadu kao u Finčera recimo. A i da ne napravi, ostavio je Sixth Sense i Unbreakable iza sebe. Čak mislim da mu je i Village vrhunski ali bih morao da repriziram. Visit je skroz simpatičan i vredan pažnje. Ostali barem imaju neku solidnu ideju ili nešto originalno u sebi.
      Iskreno sam mišljenja da će iz Shyamalanove glave izaći još nešto dobro :)

2. Pogledaj Airbendera i Will Smith&son lakrdiju i mozda promenis misljenje :)

1. Mišljenje o tome da može da napravi nešto dobro ili koje? :)

2. Misljenje o tome da verujes da je od svakog filma mogao napraviti nesto dobro.U dva gore pomenuta nista nije dobro.

3. Nisam gledao još uvek ta dva, ali od onog što jesam, filmovi koji su slabiji, imali su svetlih momenata. Mislim da čak After Earth imam u listi pa će se overiti :)

3. Uff Village pamtim kao jako, jako neobičan film. Zreo je za reprizu i u mom slučaju. Znam da mi je "Signs" iako prilično zanimljiv, na kraju baš tupav ispao sa forom poput iz Arrival,mada i njega sam davno gledao, ali ga se sećam bolje nego Village

1. Da, Signs je baš bio simpatičan sa tim prikazom invazije iz neobičnog ugla ali na kraju je imao par tupavosti koje kvare utisak.

4. Syamalan je na početku snimio dobre filmove, The Sixth Sense masterpis, Unbreakable po meni najbolji superherojski film, i Signs mi je bio odličan. Ostalo sve šuplje, osim eto The Village. Mislim da bi trebao da repriziraš Signs, meni je naprimer kraj filma dobar. Svi se uglavnom žale na to što je vanzemaljcima voda slaba tačka a zemlja sadrži 70% vode. Syamalan nam je ovde u svom svetu sa suludim idejama i twistovima dao vanzemaljce sa slabom tačkom. Uvideli su da pored toliko vode, kiša, to nije mesto za njih. A i takođe mislim da ovde ima neke simbolike, nije sigurno Gibson kao bivši sveštenik izabran slučajno. Svi gledaju na vanzemaljce drugačije, ona žena policajka ih na početku vidi kao probisvete, ona u prodavnici valjda, misli da se oko toga uglavnom vrte novci i publicitet, deca misle da su vanzemaljci,a Gibson misle da su demoni. Ima svakako i dosta otvorenih pitanja,teorija, mogao bih više da pišem o tome, no ti prvo odgledaj film ponovo, pa vidi.

1. Rado ću reprizirati Signs. Jako lepa zapažanja prijatelju. Nadam se da ćeš u buduće odabrati neko ime ili nadimak kojim ćeš se potpisivati kako bih znao da si ti u pitanju :)

5. Po meni najbolji superherojski film je Dark Knight,mada ukuse netreba komentarisati :)

1. Kontam da su obe tvrdnje validne. Svakako su oba filma kvalitetna. Iskreno mislim da je Dark Knight malo precenjen ali bez obzira na to je kvalitetan film. Možda je vreme da i njega repriziram :)

6. Mozda i jeste precenjen,ali sa nekog licnog aspekta.Kada vidis sta se desavalo iza kamera sa glumcima itd,nekako mi je najblizi k'srcu,neumanjivavsi kvalitete Nesalomivog :)

1. Nevezano za Unbreakable, jasan je kvalitet Mračnog Viteza. Ledžerov pristup i šta je radio je impresivno. No mnogi filmovi imaju te priče "iza kamere". To što je Ledžer radio za Džokera, Danijel Dej Luis radi za skoro svaku ulogu. Problem je u tome što kada vidim koliko film uzdižu, ispada da smo dobili Građanina Kejna, Odiseju u Svemiru ili tako nešto epohalno. Mračni Vitez jeste dobar film ali za mene jednostavno nije u tom rangu da bude epski, svevremen i graundbrejking. Svakako razlika između toga koliko ga hajpuju i koliko je kvalitetan nije kao kod Insterstellara koji je predstavljen kao nova Odiseja u svemiru a zapravo je tupava zabava koja nema ni zrno originalnog sadržaja u sebi.

7. Ja samo navodim da u novonastalom superherojskom zanru Mracni Vitez mi je najbolje legao,porediti ga sa Kejnom,Odisejom,Hrabrim Srcem ili sta ti ja znam je besmisleno.Filmovima u kojima je svaki kadar prica za sebe.

1. Tu se slažem 100%. Ovi novi superherojski filmovi su samo odlična ili manje dobra zabava. Mračni Vitez je pre svega film i nisu u istoj kategoriji

8. Eee..opet ja :)Setio sam se jos jednog filma da mi se svideo na temu heroja a to je Watchmen,mada davno sam ga gledao.Ako nisi gledao,mozda da ga stavis u listu.

1. E bravo, to sam gledao kad je tek izašlo i tad mi se nije dojmilo. Od tad sam postao bolesni fan stripova a strip Watchmen ima kultni status među stripadžijama. Još čeka pravi momenat da ga overim i onda repriziram film

9. Za listu "Old" (2021), Šajmalan is back :)

1. Ne znam, meni "Old" više deluje kao infantilna i bestidna adapticija grafičke novele "Sandcastle" dua Levi-Peters; novele koja mi spada u top 10 dela devete umetnosti. A što se tiče filmova u 2021. godini, velika preporuka ide za briljantnu animaciju "Cryptozoo" koja prosto pršti od pronicljivo izvajanih referenci Delezovog "Anti Edipa".

2. I ja sam bio oduševljen posle čitanja grafičke novele. Nekako me je jako brzo prošetala od neke horor misterije do drame koja mi je totalno promenila raspoloženje. Baš upečatljiva priča. Komiko je izdao kod nas pod nazivom "Kule od Peska".

3. Frederik Peters je bez sumnje jedan od velikana umetnosti stripa. Njegov savršeno artikulisan elegijsko-melanholični ton me je privukao na prvu pa sam ubrzo pročitao gotovo sve od njega. Posebno bih ti preporučio "Pachyderme", "Blue Pills" i "Lupus" kao nešto što je na nivou "Sandcastle-a", a za "Lupus" smatram da je možda i iznad tog nivoa.

Drago mi je što čuh da ima neko u Srbiji da je preveo Petersa, a čini mi se i da se dole stripska izdavačka scena jako diže u poslednjih par godina što me baš raduje.

4. Izašli su kod Komika i Pahiderm i Plave Pilule. Imam ali još nisam pročitao. Verujem da će i Lupusa objaviti. Poznajem inače čoveka koji je vlasnik Komika. Izdanja su mu sve bolja. Mene je recimo oduševio sa Omnibusom Didijea Komesa. To je stvarno bilo uživanje čitati. Ali ima još dosta toga dobrog. Ovde se mogu videti njihova dosadašnja izdanja:

5. Malo sam prošao sad kroz ova izdanja i moram reći da sam oduševljen i kvalitetom istih i odabirom stripova. Videh sjajne stvari poput Đani Paćinotija, Nikole de Krezija, Barua, Komesa, Džef Lemina, ediciju Zlatno Doba, a ono čime sam posebno impresioniran su izdanja Muminih legendarne umetnice Tuve Janson. Stripovi su sjajni, ultra zanimljivi i jedva čekam da ih čitam ćerkici ali ono što me narodski rečeno "oborili na dupe" od Junsonove su romani o Muminima koji su inicijalno za decu ali prožeti sjajnim skrivenim blasfemično ciničnim humorom koji me i dan danas slatko nasmeje. Preporučio bih svima, a posebno onima koji imaju decu da ih nađu jer se neće pokajati, u pitanju su prava mala remek dela.

6. Da da, kažem ja, Komiko radi odličan posao. Fali mi još ponešto od njihovih izdanja i iskreno, jedino što mi se nije dojmilo je Svet Duhova (Ghost World). Shvatam da je to jako bitna i priznata novela ali nisam mogao da uđem u tu priču kako treba. Ostalo što sam za sada pročitao je odlično.

7. Pravo da ti kažem prijatelju, na mene je Ghost World ostavio efemeran utisak. Iako postoje delovi u kojima sam povremeno uživao, sveukupno mi nije vredno hajpa koji uživa. Kapiram ja dragocenost novele u okviru Američke pop kulture ali značaj za nešto više mislim da ne poseduje. Da budem iskren, meni ni čuveni "L'autoroute de soleil" pomenutog Barua nije ostavio utisak kakav su ostavili njegovi ostali radovi, tako da je to verovatno do mog iskrivljenog ukusa:) Đipija na primer mogu da čitam šta god da izbaci, čova je stripska mešavina Dina Bucatija i Nikola Amanitija, savremeni neorealista stripa.

8. Da, verovatno da sam odrastao pod njihovim podnebljem, shvatao bih taj Ghost World kao blisku coming of age priču. Ovako mi je bila totalno uninvolving.
      L'autoroute de soleil je kod nas preveden kao Autoput Sunca :)
      Nedavno sam kupio tu grafičku novelu. Pored Komika i Besna Kobila izdaje sjajne naslove: https://alanford.co.rs/stripovi/?filter_izdavac=besna-kobila
      I od njih imam dosta toga ali nikako da nađem Rabateov Ibikus u dobrom stanju

9. Za Besnu Kobilu sam pre već čuo ali ništa više od toga. Zaista ima sjajnih stvari, edicija Stripčine je fantastična, a posebno sam se iznenadio kada sam naleteo na Jošiharu Cugeovog "Čoveka bez talenta". Cenim i da se njegova "Screw Style" mora obraditi ukoliko već nije, verovatno najbolja gekiga manga svih vremena uz Tacumijevu "Abandon the Old in Tokyo". Ako pričamo o Amerima i coming of age stripu, tu je "Blankets" Krejga Tompsona neprikosniven.

P.S Ja uglavnom stavljam imena autora i dela u originalu prilikom navođenja u slučaju da mašim u prevodu na naški, tako da nadam se da nema zabune:)

10. Nema problema, ja se referenciram na domaće naslove jer posedujem veliki broj toga :)
      Npr Blankets je kod nas prevedeno kao "Ispod Pokrivača" a u Hrvatskoj "Dekice".