Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

уторак, 25. децембар 2012.

The Abyss (1989)


The Abyss (1989) on IMDb
Kod nas nazvan: Ambis
Žanr: Avantura | Triler | Naučna Fantastika | Drama
Režija: James Cameron
Glumci:  Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio, Michael Biehn...

Priča:
Tim ronilaca koji se bavi podvodnim iskopavanjem nafte pridružuje se "fokama" kako bi pronašli izgubljenu nuklearnu podmornicu. Tokom istraživanja događaju se mnoge nevolje ali i iznenađujući susreti.

Moj osvrt:
Ovaj Kameronov film je efikasan na više nivoa. Pre svega ako ga gledamo kao avanturu, nudi pregršt dobrih stvari. Recimo ako ste gledali Armagedon, videli ste koliko gluposti se dešava i kako ništa ne ide po planu i to u tolikoj meri da vređa inteligenciju. Ok, trebaju nam nevolje kako bi dobili malo adrenalinske akcije ali to je moralo mnogo elegantnije. Abyss je pokazatelj kako se to radi. Nevolja kreće i onda borba za izbavljenje traje dugo. Naravno, kako bi održavali atmosferu konstantne pretnje, morali su da smisle još koju nevolju. Kameron je tu pametno postupio gde jedan problem vuče drugi pa je sve to smisleno i dobro logički povezano. U Armagedonu je to tako očajno da se u jednom momentu zapitate da li likovi mogu vezati pertle bez problema. 


Druga stvar na kojoj ovaj film dominira je nešto čemu ipak žanrovski ne pripada, a to je horor. Kameron je već radio na jednom sličnom okruženju a to je film Aliens. Takođe su likovi zatvoreni na malom prostoru okruženom tamom. Ovog puta oko tog prostora imamo vodu. To čini ovaj film nekako prizemnijim od Aliens-a. Ipak većina nas je dolazila u susret sa velikom vodom. Ja sam se kao klinac čak i davio ali srećom nemam strah od vode ali kako god to zvučalo imam strahopoštovanje. Na sve to, lako se saživim sa likovima u filmu, pod uslovom da nisu kompletni moroni. Sama ideja da se neko nalazi u malom, zatvorenom prostoru duboko pod vodom zaista proizvodi jezu. 


To crnilo beskrajne vode ovde kulminira u sceni kada se glavni lik spušta u ambis. Prosto se vidi ka kakva god sranja pravili i proizvodili, koliko god destruktivni bili, priroda je ipak mnogo jača sila od ljudi. Film prilično koketira i sa prevrtljivošću medija i političkim ciljevima koji ne biraju sredstva. To je ovde upotrebljeno iz dva razloga. Prvi je kako bi donekle opravdali ludilo jednog lika što je opet prouzrokovalo gomile nevolja. Drugi je naravno finale filma koje treba da nas nauči pameti. Sama priča je jednostavna. Nuklearna podmornica se skršila pod vodom i poslat je tim "foka" i tim likova koji se bave podvodnim iskopavanjem nafte da istraže šta se desilo. Naravno da tu imamo nešto sasvim drugo i da se tu krije mnogo više od istraživačko spasilačke misije i da je vlada umešana u te stvari, ali opet, nije se tu pridavala tolika pažnja toj misiji što bi u nedogled razvlačilo nešto što već i sami znamo. I to je fino dozirano tako da je i više nego podnošljivo i opet je podloga za ludilo onog istog lika. 


E sada uz sve to, provlači se jedna misteriozna pojava. Nešto što može biti da nije sa ove planete povremeno poseti naše likove, čisto da se tu ubaci i malo više naučne fantastike i da zagolica maštu. Ono što je dobro, ovde imamo sasvim drugačiji pristup od onog agresivnog na koji smo navikli. Ono što mi se nije baš najviše svidelo je sam epilog. Nekako me je podsetilo na ovo novo smeće The Day The Earth Stood Still. Imamo strašan problem, napravili smo gadna sranja, ali nam patetika spašava guzicu. Srećom ta patetika je ovde dozirana tako da nemamo taj blagi užas iz pomenutog filma. Ima i ovakav kraj šmeka i logike, ali mi je suviše naivan i previše bajkovit. Bez obzira na to, ovaj film je jedinstven i verovatno najbolji film "pod vodom" koji sam do sada gledao. 

Namerno ostavljam najbolje za kraj. Nedavno sam kritikovan od strane poštovanog čitaoca zato što sam napljuvao smeće od filma Canyon. Razlog zbog kog sam kritikovan je što nisam uvideo jezivost scene u kojem jedna osoba drugoj (voljenoj) osobi mora da odseče nogu. Ta scena me nije dirnula iz prostog razloga što su to dva morona koja umesto da potroše 5 minuta da obiđu strmo planinče zaključe da će se brže popeti na njega i dok se penju odluče da koriste mobilni telefon. Ne želim da opisujem ponovo njihove gluposti jer ne zaslužuju pažnju. 


Zbog svega toga ta scena nije ni imala nikakav efekat na mene. Ovde imamo nešto mnogo upečatljivije i pravi pokazatelj kako se radi.  Pre svega ovde su likovi odlični, inteligentni i lako se vezati za njih. Drugo, likovi nemaju izbor već moraju da učine ono što učine. Treće, čovek bez noge može da preživi, ovde je odluka deset puta jezivija i tu imamo nekoliko užasno upečatljivih i emotivnih scena. Genijalni Ed Heris je ovu scenu izneo vrhunski i ona će vam izazvati opake emocije. Čak i da je ona imala drugačiji epilog, bila bi iste snage. Ne želim da je dalje spoilujem ljudima koji nisu gledali film jer želim da je u potpunosti osete. Još jednom, Kameron nam dostavlja odličan film koji smatram obaveznim za gledanje.

Zanimljivosti:
Glumačka ekipa je usavršavala ronjenje pre početka snimanja. Tečnost za disanje je stvarna kao i scena u kojoj se ona testira na pacovu. Scene sa vodenim efektima su napisane tako da se mogu ukloniti iz filma zato što Kameron nije znao kako će efekti izgledati. 


Ovo je prvi film prikazan u bioskopu na kom je prilikom snimanja korišćen Fotošop. Alan Silvestri je komponovao muziku za film. Majkl Bin je jedini glumac koji se pojavljuje ovde a da je prethodno radio sa Kameronom. Ed Heris se umalo udavio tokom snimanja. Tokom ronjenja, ostao je bez vazduha i signalizirao roniocu koji je pazio na njega, ali se ovaj zakačio za kablove tako da je jedan od kamermana stigao u pomoć. Ni Ed Heris ni Meri Elizabet nisu nikada pričali o snimanju filma.

Naj scena:


Odluka, posledice i epilog

Moja ocena: 8/10

9 коментара:

  1. Oću ovaj komentat da ostavim ovdje kod ovog filma.James Cameron je režirao Avatar.Sećam se meni se taj film kao klincu nije svidio.Iako su svi ostali hrlili za njim.Ja i dalje mislim da je sranje.Zanima me tvoje mišljenje o njemu i da ga objasniš.Za mene je on tinejdžerski film za klince.Isto me zanima što je najvažnije koje mu ocjenu daješ.Kameronovi filmovi su ekstra.Jedino mi se taj ne sviđa ali ga nisam gledao od 2010.Takođe ne mogu osim toga naći neki Kameronov loš film osim onaj njegov prvi početnički Pirana 2.Unaprijed hvala i izvini na uvredu filma ukoliko ti se sviđa.Movieman 1975

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Interstellar više tinejdžerski film od ovog Kameronovog ostvarenja. Avatar je daleko od sranja. Nije epski, nije filmčina ali je sasvim ok sci fi. Ima dosta aluzija na istrebljivanje indijanaca što je ok i čak i mudadžijski, ima sasvim fine ideje i gledljiv je. Ne znam šta su ljudi očekivali ali je jasno ko dan da su išli na to da ga mrze. Kao što su unapred procenili da će Interstellar biti epski pa taj smešni film dižu u nebesa tako su ispljuvali Avatar. Kontam da nije filmčina ali baš ga proceniti kao sranje, mislim da nije fer. Ne kontam šta su više očekivali od Sci Fi avanture. To i nije reklamirano kao nešto više od toga. Ne mogu sad da prognoziram ocenu jer ga nisam gledao odavno, ali smatram da je to sasvim dobar filmić.

      Избриши
    2. Izvini ja sam malo pretjerao.Inace imas li da mi preporucis oko 6,7 dobrih filmova?nemoj od 2008 pa na danas.nego iza.ocu malo neke starije a ne bas puno.Unaprijed hvala i izvini ne bi da ti naredjujem :) Movieman 1975

      Избриши
    3. Nemaš razloga da se izvinjavaš, izneo si svoj stav :) Elem, preporučujem ti sve što ima ocenu 7 pa naviše sa ovog bloga. Ako si baš sve to pogledao, onda se javi pa ću probati da dodam još koju preporuku

      Избриши
  2. Izracunao sam ima ukupno 716.filmova.Za mjesec dva,bice 717-ti Birdman :D Imam u planu da gledam ne racunajuci bioskop:Whiplash,Boyhood,Alien(R),Aliens(R),Saving Private Ryan(R),The Pianist,Forrest Gump,Heat,Pan's Labyrinth,Inception i Avatar(R) ovo u zagradu je repriziranje filmova.Sad kakvi ti se cine?ne racunajuci ove o kojima smo pricali :D .U bioskop cu American Sniper,Birdman,Wild,mozda ovaj Kingsman novi i onaj o robotu Cheppi Movieman 1975

    ОдговориИзбриши
  3. Odlucio sam da u svoju kolekciju filmova uvrstim:The Pianist,Forrest Gump,Heat i The Green Mile.znam da nije puno ali kostaju filmovi pa mora se placati,znam da ih je malo ali ne mogu samo za filmove davati.neke koje ne mogu da istrpim da odgledam cu na internet ili mi neko nareze a ja odstampam cover i kupim oklop.Takvih imam oko 20.Mada mi je obimna kolekcija.E sad izgleda da ja i ti jos nekako drzimo ovaj blog zivim.Malo precerujem i dosadjujem ako bih mogao da mi das jos neke slicne dobre filmove.Ako ti nije muka kad si nabrojio one glumce :D Movieman 1975

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ono o čemu sam do sada pisao ti je najveća baza. Van toga ne mogu ti još puno stvari nabrojati. Kažem, sve čemu sam dao ovde 7 i naviše ima moju toplu preporuku za gledanje. Kad to sve izgledaš, onda bi mogli možda pričati dalje jer bih možda nakupio još nešto naslova. Lepo je kupovati filmove samo što je problem što više ne postoji distributer koji ih uvozi kod nas. U principu se sve svodi na narezivanje i to je to. Ja sam sve narezivao ali sam skontao da nema baš potrebe jer uvek mogu doći do filma koji me zanima.

      Избриши
    2. Kod mene u Podgoricu nema cd-shopova za kupovanje filmova kao nekad sa pravim originalnim izdanjem izmedju 1.50-4.eura.Jedino znam nekog covjeka koji za euro ti nareze film sa dobrom slikom moze i u HD,dobar prevod.No stavlja samo na CD tako da sam svaki film kod njega uzeo tako i onda odstampam okvir i oklop kupim.A isto i tu potrosim.Mada imam ih oko 120.Sto jeste puno.Movieman 1975

      Избриши
  4. Ed i Elizabeth nisu hteli da govore nista o snimanju filma jer su prolazili kroz nevidjen drill od strane Kameruna a i uslova gde je film sniman.Snimanje filma je bilo prekinuto na nekoliko nedelja jer se glavna glumica nije umalo udavila u Famoznoj sceni a reziser je hteo da ponovi scenu,sto je ona odbila i napustila set.Na kraju su scenu zavrsili bez nje.Kad smo vec kod te Scene.kazem ja jednom starijem kolegi koji voli sci-fi ali nikad nije gledao Ambis pre da mora obavezno da gleda.Dodjosmo mi do te scene i ja sam samo pratio njegovu reakciju.Covek se grcao u suzama..brise lice,ne progovara nista,nada se potajno da ce sve biti dobro.Nada polako izbledjuje i onda odjednom Bum!Kolega vrisnu od srece i gleda u mene i kaze "Ovo je nesto najludje sto je ikad pogledao.." Ja samo mogu da kazem Da.Ta scena iz filma je i dan danas jedna od najboljih ikada..

    ОдговориИзбриши