понедељак, 26. децембар 2022.

Basic (2003)

Žanr: Akcija | Kriminalistički | Drama | Misterija | Triler
Režija: John McTiernan
Glumci: John Travolta, Samuel L. Jackson, connie Nielsen...

D.E.A. agent istražuje netanak legendarnog Rendžera i nekoliko njegovih kadata tokom vežbe koja je pošla po zlu.

Znate ono kada u filmu imate harizmatičnog glumca koji vas svojim nastupom ubedi da gledate nešto mnogo bolje od onog što zaista gledate. Uvek se setim filma The Edge gde su očigledno Hopkinsu dali da priča šta god poželi kako bi film dobio na značaju. I onda vam film deluje kao majstorija zato što čovek koji je strašan glumac dominira svakom scenom, govori reči koje nemaju veze sa samom pričom ali zvuče odlično. Možda ne u tolikoj meri ali i ovaj film radi isto to. Prepustio je Travoltinoj harizmi da vozi celu priču a zapravo je reč o prilično siromašnom filmu.

Zašto siromašnom? Zato što je ovo recimo jedna obična epizoda serije NCIS. Ne gledam tu seriju, roditelji je prate pa sam skapirao o čemu se radi. Ovo ovde je trebala biti upravo jedna epizoda tih Mornaričkih istražitelja. Tematski je upravo tu negde, ceo koncept ove priče pripada toj vrsti zabave tako da ne vidim zašto je ovo moralo da bude film od sat i po.

No hajde da vidimo zašto ovo nije plasirano kao jedna od takvih serija. Šta su ovde pokušali da prikažu što su mislili da zaslužuje veću pažnju. Pre svega tu je misterija - vojnici na vežbi koja se završava tragično i potencijalna zavera u vojsci. Oukej. Zavere, FBI, Cia snajka i ostali su potencijalno umešani. Najveći problem ovde je taj put kojim se dolazi do istine. Kada slušamo izlaganja očevidaca i njihove varijante, moramo da prolazimo nekoliko puta kroz iste scene i svaka deluje užasno neubedljivo. Prisiljeni smo da gledamo različite rekapitulacije istog događaja i sve one deluju užasno neprirodno.

Drugi problem je što su celu priču jako zakomplikovali a opet ne deluje naročito intrigantno iako je u pitanju zavera. Glavni razlog za to je što ni jedan od likova koji su učesnici incidenta nije dovoljno dopadljiv (ili nedopadljiv) da bi se vezali za njegovu priču i želeli da istina bude ta koja njemu odgovara (ili da mu se obije o glavu). Jako malo truda je uloženo u te ljude.

No ono što je suludo u ovom filmu je broj obrta. Znate da ove priče moraju sadržati barem jedan obrt. Neke od njih pretpostavljate u prvih nekoliko minuta filma. I onda dođe jedan obrt koji očekujete, pa onda jedan koji ne očekujete i nastavi se nekim ritmom. I onda dođete do onog momenta kada očekujete glavni obrt i on se desi - ok, to smo znali od početka. Već smo uverzirani u ovakve filmove. No priča teče i zakon tovarenja obrta nam govori - ma ide još jedan. I onda od onog momenta kad govorite "daj obrt, daj obrt, daj obrt" dolazimo do onog momenta "nemoj više leba ti". I onda se desi još jedan kada kažete "e pa sad je ovo već totalno sranje". I onda se desi još jedan i krenete da se smejete kao blesavi što zbog iznenađenja što zbog totalnog apsurda. Analizirajući svaki od obrta postaje nam jasno da je cela priča sve besmislenija i nelogičnija. Nakon gledanja, čitao sam mnoge analize koje se trude da dokažu koliko je ovo dobro i temeljno odrađeno. Verujte mi - nije.

Totalno sulud nivo gluposti vidimo na filmu. Jednostavno ovakve stvari se ne dešavaju u stvarnom životu pa i na filmu nije realno da je vojska ovako neozbiljna. Čoveka sa strane zovu da se nezvanično uključi u ispitivanje. Taj isti čova na vojnom aerodromu pred nosom toliko vojnika otme vojnika i hoće da ga baci u elisu. To je samo jedan detalj. Potom se pravi temelj za kolosalnu prevaru a likovi padaju na smešnim koracima. Ako ste gledali epizodu Simpsona u kojoj gospodin Burns ulazi u super tajnu prostoriju koja ima pizdilion zaštita, onda se sećate da u istoj toj prostoriji sa druge strane imaju stara raspala vrata koja su otvorena i svako može da uđe. Basic je bogat upravo takvim stvarima.

Film je otvorila priča o tome šta se dešavalo u panami. Zbog nje sam pomislio da će ovo biti užasno surov film težak za gledanje, prepun zverstava koja nisu kažnjena. Ta priča na kraju nema ama baš nikakav uticaj na priču koju gledamo. Fino su me navukli priznajem. Ovo izgleda kao današnji naslovi koji kreću "nećete verovati"  sva ona sranja o kojima "bruji ceo internet" a zapravo su najobičnije bedastoće o kojima ne misle ni likovi o kojima se priča u tim tekstovima. Kako su pre lepo rekli naši stari - tresla se gora, mrav je piškio po listu.

No šta se meni onda ovde svidelo kad nisam sahranio ovaj film. Da budem iskren, posle serije preokreta, kako je svaki bio besmisleniji od drugih, ja sam se zabavljao kao nikada. U zadnjih 10tak minuta filma sam se više puta slatko nasmejao. Ovo je toliko loše da na kraju ispada dobro. Ceo film se dešava u nekoliko sati tako da nemamo mesta za smaranja. Iako je ovo mogla biti NCIS epizoda i ovih sat i po ne mogu reći da me nije zabavilo. Naravno da Travolta donosi zabavu. Ovde mu je dato da se raspištolji i da jednostavno radi ono što radi najbolje. Prava je šteta što Semjuel L. Džekson nije imao više vremena na filmu, pa zašto da ne i zajedničkih scena sa Travoltom, to bi tek bio šou program. Koni Nilsen je jedna od mojih tihih patnji tako da ne moram da objašnjavam da volim da je vidim na filmu.

Uprkos silnim preokretima postoji jedna stvar koja je jako dobra. Pošto nas konstantno varaju i daju nam (ne)očekivane obrte, dobrano su se potrudili da se za SVAKOG PROKLETOG LIKA zapitamo "šta ako je on umešan" ili "šta ako je on nevin". Toliko su nas ubedili da je sve moguće da više ne znamo kome da verujemo. To je ipak odličan temelj za obrte. E sada, to što obrti čine celu priču besmislenom, to je već nešto sasvim drugo. Neće vas ovi obrti ubiti, nećete se razočarati u rasplet koliko god on bio za vas (ne)očekivan. Samo će vam biti jasno da cela ova priča ne pije vodu.

Iskreno sam se nadao nečemu boljem, pogotovu kada uzmem u obzir šta nam je MekTirnan sve doneo kao režiser. Žalosno je što je ovo njegov poslednji film kao što je žalosno šta se sve izdešavalo sa ovim čovekom nakon njega. No, nadajmo se da će izaći na pravi put i počastiti nas barem još jednim ostvarenjem vrednim pažnje.

Ovo je za sada poslednji MekTirnanov film. Posle njega je imao dosta problema zbog prisluškivanja poslovnog saradnika i bivše žene posle čega je i bankrotirao. On je uživao u snimanju scene borbe između Travolte i Nilsen. Objasnio im je scenu kao da si uzeo dve mačke, stavio ih u orman jednu blizu druge i onda naglo zalupio vrata. Semjuel L. Džekson je improvizovao skoro sve što je izgovarao. Đovani Ribise nije kupao nedelju dana za potrebe ove uloge. On je ostajao u krevetu čak i između snimanja svake od scena.

Obrtovog obrta obrtov obrt pa njegovog obrta obrt...