петак, 2. децембар 2022.

Sin City (2005)

Žanr: Kriminalistički | Triler
Režija: Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Frank Miller
Glumci: Mickey Rourke, Clive Owen, Bruce Willis...

Priča o mračnom, užasnom gradu i tri njegova stanovnika upletena u kobne događaje.

Nedavno sam pročitao 5 od 7 priča iz Milerovog Sin City (Grad Greha) serijala. Kada sam prvi pug gledao film, bio sam oduševljen karakterističnim izgledom i atmosferom koji ima. Sada mogu da procenim koliko je tu do Milera a koliko ima Rodrigezovog potpisa. Ovaj film obuhvata tri priče, kod nas poznate kao Poslednje Zbogom (The Hard Goodbye), Veliko Rokanje (The Big Fat Kill) i moja omiljena, Žuto Kopile (That Yellow Bastard).

Miler je u jednu pre svega noar priču ubacio na tone nasilja. Nismo navikli na toliko nasilja u noaru. Njegovi likovi su neprocenjivi i značajno su surovije, tragičnije i prljavije verzije svih noar junaka naše filmske istorije. Milerov noar je mračniji od svih na koje smo navikli. Ne mogu da hvalim Rodrigeza ovde ali mogu da mu budem zahvalan što je ispoštovao sliku koju je Miler dao.

Ono što je karakteristično za sve Milerove sjajne (i manje sjajne) stripove je naracija. Njegov Watchmen (Nadzirači) me kupuje prvim Roršahovim monologom. U 300 ta naracija daje neku atmosferu ličnog prisustva u istorijskom, velikom događaju. Unutrašnje borbe njegovog Daredevila su jedina stvar u tom stripu koja me je privlačila. I to je nešto što mi je najbolje u Sin City stripovima. Za to moraš da imaš odlične glumce. Ne mogu da kažem da je Rodrigez odabrao sam krem "narativaca" jer morao ih je uklopiti sa fizičkim karakteristikama Milerovih likova ali Rurk, Oven i Vilis su odradili odličan posao. Rurkov glas je prepun melanholije, ovenov glas odaje izgubljenost, Vilisov slomljenost. Miler je ispoštovan - naracija dominira u najboljoj sceni u filmu.

Vizuelno, Rodrigez je preneo ono što je video u stripu. Možda ponegde likovi štrče u kadru, kao da su veštački umetnuti. To nije nešto što me je fasciniralo ali opet ne mogu reći da nije jedinstveno. Očigledan je trud da se prenese ne svaki bitan već svaki bogovetni kadar iz stripa. Verujte mi, neki od tih kadrova su užasno zahtevni. Ljudi koji nisu čitali strip neće primetiti ovo i potencijalno neće ceniti ovaj način na koji film odaje poštu samom stripu.

Ako pogledamo tri lika čije priče pratimo, ne možemo da kažemo da su pozitivci. Ne bije ih dobar glas, vidi se da su uključeni u mutne radnje ali zašto ih doživljavamo kao dobre? Zašto se vezujemo za njih? Zašto nam je stalo, zašto se identifikujemo sa njima? Jednostavno je. U moru prljavštine, u blatu, ne možeš ostati čist. Ni oni to ne mogu. Ali ono što ih izdvaja je osećaj za pravdu. Sva trojica srljaju u propast zato što žele pravdu, žele da kazne zlo, žele da zlo prestane. A nas ka njima gura naša nesavladvia nada, nada da sve može da se reši jednim dobrim delom. Sve što su loše uradili, iskupiće to delo. Svo zlo će nestati tim dobrim delom. Svi verujemo u srećan kraj, svi ga priželjkujemo.

I tu je možda najveći udarac u stomak koji ovaj film donosi. Da, to tvrdim iako je film prepun nasilja. Sam grad je takav da vam je jasno da nema nade. Da, na ekranu povremeno gledamo kako pravda pobeđuje. Možemo da likujemo, možemo da kažemo da su zlikovci kažnjeni. No, da li možemo da kažemo da će zlo da prestane? Možemo li reći da ima nade za grad, društvo i ljude? Možemo li garantovati da se životi koji su danas spašeni neće okončati sutra? Ne možemo. Tama konstantno vlada. U Milerovom Gradu Greha nikada ne sviće. Sunce se ne pojavljuje. Smenjuju se kiša i sneg. Tama je svuda. Belina služi samo da jasnije vidimo krv na njoj.

Ljudi koji nisu jako otporni na nasilje neće blagnonaklono gledati na Sin City. Ne postoji, uslovno rečeno, ni jedna normalna ili standardna egezkucija. Iz svake scene nasilja prosto pršti sadizam. Ja ne mogu da na ovo gledam kao na manu ali razumem hejt prema tome. No takvi ljudi jednostavno ne treba da gledaju ovaj film. Iskreno mislim da ovde nasilje daje na kvalitetu jer ga sve vreme posmatramo kao najnormalniju stvar u svetu koji gledamo. To je još jedan element priče o Sin City-ju.

Sad neko "politički korektan" može da me pita kako mogu da hvalim film koji na ovaj način prikazuje žene. Čitao i izneverovao tu kritiku pa želim koju reč i o tome. Hajde redom. U prvoj priči (The Hard Goodbye) žena je žrtva, žena je pokretačka snaga, žena je sve što je vredelo u Marvovom životu i zbog žene on kreće na samoubilačku misiju u kojoj će osvetiti njenu smrt. Da brate, baš loš prikaz žene. Ali ali ali ona je prostitutka! Pa? Ona je ovde nečija ljubav, nečiji motiv, nečiji svet. O tome se priča. U drugoj priči (The Big Fat Kill) te žene su vladari i opet se glavni baja odlučuje na rizik upravo zbog njih. Ove žene su opasne a prvu među njima Dvajt naziva boginjom. Ali ali ali one su prostitutke! Pa? Treća priča (That Yellow Bastard) žena (devojčica) je neko zbog koga čestit čovek žrtvuje sve što ima, samo da bi je spasio. Ona mu je jedini nerešeni slučaj, jedini nemir i njen život je zapravo sve što je potrebno da ovaj čovek ispuni svoju misiju na planeti Zemlji. Ali ali ali, ona je striptizeta. Ali ali ali, da me manete sa vašim površnim dušebrižnim smatranjima. Nije loš način na koji je ovo prikazano. Vi unižavate žene vašim razmišljanjem.

Moram da pohvalim način na koji su raspoređene ove tri priče. Svakako prva i treća imaju više kvaliteta i više uspevaj da nas privuku dramski. Da je završeno sa Big Fat Kill nekako bi bilo antiklimaktično. Ta priča je stavljena u sredinu kako bi malo rasteretili dramu i prepustili nas akciji. I taman kada su nas rasteretili, ponovo nas dramski izubijaju završnicom. Čak mislim da je ovo bolji izbor negu da su zamenili prvu i treću npr. Prva nas rastuži i nekako u trećoj očekujemo priču koja će da donese svetlost. I onda nam film odvali još jedan šamar. Predivno.

Ako ste čitali strip, ako ste oduševljeni time što ste pročitali, verujem da ćete uživati i uz film. No verujem da će filmom više biti oduševljeni oni koji nisu posvetili vreme Milerovom delu. Zašto? Upravo zbog onog o čemu sam pričao - Rodrigezovoj vernoj adaptaciji. Da, znam, u 300 su ubacili nešto svoje i upravo to "nešto svoje" je teško smeće i jedino što u filmu ne mogu da smislim. No da li je ovde Rodrigez trebao da doda nešto svoje? Možda ne celu priču već da ove originalne začini nečim iz glave dok bi dovoljno ličile na strip da ne devalviraju ono što je Miler stvorio? Nikada nećemo saznati.

Vizuelno, Sin City je nešto što se zaista izdvaja. Milerov strip je shvaćen kao Sveto Pismo i preslikan je do najsitnijih mogućih detalja. Izabrana je odlična glumačka postava i nije fer što sam od svih samo pomenuo tri glumca. Noar na steroidima prepun nasilja uspeva da dozira odličan nivo akcije ali ispred svega su ljudske drame. Iza svih njih, iza svih priča koje pratimo ide ona o Gradu Greha, mestu bez nade, mestu bez svetlosti, mestu budućnosti koje se svi plašimo. Ako niste čitali Milerovo čedo, uprkos tome što ste gledali film, posvetite mu vreme. Vredno je pažnje.

Zanimljiivosti:
Zbog načina na koji je film sniman, Rurk i Vud se nisu uopšte sreli tokom snimanja. Mačevi koje koristi Miho su isti oni koji se koriste u Kill Bil 1. Scena u kojoj se Marv penje kroz šaht je snimana unazad. Rodrigez nije želeo da Del Toro nosi masku ali je ovaj insistirao. Tarantino je režirao scenu u automobilu gde se voze Dvajt (Oven) i Džeki (Del Toro). Iako se pojvaljuje u sve tri priče, Britani Marfi je snimila svoje scene za dan. Madsen je došao do Rodrigeza da se žali zašto mu ovaj nije dao ulogu u filmu i na taj način je dobio jedinu ulogu za koju nije pronađen glumac tog momenta.

Prva scena je snimljena pre nego što je Miler odobrio da se ona pojavi u filmu. Oblik brade Elajdže Vuda je izmenjen specijalnim efektima. Džesika Alba je išla u striptiz klubove kako se pripremila za ulogu ali je izjavila kako joj to nije pomoglo jer je shvatila da striptizete samo traže napojnicu. Rodrigez je želeo da Džoni Dep glumi Džekija ali nije uspeo da dođe do njega. Odlučio se za Del Toroa kada ga je video duge kose na dodeli oskara. Di Kaprio je trebao glumiti Rorka juniora ali je odbio pa je uloga otišla Niku Stalu.

"An old man dies. A little girl lives. A fair trade."