петак, 4. август 2023.

The Lady Vanishes (1938)

Žanr: Misterija | Triler
Režija: Alfred Hitchcock
Glumci: Margaret Lockwood, Michael Redgrave, Paul Lukas...

Na putu kroz Evropu, devojka shvata da je starija dama, njena saputnica nestala iz voza.

Braćo i sestre ovo je najlakši i najjednostavniji Hičkok kog sam pogledao. Ne shvatite pogrešno, to nije kritika već samo dokaz da ovaj majstor ume da snimi nešto zabavno i pitko. Nije ovaj film plitka zabava, ima tu finih stvari o kojima se može diskutovati ali svakako ne mogu da ga svrstam u grupu masterpisova poput Vertiga ili Psiha. Čini mi se čak da je North by Northwest snimio kao nešto naprednu verziju ovog filma. No o tom filmu smo već pričali pa hajde da se u nekoliko kratkih crta držimo ovog.

Od prvog pa do poslednjeg momenta ovaj film je komedija. Da, ima ozbiljnih tema, čini mi se da povremeno zagolica temu i rata koji tek treba da dođe ali ni jednog momenta film ne gubi vedar duh. Humor je ubrizgan u priču svakod od likova. Dva Britanca koji su u potpunosti sporedni likovi su ovde jako akcentovani i pomoću njih, Hičkok se jako dobro šali na nacionalnoj osnovi. Umirao sam od smeha na to kako reaguju jer ostatak sveta baš jako briga za kriket. No da ne otkrivam detalje. Svakako je zanimljivo što nekoliko ozbiljnih tema Hičkok uspeva da provuče uz ovaj humor.

Možda glavna tema koju je uspeo da obradi je ljudska sebičnost i bezosećajnost. Kada, kao što to naslov reče, dama nestane, većina ljudi neće da se meša u taj slučaj jer bi to uticalo na njih, na njihov status, na ono što žele da rade. I takve ljude Hičkok nam humorom čini zabavnim što jasno pokazuje kako možemo da budemo prevareni, tačnije možemo da budemo isti kao i ovi ljudi. Ovo je svakako tema koja će ostati večna i mnogi filmovi su je obradili na uspešan ili manje uspešan način ali je Hičov komični pristup karakterističan upravo zbog humora.

Iako je u pitanju stari film, misterija je i dalje takva da drži vodu. Ništa nije očigledno, nećete odmah prokljuviti šta se desilo, film će vas odvući na više strana. Kao i kada čitate Agatu Kristi na sve likove gledate sa dozom sumnje pa onda krivica šeta od lika do lika dok ne dođe veliko otkrovenje. No to nije sve. Ova misterija je višeslojna pa ćete imati tu i propratne priče. Zašto se desilo to što se desilo, ko čini zlo, zašto čini zlo itd. I taj rasplet ponovo aludira na ono što sledi u narednim godinama i rat koji je iza ugla. Takođe, otkrivanjem istine u ovoj misteriji svaki od likova nam otkriva pravog sebe i to je jako dobar detalj.

Ne treba zanemariti i ljubavnu priču koja je na neki način preteča romantičnih komedija. Iako je to samo delić cele priče ima ovde više duha od mnogih romantičnih komedija novog doba. Hemija između prelepe Margaret Lokvud (zaljubih se) i Majkla Redgrejva je očigledna. Hičkok uvek u filmovima ima lepe žena ali ova je jedna od hrabrijih, odlučinijih a rekao bih i harizmatičnijih koje nam je doneo.

Ne znam da li je to slučajnost ali meni je zapala za oko paralela između voza  i onog što se dešava. Putovanje kreće u jednom raspoloženju a završava se u drugom. Misterija počinje, razvija se i završava dok traje putovanje. Likovi se menjaju, otkrivaju, povezuju za vreme puta. Kao da je ceo ovaj put predstavlja veći vremenski period i dolazak do cilja je takav da je misterija rešena, emotivni rasplet je onakav kakav treba da bude i priča je na neki način zaokružena. Ako na sam voz posmatramo kao na vreme (više puta upotrebljavana simbolika) ovde je sve i više nego jasno.

Ne bih rekao da imam naročite zamerke. Zapitao sam se samo pred raspletom, kada zlo postaje očiglednije, kako bi bilo da se priča uozbiljila, kako bi izgledalo to kao slika pretnje koja nas čeka sa nacistima. No ako smo je videli i u ovom humoru, ne znam da li bi u ozbiljnijoj varijanti ostavila bolji utisak. Ne verujem da bi razlika bila značajnija.

Kao što rekoh, The Lady Vanishes je beskrajno zabavan film prepun sjajnog humora. Misterija je jako dobra, likovi odlični, dokazi Hičkokove majstorije su očigledni tako da je ovo nešto čemu i te kako vredi posvetiti vreme. Ne treba očekivati Vertigo, Psiho ili Rope ali ovaj filmić se ni ne prodaje u toj kategoriji. Znate i sami, sa starim majstorima nema greške.

Kako bi dobio na realističnosti, Hičkok nije hteo da koristi muziku koja se čuje u pozadini sem na početku i kraju filma. Skoro ceo film je sniman u studiu Islington u Londonu. Sve scene gde se vidimo predele kroz prozor voza su zapravo projekcije. Navodno, Orson Vels je ovaj film gledao 11 puta.

Rezultat