Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

уторак, 19. март 2019.

Roma (2018)


Žanr: Drama
Režija: Alfonso Cuarón
Glumci: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey ...

Priča:
Godina u životu sluškinje porodice srednje klase u Meksiko Sitiju ranih sedamdesetih.

Moj osvrt:
Prvo sam se zapitao zašto je Kuaron odlučio da ovaj film bude crno-beli. Verovali ili ne, nije time film dobio na nekom šmeku starih crno-belih fimova već sve vreme postoji taj utisak da vam neko priča priču iz prošlosti. Bez ikakve naracije, Kuaron je odlično predstavio jednu priču koja izgleda tako kao da je naracija prati sve vreme. Tako da je izvesno da je ova odluka doprinela kvalitetu samog filma. 

Način na koji su usnimljene scene je nešto što mislim da se jako retko viđa ili čak možda nije ni viđeno. Kamera jako retko miruje. Tu naravno ne mislim da se ona drmusa i da je snimano iz ruke. Scene su ili takve da je kamera pozicionirana i onda krene u laganu rotaciju ili pak prati scenu i likove horizontalno. Zbog ovoga sam sve vreme imao utisak da gledam nešto drugačije od svega do sada. 

Priča je odlično predstavila jednu simpatičnu služavku i njeno prelepo uklapanje u porodicu koju služi. Na prelep način je pokazano koliko je ona bitna, koliko povezuje sve te likove i koliko jednostavne stvari koje radi čine sve ono što gledamo lepšim. Što se tiče ovoga da je ovo neverovatna i neviđena životna priča - nije. Ne nasedajte priče o epohalnoj životnoj drami. U pola sata The Best of Youth ima više života nego u celom ovom filmu a sveukupno, kada je drama u pitanju, smešno je porediti ova dva filma. Ovde je ono što valja priča o ovoj devojci. Ostalo se nakačilo na ovu priču i ona je kako tako vuče sa sobom.

Ono što je film uspeo sjajno da dočara to je lepa, iskrena emocija. Bićete neretko dirnuti time. Taj lep odnos između likova čini ovu priču vrednijom i prihvatljivijom. To su momenti u kojima ljudskost blista i takve momente treba veličati i naglašavati. Kada su oni mračni delovi priče u pitanju, sve je to predvidivo minimum deset minuta pre nego što će da se desi. Iskreno, nisam tu video puno stvari koje su jako vredne pažnje. 

Kada sam već pomenuo te ružne stvari. Da ne bih spojlovao, povućiću paralelu sa drugim filmom. Scene o kojima pričam su skroz drugačije ali shvatićete poentu. U Law Abiding Citizen vidimo provalnika koji ispred nemoćnog oca nosi njegovu ćerkicu u drugu sobu. To je jezivo, šokantno, užasno i validno kreira neverovatnu količinu besa i mržnje. No, šta biste rekli da su vam servirali i scenu silovanja te devojčice? Ono što hoću da kažem MORAŠ DA IMAŠ JEBENI LIMIT, MORAŠ DA ZNAŠ KADA JE DOSTA. Kuaron ovde "poentira" užasavajućom scenom. Ovo nije hrabrost i drama, ovo prevazilazi sve granice neukusa, ovo je patetično i verovatno najbezobrazniji pokušaj drame koji sam ikada video. Iskreno, mene bi bilo sramota da serviram ovako nešto u filmu koji pravim. 

Film se jako trudi ne da veliča žene već da prikaže njihovu žrtvu. E sada, ovo se možda nekom ne svidi. Meni iskreno nije smetalo. Muškarci su uglavnom neodgovorni, ubice su, nose oružje iz hobija, očevi napuštaju svoju decu, dečaci se svađaju, doktori nisu baš efikasni, vozač ne može da se probije kroz gužvu... Žene sa druge strane pate, doživljavaju tragediju, ostavljene su, borci su, trpe i u svakoj lošoj situaciji pronalaze izlaz. Prežive i preguraju bilo šta kao najveći borci. 

Ne smeta mi spor ritam filma ako 1) uživam u vizuelnom spektaklu koji scena pruža; 2) ako se tom usporenošću gradi atmosfera; 3) ako se tom usporenošću priča nešto više; 4) ako mi tom usporenošću daješ vremena da razmislim o onome što sam upravo video; Koja opcija je u ovom filmu? Uglavnom ni jedna. U najvećem broju scena Kuraon jednostavno ubija u pojam. Recimo kada tatko kuće dođe da parkira svoj autić, moramo da gledamo nekoliko pokušaja parkiranja dok on konačno ne smesti auto tamo gde treba. Kada devojka gasi svetla po kući, moramo da pogledamo kako gasi svako jebeno svetlo koje postoji. Kada neko ide od tačke A do tačke B moramo da gledamo ceo taj put jer jebiga. Postoji recimo jedan prelep primer kako to treba - kada naša junakinja stoji i oseća prirodu svim čulima pričajući kako je to podseća na mesto gde je rođena. To je prelepo. U većini slučajeva u ovom filmu je to jednostavno DOSADNO. 

Ima tu i scena koje deluju kao višak. Možda neke nisam skapirao kao jedan požar u šumi. Doduše ta scena izgleda dopadljivo iako mi naizgled ne govori puno. Ali ima i scena koje su jednostavno overkil. Scena kada odu malo na odmor pa vidimo izlet, pa malo pucanja u metu pa malo muzikice u kući pa se na to odmah nadoveže scena u kojoj junakinja ode da nazdravi sa drugom osobom, epilog scene vam bukvalno kaže šta će se desiti kasnije i onda se na to nadoveže još jedna scena gde joj gazdaricu malo spopada poznanik (i onda dođe pomenuti požar). I sve to ide jako sporo i jako je mučno gledati tako nešto. 

Kao što rekoh, ovaj film nije život sa velikim Ž već je samo drama jednog lika. Taj lik je tako kreiran i odglumljen da iskreno ne pamtim da mi je neki lik na filmu u skorije vreme bio ovako drag. Drama tog lika je odlična (osim jedne idiotske scene koju jednostavno ne mogu da oprostim). One lepe emocije su prelepo prenete u priču. One ružne su predvidive i nisu tako efektne. Najveći problem filma je razvučenost svake scene za koju retko vidimo valjan razlog. Iako izvikan, Roma je solidan, vrhunski usnimljen filmić sa sjajnim likom. Ako izdržite ubitačnu razvučenost, verujem da ćete pronaći nešto dobro u njemu.

Zanimljivosti:
Scena u bolnici je snimljena iz jednog pokušaja. Doktori nisu bili glumci već su korišćeni pravi doktori kako bi scena bila realističnija. Liboria Rodrigez koja je Cleo iz stvarnog života je i dalje deo porodice Kuaron. Ona se pojavljuje u nekoliko njegovih filmova. Kuaron je bio jedina osoba koja je znala ceo scenario. Neretko bi glumcima davao oprečne instrukcije kako bi izazvao haos na sceni. Kuaron je izjavio da je 90% scena u filmu rađeno po njegovom sećanju. 70% nameštaja koji se vidi u filmu je Kuaron prikupio od porodice i rođaka. Naslov je vezan za koloniju po imenu Roma koja se nalazi odmah uz Meksiko Siti. Prvi strani film koji je dobio oskara za režiju.

Naj scena:

Priznanje

Moja ocena: 7/10

7 коментара:

  1. Iako volim spore filmove ovo je ubilo svaku zelju da pogledam bilo sta pod palicom Kuarona do kraja zivota... Ne pamtim kad sam gledao dosadniji film... Jeste lep za oko al je prazan kao tri prazna. 2/5

    ОдговориИзбриши
  2. Mene je kamera donekle podsetila na Tarkovskog. Film je zaista bio baš spor pa i težak za gledanje, ali kad sam premotavao film u glavi unazad shvatio sam da ipak ima tu sadržaja vrednog pažnje,iako baš kao što ste ovde naglasili, ti dobri momenti su ugušeni onim scenama za "popunjavanje vremena". Mislim da je scena sa požarom ako se sećam, pošto već ima par meseci od gledanja SPOJLERI do kraja komentara: možda je hteo da pokaže kako siromašnijem društvenom sloju nova godina ne predstavlja ništa posebno i da im je važnije gašenje požara i spašavanje šume, dok ovi bogatiji sami prave svoje požare vatrometom i ostalom pirotehnikom čisto radi zabave. Meni je jako dobra fora sa konstantnim čišćenjem psećeg izmeta. Prvo mi nije bilo jasno zbog čega se forsira to non stop, ali na kraju bih rekao da je uspela da se izvuče iz svog tog "shita" što poslednja scena sa stepenicama i pokazuje. Po meni neobičan način da se prikaže nečija konstantna borba i trud da se loše stvari "očiste". Naravno scena sa talasima je masterpis za sebe. Sve u svemu kao što sam i ranije rekao ništa vau i neviđeno, ali u moru oskarovske propagande uvek rado viđeno i dobrodošlo. Bravo za recenziju i od mene 7/10

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne znam sto ali ja nigde nisam mogao da vidim te Andrejeve pokrete. Ako te ne mrzi da kazes scenu gde se to moze videti, naci cu i pogledacu.

      Избриши
  3. Pazi možda je to samo moj utisak, kao što rekoh gore, da me donekle podseća.. Ali eto prva scena sa sve uvodnom špicom nje se dobro sećam, pranje pločnika.. Npr

    ОдговориИзбриши
  4. Sasvim dobar film, ali je meni pobednik iz te godine Bohemian rhapsody. Ali mislim da Kuaron može i mnogo bolje, posle onakvog remek dela Children of Men(COM) koji mi je u top 5 filmova 21og veka, da napravi onako tupav Gravity(koji je opet vizuelno mestralan i po meni duplo bolji nego npr. Nolanov Interstellar). Ima i Y Tu Mama Tambien, on mi je malo bolji od Rome, ali verujem da još može da napravi vrhusnki film, ali ništa neće prestići COM.
    Video sam da si poredio u jednom pasusu film sa Law abiding citizen, da li bi ga preporučio? Pošto se nećkam nešto, vidim dosta pomešane komentare za film, a ni režiser mi ne uliva nikakvo poverenje, odgledao sam od istog 3 filma i nijedan mi nije bio nešto.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Law abiding citizen izgleda odlično u prvih 20tak minuta čini mi se. Izgledalo mi je da je film pravio neko sa mudima do zemlje. Posle se pretvori u holivudsku prekenjačinu i završi najtrulije moguće. Ne znam šta da kažem. Možeš da pogledaš, gledljiv je, ali je užasavajuće razočaravajuć posle onoga što donosi u početku.

      Избриши
    2. Upravo sam ga odgledao, i jednostavno mi film bude još gori kada sam svestan da sam imao gomile dobrih koje sam uskratio gledanja zbog određenog filma. Kao i što si napisao, prvih pola sata je bilo sasvim dobro, onda je krenula prekenjačina, a tek kraj...očekivao sam mlak kraj iskreno, ali ovo je previše koliko je loše i jednostavno ti i pojedine dobre stvari, scene u filmu učini trulim. Džabe sam se trudio da režiseru dam još jednu šansu, izgleda da ostaje da čovek nema niti jedan dobar film.

      Избриши