Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

петак, 18. октобар 2013.

Nightbreed (1990)


Nightbreed (1990) on IMDb
Žanr: Fantastika | Horor
Režija: Clive Barker
Glumci: Craig Sheffer, David Cronenberg, Anne Bobby...

Priča:
Zajednica izgnanih mutanata koji poseduju različite sposobnosti pokušava da uz pomoć mladića koji ih je pronašao izmakne pažnji serijskom ubici.

Moj osvrt:
Na moju veliku sreću, čovek koji je osmislio Hellraisera ga je i režirao. Zbog toga smo dobili i odličan prvi film o toj čuvenoj spodobi. Klajv Barker se posle Hellraisera vratio u ulozi režisera u ovom filmu zasnovanom po njegovom čuvenom romanu Cabal. Na početku moram da kažem generalni utisak. Ovo je svakako dobar film, ali fali mu ono nešto posebno što je upravo Hellraiser imao. Zašto to fali? Zato što je pametni stuidio isekao 20 i kusur minuta iz onog što je Barker njima dostavio kao finalni projekat. Ako nekada objave rediteljsku verziju, vratiću se ovom postu i dopuniću ga. Ova okrnjena će za sada biti tema mog pisanja.

Snovi su nepresušan izvor potencijalnog horora i sa njima Barker otvara ovaj film. Mladić ima snove o mestu/svetu zvanom Midian (uzgred, odlično ime) u kom ga jure svakakve nakaze. Barkerova savršena vizija horora i jeze je nešto što je teško predstaviti kako valja. U vreme kada je pravljen ovaj film, bili su ograničeni maskama. Današnji efekti bi morali koštati dosta da to izgleda pristojno. Iako je ovaj film pravljen posle Hellraisera, moram da kažem da nisam fasciniran maskama koje sam video i da su u poređenju sa pomenutim remek-delom, ove maske dosta lošije. Ima tu i finih stvari ali kada se podvuče linija moralo je ovo bolje, pogotovu kada se ima u vidu kako su neke od maski izgledale u Hellraiseru. Tek pokoji lik sadrži deo jeze koji su donosili Cenobiti. 

Vrlo brzo se povezuje priča na javi sa tim snom i utvrđuje se da zapravo i postoji Midian sa svim tim nakazama. Povezivanje glavnog lika sa tim nakazama mi se i nije toliko svidelo. Prvi sukob sa njima je jeziv, odličan i ostavlja mračan utisak. Ali kasnije to sve deluje pomalo i neozbiljno. Ima naravno ta priča temelja ali gubi se deo jeze. Priča o tim likovima je svakako morala biti više eksploatisana ali nagađam da je pametni studio upravo tu udario najveću cenzuru. Imamo samo jednu malu ali savršenu scenu o istoriji ovih bića i njihove sudbine u svetu ljudi. Upravo tu dolazi do izražaja ljudska priroda gde čovek da želi da uništi sve što se protivi njegovoj viziji, da je nakazno sve što nema isti izgled, da je prokleto ono što nema istu veru itd. 

Donekle X-Men filmovi serviraju neku sličnu priču. Fazon je što u X-Men imamo heroje koji su odbačeni i pod lupom dok ovde imamo nakaze koje su pod nišanom i nemaju toliku moć kako bi se odbranili od brojnijih ljudi. Scena u kojoj nam se prikazuje njihova sudbina kroz istoriju otvara savršen potencijal za ceo film o njima, pa vi sada vidite kako moćne ideje ima Barker. Elem, svi ti likovi imaju određene sposobnosti, svi imaju drugačije slabosti ali o tome neću puno da ne bih mnogo otkrivao. E sad, moguće je da je taj potencijal u Barkerovim idejama nešto što je teško ispratiti u filmu pa gledalac uvek hoće više. Moram da ponovim da je priča o ovim pojavama zasluživala još veći prostor. Pominju se neki njihovi zakoni, vidi se kome se klanjaju itd. Ne vidimo nigde neko veće objašnjenje, nema odgovora na pitanje zašto i kako se postaje takav, nema ni odgovora na pitanje zašto Midian itd. Uglavnom kritikujem, ali ne shvatite to kao manu. Sve je ovde dobro, ja samo želim da kažem da je sve ovo trebalo biti još više eksploatisano. 

U jednoj od glavnih uloga pojavljuje se, verovali ili ne, čuveni režiser Dejvid Kronenberg. On upravo glumi psihopatu koji traži Midian i njegove stanovnike kako bi ih uništio. Njegova gluma može da deluje plastično ali meni je upravo ona donela neku dozu psihopatije lika kojeg on tumači. I on je takav da zaslužuje više prostora, i on traži odgovore na brojna pitanja a glavno je zašto on želi da uništi stanovnike Midiana. Bilo kako bilo, on je odlično osmišljen, surov je, nemilosrdan - u dve reči, seje smrt. Filmovi koji se samo zasnivaju na postojanju ubice imaju znatno slabije likove tih ubica od ovog lika. A ovde taj čovek nije centralna priča.  

E sada, taj psihopata ubija na sve strane a policija veruje u svaku njegovu reč. Ok, on je doktor koji sarađuje sa policijom ali zar ne bi trebao neko da skonta da tu nisu čista posla? Eeee, pa nije baš tako. Uzmite bilo kog svetskog tiranina - mislite li da njegova vojska nije imala svest o tome šta on zapravo radi? Svi ti tiranici su slepo praćeni zbog toga što su sledbenicima predočili cilj, cilj koji ne bira sredstva, zadovoljava pohlepu i utoljava glad. Ako sam već rekao da je u ljudskoj prirodi da uništava ono što ne prhvata, neko uticajan će lako pokrenuti čoveka na delanje protiv tog neprihvatljivog. 

Nightbreed je veoma dobar film. Da je studio dopustio Barkeru da ostvari ono što je želeo, da je više uloženo u maske, mislim da bismo sada pričali o klasiku ovog žanra. Bez obzira na tu okrnjenost, meni je zadovoljstvo bilo gledati ovako nešto. U užasavajuće dosadnom Cold Prey se čeka pola sata da nešto počne, ovde se uključujemo u sred priče, u Cold Prey se čeka neka smislena priča o bilo čemu, ovde sve pršti od ideja, u Cold Prey se traže tragovi priče i originalnosti a dobija se teška reciklaža gazilion filmova, Nightbreed priča jedinstvenu priču. Posle vazda nepotrebnog Cold Prey, Nightbreed dolazi kao osveženje, pogotovu za mene kao ljubitelja horora.

Zanimljivosti:
U bibliji, Midian je mesto gde je Mojsije provodio vreme u izgnanstvu. U midianu mu se Bog obratio iz žbuna u plamenu. Poslednji film Keneta Nelsona. Posle ovog filma, neko vreme je izlazio i istoimeni strip.

Naj scena:

Istorija izgnanih

Moja ocena: 7/10

Нема коментара:

Постави коментар