Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

уторак, 20. март 2018.

Der Tunnel (2001)


Alternativni naziv: The Tunnel
Žanr: Drama | Istorijski | Triler
Režija: Roland Suso Richter
Glumci: Heino Ferch, Nicolette Krebitz, Sebastian Koch...

Priča:
Zasnovano na istinitim događajima. Grupa ljudi iz Istočne Nemačke koja je prebegla u Zapadnu dolazi na ideju da iskopa tunel ispod Berlinskog Zida u cilju spašavanja rodbine i prijatelja.

Moj osvrt:

Der Tunnel je film inspirisan istinitim događajem. Grupa ljudi je došla na ideju da prokopa tunel ispod Berlinskog Zida kako bi iz Istočne Nemačke u Zapadnu izvukli rodbinu i prijatelje. Na neki način, film me je jedno vreme podsećao na The Great Escape. Iako je tema ozbiljna, nekako se provlače zabavni elementi dok je humor sveprisutan. Iskreno, malko mi je to ovde smetalo ali film ipak vremenom uspeva da podigne ozbiljnost i dramu na visok nivo i ove zamerke postaju ne toliko bitne. 

Što se tiče samog kopanja tunela, očekivao sam gomilu problema. Znate kako to šabloneraši vole. Kreiraju usputne probleme koji otežavaju život. Evo u nedavno opisanom Dunkirku, lik neće da se katapultira već će da sleti na vodu. To je odlično. I nakon uspešnog sletanja, neki pametnjaković je došao na ideju da to nije bilo dovoljno dramatično pa je odlučio da u scenario unese da se zaglavila bravica i da pilot ne može da otvori kabinu kako bi izašao. I onda imamo opasnost od davljenja. Mada, najveći primer tih usputnih idiotija koje nemaju veze sa temom već samo bespotrebno komplikuju situaciju i čine je sve neverovatnijom je Armaggedon. Meni se čini da tamo niko nije uspeo da kaže "a" a da nije došlo do nekog problema. To su jeftini trikovi koji čine film jeftinijim. Ovde nećete skoro ništa videti od toga. Svi problemi koji se pojavljuju su realni. Film nije igrao na kartu "kakvo će sranje sada da se desi" već je pravio dramu. 

Odlična stvar je što nema puno drame u tunelu. Drama je ostavljena napolju. Tu do izražaja dolazi upravo ovaj prelaz iz vesele u tmurnu atmosferu. Kada se ekipa za kopanje okuplja, sve je veselo, drugarski, kreće kao podmazano. I onda film polagano kreće da nam servira realne probleme. Za sve to vreme mi lagano upoznajemo likove i lako je vezati se za njihovu dramu. Što me podseti na jedan review na imdb-u gde čovek tvrdi da nema nikakvog razvoja likova. Braćo i sestre, tunel u ovom filmu ima bolji razvoj ličnosti od svih u recimo filmu Dunkirk. 

Bez trunke patetike uspeli su da nam dočaraju nekoliko upečatljivih drama. Mali primer, upoznaju nas sa likom u pola minuta. Nešto kasnije se taj lik pojavi na još dva, tri minuta, vidite njegov postupak i imate u potpunosti zaokruženu priču o njemu - i to kakvu priču. Ne bih otkrivao detalje. Videćete mnoge moralne dileme, videćete teške odluke, videćete odricanja koja su jeziva. Ponavljam, sve te drame nisu izmišljene - zasnivaju se na istinitom događaju i ti ključni momenti po likove u filmu su realni. Na filmu je to jezivo. Kada pogledate film, vidite epilog i šta se desilo sa svakim od likova, kada razmislite o njima, te njihove odluke će biti još upečatljivije. 

S obzirom da je ovo istorijski film, tražimo neke stvari koje su karakteristične za slučaj koji pratimo. Želimo da vidimo zašto bi ljudi bežali iz Istočne u Zapadnu Nemačku. Želimo da vidimo šta dobijaju i gube na obe strane. Kako ovaj film to prikazuje? Tako što sve to vidimo upravo kroz ljudske drame koje pratimo. U početku filma dok je atmosfera vedrija, nismo svesni svega. Sve deluje kao hir nekoliko entuzijasta. Posle se vidi sve, i želja i strah i hrabrost i očaj. 

Finale filma jeste malo više dobilo akcioni karakter ali problemi koje gledamo su realni. Tu mislim da u toku borbe ne treba da ti bude problem bravica na kabini već protivnički avion. Da li su trebali ići na ovu kartu? Zašto da ne? Film je jako napet u finalu i odlično drži neizvesnost. Nije predvidiv, ne kreira tu tenziju po šablonu "e sad će neko da se saplete ili da obori flašu sa rakijom" ili tako nekim glupostima. Ovde bih se vratio na Argo, gde se armija naoružava i sprema da jurne na turiste a zapravo opasnosti nema nigde. Ovde su ljudi u centru opasnosti. Evo, filmovi imaju sličnu temu. Treba osloboditi ljude i prevesti ih na drugu stranu. Ako Argo zaslužuje oskara onda je Der Tunnel najbolji film ikad snimljen. 

Gluma je na visokom nivou. Bukvalno svaki lik koji nešto ovde izgovara ima svoju minijaturu (ili više njih). Lepo je bilo ponovo videti Sebastijana Koha (Das Leben der Anderen) a najveći posao nosi Heino Ferch. Lik deluje kao nemačka verzija Brus Vilisa samo deluje mnogo opasnije i bolje glumi. Do sada sam ga gledao samo u Der Untergang (Downfall) gde glumi Alberta Špera. Čak i u toj maloj ulozi je bio upečatljiv ali ovde ipak njegov talenat u potpunosti dolazi do izražaja. 

Iskreno, niko srećniji od mene kad iskopam neki nepoznat film i on bude ovako dobar. Zapravo, ovo je neko od vas iskopao za mene. Hvala veliko. Znam da je sad fama oko Oskara i verujem da želite tekstove o tome ali ukočite malo. Za tri godine nećete znati ni ko je bio kandidat a u najboljem slučaju ćete znati ko je uzeo oskara. Preskočite hajpovane stvari. Pogledajte ovaj film i pominjaćete ga uvek kao nešto dobro što ste videli. Dobro >>>>> Aktuelno.

Zanimljivosti:
Film je zasnovan na istinitim događajima. Inicijalno film nije prikazan u bioskopima već je prikazan premijerno na TV-u.

Naj scena:

Rasplet

Moja ocena: 8/10

Нема коментара:

Постави коментар