Hercules (2014) on IMDb
Kod nas nazvan: Herkul
Žanr: Avantura | Akcija
Režija: Brett Ratner
Glumci: Dwayne Johnson, John Hurt, Ian McShane...

Posle svojih legendarnih 12 izazova, Herkules, grčki polubog, pomaže kralju Trakije da porazi tirane.

Hm, pazi ideju: neka neko napravi film o Herkulesu i nek prikaže njegovih 12 izazova. Wow, neverovatno, zar ne? Mislim čoveče, od svih Herkules filmova koje sam gledao, skrnavi Halmarkov sa Telferom još ispade i najbolji tačinije najverniji film o Herkulesu. Nemaš tu puno mudrosti, 12 zadataka, porodična tragedija i ono što zapravo legenda sadrži. Ovde su sam Herkules i njegova tema čist višak. Čini mi se kao da su ceo film pokušavali da se otresu toga da im je glavni lik Herkules. Zašto onda koji đavo praviš film sa ovim nazivom. Mogao je ovo biti neki izmišljeni heroj izmišljene priče i to bi bilo sasvim ok. Elem, u bioskopu sam planirao gledati nastavak planete majmuna ali deo društva sa kojim sam išao nije gledao prethodnika (niti original) pa nismo imali izbora. Naravno, imao sam predubeđenje da će ovo biti teško smeće.

Stvar koja mi je užasno smetala je celo prizemljavanje legende o Herkulesu. To je zapravo i pokazalo da ovo nije trebao biti film o tom legendarnom heroju. Najmanje ovde pričam o nepoštovanju legende. Ok, menjaj legendu, možeš da napraviš nešto dobro. Nemam ništa protiv sve dok ne pljuješ po nečemu na čemu se baziraš. Menjaj i sadržaj knjige, možeš da napraviš nešto dobro, mada je ovo teži slučaj. Kum i Zatvoreno ostrvo su mi za nijansu bolji od knjiga. Film Prestiž je bolji od knjige na toliko nivoa da je to neobjašnjivo. Ali ako mi pokazuješ da su legende o Herkulesu izmišljotina i preuveličavanje nečeg što se dogodilo, to mi se svakako ne sviđa. Mislim, ako nešto pređe u legendu, može da bude preuveličano, ali baš ovoliko, to mi se ni malo ne dopada. Ipak mora da postoji razlog zašto nešto uđe u legendu. Samim tim što si mi prizemljio Herkulesa i izbacio svu fantastiku iz filma, ne zaslužuješ ovaj naslov.

Izbacivanje fantastike iz ovog filma nije nužno loša odluka. Recimo da su odlučili da naprave ozbiljan film. Ček, mislite da je nemoguće napraviti ozbiljan film ovog žanra? Mislili ste verovatno da je nemoguće napraviti ozbiljan superherojski film. E pa pojavio se Nolan pa je objasnio. Ali šta je ovde problem? Prvo to što Herkules nije onaj heroj za kakvog ga priča prodaje. Drugo, ceo film nam onda golicaju maštu potencijalnom fantastikom. Ček ček, ceo film pljuješ po fantastici a onda pokušavaš da mi je serviraš. To bi bilo kao da ti ja kažem da je torta ubuđana pa te mamim njenim predobrim ukusom. Elem, kako priča oduzme herojstvo Herkulu, oni se onda trude da nam prikažu njegovu transformaciju i izrastanje u heroja dostojnog legende. Ček ček ček, prvo mi dokazuješ da čova nije heroj pa ga onda praviš herojem. Zašto? Zar to nije gubljenje vremena?

Neću se baviti pričom. Mala je i podnošljiva. Nije to ništa epohalno ali nije neko lupetanje gluposti. Herkules ima svoju ekipu, unajmljen je od strane kralja i to je to. Prva stvar koja mi se dopala je sukob sa nekim plemenom. Ti likovi iz plemena deluju kao čudni ludaci ali nekako se kod njih oseti životinjski bes. Prosto osetite nagon za ubijanjem i scena deluje poprilično hororistično. Borbe kao borbe nisu naravno nešto epohalne. Ne možeš se tako lako takmičiti sa 300 ili nekim uspešnijim filmovima. Za divno čudo ovaj film to i ne pokušava. U bitkama se ide donekle na viđene stvari ali i na neke gegove koji su sasvim korektni i zabavni za gledanje. Herkules uglavnom to rešava neverovatnom sirovom snagom i to deluje zanimljivo. Svako od njegovih saboraca ima svoje karakteristike i to je sasvim ok. Dok svako pokaže ponešto od svog arsenala, bitka je gotova tako da tim možemo biti zadovoljni.

E upravo ta ekipa koja prati Herkulesa je odlična. Mogu da kažem i neočekivano. Šteta je što moraju da nose veliko ime legendarnog Heroja uz sebe jer to malo skreće pažnju sa njih. Bez obzira na to meni je ova ekipa bila skroz zanimljiva. Drago mi je da vidim Rufusa Sjuela (Dark City) koji napokon nema neku usranu ulogu negativca već je dobio da glumi negde gde može da se opusti i pokaže ono što zna. Imamo vidovnjaka koji je nešto stariji od ostalih. On je odlično osmišljen lik. Pre svega nosi sjajan humor. Drugo što je karakteristično za ovog lika je što je fenomenalna parodija na sve proroke, na sve legende, na sve te priče koje pokušavaju da daju neko veće značenje onom što gledamo. Ovaj lik je teška sprdnja sa svim tim a humor koji ga prati je zaista simpatičan. Imamo tu još nekog divljeg, tihog ratnika. Onda naratora koji tek treba da izraste u heroja (zapravo jedini nezanimljiv član tima) i da ne bude potpuna kobasicijada, imamo žensku verziju Legolasa. Svakako ima iste fizičke sposobnosti kao taj vilenjak samo što je ova glumica mnogo bolja od Bluma (što i nije tako teško) i muškom delu publike će svakako prijati oku.

Dvejn Džonson kao Herkules - zašto da ne. Preraslo brdo mišića koje podseća na Dvena Džonsona kao Herkules - nipošto. Zapravo uz onog momčića koji priča priču, sam Herkules je opasno nezanimljiv. Iskreno se nadam da se čuveni Rock prepumpao za potrebe neke uloge. Ovo što je napravio od sebe je isto kao da se ugojio 50kg. I onaj Lutz koji je glumio Herkulesa u prethodnoj verziji je nesrećan izbor. Nisam gledao taj film ali ako trailer ne umeš da namestiš da primami nekog, onda ako kažem da je film smeće, dao sam mu kompliment. Ne razumem zašto veliki heroj mora da bude prerasla gomila mesa. Čoveče, Bred Pit kao Ahil u Troji mi je delovao zastrašujuće moćno. Onako hitar i sopsoban bi ovakvom brdu lupao šamare dok lista tv kanale tražeći prenos naše lige u fudbalu kako bi od dosade pao u desetočasovni san. Pa pogledajmo 300. Svi su delovali opako a nisu bili deformisani proizvodi teretane i steroida.

Rekoh već da su dokazivanjem da su legende izmišljene i preuveličane uspeli da načine Herkulesa mnogo manjim herojem. Celim tim spuštanjem na zemlju on je postao običan čova kolosalne snage kojem je zanimanje da ratuje i to je to. Onda su se odlučili da od njega polako prave heroja. Moram da priznam da je način na koji su to uradili odličan. Eto, u filmu od kog sam očekivao da omane u svim mogućim aspektima imamo nešto i odlično. Kako je ovo odrađeno? Najmanje bitne su ratničke sposobnosti. Ok, jak je kao vo, nema straha i gazi sve pred sobom. Međutim, činjenica da uspeva da organizuje omanju vojsku i da ih kako tako nauči i pokrene da se bore je nešto sasvim drugo. Treća stvar je činjenica da ima ekipu sjajnih likova i da ga svi oni slepo prate. To su neke finese koje volim. Ne moraš da mi pokažeš njegove postupke ka tim likovima ali ako ga takvi likovi prate, onda možeš samo da zamisliš kakav odnos imaju i koliko ga poštuju. Sve to kulminira u jednoj pomalo blentavoj i patetičnoj sceni koja ipak ima onu dozu napaljenosti koja te prebaci u navijačko raspoloženje i podseti na period kad si bio klinja i maštao o pizdarijama koje ćeš da radiš kad stekneš neverovatnu snagu. Herkules pokušava da živi sa tim da je legenda i pokušava da opravda ime koje nosi. Nekako mi ova scena izgleda kao da on sam napokon shvata svoju veličinu koju svi od ranije uviđaju.

Nemam nešto mudro da vam kažem. Kao i pred nastavak filma 300, očekivao sam nešto loše. Taj nastavak je ispao nešto gori nego što sam očekivao, ovo je ispalo čak i mnogo bolje od očekivanog. Ne shvatite ovo kao neku preporuku ili veliku hvalu. Nije ovo naročito kvalitetan film ali je zapravo ono što treba da bude - fino zanimljiva gluparija koja je odlična za ubijanje vremena. Ima simpatične likove, ima prilično antipatičnog Dvejna Džonsona, i ima povremeno dobar humor, priča je mala ali podnošljiva, fino se sprda sa nekim šablonima ali opet neke šablone uporno forsira, očajne su sve reference na legendu o Herkulesu ali sam nastanak nekog drugačijeg Herkulesa je solidan. Sve u svemu lagano, glupavo štivo za relaksaciju i zabavu.

Dvejn Džonson tvrdi da mu je brada koju nosi u ovom filmu napravljena od dlaka sa testisa jaka. U sceni u kojoj Herkules treba da se oslobodi lanaca, Džonson je tražio da ga vežu pravim lancima jer je uvek uspevao da slomi lažne pre vremena. Da bi se pripremio za ulogu, Džonson je 8 meseci išao na intenzivne treninge. Film je zasnovan na grafičkoj noveli Hercules: The Thracian Wars. Tadej je zapravo bio otac grčkog heroja Diomeda, učesnika Trojanskog Rata koji je Homer opisao u Ilijadi.

I am Hercules!