Obavestenje

Obaveštenje: Listu sa vašim predlozima možete videti ovde .

среда, 07. фебруар 2018.

Das Leben der Anderen (2006)



Kod nas nazvan: Život Drugih
Alternativni Naziv: The Lives Of Others
Žanr: Drama | Triler
Režija: Florian Henckel von Donnersmarck
Glumci: Ulrich Mühe, Martina Gedeck, Sebastian Koch...

Priča:
1984 u Istočnom Berlinu, agent tajne policije, nadzirući pisca i njegovu ženu, postaje opčinjen njihovim životima.

Nov osvrt:
Ono što mi je prvo zapalo za oko je to što likovi iz Štazija špijuniraju umetnika. Nije to slučajno izabrano ovde. Umetnost ume da rodi bunt. Sa umetnošću ćeš izraziti mnogo šta. Umetnost je previše snažna i zato je autokratske budale stavljaju pod kontrolu. Nemojte potcenjivati ovako nešto. Svi znate koliko je Nušić veliki. Mislite li da bi ovi polupismeni moroni na vlasti dozvolili nekom takvom geniju da pravi ono što je Nušić pravio? Mislite li da bi oni prihvatili šalu na svoj račun? Naravno da ne bi. To prihvataju samo pametni i samokritični. Kontrolom i zabranom umetnosti dolazi do zatupljivanja a tupavu masu je lako kontrolisati. Baš zbog toga i imamo vlast kakvu imamo.

Postoji rečenica u filmu koja kaže "Ako ne zauzmeš stav, nisi ljudsko biće." Hajde da ne shvatamo ovo bukvalno. Zamislite ovu scenu. Oko vas se dešavaju sranja (što zaista nije teško zamisliti). Možeš ćutati, ali tada niko neće znati da li bi ustao protiv tog sranja ili ga odobravaš. Kako da znam šta želiš, voliš, radiš, o čemu misliš ako ne izražavaš stav. Digni glas. Glasaj protiv onog što mrziš iako nemaš šanse za pobedu. Otišlo to zlo ili ne, tvoj obraz je čist. Uvek ćeš moći da svakog pogledaš u oči i kažeš da nisi bio za to. Ako to ne učiniš, nebitan si. Bićeš zaboravljen brzo. E sad da se vratimo na umetnost. Ona je trajna. Bunt umetnika je večan. Zamislite onda koliko je pametan umetnik opasan po autokrate.

Kako kažnjavaju čoveka? Kako da ga sprečavaju da stvara? Zabranom? Ne bih rekao. To ne ubija kreativnost. Kaznom, silom? Teško. To budi emocije a emocija je osnova za dobro delo. Najsigurnije je slomiti čovekovu volju. Tako si ga sprečio da stvara, tako si mu uništio kreativnost. Prijatelju, koliko god puta te slomili, neka tvoja volja bude jaka. Ona će proizvesti nešto dobro, nešto veliko. Ona će te voditi putem kojim želiš ići.

U ovoj priči vidimo jedan od najlepših preobražaja, promena mišljenja i rezonovanja na filmu. Čovek koji prisluškuje umetnika ima izražene stavove, ali njegovi stavovi se baziraju na ubeđenju a ne na tome da mu je neko nametnuo mišljenje time što ga je učinio prividno jakim. Glup se prodaje za malo, za sitno, za lažni osećaj veličine. Pametnog ćeš kupiti tako što ćeš mu otvoriti oči. Kako se u ovom čoveku dešava promena? On se ne skriva iza lažne slike o sebi već gleda i sluša druge. Dozvoljava da drugi dopru do njega. Uviđa lepotu onoga protiv čega se bori naspram odsustva duha onog u šta veruje. On zapravo sluša ljude, i jedne i druge. Tako uviđa koji mu se gade a koji dopiru do njega. Svet bi bio lep kada bi bilo više takvih a manje onih koji imaju nametnuto mišljenje.

Kako on upoznaje umetnika? Upravo kroz umetnost. Čita istu knjigu kao on. Umesto da sere po nečemu što ne poznaje (prisetimo se onog ćalova od studenta koji je prozivao Ćosića) ovaj zapravo pokušava da sazna šta je to protiv čega treba da se bori? I šta se desi? Zamislite i sami šta bi se desilo kada biste srušili zidove i zapravo dali šansu nečemu po čemu kenjate? Vaš stav bi zapravo imao smisla i temelja. Zamislite sada da nešto što biste kritikovali zapravo nije vredno kritike već vam otvori oči. Pametan će priznati grešku jer bi ga to činilo boljim čovekom. Dakle, ovaj čovek dozvoljava sebi da upozna onog kom treba da sudi, dozvoljava da ga dodirne emocija i to kroz umetnost. To je najbolja poruka ovog filma. Umetnost je nešto što traje, što pobeđuje, što će nadživeti svako sranje, što će biti trajnije od svih nas. Na nama je da odaberemo da li ćemo vreme posvetiti mikro-kurčenjima ili emociji. Pametnom je izbor lak.

Još jedna sjajna strana filma je ta što nam se daje čovek koji na neki način može da upravlja životima drugih. I ovo jeste mala slika, jedan čovek praktično režira život drugom čoveku. Ali hajde da gledamo šire na to. Nisu li likovi koji su na vlasti ti koji režiraju živote onima ispod. Vidite li gde ovo ide? Na tom gore je da li ćeš se ti osetiti sigurno ili ćeš živeti u strahu. Nije lako režirati nečiji život. To i ne treba tako da zvuči. Tu imamo gomilu odricanja. Mnogo je lakše držati ljude u strahu. Mnogo je lakše pretiti, kupiti druge, učauriti, zatupeti. Tu nemaš odricanja. Tu ne moraš da se menjaš kako bi bio bolji. Tu ne moraš da priznaš da nisi neko ko sve zna. Tu svet ne počinje sa tobom. Tu ulažeš sredstva koja ti i ne pripadaju. Tu trošiš tuđe.

Prijatelju, na kraju ove priče pogledaj oko sebe. Da li okruženje u kom živiš izgleda kao sjajna simfonija ili ne? Da li se osećaš bezbedno u svakom momentu? Da li postoji strah da zavisiš od drugih? Da li se konstantno nadaš boljem? Da li je to što vidiš ono što želiš ostaviti svom detetu? Ne? Onda ustani. Progovori. Pusti glas. Pomozi nekom. Ulepšaj nečiji život. Ako te život drugih ne dotiče i ne želiš pomoći, isto tako će se i neko drugi odnositi prema tebi i tvom životu. Ako te baš briga za sve ovo, onda te žalim. Onda si glup i gluv. Gluv si za ovu simfoniju o dobrom čoveku. Slep si za nešto više od onog što vidiš ispred sebe. Takvi se najviše i traže. Takvi se najbrže zaborave. Umetnost traje. Dobrota traje. Poslušni se iskoriste i bace.

Moj osvrt:
Nervira me kada čujem kako ljudi pričaju da se ne isplati biti dobar. Pitam se da li je to stav slabića i ljudi koji plaču sami nad sobom. Nije problem u tome da li se isplati ili ne isplati biti dobar i da li je dobrota cenjena. Problem je u tome što postoji premalo dobrih ljudi. 


Dobar čovek je uvek cenjen. Dobar čovek je uvek ispunjen. Dobar čovek nije onaj koji ispoljava svoju dobrotu samo zato da bi dobio nagradu, da bi bio u milosti Boga, sudbine, viših sila... Dobar čovek nije onaj ko misli da zato što je učinio nešto dobro, samo dobre stvari treba da mu se dešavaju.  Dobar čovek je onaj koji se oseća ispunjenim zato što je učinio dobru stvar. Šta je uopšte dobrota? Da li je ona žrtvovanje, požrtvovanje, darivanje, milost, ljubav ili kombinacija nečeg od nabrojanog ili nenabrojanog... Nemam pojma. Znam samo da ona ne može da se definiše i da ne može da se oceni bezvrednom brojkom. Ocena je tu da ispoštuje protokol. 


Komentari kako je gluma fenomenalna, priča odlična, karakterizacija likova dovedena do savršenstva.... sve je to ovde suvišno.  Dobrota je ono što ostaje večno. Kao i ovaj film... ova sonata o dobrom čoveku.

Zanimljivosti:
Brehtova poema koju Visler čita je "Erinnerung an die Marie A". Empire magazin je ovo proglasio za drugi najbolji film 2007. godine smeštajući ga iza Bornovog Ultimatuma. (Stvarno se pitam da li iko zdravog razuma može da poredi ova dva filma a kamoli smesti Bornov Ultimatum ispred ovog remek dela.) Budžet filma je iznosio smešnih $2.000.000 i glumci su pristali na pet puta manju platu. Naslovna strana Der Spiegel magazina je dizajnirana specijalno za film. 

Naj scena:


Sonata za dobrog čoveka...

Moja ocena: 10/10

18 коментара:

  1. Auuuuuuuu... Ne znam kako da se izrazim da bih pokazao koliko sam odusevljen ovim filmom. Hvala za preporuku!!!!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Film je odličan, za mene jedan od 10 najboljih filmova...
      Posebno je dojmljiva def. dobrog čovjeka i dobrote koju je postavio vlasnik bloga... Kao da sam je i sama napisala... Pozdrav...

      Избриши
  2. Bez ljutnje, ali mislim da ovaj film zaslužuje bolju recenziju.
    Usput preporuka za ovaj film.
    http://www.imdb.com/title/tt0010323/

    ОдговориИзбриши
  3. Hahahaha Bornov Ultimatum (: Jedini film po meni koji sme da se pomene u istoj rečenici sa ovim iz te godine je The Departed .. Inače jedna od poslednjih uloga Ulricha Muhe-a na filmu ,ali kakva.. Film koji ostaje uz gledaoca dugo nakon gledanja i još bolji je na svako naredno :-D

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Departed jeste dobar ali teško je porediti taj film sa ovim, jednostavno nisu iz istog žanra. Oba su sjajna na svoj način. Ali Bornov Utlimatum... ne kontam toliko loženje na film koji rimejkuje samog sebe. Nekako su mi ta prva tri Borna varijacije jednog te istog filma. Nisu loši, daleko od toga, ali su malkice precenjeni

      Избриши
    2. Baš tako, oba su 10tke na svoj način. Generalno kad se pogleda koliko je godišnje boljih filmova izlazilo pre desetak godina, da ne pričam o onima pre dvadeset i više, baš onako svakom ko voli film, da bude žao. Te iste godine smo imali Apocalypto, The Prestige, Blood Diamond, V for Vendeta, The Fountain, Volver, Pan's Labyrinth (iako nisam neki fan baš),Babel, 300,Ostrov (jedan od meni najdražih, a zamalo da zaboravim) ... Sve u svemu od vrhunskih, preko odličnih do dobrih.. Danas ako bude 2,3 ostvarenja godišnje vredna gledanja, godina je rodna!? Šteta baš, nadam se da će malo ovaj Netflix koji preuzima rizičnije projekte da zakuva stvari,inače nam ostaje samo da kopamo neke starije filmove, što naravno ni u ludilu nije loša opcija :)

      Избриши
    3. Bude i sad dobrih stvari ali se ne potencira na njima i prolaze ispod radara. Sad su u modi ili blokbasteri kojih je već previše ili politički korektni filmovi od kojih mi je iskreno rečeno već muka

      Избриши
    4. Da, svima nam je muka. Inače znamo svi koliko voliš Gibsona, ove godine dva filma sa njim izašla. Dragged Across Concrete već dostupan, pogledao sam i nisam se oduševio preterano, baš razvučen film. A Professor i Madman je tek izašao, ali se plašim kako će ispasti, ne znam da li si se informisao o tome uopšte, vođen je sudski spor, film kasni dve godine sa izlaskom i Gibson je izgubio to suđenje, koje mu je između ostalog garantovalo pravo na "Final cut". Nadam se samo da potencijalni masterpis nije upropašćen, ali videćemo..

      Избриши
    5. Nisam iskreno znao. Još više bih se iznervirao da je on režirao i da je izgubio taj spor. To mi je totalno idiotski, da zabraniš čoveku kakav će film prikazati ali ta priča je dosta starija. Barkerov Nightbreed je isečen a kad ga je snimao. Gibson da je pametan da makne negde u Evropu i fino snima šta mu je srcu drago. A Holivud nek se jebe sa tim svojim ograničenjima

      Избриши
    6. Pazi sad, navodno je Gibson 20 godina unazad pokušavao da ekranizuje knjigu po kojoj je film rađen i hteo je da režira, ali je zbog nedostatka vremena angažovao Farhad Safinia, čoveka koji je sa njim radio na scenariju za Apokalipto.To u principu znači da bi on tu itekako imao uticaja. Imena koja su trenutno navedena kao režiseri, scenaristi itd. su tu upisana otkako je ta produkcijska kuća dobila taj spor. Ali evo dok ja ovo pišem, bacih pogled na torente i vidim da je film dostupan, tako da ću uskoro proveriti kako je ispao. Malo sam se više raspisao, ali šta ću Gibson je to

      Избриши
    7. Sad si me zainteresovao. Probaću da overim to u skorije vreme

      Избриши
  4. nisam vise anoniman :D23. фебруар 2018. 18:19

    Kad god mi neko trazi preporuku za kvalitetnu dramu, ovo mi prvo padne na pamet.
    Bas velik i bitan film.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ista situacija. Kad god neko traži preporuku a znam da nije gleda ovo, kažem da je pod moranjem

      Избриши
    2. Moj top preporuke nevezano za konkretni žanr su otprilike: The Secret in Their Eyes, The Lives of Others, Oldboy, The Sea Inside..obično se iz raznih razloga previde ova neholivudska ostvarenja.. Valjda svi pogledaju rimejk, pa kažu "gled'o sam to, onako mi je"

      Избриши
    3. Da, imao sam i situaciju gde mi je kolega rekao da mu nije jasno što hejtuju Oldboy rimejk kad nije uopšte loš. Na žalost nije znao da postoji original

      Избриши
  5. Sjajna ideja je bila podeliti ovu recenziju na dva dela, jer i sam film prati i tu pricu o umetnosti i o dobroti. Scena u knjizari na kraju mi je jedna od najlepsih scena ikada.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, sjajna scena lišena i trunke patetike. Knedla mi bude u grlu kad god je gledam

      Избриши