Kod nas nazvana: Igra Oponašanja, Igra Kodova, Igra Brojeva
Žanr: Drama | Istorijski | Triler | Ratni
Režija: Morten Tyldum
Glumci: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode...
Priča:
Tokom Drugog Svetskog Rata, Alan Tjuring, uz promoć prijatelja matematičara, pokušava da reši problem enigme.
Moj osvrt:
Bilo mi je drago da je neko posvetio pažnju Alanu Tjuringu. S obzirom na moje zanimanje, zna se kakav značaj ima ovaj čovek za ovo što radim. Iako poznajem lep broj detalja iz Tjuringovog života, bio sam spreman zažmuriti na umetničke slobode. Zašto da ne? Kako god to izgledalo, ne smeta mi kada se menja nešto što je istorijska činjenica ako to za cilj ima bolju poruku, jači kvalitet pa možda i nešto veliko. Braveheart je takav. Nema istorijski značaj ali njegova poruka odjekuje. Na drugoj strani imamo Social Network koji je pravljen da se deca raduju. The Imitation Game je treća grupa, i to ona koja mi se najviše gadi. Ovaj film samo potvrđuje moje strahove o kvalitetu današnjih biografija. Upozorenje: biće spojlera. Zašto? Zato što hoću da vam navedem ono što se desilo u stvarnosti a šta se desilo na filmu da bih pokazao šta je ovom nedelu cilj. Umesto slavljenja velikog Tjuringa film koristi to slavno ime u najljigavije moguće svrhe. Daću vam razlike, daću vam razloge, daću vam šupljine i nelogičnosti. Ako je ispod toga moguće iskopati bilo kakav kvalitet, molim vas, objasnite mi kako.
Elem, okuplja se grupa opasnih matematičara, genijalaca a Tjuring je jedan od njih. I sada tu imamo merenje alatki, ko je u pravu, ko je pametniji i ko treba da vodi priču. Tjuring ima predlog kako mogu da dekodiraju Enigmu i spase na milione života. Zato što im nije simpatičan, kolege ni ne mare za njegovu ideju. Ako mi dokažete da ovo nije pisao idiot, obećavam prestajem sa pisanjem o filmovima. Imate genijalce koji treba da reše problem i time spase svoje živote,živote svojih najmilijih i okrenu rat u korist dobrih momaka. Jedan od njih ima predlog. Niko, NIKO, N I K O čak ni ne pokušava da sasluša taj predlog. Imamo prokleto najveće genijalce u svom poslu ali jebiga, valjda je ta antipatija dovoljna da ni ne poslušaš šta čovek iz tima ima da ti kaže bez obzira što to može da spasi svet. To bi bilo kao da Predrag Danilović neće da primi loptu koju mu Sale Đorđević dodaje već je pusti da izađe u aut samo zato što se ne vole. Zapravo ne bi, to je igra, ovo je život. Beskonačno puta je gore. Mogu li ovakvi da spase svet? Kontam, ako nam je spasenje u rukama takvih, ako su oni najpametniji među nama, ukinite nas momentalno. Činjenica: Tjuringovi saradnici nisu bili idioti. Zajedno su radili na rešavanju problema.
Konstantno se potencira na tome da je Tjuring čudan, akcentuje se njegovo ponašanje, egocentričnost, pogubljenost. Nula puta se potencira na njegovoj pameti. Znamo da je pametan eto tako, znamo da zna da reši problem eto tako. Ali sjajna je ideja da mi pokažeš kako ne ume da se ponaša, druži, govori. Ma da, svi naučnici su takvi. Niko od njih nema smisao za humor. Ko je čuo za neke Tesle, Ajnštajne, Hokinge i slične anonimuse. Sigurno je jako smešno što Hoking čudno priča i to toliko da nas njegov um ne zanima. Ma da, on je baš postao popularan što je nepokretni čova koji priča pomoću računara. Ha ha. Bravo idioti. Činjenica: Koga boli patka da li je Tjuring bio trapav, da li je umeo da sastavi prokletu rečenicu, da li je mogao da kaže "Dobar Dan" bez da to zvuči idiotski.
Obično su genijalci osobenjaci. Obično ih svi mrze u školi i iživljavaju se na njima. Ma da. To su sve asocijalni jadnici koji su predmet sprdnje i ne umeju da prozbore prostu rečenicu. Tako da ako ste druželjubivi, ako se lako sporazumevate sa ljudima, imate prijatelje, nema teoretske šanse da ste genije. Jer jebiga, svi šablonski filmovi govore da moraš da budeš čudan ako si genijalac. Činjenica: Tjuring nije bio plastični, šablonski čudak kakav je prikazan u filmu. To se samo servira dečici koja je naučila na takve.
Povremeno smo počašćeni scenama rata. Ne mogu da kažem da su prelepe jer scene rata to nisu ali su odlično urađene. Šteta što nije bilo još ovoga. Samim time bi nam još bolje predstavili protiv čega se bore genijalci koji treba da skontaju enigmu. Umesto što je gomila vremena potrošena na patetične scene koje se nikada nisu desile, mogli su da serviraju ovako nešto. Mogli bi biti potrešeni scenama razaranja, ruševinama i uz neku ozbiljnu muziku to bi predstavljalo dobar udarac. Ali šda da se radi. Ko je gledao tamo neku Šindlerovu Listu koja vas upečatljivim slikama praćenim muzikom emotivno razbije i natera vas da osetite tugu, jezu, strah i bol.
Kao i u svakom šablonskom filmu, moramo da imamo lepo žensko čeljade da se kreira neka ljubavna priča. Ovde je ta uloga pripala vazda simpatičnoj Kiri Najtli. Ona je još jedan genijalac koji se pridružio timu. U filmu gledamo mučnu scenu gde je lik ponižava pokušavajući da joj objasni da je ona žena a žene imaju slabo razvijen mozak. Činjenica: ova žena jeste radila i pre Tjuringa na Blečliju. Shvatili su da može da pomogne i pridružili je timu. Ali ne i u filmu. Tu moraju da nam serviraju ovakvo sranje da se mi kao iznerviramo. Jer jebiga, ko je čuo za tamo neku Mariju Kiri, Mariju Mičel i šta ti ja znam koje tamo ženturače. E sada, ako dozvolimo umetničku slobodu, čemu služi ova scena. Da li nas uči nečemu ili na najniži način pokušava da nas iznervira. Plitko, braćo i sestre, užasno plitko i uvredljivo.
No, kako je rešavanje problema Enigme presudno za živote svih, normalno je da će ljudi biti posvećeni tome, zar ne? Dobro, osim ovih što neće jer ne vole Tjuringa. Barem je Kira Najtli tu. A ne, čekaj, stani, nije. Zašto? Aaaaaa pa nije cool da ona jedina žena radi sa muškarcima. Ipak je ona čedno, nevino čeljade. Ne treba da se meša sa njima. Može Svecki Rat da sačeka. I tako, braćo i sestre, kreatori ove sramote od scenarija zaborave da su i naše drage dame podnele veliki teret u Drugom Svetskom ratu, da su i same učestvovale, bile žrtve i spasioci. Činjenica - ova žena je radila u ekipi bez ikakvih jedenja govana prikazanih u filmu.
Tu se u pozadini mota i neki agent koji istražuje Tjuringa samo zato što mu je bilo čudno nešto vezano za njega. Dobar razlog. Elem, on je krenuo da kopa sve dublje dok nije došao dotle da ispituje Alana zato što je ovaj gej. Čekaj, pričamo o enigmi i spasavanju sveta a serviraš mi nekog agenta koji lovi Tjuringa zbog razlozi. I sad će neko da kaže, pa dobro, ako ga je već jurio, što ga ne ubaciti u film. Zato, braćo i sestre, što je i ovo imaginarni lik. Onda se zapitaš čemu ovo, čemu istraga o Tjuringu, čemu ovakva menjanja koja ničemu ne doprinose već naprotiv, srljaju iz gluposti u glupost. Dobićete odgovor na kraju.
No, nisu samo kolege protiv Tjuringa već i šef koji čak želi da mu ubaci priču da je on dupli agent. U momentu dok šef priča sa Tjuringom, doslovce opisuje duple agente, kakvi su po naravi i ponašanju. Da li ovo nekom ne zvuči retardirano? O more duboko, o moja radosti. Ako su dupli agenti onakvim kakve ih opsuješ, pohapsi sve koji upadaju u šablon i streljaj ih. Ako su ovo dupli agenti, kako to da još uvek postoje. Kako bre možeš da prodaš nekom ovako nešto? Kako možeš da vređaš ljude ovakvim glupostima?
Film konstantno beži od onoga što treba da mu bude poenta. Mi ne vidimo ni šta konkretno Tjuring radi. On kasnije drugima otkriva da ima ideju bez da pokušava ikog da ubedi u nju, bez da pokušava da traži pomoć. Ne. Tjuring u filmu je asocijalni kreten koji ne želi ničiju pomoć. On je egocentrik, sam sebi dovoljan dok radi i ostali u najboljem slučaju treba da budu tu da gledaju šta on radi. Kao ok, volim ja tebe, u mom si timu ali ćuti i sedi dok ja radim. Vesti za one koji misle da je ovo cool - Tjuring nipošto nije sam konstruisao mašinu. Njen dizajn je osmislio Gordon Velčman koji, gle čuda, nije ni pomenut u filmu.
Rekoh, ako menjaš, menjaj tako da kažeš nešto dobro ili veliko. Zašto su ovde menjali toliko? Zbog patetičnih preokreta. Odjednom kao svi podržavaju Alana iako su do pre par minuta svi želeli da ga se reše. Jer jebigica, sad treba ispasti faca u filmu. Ja ne vidim drugi razlog. Sve ovo što se menja, menja se da bi se uvuklo u zadnjicu mediokritetima koji su zadovoljni što šablonskijim smećem prepunim patetike. Njih će pogoditi nešto, eto tako. Jaooo sudbino kleta, osudiše ga zato što je gej, jaoooo ne vole ga u školi jer je pametniji, jaooo izbegavaju ga što je čudak, šmrc šrmc.
Na kraju filma komotno postaviš pitanje, po kom principu je radila mašina? Šta je bila ideja? Kako je ona konstruisana - mi vidimo gotov proizvod. Kako je čovek došao na ideju za nju? Što bi rekle naše dnevne Bljuc novine, nećete verovti, postoje pametni ljudi koje to zanima. Ne vidimo ništa od toga već vidimo ideju koja je dovela do rešenja - priču za dečicu o dvoje ljudi koje razmenjuju poruke. Ma da, genijalci se nikada ne bi setili bez tako neke priče da mogu da traže najčešće reči koje se pojavljuju u porukama. Evo mi negenijalni gledamo i upišavamo se od smeha koliko su neozbiljni.
E sada, genijalci koji se potrude i nađu rešenje - pa ko to želi da gleda. Moraš da patetišeš i nabacuješ gomile gluposti. Imaš svetski rat kao problem ali to nije tako epohalno jebiga, moraš da ubaciš ljude koji mrze Tjuringa zato što je gej - to je već pravi problem. Iz istog razloga ovde imamo i špijunsku igru u timu koja se zapravo nikada nije desila. Pa brate mili, kao to što su razbili Enigmu njie dovoljno da oni budu mega heroji, već oni odlučuju da se ta vest ne širi i prave selekciju koje akcije švaba sprečavati, jer oni su opasni vojni stratezi i imaju moć božanstava. Naravno, samo deca mogu da poveruju u ovakva sranja. Lepše rečeno, ovo se nikada nije ni desilo. O tim stvarima je odlučivao neko ko treba da odluči.
Tjuring je bio otvorenije gej nego što je prikazano u filmu ali nije postojala ovako bezobrazna patetika kakvu su ovde ponudili. Konstruisana mašina se zvala "Bombe" a u filmu se zove Kristofer po Tjuringovoj pokojnoj ljubavi iz detinjstva. Samo momenat braćo i sestre, da skoknem da bacim peglu... uh evo me. Elem, na kraju filma skontaš da je ovo napravljeno zbog cele priče da je on megabananamenheroj ali su ga skršili jer je bio gej. Što je najgore, Tjuring jeste brutalno kažnjen zato što je bio gej i imao odnose sa 19togodišnjim momkom. Ako si već hteo da praviš film o tome, koji moj služe ove baljezgarije oko Enigme. Mogao si da se uključiš u post-enigma deo Tjuringovog života i prikažeš realne probleme koje je imao. Možeš da ispričaš ono što si želeo ali ne na patetično retardiran način već na realan, onaj koji će dirnuti ljude. A ne, ipak grešim. To ne donosi pare. Genijalci ne donose pare već samo njihova upotreba. Zato je jadni Tjuring poslužio za ovo sramotno nedelo. Pametni gledaoci ne donose velike pare - jednostavno, u manjini su. Ništa ne donosi pare kao patetična, propagandna sranja za mediokritete. Zato nas takvo smeće i preplavljuje.
Zanimljivosti:
U nekoliko scena se vidi da Tjuring trči. On je imao odlično vreme za istrčan maraton 2:43:03 koje je postavio 1946. U novembru 2014 The New York Times je objavio čuvenu Tjuringovu ukrštenicu i one koji su je rešili je nagradio putovanjem u obilazak Blečlija. 1932 grupa poljskih kriptologa je našla 3 načina da reši problem Enigme.
Naj scena:
Posle gomile idiotisanja, Tjuring dobija podršku. Pomalo patetična, u ovom momentu nepotrebna ali posle gomile baljezgarija dobrodošla, normalna scena u filmu. Mogla je ona da bude tu i da su se odlučili za pametne ljude a ne za idiote.
Moja ocena: 4/10