четвртак, 30. март 2023.

Infinity Pool (2023)

 

Žanr: Krimi | Horor | Misterija | Naučna Fantastika | Triler
Režija: Brandon Cronenberg
Glumci: Alexander Skarsgård, Mia Goth, Cleopatra Coleman...

Priča:
Dok se odmaraju u ušuškanom rizortu na ostrvu, Džejms i Ema uživaju u savršenom odmoru na netaknutim plažama. Ali vođeni zavodljivom i misterioznom Gabi, oni izlaze van rizorta i dospevaju u sredinu punu nasilja, hedonizma i neizrecivog užasa.

Moj osvrt:
Da bi mogao da ga odgledaš, Infinity Pool zahteva da isključiš zdravu logiku. Zašto? Zato što bi u protivnom razbijao glavu nebrojeno puta time kako je ovo moguće, kako je ono nelogično itd. Zašto bi neko bogat letovao u totalno raspaloj zemlji gde postoji šansa svakog momenta da izgubiš glavu? Kako je moguće da tako raspala zemlja usavrši tehnologiju za koju ti trebaju nenormalna sredstva i uslovi? Kako se takva tehnologija izvodi u raspalim zgradama i nikakvim uslovima? Zašto neko bez ikakvog razloga i motiva čini prestupe? Da ne nabrajam dalje. Da li ovo Infinity Pool-u uzimam za zlo? Ne. Ne igra on na kartu zdravog razuma. No kako je sve ostalo generalno tupavo, ove nelogičnosti pomalo štrče. Da me je ostalo izulo kvalitetom, ove tupavštine ne bih ni pominjao.  

 


Kada dođe do zapleta jasno nam je da smo videli suludu ideju. Ne vidimo njen pun potencijal što je čak i sjajno, jer film ima preduslov da nam servira ono što želi pomoću te ideje. Prvo što nam pada na pamet je - hej, u raspaloj zemlji prljavi bogataši (pogotuvu stranci) mogu da rade sve što žele. Hmmmm za tako nešto mi je totalno nepotrebna ova suluda ideja. Imamo dva potpuno različita pristupa koja pričaju tu priču na dobar način a imaju znatno jednostavnije ideje. Jedan je "Vuk sa Vol Strita" koja priča to kroz humor. Drugi su npr. 8MM, Srpski Film i slična ostvarenja gde ste svesni da ljudi mogu da rade šta god požele, koliko god to zlo bilo. Dakle Infinity Pool ne priča tu ništa posebno. Više mi ti bogatuni izgledaju kao ogavni pozeri koji nisu vredni ničije pažnje. Dakle preskačemo ovu temu kao relevantnu. 

 


Ono o čemu  film definitivno želi da priča je istraživanje ljudske prirode. Šokantni momenti u životu dovode do velikih promena. Infinity Pool je kroz besmisao doveo do neverovatnog, šokantnog događaja koji bi trebalo svakom da promeni percepciju. Teško da bi se iko oporavio od ovako nečeg. Kao što rekoh, potencijala na tone. Film na žalost ne uspeva ispričati ništa revolucionarno pa ni pametno. Besmisleno srljajući u ekstreme ne govori nam ništa o nama već stvara karikature od likova koje je uveo u priču i na nama je samo da gledamo u kakve kretenske situacije oni upadaju. Zar ovo nije bila šansa da nam pokažeš crnu stranu ljudske prirode ili možda nešto o čemu nikada nismo razmišljali? Ne ne ne. Infinity Pool je pretenciozni isprdak koji se samo trudi da nas šokira istinom a zapravo nas šamara glupostima koje eksponencijalno rastu. Svaki naredni šok je sve gluplji i nebitniji. 

 


No hajde da i poverujemo mlađem Kronenbergu na momenat. Hajde da mu damo za pravo da nam je krenuo pričati o ljudskoj prirodi i mraku ljudske naravi. Čemu onda okretanje ka sekti ili plemenu ili grupi. Nemamo ovde potrebu za pripadanjem grupi. Nemamo motive za takvo nešto. Ono što posebno nemamo je motiv grupe da zadrži nekog protiv svoje volje i oblikuje ga po želji. No film se ipak pretvara u bekstvo od sekte, u nemogućnost bega od te grupe? Ti momenti savršeno upropaste do tada sjajan lik i glumu Mie Got. Prosto je kretenski da jedna ovako narcisoidna grupa želi da se posveti nekom kako bi ga pretvorila u jednog od njih. Jasno mi je da na kraju lik ne može da pobegne od onoga što se DESILO i od SAZNANJA koje je dobio. Jasno je da ga to šokira, tera da istražuje itd. Jasno mi je da hoćeš o tome da mi pričaš iako me nisi ubedio u sve to ali mogu da prihvatim. Ali da usrana GRUPA ovoliko zapinje za nekog NEBITNOG MLAKONJU - nema smisla. 

 


I na šta se svodi to otkriće na kraju? Kako lik evoluira? Šta je to što ga menja i šta je otkrio o sebi? Ništa. Red ludila, red eksplicitnog ali zamagljenog seksa i droge i iz toga ćemo da izvučemo mudrost? Zaista? Wow, kakvo otkrovenje - grupnjak. Ako imaš slobodu da nekažnjeno radiš ono što želiš, onda bi trebao da otkriješ svoje najcrnje namere zar ne? Ima li ih ovaj čovek? Nema, vode ga za ruku u besmisao kao budalu. Ima li on moralnih dilema? Nema, sluša sve ostale kao budala. Šta je on na kraju, šta je postao u šta se pretvorio? Ni u šta, konstantno je vođen kao idiot od strane drugih tako da ne vidimo ništa osim da se čak ni nije pronašao. I hoćeš da kažeš da je on vredan pažnje? I hoćeš da kažeš da je bio vredan da se ova grupa lomi oko njega? Hoćeš da kažeš da ovo ne utiče loše na relevantnost takve grupe? Nisi me ubedio. 

 


Glavni lik je pisac. S obzirom na to koliko se potencira na njegovom zanimanju i na kreativnoj blokadi koja ga je zadesila, nekako sam shvatio da je to jako bitno. Imali smo već In the Mouth of Madness gde upravo ta piščeva glava ima kolosalan uticaj na celu priču. U genijalnom Sleuth vidimo duel dva pisca što je opasna posveta književnosti. Ovde imamo pisca koji je izgubio motivaciju. Da li je ono što radi motivisano time da pronađe ideju? Da li te sulude stvari na neki način utiču na njegovu maštu? Da li se njegova mašta i događaji kasnije prepliću? Ma jooook. Rasplet ove priče je ne samo poražavajuć već još jedan pokazatelj da se ne mari za detalje. Isto tako je ovaj čova mogao biti bilo šta drugo. 

 


Ako je već film promašio sa pričom o ljudima, šta je sa samim mestom koje je izvor kontroverzi. Rekoh da je ovakvo mesto paradoksalno samo po sebi. Suludi događaji koje vidimo u njima su odličan temelj da ih iskoristiš da napraviš paralelu sa realnim mestima, događajima, ljudima, istorijskim momentima itd. Nije li ovo šansa da mi preslikaš karakteristike neke nacije ili generalno ljudskih grupa u nešto šokantno a opet upozoravajuće? Ma kakvi. Nema toga ovde. Recimo to sjajno radi Basara u Ukletoj Zemlji. Prvo, pisac posećuje zemlju o kojoj sam piše ali je posećuje onakvu kakvom ju je on opisao. I na neki način sam sebe kritikuje, sam se podsmeva svom pisanju jer je ta zemlja je suluda i besmislena. Nekoliko strana kasnije nam je jasno da živimo u toj zemlji i da je to Srbija. E to je genijalština. No očekivati i trunku ovakve ideje u Infinity Pool je baš veliki optimizam.  

 


Šta mi se svidelo? Mia Got uglavnom. Ubedljiva je, zavodljiva i misteriozna. Vizuelno, vidi se veliki uticaj starijeg Kronenberga što jeste skroz ok. Dejvid je ćale, ne mislim samo Brendonov već i filmski i sinak ima na koga da se ugleda. Šteta što ćale nije radio reviziju scenarija da bar donekle da smisla svemu. I naravno bio je tu onaj momenat koji postavi pitanje da li smo mi prava verzija sebe. E to je zapravo najjezivija stvar u filmu ali film to jednostavno provuče i ne zasniva se na tome. Postoji to jezivo pitanje ali opet film nam kaže da to i nije tako bitno. Bitna je mračna strana naše prirode koja zapravo nije naša priroda već je nešto što je Brendon Kronenberg zamislio da ona jeste. 

 


Ne znam da li ste gledali Shadows in the Sun. Ne tako bitan film ali postoji scena u kojoj Kajtelov lik kao iskusni pisac pita mladog pisca da mu opiše udarac u stomak. Mladi pisac se muči dok ga Kajtel ne udari u stomak i objasni mu da mora da oseti nešto da bi mogao pisati o tome. Kada gledam ovaj film, imam utisak da Kronenberg mlađi pokušava da nam priča nešto, želi da to zvuči grandiozno, vizuelno mu uspeva da to izgleda kao milion dolara a zapravo ne razume to o čemu priča. Promašio je sve o čemu je želeo da priča i dostavio šok radi šoka. Da bi nešto bilo totalno šokantno morali bi da možemo da se poistovetimo sa tim. Ovo je totalno udaljeno od svega smislenog. Infinity Pool je pretenciozno izdrndavanje iz kog sam poneo jako malo toga kvalitetnog.

Zanimljivosti:
Originalno, film je procenjen kao NC-17 zbog nasilja i sadržaja za odrasle. Kasnije su neke scene prekrojene kako bi film dobio R rejting. Glavna uloga je poverena Robertu Patisonu ali on ju je odbio. Film je sniman u Hrvatskoj i Budimpešti.

Naj scena:


Da li smo prava verzija sebe?

Moja ocena: 4/10


четвртак, 23. март 2023.

The Quest (1996)

 

Žanr: Akcija | Avantura | Drama | Triler
Režija: Jean-Claude Van Damme
Glumci: Jean-Claude Van Damme, Roger Moore, James Remar...

Priča:
Grupa ljudi ide na Tibet sa namerom da ukrade statuu Zlatnog Zmaja u toku turnira u borilačkim veštinama.

Moj osvrt:
Pošto su me prethodna tri filma poprilično izmrcvarila trebala mi je glupava zabava da me malo rastereti. Još kad je ta glupava zabava povezana sa ljubavlju iz mladosti, tu nema greške. Dobro sad, nije mi Quest ljubav iz mladosti ali skoro svaki od ranijih Van Damovih filmova si mogao da mi ubrizgaš u venu i ja bih izgubio pojam o vremenu i prostoru. Sećam se, kada sam prvi put pogledao Quest, pomislio sam da to nije taj kvalitet. Kasnije sam posumnjao da sam možda prerastao taj tip filmova. Sa Double Impact sam skapirao i da Van Damov film može da bude poprilično nikakav. No sada je Quest došao na red za reprizu pa da vidimo, da li je moje ne baš veliko zadovoljstvo njim bilo zbog kvaliteta ili odrastanja. 

 


Na scenariju za film su radili Van Dam i Frenk Duks. Za one koji ne znaju ko je potonji, on je čovek po kom je rađen jedan od najboljih Van Damovih filmova, Bloodsport ili na naški prevedeno kao Krvavi Sport. Van Dam i Duks su se ujedinili da nam donesu svoju fantastičnu priču i rezultat svega je (ne)vešto prepakovani Bloodsport. Uzeli su postojeću priču, naneli šminkicu i dodali neke sitnice ali u suštini nisu nam ponudili ništa drugačije. Na žalost, nije ovo ni blizu kvaliteta pomenutog filma. Na sreću, dovoljno je blentavo da da vreme uz njega može lako da se utroši. 

 


Film se zaleće onim "pričam ti priču" fazonom gde ostareli čova priča svoju neverovatnu avanturu. I to je odičan način da uvedeš gledaoca u priču ali problem je ovde što nekako taj avanturističko-misteriozni pristup jako štrči. Ako bi se neko pojavio i ispričao vam šta je proživeo a to bi bila ova priča iz Questa, to zvuči kao nešto neverovatno i suludo. Problem je sa realizacijom. Od prvog do poslednjeg momenta sve izgleda užasno neprirodno i izmešteno u vremenu. 

 


Sama avantura je takva da je glavni junak priče proputovao pola sveta. Sem povremenih pejzaža ništa drugo nam ne govori o tome. Svi ti detalji koji bi trebali da donesu avanturu (gusarski napad, "ropstvo", itd.) su neubedljivi, otaljani i film je namešten tako da je taj turnir jedina stvar koju čekamo. To je baš slabašno. Recimo setimo se trećeg Indijane Džonsa i puta do Svetog Grala. Pa tu postoji gomila memorabilnih scena, jurnjava i događaja dok ne dođemo do samog cilja. Svaki segment filma ima memorabilnu scenu ili dijalog. U Quest, to su samo scene koje treba da popune vreme dok ne dođemo do turnira. Tako da umesto da budemo oduševljeni tom pričom o neverovatnoj avanturi, sve vreme smo u fazonu "daj dođi do turnira da vidim šibanje".

 


Čak i glavni negativac nam se servira tek tako. U Bloodsportu to je poludeli šampion i opasni ratnik. Ovde je čova koji izgleda besno i ne voli kad nema sto u kafani. Animozitet prema njemu se kreira tako što polupa sto za kojim sede naši junaci a kasnije na isti način kao i u Bloodsportu. Lejm. Lik je totalno nebitan i ne predstavlja ništa posebno u većem delu filma. U Lionheartu gde ovaj isti glumac glumi glavnog protivnika Van Damovom liku u borbi, manje se pojavljuje na ekranu ali nekako imate utisak da se radi o velikom izazovu. Ovde se borbena sposobnost negativca gradi kroz jako kratke borbe i da nam film konstantno ne potencira na izrazu lica ovog čoveka, verovatno ga ne bi ni shvatali kao takvu nevolju. Da, on brzo porazi svoje protivnike ali pogledajte malo bolje - svako to radi. 

 


Borbe su jako kratke i iz svega ostanu memorabilni smešni momenti. Najgore od svega što su borci totalno klišeizirani. Recimo Španac igra flamenko i juri u koridi u isto vreme. Afrikanac je iz nekog plemena i igra plemenski ples. Brazilac izvodi kapueru. Švaba izgleda kao prosečni nacista. Japanac je sumo rvač itd. Fizionomija ovih ljudi naprosto vrišti od klišea. Iz bloodsport sam pamtio borce po stilu borbe dok ove pamtim više po gimiku. Slabo je to. 

 


Šta onda nosi ovaj film kada mogu da kažem da mi je bio fina razbibriga. Ok, tu je ljubav prema čuvenom Žan Klodu, jednom od heroja mog detinjstva. Postoje tu filmovi kojima se rado vraćam. Neki od njih su pojam za današnje akcije. Priča je mala, pitka i proleti. Na to dodajte legendarnu facu i (znam da ću sada izreći svetogrđe) mog omiljenog Bonda, Rodžera Mura. Prosto je neverovatno kako je slabo napisan ovaj lik, kako su rečenice koje izgovara mrljave a on uspeva da ih iznese svojom harizmom. Ali Mur je takav. Da glumi stenu svi bismo pomislili "wow, ova stena kamenita je baš faca". 

 


Mislim da je Quest izašao u doba kada su akcije ovog tipa već ispale iz mode. I to je nešto što mu ne ide u prilog. Došlo je do zasićenja i na scenu su stupili mnogo ozbiljniji i mračniji filmovi poput Se7en, 12 Monkeys, Heat, Usual Suspects, Casino, Fargo. Akcija se više nije svodila na borbu i priču, došlo je vreme totalog haosa pa smo gledali Desperada, Bad Boys, From Dusk Till Dawn, The Rock. Quest je ostao izgubljen u vremenu. No opet, ne može da vas nervira jer je nekako drag u svojoj naivnosti i nameri da nas vrati u neki drugačiji period.

Zanimljivosti:
Rodžer Mur je u svojoj autobiografiji pisao o Van Damu sa ne baš velikom naklonošću. Takođe je naveo da je snimanje ovog filma bilo haotično i da su zbog lošeg planiranja producenti ostali bez novca. Napisao je kako mu je ovo najmanje drag od svih filmova na kojim je radio. Džek MekGi je prdeo posle snimanja svake scene. Za razliku od svih ostalih, Van Damu se to nikako nije dopadalo. Ovo je Van Damov režiserski debi.

Naj scena:


I am Maxie Devine

Moja ocena: 5/10