Kod nas nazvan: Titanik
Žanr: Drama | Ljubavni
Režija: James Cameron
Glumci: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane ...
Priča:
Sedamnaestogodišnja Rouz se zaljubljuje u siromašnog umetnika na sudbonosnom putu R.M.S. Titanika.
Moj osvrt:
Prvi put kada sam gledao Titanik, nedugo posle njegovog izlaska, nisam bio fasciniran. Doduše bio sam klinja koji je samo tražio akciju. Drugo gledanje, mnogo godina kasnije mi je izazvalo oduševljenje. E sada, kada su istiniti događaji u pitanju, moram da kažem da se u najvećem broju slučajeva informišem pre gledanja filma. Titanik je nešto što ne možeš da ne znaš. Odgledao sam mnoge dokumentarce i čitao gomilu tekstova i uvek me podilazi jeza kada vidim makar i sliku tog broda pod vodom ili na njoj. Mnoge stvari koje su se desile mi ne daju mira, mnoge katastrofe, bez obzira kada se desile, ostave težak utisak. Recimo kada god gledam Lepa Sela Lepo Gore, treba mi neko vreme da se oporavim od filma. Ne moraju to biti vremenski i geografski bliski događaji, ali uvek osetim neku gorčinu kada god se setim ili pomislim na neki od njih. Pad Cepelina u Hindenburgu, to je jedan od najjezivijih snimaka nesreće koji sam gledao. Titanik takođe spada u tu grupu. Još kada se tome dodaju ljudske žrtve, utisak mi ostane još duže. Odlagao sam gledanje ovog filma iz dva razloga, nije mi se gledala ljubavna priča i nisu mi se navlačili mračni oblaci nad glavu repriziranjem katastrofe jer to neminovno vodi gledanju novih dokumentaraca i tekstova. No, vreme je došlo da vašu listu predloga olakšam za ovaj nezasluženo popljuvani film.
Titanik (brod) je impozantan i danas kada pogledate njegove slike i snimke. Zamislite kako li je tek izgledao onda ljudima u to vreme. Titanik je trebao i jedno vreme je bio apsolutni trijumf čoveka. Čoveku ne može biti svejedno kada gleda propadanje nečeg vrednog divljenja. Kameron se jako potrudio da dočara grandioznost Titanika. Sve scene u kojima vidimo brod dočaravaju impozantnost. Dosta toga izgleda neverovatno i za današnje uslove. Možda je malo i preterao kada je dijalog u pitanju jer konstantno možemo čuti komentare na račun broda. Ok, ljudi su oduševljeni brodom ali ceo film čujemo likove, ako ne glavne onda ove u pozadini, koji pominju koliko je taj brod fantasitčan. Mislim, to je kao kada gledaš pornjavu u kojoj likovi toliko krešte da im je dobro. Posle određenog vremena te smori i prestaneš da im veruješ koliko god upornu maštu imao. No, što se vizuelnog dela tiče, tu skidam kapu. Scene u kojima kamera luta brodom, scene u kojima vidimo prelaz između Titanika koji plovi i potopljenog zaslužuju stojeće ovacije. Ne stojeće ovacije, te scene su jebena perfekcija. Kontrast prosto boli.
Najveća mana filma je gomila idiota i loše kreirana priča oko lika Rouz. Htedoh napisati Rose ali zvučalo bi kao da se zove Rosa. Elem, cela ta priča je jaaako nezanimljiva, prepuna klišea i u potpunosti je neubedljiva. Udaja za bogataša kako bi se sačuvao mamin nakit i ta sranja ne mogu više da prođu. Mislim prolazili su big tajm nekada davno. Recimo razlozi zbog kojih je ovaj film popljuvan izgleda nikom ne smetaju u Prohujalo sa Vihorom. Tamo su likovi još patetičniji ali jebiga, to je brilijantnost a ovde to ništa ne valja. Meh. Slažem se, bespotrebno je ovde upiran prst u malograđanštinu i nabeđene bogataše. Takva kritika je zastarela i služi samo da probudi pogrešne emocije dok gledaš film.
No zanimljiv je način na koji Kameron kontrira ovim likovima. Tu je ubačen lik koji tumači vazda sjajna Keti Bejts. Ona je neko ko je novcem stigao do te visoke klase ali za razliku od ovih klovnova ona pokazuje ljudskost i ne folira se. To je u nekim scenama zaista dopadljivo ali opet, kao i većina stvari na koje je Kameron upirao prstom, i ona je previše forsirana u nekim momentima. Za jednog kreatora Terminatora (pogotovu prvog) mnogo se ovde trudio da se umili svima.
Kao što rekoh, Kameron je baš želeo da prenaglasi neke stvari. Ok, činjenica je da su prvo spašavani oni iz prve klase kao i da su oni iz nižeg staleža ostali zaglavljeni u samom brodu, ali nije potrebno da jedan lik pri ulasku u čamac za spašavanje kaže kako bi bilo dobro da su u čamcu svi iz iste klase. Čemu služe takve idiotije? Umesto da budem šokiran činjenicom da se ne brine isto o svim ljudima ja krećem da se nerviram zbog ovoga. Nije ovo jedina situacija. Kada Titanik potone, gomila ljudi ostaje u vodi dok oni koji su u čamcima u daljini ne prilaze da pomognu. To je činjenica, to se zaista desilo. Prekasno su krenuli da pomognu. Još gomila ljudi je mogla stati u čamce a izvučeno je još 18 njih naknadno. Ali Kameron ima potrebu da raspatetiše tu scenu. Umesto da u tišini osetim jezu, on forsira likove da budu patetični. Tišina bi govorila mnogo više od ovog brbljanja.
Takođe, previše se ovde traži negativac. Imamo smešnu karikaturu koja zahteva da se brod ubrza kako bi stigli ranije. Kada katastrofa traje, opet se upire prstom u pojedinca koji ne mari za druge. Čekaj majstore, nastao je haos. Katastrofa je u jeku a ti se brineš oko toga da neki tamo zlikovac neće da pomogne detetu dok čistunci kao rizikuju sve da pomognu istom. Kada raspustiš haos, kada pakleni plamen krene, ne prekidaj ga zbog ugrejane ringle. Servirao nam je veliku patnju ali ju je bespotrebno sekao sa akcijom i glupim postupcima.
Realno, mogli su skratiti film za sve likove vezane za Rouz, izbaciti sve ove suvišne stvari koje sam nabrojao kao loše, film bi trajao oko sat vremena manje i bio bi čista desetka. Imate na Youtube skraćenu verziju filma u kojoj praktično imamo Titanik kao glavnu ulogu. Ne smeta mi tinejdžerska ljubavna priča ni malo. Problem je što je prekomplikovana sa gomilom idiotskih likova. Da je to bila normalna priča o dvoje simpatičnih likova koji su se sreli, efekat bi bio bolji. Ne bi brinuli o sporedim kretenima i njihovim idiotskim igrama i igricama već bi ličnu tragediju ovog para doživljavali emotivnije. No, između njih dvoje nema puno patetike osim one tinejdžerske, očekivane koja toliko i ne smeta.
Zašto mi generalno ne smeta ta ljubavna priča? Zato što, da je bolje hendlana, čak bi bila i simpatična. Pogledajte prvu romantičnu scenu. Ona je prajsles. Prvo, usnimljena je fenomenalno, u suton na kolosu od broda. Drugo, nema suvišnih reči, nema patetičnih izjava ničega. Samo lagana, lepa emocija i scena koja nije ni mano isforsirana. Na nju se nadovezuje još jedna vrhunska ljubavna scena kada Džek crta potpuno golu Rouz. Dve ljubavne scene sa jednim jedinim poljupcem bolje od svih ljubavnih scena viđenih u Prohujalo sa Vihorom. Da smo gledali zaljubljivanje umesto muke sa bogatašima, ove scene bi bile doživljene emotivnije od manje više svih gledaoca, ne samo onih koji puštaju suzu na ovakve priče. Da se ne lažemo, ova dva lika nisu šablonska, nisu dosadna. Imamo dvoje sasvim dopadljivih klinaca koji imaju svoje dobre i loše strane. Uverljivi su. Idioti oko njih baš i nisu i oduzimaju na toj priči.
I dok Titanik ne udari u breg mi smo sjajno pripremljeni za katastrofu. Kako? Tako što smo šetali Titanikom uzduž i popreko. Bukvalno svaka scena iako se naizgled ne radi o Titaniku, nosi Titanik u sebi. Uvek se tu vidi i čuje nešto zanimljivo ili impozantno. Način na koji su reprodukovali ovu grdosiju od broda je vredan divljenja. I samim tim što se divimo svesniji smo katastrofe. Samim tim što vidimo toliko ljudi na sve strane, svesniji smo tragedije. I iščekivanje da se katastrofa desi je mučno, ali ne u onom negativnom smislu da je dosadno, već da jednostavno ne možete da se otrgnete utisku neverovatne tuge. Osim ako niste jedan od onih balvana koji je npr. slavio pogibiju civila 9/11, vama nema pomoći.
Nemojmo se sprdati, uprkos manama, Kameron je i te kako uspeo da nas šokira. Meni smeta što je, kada je već katastrofa krenula, bacao povremeno fokus na one idiote od likova. Braćo i sestre, postoji još jedan razlog zašto sam odlagao film. Mislim da se nikada neću oporaviti od scene u kojoj majka uspavljuje dvoje dece dok brod tone. To je jedna od najpotresnijih, najjezivijih scena koje sam video na filmu. Buvkalno osećam fizički bol kada god je gledam. Postoji još jedna scena kasnije u vodi ali gledali ste već. Mislim da je Kameron zauzdao debelo ove stvari. Mogao je da nam servira još toga. Sigurno bi bilo još teže za gledanje ali bi i te kako dostavilo. Lutanjem od tih stvari na sporedne likove, film je malo razmlačen. No i ove scene su dovoljne da vam prikažu tragediju i katastrofu. Zajedno sa ljudskom tragedijom, scene u kojima Titanik tone i raspada se su takođe potresne.
Zanimljiv je i način na koji je jedna melodija iskorišćena kroz ceo film. Povremeno zvuči romantično, povremeno setno, povremeno melanholično. Prosto je neverovatno da ovde nije bilo nekih velikih kompozicija a da ovo i te kako pije vodu. Odlično je prilagođena svaki put kada je čujemo. Ovo kažem kao neko ko i ne voli My Heart Will Go On.
Prihvatam da su ljudi popljuvali film zbog ljubavne priče ali ne možete očekivati spektakl od tinejdžera. Slažem se da likovi oko njih nisu baš sjajni i to je najveći propust samog filma. Ali pogledajmo pored toga i gledajmo Titanik. Dobili smo sve što je potrebno. Dobili smo veličanstveni brod i njegovu katastrofu. Dobili smo ljudsku tragediju koja ne jenjava ni posle toliko godina. I dalje sve što je vezano za Titanik intrigira i budi interesovanja. I dalje će se raspredati priče i dalje će biti istraživanja čak i kada od samog broda ostane prah. No, kada od čuvenog broda ne ostane naročito puno tragova, tu će biti ovaj film kao jedna posveta, posveta velikoj katastrofi jedne velelepne kreacije i posveta ljudskoj tragediji.
Zanimljivosti:
Stari bračni par koji vidimo zagrljen dok brod tone su Ida i Isidor Štraus. Idi je ponuđeno da uđe uđe u čamac za spasavanje ali je rekla suprugu "pošto smo živeli zajedno, zajedno ćemo i umreti". Kada je saznala da će morati da leži gola pred Di Kapriom, Kejt Vinslet ga je iznenadila i potpuno se skinula pred njim kada su se upoznali. U sceni kada crta golu Kejt, Leo je rekao "Over on the bed...the couch." Trebao je izgovoriti "Lie on that couch" ali se ova greška Kameronu svidela pa je odlučio da je zadrži u filmu.
Paramount je poslao rezervne rolne sa filmovima bioskopima jer su se mnoge izlizale od prikazivanja. Scena kada voda provaljuje kroz vrata je morala biti snimljena iz prvog pokušaja zato što je ceo taj deo seta bio uništen posle poplave. Kameron je ronio i dugo je proveo vremena na titaniku. Kada se to vreme izmeri, proveo je više vremena na brodu nego što su proveli putnici.
Kameron je davao instrukcije glumcima koji su tumačili posadu koja je trebala da smiruje masu. U jednom momentu Džoni Filips je spontano uzviknuo "keep back, or I'll shoot you all like dogs!" Posle je tvrdio da se ne seća ni da je to rekao. Kameron je pričao sa svakim od glumaca i statista ponaosob o sudbini putnika Titanika. Prvi film koji je izašao na DVD i VHS dok je bio prikazivan u bioskopima. Erik Breden, za scenu kada njegov lik gine kaže da u životu nije bio toliko preplašen. Naime, kroz plafon je pušteno oko 120 tona vode. Studio je želeo da glavnu mušku ulogu tumači MekKonahi dok je Kameron insistirao na DiKapriu. DiKaprio i Kejt Vinslet su pristali na uloge i pre nego što je scenario napisan.
Za potrebe snimanja olupine je kreirana potpuno nova kamera koja može da izdrži veliki pritisak. Mnoge rečenice koje se čuju u filmu su zasnovane na pričama preživelih. Gloria Stjuart koja glumi ostarelu Rouz je imala 86 godina u vreme snimanja. Nosila je na sebi šminku kako bi izgledala starije i to joj se nije dopadalo. Ona je umrla sa 100 godina baš kao i njen lik u filmu. Preživela sa Titanika, Milvina Din je odbila da prisustvuje premijeri zato što joj je i pomisao na to bila bolna. Istraživanja su pokazla da Titanik ne bi potonuo da je direktno udario u ledeni breg. Većina statista u kotlarnici su jako niski kako bi prostorija izgledala veće. Kejt je odbila da nosi ronilačko odelo tokom snimanja i zbog toga je zaradila upalu pluća zbog koje umalo nije odustala od snimanja.
Proizvođači koji su pravili tepih za originalni Titanik su napravili isti takav za potrebe snimanja. Drveni deo na kom Rouz pluta je zasnovan na jednom pronađenom u vodi koji je sada u muzeju. Brodogradilište u Belfastu na kom je i izgrađen Titanik je za potrebe snimanja prikazalo dokumente i planove za koje niko nije ni znao da još postoje. Kameronova ekipa je istraživala Titanik i njegov dizajn. Posle gomile analiza je utvrđeno da Titanik zapravo nije imao manu u dizajnu i da ni moderni brodovi ne bi preživeli takav udarac u ledeni breg. U kotlarnici je takođe postavljeno veliko ogledalo kako bi ona izgledala ogromno.
Dok su snimane scene u vodi, Kameron je zabranio svima da u toku pauza izlaze iz bazena tako da su mnogi glumci, uključujući i samu Kejt Vinslet morali da se olakšaju u vodi. Kameron namerno nije želeo da ubaci u film istorijsku činjenicu da je brod najbliži Titaniku propustio da čuje SOS. Dokazano je da putnici treće klase nisu bili zaključani ali je isto tako dokazano da posada nije bila obučena da evakuiše sve pa su mnogi od njih ostali zarobljeni u utrobi Titanika. Napravljeni model Titanika je bio 8 puta manji od stvarnog broda.
Naj scena:
Uspavanka
Moja ocena: 8/10