уторак, 22. октобар 2013.

Only God Forgives (2013)


Samo Bog prašta (2013) on IMDb
Kod nas nazvan: Samo Bog Prašta
Žanr: Kriminalistički | Drama | Triler
Režija: Nicolas Winding Refn
Glumci: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas, Vithaya Pansringarm...

Priča:
Dileru droge koji živi u Bangkoku život postaje komplikovan kada mu ubiju brata. Uz to, njegova majka se pojavljuje tražeći osvetu.

Moj osvrt:
Do sada sam pisao o dva Refnova filma. Jedan je ok ali vazda precenjena dramica Drive u kojoj ne videsmo ništa novo niti epohalno. Filmić je bio ok za gledanje ali teško da je imao neki veći kvalitet od toga. Posle toga sam pisao o Bronsonu koji je odličan, otkačen film prepun originalnosti i ludih ideja. To je već bilo nešto sasvim drugačije od premlakog Drive. Only God Forgives je na žalost bliži Drive-u. Možda tek ponekad dotakne nekad onu atmosferu ludila iz Bronsona ali to je najviše što može da dosegne. 

Glavna stvar je da ni ovde priča nije naročito epohalna. Imamo donekle karakterističnu priču o osveti i to je to. Veliki problem je ovde očajan kvalitet većine likova. Goslingov lik je centar filma. On je toliko plitak da ne zaslužuje pažnju. Ovakva nedefinisanost prosto može samo da prikaže dosadan karakter. Čovek ima problem uticajne mame i jedine emocije pokazuje upravo kada mu neko donekle uvredi majku. Iako deluje da on tu trpi mnogo, iako je ta majka predstavljena kao neko ko ga ne ceni ni jedan posto, on tek tada pokazuje neke emocije. Sve je to sabrano na samom kraju gde imamo upečatljivu, simboličnu scenu koja nije za svačiji stomak. Sve vreme filma sam imao utisak da ovaj lik nije ni trebao izlaziti iz majčinog stomaka što je i sam pokazao na kraju. Brat mu je ubijen i umesto da vidimo neko osventičko ludilo, on ne pokazuje ni emocije a u osvetu kreće tek nekako radi reda. Užasavajuće nezanimljiv lik o kom neću više. 

A šta tek reći o majci. Kristin Skot Tomas obožavam ali je do sada nisam video ovoliko unakaženu. Nakaznost je prvo fizička pa tek onda vezana za lik koji glumi. Imamo jednu majku koja je imala strahovit uticaj na razvoj svojih sinčića. I ovaj lik je totalno debilan. Nekako su mi ovakvi uslovno rečeno ljigavci i zlikovci potpuno nezanimljivi. Zao je eto tako, mrzi eto zato. Cela pozadinska Edipovska priča koja se provlači ovde ne zvuči bolesno što joj je i bio cilj već nekako pravi još veću karikaturu od ove žene i još većeg bilmeza od njenog sina. Oko njihovog odnosa se možda i pravi najveća drama u filmu ali mi je i to više iskarikirano nego što donosi neku priču vrednu pažnje. 

Jedini lik vredan pažnje je policajac koji je odgovoran za smrt brata onog bilmeza, tj. sina one kreature. Prvo što je upečatljivo je njegova verzija pravde. Nema ovde postupanja prema zakonima već prema instinktima. Kada je takav vid pravde u pitanju, svakako da on više leži shvatanju prosečnog čoveka. Koliko puta u razgovoru potežemo najstrašnija mučenja kada diskutujemo o potencijalnoj kazni ubice ili npr. silovatelja. Što se tiče načina na koji policajac donosi pravdu, to je već poslastica za sve koji vole gomile brutalnosti i krvopljusa. Te scene su jezivo dobro kreirane. Prepune su brutalnosti ali bez preterivanja u krvoliptanju i nerealnom kasapljenju. 

Jednostavno morao sam da se vežem na naslov. Only God Forgives mi je zvučalo kao nešto što će doneti priču u kojoj će se smrt sejati na sve strane bez ikakvog razmišljanja. Naravno ne mislim na to da ću gledati genocid u filmu, mislim na scene u kojima likovi imaju ili nemaju moralnu dilemu da li nekog ostaviti u životu. U ovom što sam video, previše je praštanja. 

Film je prilično spor i tu mislim na scene koje su rastegnute. Ako policajac peva neku pesmu na mandarinskom ili kom već, mi to slušamo do kraja, u dijalozima ljudima treba par sekundi da daju odgovor itd. Sve je to nadoknađeno time što scene izgledaju velelepno uslikano. Neretko dominiraju mračne i jake boje tako da to pojačava atmosferu u mnogim scenama. To je savršeno radilo posao u genijalnom Bronsonu, to i ovde ima uticaj na kvalitetl. Moram da kažem da ne mogu da budem naročito zadovoljan krajnjim rezultatom. Po kvalitetu, ovo je i nešto slabiji film od ionako ne naročito kvalitetnog Drive-a. Kada je Refn u pitanju, uskoro planiram pogledati Pushera a i njegovo Buđenje Valhale mi je u planu. Verujem da ću sa tim ostvarenjima znatno popraviti utisak.

Zanimljivosti:
Gosling izgovara 22 rečenice u filmu. Čengova odeća je ona koju penzionisani policajci na tajlandu nose. Kristin Skot Tomas je izjavila kako joj je teško da sebe gleda u ovom filmu kao da je i sam film uznemirujuć.

Naj scena:

Pravda

Moja ocena: 5/10

10 коментара:

  1. Ovaj film je trijumfovao na Sydney Film Festivalu, a nakon toga je bio i u trci za Palme d'Or u Cannesu, na kome se i desio definitivni razlaz u misljenjima u vezi ovog ostvarenja kako medju publikom, tako i medju filmskom kritikom.
    Dobili smo film sa izvanrednim vizuelnim izrazom i fotografijom i muzickom podlogom koja je savrseno uklopljena. Sa druge strane dobili smo isto tako scenario jednostavnog skeleta, sa radnjom tankom i sporom, upotpunjenom dugim kadrovima, prostim zapletom, skoro praznim i mrtvim iznutra likovima i oskudnim dijalozima.
    Sta je zapravo Refn, koji za svojih cetrdesetak godina ima nekoliko vrlo dobrih ostvarenja i vazi za jednog od najperspektivnijih reditelja pokusao da kaze ovim filmom? Ja sam gledajuci film i drzeci se cvrsto naslova istog donekle iscackao neke religijske i moralne teme i dileme. Julian (Goslingu nevjerovatno leze ovi anti-heroj likovi koji uglavnom cute) predstavlja pojedinca koji je rastrzan izmedju svoje majke (Kristin Scott Thomas nisam gledao sad vec od davnog Gosford Parka i steta sto njen talenat nije vise iskoriscen u filmskoj industriji) koja opet predstavlja ono sto nam je najblize, ne samo porodica vec i citavo drustvo i okruzenje koje nemilosrdno namece svoje beskompromisne zakone i pravila po kojima se moramo vladati i koje moramo postovati, bez obzira na njihove oprecne arsine ili na nase pokusaje da im se suprostavimo sa iskricama probudjene savjesti i porucnika (Andjeo Smrti) koji predstavlja slijepu pravdu, iliti licno Bozju ruku, koji jedino donosi ispravne odluke i presude, od koga niko nemoze pobjeci i protiv koga je svaka borba uzaludna i besmislena.
    Neznam koliko je ovo moje tumacenje filma ispravno ali imam osjecaj da je Refn ako ne ovo onda nesto drugo pokusao da kaze, sto je promaklo danas lijenoj publici. Inace, nevidim zbog cega svi ovaj film porede sa njegovim predhodnim "Drive" koji je mnogo brzi, tecniji, emocionalniji i americkiji. Medjutim, ne samo stilom snimanja, vec i mozda stilom pricanja price Refn je odao hommage Jodorowskom, Lynchu i Noeu, a znamo kakve su njihove price.

    ОдговориИзбриши
  2. Za pocetak se izvinjavam sto ovo pisem u komentar, ali sve nadi da ce sto pre biti procitano. Redovno citam ovaj blog i moram priznati da mi je puno pomogao pri odabiru filmova. Osvrti su uvek realni i skoro uvek se slozim sa misljenjem autora bloga. 
    Nego…vec godinama pokusavam da pronadjem jedan film. U domacem prevodu film se zove Beli slon, ali ja pod tim nazivom nisam mogla da ga pronadjem nigde (trazila sam pod ovim nazivom i na engleskom i na italijanskom). Radnja se odvija negde na podrucju Indije, mozda 70tih godina proslog veka. Mislim da je radjen u italijanskoj produkciji, jer se u filmu uglavnom govori italijanski, ako se dobro secam. Radi se o bratu i sestri koji su blizanci (zovu se Mandi i Maja), i naslednici su prestola, tj. tata im je tamo vladar. Nakon sto Mandi (brat) gine u nekoj nesreci (mislim da pada s konja), Maja preuzima ulogu brata kako presto ne bi ostao u rukama neprijatelja. Ona se tako ‘pravi musko’ sve dok je ne provale jer se zaljubila u nekog lika koji joj je drugar iz detinjstva. Film sve vreme prati legenda o belom slonu koji je endemska vrsta, ali se te price o slonu ne secam, samo kao oni imaju u palati mozda poslednjeg belog slona ili tako nesto. I znam da film ima srecan kraj: ona se udaje za tog drugara i oni ostaju da vladaju zajedno.
    Koliko se detalja secam, prosto je neshvatljivo da ne mogu da pronadjem film, zar ne? Ako mi neko pomogne, bice sjajno, da se moja potraga vec jednom zavrsi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. @Andjelka Stankovic.Mogu da postavim ovaj tvoj tekst na forumu gde se traze filmovi kojima ne znamo naziv pa mozda neko javi o kom filmu je rec!!!

      Избриши
  3. Andjelka nisam gledao film, ali po onom sto si opisala morao bi da bude ovaj film.
    L'elefante bianco (1998) Tv movie
    Imas ga i na YT, bez prevoda na italijanskom evo link: http://www.youtube.com/watch?v=_J6-htVTT3I#t=2453 Prvi deo
    http://www.youtube.com/watch?v=g6wG4Izdz3w#t=4161 Drugi deo filma
    Nadam se da sam ti pomogao.

    ОдговориИзбриши
  4. Evo, alter ego pronasao film, svaka cast...

    ОдговориИзбриши
  5. To je taj, hvala Filmofilu i Alter egu....ulepsali ste mi dan :D

    ОдговориИзбриши
  6. Nema na cemu.. sa zadovoljstvom uvek.. uzivaj u filmu. pozdrav

    ОдговориИзбриши
  7. Zar nije bilo bolje glasati za Scent of a Woman pa da procitamo tekst o filmu koji bi dobio, cenim, 10/10
    Ko zna kad ce biti ponovo izvucen.

    ОдговориИзбриши
  8. Sigurno najlošiji Refnov film, volim spore scene ali on me je ovde ubio u pojam. Umalo nisam izgubio nadu u njega dok nisam pogledao njegov poslednji film Neon Demon, koji mi je dao nadu da ovaj čovek još može izbaciti nešto u rangu ranijih filmova. Nije sad nešto preterano vrhunski, ali nakon ove bljuzge i prosečnog Drajva, ne mogu da budem nezadovoljan. Tako da šta god budeš ostalo gledao od Refna, ne bi trebalo da se toliko razočaraš, dva gorepomenuta su mu najslabija. Čudi me da se još nisi bacio na gledanje ostala 2 dela Pushera, uopšte ne beže u kvalitetu od prvog, ne bih mogao da ih poređam jer nijedan ne zaslužuje da bude treći po redu. I Bleeder mu je okej, podseća malo na Pushera(i isti glumci) ali je slabiji.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Overiće se i Pusheri. Drive i ovaj su mu užasavajuće precenjeni a kvalitetom nisu u istom rangu sa Pusherom a sa Valhalom da i ne pominjem. Valhala je masterpis

      Избриши