понедељак, 10. јун 2013.

Wrong Turn (2003)


Wrong Turn (2003) on IMDb
Kod nas nazvan: Pogrešno Skretanje
Žanr: Horor | Triler
Režija: Rob Schmidt
Glumci: Desmond Harrington, Eliza Dushku, Emmanuelle Chriqui...

Priča:
Šest ljudi postaje zarobljeno u šumi Zapadne Vridžinije. Tamo postaju lovina deformisanih kanibala.

Moj osvrt:
Kada je sedamdesetih izašao čuveni The Texas Chain Saw Massacre doneo je nešto revolucionarno i taj koncept su kopirali mnogi. Ako na taj film dodamo recimo Hills Have Eyes, dobijemo recept koji je koristio Wrong Turn. Ne da nisam fan ovih deformisanih idiota, već zbog idiotluka koji nam se sve više serviraju, počeo sam da ignorišem takve filmove. Ne očekujem novi Masakr Motornom Testerom, ali barem mi nemoj vređati inteligenciju i daj mi nešto barem malo gledljivo. Što se tiče Wrong Turn serijala, do sada overih prva tri filma. Posle idiotluka od trojke odlučio sam da prekinem sa daljim gledanjem ali kako je četvorka među vašim predlozima, ne gine mi ni overavanje tog nastavka. 

Za divno čudo, uživao sam u gledanju ovog prvog Wrong Turn-a. Razlog je jednostavan, film je pravio neko ko nije želeo priču da zasniva na ekstremnim glupostima već atmosferi i onome što horor nosi. Koliko sam primetio, film ima samo jednu kolosalnu rupu. Recimo ako već ljudi u tom kraju nestaju tako često, jedan helikopter bi lako mogao da istraži područje i problem rešen. Hajde sada o dobrim stvarima. Prvo se nije mnogo mrsomudilo oko toga zašto ljudi skreću na ovaj pogrešni put. Glavni put je zakrčen, njih mrzi da čekaju, idu okolo i to je to. Druga odlična stvar je okruženje. Šuma sama po sebi deluje jezivo. U njoj lako mogu da se kriju svakakve pizdarije a da likovi to ne primete. Kada se još pozicionira kamera negde da iz šume gleda na likove, jasan je utisak o tome koliko su oni laka lovina. 

Kada su likovi već u toj šumi, fino se gradi atmosfera pretnje. Imamo već pomenuto postavljanje kamere i scene deluju tako kao da će neko da iskoči svakog momenta. Većina filmova tu napravi problem sa konstantnim ponavljanjem onih štrecalica. Niotkud izleti golub, niotkud se mačka pojavi, niotkud neko od likova naleti na nekog drugog. Taman napraviš atmosferu, serviraš gomile ovakvih nebuloza i ubiješ mi interesovanje za film. Wrong Turn ipak radi to na drugačiji način. Podgreva atmosferu i taman kada očekujete da će nešto da se desi, menja se scena i isto se radi i sa tom novom. Kada već likovi stižu u kuću ovih nakaza ne kontajući gde su, vidimo nekoliko nagoveštaja šta se tu radi. E tu je ovaj Wrong Turn pobegao kreteniskim generičkim filmovima na ovu temu. 

Kada se svi ti generički idiotluci bave ovim deformisanim, čine neverovatne gluposti. Recimo u jednom od nastavaka, bebica ovih deformiteta pije radioaktivni otpad. Uuuuu kakva ideja. Samo si mi pokazao da je scenarista koji je radio na ovom filmu moron. Šta to znači, niko ne zna, čemu služi, niko ne zna, ali da je glupo - glupo je. Takođe, ne volim kada moroni puno pričaju i filozofiraju u filmu. To ne ide. Ne zanimaju me njihove ljigavštine, ne zanimaju me njihovi razgovori, ne zanima me njihov seksualni život, ne zanimaju me njihove omiljene pesme ZAM produkcije. A sve to mi prikazuju u filmovima. Ovde sve što imamo su egzekucije i činjenica da su pred nama deformisani kanibali. Šta ti više treba od toga da napraviš preteću situaciju za glavne likove? Neki misle da će gadostima postići originalnost. E pa vest za vas, ni ovaj Wrong Turn nije originalan, ali je jednostavan, napravljen bez komplikovanja i mrsomuđenja, nema viška scena već samo čist hororčić kojim i te kako mogu biti zadovoljan. 

Ta scena u kući je opako dobra. Prvo imamo nagoveštaj šta se tu radi, posle imamo napete scene u kojim strepimo da će glavni likovi biti otkriveni i brutalno iskasapljeni. Za ljubitelje krvoliptanja nema tu eksplicitnih stvari, ali imamo nagoveštaj. To je ono o čemu sam više puta pričao. Nekada je bolje dati nagoveštaj šta se radi nego prikazati. I ovde je to uspelo uz upotrebu zvuka i prikazivanjem delića od tog glavnog zbivanja. Ova scena je vrhunski napeta, odlično napravljena i samim tim spada u veoma kvalitetne. Tu ću pomenuti i drugu manu filma. Lik devojke po imenu Karli je jedan retko viđeni idiot sa najgluplje izgovorenim rečenicama u istoriji kinematografije. Kada gledam ostale likove, ona iskače iz koncepta sve vreme. Kao da je njen tata finansirao snimanje pa može da priča i radi šta hoće. Ubice ih jure, ona pada i viče da ne može da trči. Ok moronu, lezi tu, sad će doći simpatične deformisane čikice da ti kukicama pomognu da ustaneš. 

Ona konstantno upada sa nelogičnim rečenicama, konstantno se ponaša kao kompletni idiot. Šta raditi sa idiotima koji konstantno laprdaju - udariti ih preko usta. Braćo i sestre, ovo jeste spoiler ali siguran sam da mi nećete zameriti na ovome. Scena u kojoj ona popije sekirče mi je izazvala takvo olakšanje da to ne mogu da vam opišem. Kada su već likovi i egzekucije u pitanju, i to Wrong Turn radi pametno. Prvo se eliminišu likovi bez ikakve harizme i potrebe da ih gledamo duže od par minuta u filmu (osim one moronke). Kako likova nema puno, odlično su se potrudili da egzekucije budu karakteristične. Pomenuto opaljivanje po ustima je bolesno dobro osmišljeno, ispraćeno sjajnom kamerom i odličnim zvučnim efektima. Kada gledamo sukobe ovih pozitivaca sa deformisanim nakazama, nema izrastanja u heroje, nema supermen sticanja sposobnosti. Likovi se bore za život kako znaju i umeju. Nijednog momenta nam ne otkrivaju neke mega moći kojim će poraziti ove nakaze. Bore se kako bi se borio prosečan čovek u opasnosti. 

Druga vrhunska scena je jedna jurnjava po drvetu. Kamera tu radi spektakulan posao šetajući se kroz grane. Ako se plašite visine, ovo će biti još jezivije nego što jeste. Iako je drvo u pitanju, uspeli su opet da kreiraju takvu scenu da ne znate ko će odakle da iskoči. Odlična, atmosferična i napeta scena celom dužinom. Postoje još neke sitnice zbog kojih mi je Wrong Turn zaista legao. Recimo pomenuo sam da nema štrecalica koje su bespotrebne, ali zato imamo nekoliko koje i te kako rade dobar posao. Najbolja od nih je jedna sekira koja dolazi iz šume leteći kroz vazduh za malo promašivši naše likove. Očekuje se u toj sceni da se neka od nakaza pojavi, ali nipošto nisam očekivao ovako nešto tako da sam bio pozitivno iznenađen i prilično štrecnut. Još jedna stvar koju horori vole da forsiraju su snovi. Čim vidite scenu koja je san, skontate šta se tu dešava pa samo čekate buđenje jer ono što gledate je teško gubljenje vremena. Ovde imamo jedan sančić koji traje jedva jedan sekund, ali i on je upotrebljen odlično tako da je to još jedan plusić za Wrong Turn. 

Na kraju, iako sam ga prilično ishvalio, nije ovo tako kolosalno dobar film. Glavni problem je naravno neoriginalnost, ali ne mogu da se otmem utisku da je u moru generičkih kopija ova prilično lepo napravljena. Za mene kao fana horora ovo je svakako dobar film.

Zanimljivosti:
Dezmond Harington je slomio članak prilikom snimanja pa je scenario bio modifikovan tako da on bude pogođen u nogu da se na taj način "prikrije" njegovo šepanje. Eliza Dušku je izvela najveći broj akrobacija svog lika u filmu. Ona nosi majicu sa amblemom albanskog dvoglavog orla. Emmanuelle Chriqui je iščašila rame prilikom snimanja scene gde njen lik skače na drvo.

Naj scena:

I onda je nastala prijatna tišina

Moja ocena: 7/10

13 коментара:

  1. I meni je 'Wrong Turn', koliko god se bavio smor temom, nekako gotivan film. Mada, nisam ga gledao 100 godina, možda bih se sad razočarao. :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja sam mislio da ću se smoriti sad kada sam hteo da ga repriziram ali za divno čudo opet mi je bio zanimljiv.

      Избриши
  2. Анониман12. јун 2013. 09:18

    Po meni veoma dobar horor film.Daleko bolji nego ostali delovi.

    ОдговориИзбриши
  3. da prosirimo listu:
    http://www.imdb.com/title/tt0118117/
    http://www.imdb.com/title/tt0120382/
    http://www.imdb.com/title/tt0219519/

    ОдговориИзбриши
  4. Анониман15. јун 2013. 22:08

    Po tvom misljenju koja su 3 najbolja filma koja si do sada komentarisao na blogu?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kum 1 i 2, a za treće mesto bih morao da prečešljam blog. Recimo da bi od ovih kojih se sećam tu bio Širom Zatvorenih Očiju. Ima još kandidata poput odiseje u svemiru, ali za to bih morao da prečešljam šta sam sve komentarisao :)

      Избриши
    2. Zar nisi kod Sindlerova liste napisao da ga smatras najboljim filmom?
      Citiram:"Imam utisak da Kum možda ipak i nije najveći film ikada snimljen". :D

      Избриши
    3. Ne mislim najbolji. To je jako teško odrediti i besmisleno je. Ali ako gledamo veličinu filma, Šindler je negde u vrhu. Za samu istoriju kinematorgrafije imaš monumentalna ostvarenja poput pominjanog Citizen Kane-a. A i generalno sada bih se svađao sa sobom iz tog vremena kada sam pisao da je nešto "najbolje" ikada. Možda tu može da se izabere u određenoj kategoriji ali generalno birati najveći, najbolji, najuticajniji film je besmisleno. Možemo recimo reći da je Star Wars frnašiza koja je najviše eksploatisana i najviše je zaradila zbog svega propratnog uz film. Ali birati najbolji film ikada, nema smisla. Relativno davno sam to pisao pa me nemoj držati za reč.

      Избриши
    4. Hvala na opsirnijem odgovoru, nisam ocekivao.Setih se tvog komentara za Sindlera, zato sam ovo napisao.
      Pa dobro, svako ima svoje misljenje, ukus.Zavisi koji zanr voli. Sto kazes, nikad se nece zvanicno proglasiti najbolji u istoriji.Treba uzeti u obzir i vreme kada su snimani.Ipak je razlika izmedju Kejna i Sindlera nekih 50 godina, mozda i vise.

      Избриши
    5. Ma da, besmisleno je. Veliki režiseri veličaju Kejna kao delo koje ih je najviše inspirisalo. Toliko je tu priče o kadriranju, režiji, montaži i stvarima koje mi obični gledaoci i ne razumemo toliko. Možemo pričati najboljim filmovima na određenu temu ali toliko je toga nepogledanog. Najlakše je reći da je lista koju smo izbacili subjektivna i to je to. Recimo meni je najbolji animirani film koji sam u životu gledao Song of the Sea. Ako gledam običnu, životnu dramu, ništa bolje od Best of Youth nisam gledao. Ali to su subjektivne stvari. Treba da uživamo u tome kada neko priča ili piše o veličini nekog filma. Uvek se oduševim kada slušam majstora Fridkina kako priča o Kejnu iako ja nisam neki veliki fan samog Kejna. Ali ta fascinacija i ljubav koju takav velikan pokazuje ka filmu jednostavno ne može da te ne ubedi da je veliko delo u pitanju.
      Liste su više stvar zabave. Mislim da treba da se fokusiramo na otkrivanje dobrih filmova i da uživamo u njima. Toliko je masterpisova za koje ne bih ni znao da nije bilo vaših predloga. Oduševio sam se npr. kada sam pogledao A man who was a Superman. To da je nastalo u holivudu bilo bi jedan od najgledanijih filmova ikada. Ali Holivud, kada je drama u pitanju, takvu filmčinu nije izbacio godinama.
      Vremenom dođeš dotle da ti nije bitna godina iz koje je film, čija je produkcija, ko su glumci. Samo želiš da budeš oduševljen i pozitivno iznenađen. Kapiram ja da su novotarije trenutno najtraženije. Evo pogledaj ovaj Promising Young Woman. TO je sad popularno i traži se tekst o tome. Za 20 godina ako ovaj blog bude živ, ljudi će i dalje dolaziti da pročitaju nešto o Kejnu, Oldboyu, Lepim Selima... Za Promising Young Woman niko neće znati da postoji.
      Tako da treba da se manemo lista i rangiranja. Samo treba da uživamo u filmu i da pogledamo što više dobrih stvari dok imamo vremena

      Избриши
    6. U, al ga napisa, svaka cast!!!Sve potpisujem sto si rekao.
      Pa potrudi se da blog dozivi jos 20 godina, sta da ti kazem.Na tebi je najvise. :D

      Избриши
  5. jos jedan nezgodan:
    http://www.imdb.com/title/tt1289406/

    ОдговориИзбриши
  6. Po pitanju najboljih filmova... Evo nekoliko primera iz kinematografije bivše Jugoslavije. Dani Klajn, pevačica grupe Vaya Con Dios je rekla da joj je najdraži i najbolji film koji je ikada gledala "Skupljači perja". Film je poznat koliko-toliko u zemljama francuskog govornog područja, ali na anglo-američkom govornom području, osim pravih stručnjaka, malo ko zna nešto o njemu. Film "Breza", Ante Babaje iz 1967. sigurno ne spada u najbolje filmove ikada, ali ako neko u svetu počne da priča koji je prvi prikazani, muzički video-spot, neko će reći da je to uradio Kjubrik u Paklenoj pomorandži, neko će reći da je to uradila grupa Queen 1975. godine, neko će dati drugi primer. Medjutim, niko neće spomenuti ovaj jugoslovenski film. A upravo u njemu imate muzičku numeru "...jedna pura, dva pandura, svakom dojde smrtna ura...", koja je cantralni lajt-motiv i koju reditelj u ključnom delu filma prikazuje kao video-spot. Dakle, postoje veliki filmovi iz malih kinematografija,na "malim" jezicima, koji, sticajem okolnosti, nisu prikazivani na velikim festivlima, ili, greškom žirija, nisu osvajali glavne nagrade, ili su bili bunkerisani, pa kasnije prikazivani, ili nisu imali dobru reklamu, a po mnogo čemu su bili originalni, ili, čak, briljantni... Eto, Outsider, je objavio prikaz "Cannibal holocoust"... A, većina se divi načinu na koji je snimljena "Veštica iz Blera". Dakle, već na ovih nekoliko primera vidimo da su tvz. top-liste filmova, čak i u odredjenim kategorijma, nezahvalna rabota. Za kraj, zamislite kakva bi istorija filma bila, da "Andrej Rubljov" Tarkovskog, koji je bio bunkerisan u SSSR, ipak, nije prikazan na kanskom festivalu 1969. godine? Da je prikazan, tek, 1989,godine? Da li bi se o njemu pričalo kao o, možda najboljem evropskom filmu ikada?

    ОдговориИзбриши