Žanr: Krimi | Drama | Misterija | Triler
Režija: John Mackenzie
Glumci: Bob Hoskins, Helen Mirren, Paul Freeman...
Priča:
Gangster u usponu suočava se s nepoznatom, izuzetno moćnom pretnjom koja ga stavlja na ozbiljnu probu.
Moj osvrt:
Ono što je lepo, The Long good friday ne mrsomudi već od samog početka si svestan priče u koju ulaziš, sveta u koji ulaziš, likova koje pratiš. Možda je bilo očekivano da ćemo pratiti uspon krimosa ali ovde ipak pratimo jedan (ras)pad što može da bude prijatno iznenađenje. Problem je što je sve to prikazano jako pravolinijski. Nema nekih prelomnih momenata, kulminacije priče ili neke uslovno rečene "eksplozije".
Hoskinsova rola je ovde prilično hvaljena. Mogu se složiti da je njegovo lice ovde pola radnje jer ono šeta od samouverenosti do paranoje, od bahatosti do čaja a da ne mora puno reči da izgovara. Najveći broj stvari se vidi iz njegovog pogleda. Nije on naročito glasan niti teatralan ali njegov nastup ima težinu.
Lik Helen Miren koju uvek volim videti u filmu je ostao skoro pa totalno neiskorišćen. Na momente ona deluje kao spona sa svetom u koji Harold želi da uđe, na momenat je ukras a opet, u jednom trenutku mu daje odličan savet koji mu menja nameru. Fali mi malo više mesa oko nje. Nije prazna ali je nedovoljno osvetljena. Mogli su skrenuti pažnju sa Harolda na nju bez problema. Ne verujem da bi kvalitet opao da su se potrudili da joj daju veću ulogu. Ako mene pitate, njeni glumački kvaliteti su značajno iznad Hoskinsovih.
Ambijent je specifičan. London ne deluje kao razglednica. Zapravo, ono što malo vidimo je sivilo. Jedina uslovno rečeno raskoš je na Haroldovoj jahti, u restoranima. Kao da nam daju lažni osećaj glamura. Van toga sve što vidimo je mrljavo i neimpresivno. Film zapravo pokušava da stavi sudbinu samog grada u ruke likova poput ovih koje pratimo.
Osim što je priča na neki način sitna i što film pokušava da leži na ne tako jakim dramskim momentima, ono što je morao da iskoristi je politički kontekst. Igra zaprvo on na tu kartu ali ni jednog momenta ne razrađuje taj aspekt priče. Pominju se IRA, Belfast, grupa koja je jako opasna, ali imam osećaj da je to mogla biti neka druga mafijaška porodica, neki drugi politički ili istorijski momenat. Suštinski nema razlike. Za mene to ubija težinu sukoba. Nije mi dovoljna pretnja u ovakvom filmu, moraš da znaš ko preti, moraš da znaš zašto.
Tempo je još jedna stvar o kojoj može da se diskutuje. Ne smeta mi spor tempo ali u filmovima koji imaju dosta simbolike, koji imaju veliku umetničku vrednost, poput Odiseje u svemiru ili Stalkera; Ili ako nešto igra na kartu mračne atmosfere poput Lost Highway ili Inland Empire. Problem je što The Long Good Friday ne gradi atmosferu, ne gradi tenziju već ta sporost postane "mlitava". Nije problem u dužini scena i dijaloga, problem je što se jako malo stvari dobija njima.
Zadnji kadar filma je ipak suvo zlato. Ne zato što se nešto spektakularno desilo već zato što je lice Harolda u krupnom planu. Bez reči, bez pokreta, samo vrtlog emocija - bes, strah, poraz, možda i slutnja onog što sledi. To je najveći uspeh filma. Iako prezadovoljan ovom scenom, nekako sam ostao razočaran jer do tog momenta film nije izgradio niti dramu niti priču na pravi način. Da jeste, ova sjajna scena bi bila šlag na torti. Ovako sam svestan kvaliteta ali ne osećam dramu koliko bi trebalo.
The long good friday je korektan filmić ali nije ispunio očekivanja. Ima svoje momente kada mi se činilo da zna gde ide, ima solidnu glumu, ali fali malo više dinamike i nešto više drame. Scorseseov Scarface je odlično pokazao kako se urušava svet jednog gangstera. The Long Good friday nije uspeo ni da mi izgradi ovog čoveka kako treba a krenuo je da se bavi njegovim padom. Srećom, nema patetike, nema glorifikacije, nema preokreta pa je sve to pitko. U suštini, jednostavna pričica koja može da bude ok za jedno gledanje.
Zanimljivosti:
Inicijalno, Hoskinsov glas je bio sinhronizvan jer su se plašili da američka publika neće razumeti šta on priča. Hoskins je zapretio tužbom i onda su odustali od sinhronizacije. Debitanski film Pirsa Brosnana a jedino što izgovara tokom filma je "Hi". Zbog odlične glume, Hoskins je dobio pismo pohvale od londonskog gangstera Ronalda Kreja. Pab koji je uništen bombom je zapravo maketa. Da bi se što bolje spremio za ulogu, Hoskins se sastajao sa stvarnim londonskim gangsterima.
Naj scena:
Kraj
Moja ocena: 6/10