Alternativni naziv: Holidays in the Sun
Žanr: Drama
Režija: Srđan Dragojević
Glumci: Srđan Todorović, Branko Đurić, Nataša Janjić Medančić...
Priča:
Priča prati grupu prodavaca "time sharing" apartmana ljudima iz bivše Jugoslavije.
Moj osvrt:
Dragojević nas je dobrano razmazio. Uspeo je da nas zabavi, da nas natera da se zaljubimo, da nas šokira, da nas rasplače i to neretko sve u jednom filmu. I onda ljudi pogledaju Atomski Zdesna i film doživi uglavnom loše kritike. Ok, razumem, nije zabavno, nije film toliko pravljen da nas uključi u samu priču, nije nas vezao za likove. Sve to stoji. Ali da je ovo loš film, e to ne mogu baš da se složim. Atomski Zdesna je pametan film sa odličnom idejom ali ne baš tako efikasnom izvedbom.
Ono što po meni nije najsrećnije je uklapanje cele ove ekipe. Jasno je opet da tu imamo bivšu Jugoslaviju na jednom mestu. Film nije dozvolio ama baš nikakvu interakciju među likovima. Ok, ne moram da gledam iste fazone o netrpeljivosti kao u prethodnim filmovima. Čak smo mogli videti i ozbiljnije priče među tim likovima ili neko prevazilaženje onoga što je bilo i ponovno povezivanje u kroz ono što je tema ovog filma. Bilo šta. Na žalost, likovi na kraju filma ostaju udaljeni jedni od drugih. Film se ne igra ni tom udaljenošću. Ali budimo realni, ovo je ovde Balkan, nemamo nezainteresovanost. Naše emocije su burne u koju god stranu išle. Falilo je toga u filmu.
Glavna ideja filma i ono što Dragojević želi da pokaže je kako moderno doba i kapitalizam uništavaju čoveka. Ne običnog, ne siromašnog već čoveka uopšte. Prva stvar koju nam film pokazuje je koliko je to očigledno. Ljudi su srećni što su došli na more jer nemaju često priliku za tako nešto a nesvesni su toga da im se sprema zamka. Prvo gledajmo to kroz ljude koji treba da nagrabaju. To je običan svet, onaj kojem najverovatnije i sami pripadamo. Šta nam je preopterećenje? Neizvesna budućnost. Borimo se za nešto i nadamo se tim lepim slikama jednog dana. I kako nas pridobijaju? Prodajom istih tih lepih slika i to takvom prodajom da su te slike nekako na dohvat ruke, izvesne, sigurne. Odlično spremljena zamka.
Ako posmatramo te ljude koji treba da ulete u zamku‚imamo očigledan problem: Glumačka ekipa je vrhunska ali nije proizvela neke naročite likove. Sve se svodi na neke prežvakane teme i floskule. Nadao sam se malo maštivitijem pristupu. I oni svetli momenti su jednostavno kratki bljeskovi talenta Mire Banjac, Hristine Popović, Cvijanovića, Todorovića, Đurića, Navojeca, Karadžića i ostalih. Pretanko je. Tek nekako uspevamo da se povežemo sa jednim prodavcem i jednom porodicom jer eto, imamo malo više detalja o njima koji će dati barem neku dimenziju tim likovima. Ali i dalje je to pretanko.
No hajde da gledamo šire jer Dragojević ne priča priču tek tako da se zeza. Pogledajmo te ljigave prodavce magle i šta vidimo? Vidimo iste te ljude koje satiru kapitalizam i moderno doba. I oni su u istim problemima i oni preživljavaju ista sranja. Jedan se bori sa kreditima, drugi sa razvodom itd. Ali u suštini, samim tim prodavanjem magle i laganjem, i oni sami se bore da ne dobiju otkaz i prežive. Tako da smo svi u istim govnima. Kao što rekoh, nije ovo pitak film ali nemojte nasedati na priče da je loš.
Čekaj, stani, ako smo svi u istom sranju, ko ima dobit? Tek ovo je sjajno. Uvek smo ubeđeni da je to tamo neko, neki koji vode celu priču, neki stranci, neki masoni, neko iz vlasti, neko xyz. I ovde se tek u nekoliko kratkih scenica pojavljuje taj neko ko ne progovara ni reči i samo postoji tu. Šta nam to govori? Dve stvari. Prvo, obično nemamo pojma ko stoji iza cele priče ali to i ne treba da nas zanima. Zašto? Zato što nemamo ništa od toga. Druga stvar je da zapravo nije ni bitno ko je taj. Ako nam kapitalizam kao takav kroji kapu, svejedno nam je ko vodi priču koje smo deo. Zato je kod Dragojevića to tek tamo neki nasumični, mračan lik.
Film nas pomalo davi, unosi momente konfuzije kada više nismo sigurni da li ovo treba da bude komedija i onda nas udari u stomak, u ono što smo najosetljiviji a to je dete. I to je jako dobar momenat filma. Odakle god da su likovi, to je momenat koji je uspeo da ih poveže u jednom cilju - dečiji život. Ako je dete sinonim za budućnost, sve nam je jasno. Želimo da verujemo da zemlja koja ostaje posle nas neće imati granice za našu decu. Sudbina jednog deteta ovde ruši sve laži, sva uzdržavanja, sve sukobe, sva ta sranja od fasada koje prikazujemo drugima. U suštini mi nismo to.
Mislite li da je ovo dovoljan šamar? Ooooo ne. Dragojević nas je prvo ošamario a potom će i da nas porazi. Neizvesna sudbina deteta jasno ukazuje na našu neizvesnu budućnost. I umesto da ostanemo tu jedinstveni, povezani, fokusirani na pravi problem, šta se dešava? Neko to koristi protiv nas. Neko nam prodaje lepe slike koje nas nateraju da zaboravimo ove ružne u kojima živimo. Neko nam prodaje rešenja za problem koji nemamo i mi ćemo da potrčimo da ih prigrlimo kopajući sebi rupu. Nećemo slušati glaz razuma i vapaj sadašnjosti. Ne. Prodaćemo sve što imamo za tu nesigurnu sliku. Tako nas je lako prevariti. Gosn Dragojeviću, svaka čast za ovo.
Ostaje da žalimo zato što Dragojević nije uspeo proizvesti likove na kakve nas je navikao. Nemojmo se zajebavati da tvrdimo da on to ne zna. Budimo realni, pamtimo likove iz njegovih filmova koji su se pojavljivali na nekoliko sekundi a kamo li glavnu ekipu. Imate li lika u Lepa Sela Lepo Gore da o njemu ne možete da napišete kompletnu priču? Dragojević to zna i verujem da je mogao ovo veštije da izvede. Druga stvar je humor. Jasno je, ovo je crna komedija ali morala je da proizvede više humora do tog konačnog crnila. Sa ovom ekipom glumaca je to moglo veoma lako da se ostvari. Ali uprkos tome, Dragojević je jednu sjajnu ideju uspeo da sprovede u delo. Uspeo je da nam ispriča ono što želi iako to nije, na žalost, pitko kao većina njegovih filmova. Zbog toga ostaje žal. Ovo nije gledljiv film ali da kažem da je loš, značilo bi da sam ga gledao jako površno.
Zanimljivosti:
Film je sniman na Crnogorskom primorju. Dragojević je imao želju da snimi sličan film dosta ranije pri čemu bi snimio tri različita kraja: tužan, srećan i realističan i puštao ih u različitim bioskopima. To je trebala producirati Avala film ali je ta produkcijska kuća uletela u probleme i Dragojevićev plan se nikada nije ostvario.
Naj scena:
Rasplet
Moja ocena: 6/10
Нема коментара:
Постави коментар