четвртак, 25. мај 2017.

Get Out (2017)


Kod nas nazvan: Beži
Žanr: Horor | Misterije
Režija: Jordan Peele
Glumci: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford ...

Priča:
Vreme je da mladi afro-amerikanac upozna roditelje svoje bele devojke. Njihova kuća se nalazi izolovana u šumi. Nedugo posle upoznavanja, prijateljski i ljubazni ambient se pretvara u noćnu moru.

Moj osvrt:
Ne bih ovo svrstao u horore. Pre bih ovo nazvao crnom komedijom koja se rasizmom bavi na pametan način. Iskreno više mi je muka od filmova na temu rasizma. Šablonski su, gađaju na najniže emocije, trude se da zadobiju gledaoca ne time što će ga osvestiti već time što će ga iznervirati. Ta patetika mi jako ide na nerve. Uvek se setim Remember the Titans i ogadi mi se i sama pomisao da gledam neki film. Ovo je sasvim dobro. Ovo mi deluje kao film o društvu koje je naizgled tolerantno i prihvata razlike ali u sebi su svi po malo rasisti ili imaju odbojnost prema ljudima drugačije boje kože. 

Bela devojka dovodi crnog momka na upoznavanje sa porodicom i širom familijom. I svi oni izgleda kao da prihvataju momka, svi na neki način žele da se on oseti dobrodošlim, a svi na neki način odu pogrešnom smeru. U fazonu cool je što si ti crn, mi volimo crno, pa onda im izleti neka generalizacija tipa "vi ste fizički moćniji" ili "s obzirom na tvoje fizičke predispozicije" ili se potencira na likovima iz sporta koji su tamnoputi. U želji da se neko oseti dobrodošlim dođe dotle da ga konstantno podsećaš na razliku u boji kože. To pokazuje da uprkos svemu postoji neka odbojnost. 

Momak dolazi da upozna porodicu svoje bele devojke i vidi dvoje slugu koji su tamnoputi. Odnos porodice prema njima deluje ok. Roditelji devojke deluju pažljivi i izgleda da brinu o tamnoputoj posluzi. I to je ok. Društvo ume da pokaže da brine o, da tako kažem, ugroženim, ugnjetavanim. Fazon je što im opet da ulogu u kojoj služe drugog, u kojoj su ispod nekog. To što daš mrvicu nekom ne znači da si ga priznao. Nešto što je usluga može delovati kao milostinja. Ali način na koji je to ovde upakovano je prajsles. Sluge se smeškaju ali se vidi izveštačenost ispod svega. Nevoljnost je vidljiva, iako oni marljivo obavljaju sve što su njihovi zadaci. 

Pogledajmo sada tamnopute ljude koje momak upoznaje a koji su povezani sa porodicom koju upoznaje. Svi se ponašaju jako čudno i ne vidimo ono što je karakteristično za tu grupu ljudi. Ok, u filmu to ima svoju misteriju, daje temelj u onome što sledi. Ali to što sledi je samo dobra zabava. Šta stoji iza ovakvih scena? Upravo to neprirodno ponašanje pokazuje svu izveštačenost onih koji se odreknu onoga što jesu. Kroz zabavni rasplet te osobe su prikazane kao najveće moguće zlo. Njihovo udruživanje sa zlom kako bi bili nešto što nisu je zapravo glavni obrt. Jako bitna stvar je nevoljnost da se tako nešto napravi. Tačnije čovek postaje neprijatelj sam sebi. Druga bitna stvar je da ta transformacija ne može biti stoprocentna. I dalje u sebi nosiš ono što zapravo jesi.

No u tom tvistu se krije još nešto. Belci se kod rasista smatraju višom, intelektualnijom rasom. Ono za šta tamnoputom momku odaju poštu tokom celog filma je fizička nadmoć njegove rase. Simpatični obrt u filmu krije još nešto - nameru da se belac fizički izjednači. Ne čini li ga to onda u potpunosti nadmoćnim. Nije li to bolji fazon od svih onih patetičnih baljezgarija koje nam serviraju kroz filmove koji imaju rasizam za glavnu temu?

Postoji ovde još jedna stvar koju lako možete prevideti. Pogledajmo današnje komedije. Kada imaš smešnog tamnoputog lika, on je po običaju debeo, prilično tupav, ne služi ničemu osim da nasmeje masu. Koliko takvih belaca ste videli u komedijama? Get Out na prvi pogled ima kopiju takvog lika. I prvi put kada on pokušava biti ozbiljan, šta se dešava - bude ismejan. Što je najgore od svega, bude ismejan od ljudi koji nisu belci. Ponavljam, u šablonskim filmovima ovi likovi služe samo da nasmeju. E pa Get Out ovde čoveku daje još jednu ulogu - on pokušava da pomeri bulju i preduzme nešto. Ima onu stvar da pokuša, ima hrabrosti da se takmiči, ne odustaje kada je poražen. Jedan neozbiljni lik je zapravo lik veoma vredan pažnje. 

Get Out nije otkrovenje kakvim ga promovišu, nije filmčina kakvim ga smatraju ali je pametno napravljen i uspeo je da kaže ono što je želeo. Kada pregurate dosadnu prvu trećinu postane jako zabavan. Možda je najbolje rečeno da je ovde tema rasizma obrađena pametno, kroz oči tamnoputog momka a ne belca koji patetikom pokazuje svoju lažnu zabrinutost. Za mene je to sasvim dovoljno da kažem da je ovo dobar film.

Zanimljivosti:
Edi Marfi je inspirisao režisera da napiše scenario za ovaj film. On je i trebao glumiti krisa ail je Pil shvatio da je Marfi prestar za ulogu. Kada je upitan za značenje The Sunken Place-a, on je izjavio da je to mesto na kome smo marginalizovani. Na kom, koliko god vrištali, sistem nas utišava. Kada Kris priča Džordžini o njegovom telefonu, na posteru iza njega piše "Kris je mrtav". Pesma na početku filma je "Redbone" od Childish Gambino. Pil je izjavio da je izabrao tu pesmu zbog teksta u kom se pojavljuju fraze "ostani budan" i "ne zatvaraj oči". Drugi film u kom Stiven Rut glumi slepog čoveka. Prvi je O Brother, Where Art Thou? (2000).

Naj scena:

Krvavi rasplet

Moja ocena: 7/10

2 коментара:

  1. ок, твоје мишљење је 7/10, моје је 4/10. нехумано досадан филм. од 90 минута (траје 104, али 14 је најавна и одјавна шпица), 65 минута се ништа не дешава. све што има, деси се у последњих 25 минута филма. а да, ово није ни Х од хорора

    ОдговориИзбриши
  2. Jedan od filmova od kojih sam ocekivao mnogo vise. Meni izuzetno dosadan i mlak,nedovoljno konkretan. Toliko je hvaljen i dobio sam vise preporuka za isti,ali stvarno ne kontam zbog cega.

    ОдговориИзбриши