Žanr: Horor | Misterija
Režija: Dario Argento
Glumci: Jessica Harper, Stefania Casini, Flavio Bucci...
Priča:
Nova učenica dolazi u baletsku akademiju. Ona postepeno saznaje da iza škole stoji nešto zlokobno i neprirodno što dovodi do jezivih događaja.
Moj osvrt:
Suspiria me je kupila prvom scenom. Pre svega, muzika je maestralna. Tema koja se proteže celom dužinom filma brzo uđe u uši. Ne samo što je dopadljiva, ona baš zvuči jezivo i preteće. U toj uvodnoj sceni, devojka izlazi u noć na kišu sa ovakvom muzikom. Nevreme, noć, preteća muzika - sve to stvori odličnu atmosferu koju drži ceo film.
Zaista bi bila šteta da su usporili posle ovakvog uvoda. Recimo dosta filmova ima recept da vam na početku servira opasno jezivu scenu i onda prođe podosta vremena dok ne krene nov horor. Suspiria počinje sjajno i scena za scenom održavaju atmosferu na najvišem mogućem nivou. Devojka koja istrčava iz zgrade i trči kroz šumu po noći, čudni događaji itd, sve to doprinosi ovome o čemu pričam.
Devojka dolazi u školu baleta. Hajde da zanemarimo da je balet u pitanju i da se fokusiramo na školu. Škola predstavlja nešto što te usmerava, nešto što učestvuje u formiranju tebe kao osobe. Gledajmo prosečnu osobu. Ona će se povinovati pravilima škole što je i normalno. Ali zamislimo da škola ima sasvim druge ciljeve. Ok, nećemo pričati o očiglednim pizdarijama poput one škole gde su religiozne fanatike učili kako da bogougodno činodejstvuju minobacačem. Tu se vidi zla namera od samog početka. Pričajmo o sistemu koji vam deluje sasvim dobro, koji se trudi da vas unapredi i obrazuje. Kada vidite da postajete bolji, takvom sistemu ćete se lako povinovati i širiti njegove vrednosti. Ali šta ako taj sistem ima skrivene ciljeve?
Ok, ti poštuješ pravila. Uvideo si da ovaj sistem želi da te napravi majstorom u tvom poslu. Postaješ sve bolji i čak iako ti neka pravila ne deluju baš ok, smatraćeš da su takva za tvroje dobro. Samim tim poštuješ autorite onog ko je ta pravila postavio. Autoritet ti je automatski i uzor, motiv pa možda čak i idol. Suspiria upravo igra na tu kartu, na kartu autoriteta. Fazon je u tome što imate zlo kao autoritet, zlo kao nešto što određuje pravila i zlo kao nešto što oblikuje mlade.
Pogledajmo tzv. pomagače u ovoj školi. Jedan je nem, drugi je slep. Ovo je opasna simbolika. Braćo i sestre, verujem da je većina vas živela ili živi u sistemu koji mu ne odgovara. Čak i ako niste, siguran sam da ste upoznati sa tako nekim režimima. Garantujem da ste se nekada zapitali zašto ljudi ćute, zašto neko nešto ne uradi. To je generalno problem i kod nas. Mnogo smo glasni između četiri zida. Krijemo se iza anonimnosti. Na taj način ipak služimo sistemu koji nam se gadi. Oni koji ne vide da je sistem truo su slepi. Oni koji vide a ćute o tome, oni su nemi. Eto vam simbolike. Sistem voli poslušne, one koji ćute i ne razmišljaju mnogo.
Upitah zašto ljudi ćute. Odgovor je jednostavan. Ljudi se plaše jer se u slučaju da progovore javno gubi mnogo. Prvo, da bi digao glas protiv sistema, ne smeš biti sam, ne smeš biti bez podrške. Drugo, ako imaš podršku, moraš biti siguran da ona veruje u to što pričaš i da je spremna koliko i ti da se bori za isti cilj. To obično nije slučaj. Obično neko od ljudi koji bi pratili tog bundžiju umeju da budu oni koji prvi zabodu nož u leđa. Onaj na koga si se najviše oslanjao, onaj ko te vodi kroz mrak, može u tom istom mraku da te ostavi.
Kako su uspeli da drže atmosferu u svakoj sceni? Jednostavno, svaka scena je nafilovana pričom, misterijom i odličnom scenografijom. Nema gubljenja vremena a najveći deo filma se odvija u toj školi i njenim prostorijama. Scenografija prosto vrvi od crvenih i tamnih boja, trozubaca, čudnih gravura itd. To jesu sitni detalji ali ti detalji kao jasne aluzije i simboli čine ovaj film perfektnim.
No, da se vratimo na onaj autoritet. Šta radimo kada nam smeta neko iznad nas? Jednostavno, obratimo se nekom iznad ko je iznad tog ko nam smeta u nadi da će taj veći autoritet pomoći. To retko može da upali. Zašto? Zato što je to hijerarhija istog sistema. Pogledajte trenutnu strukturu vlasti u vašoj zemlji. Vidite li nadu da će veći autoritet da vam izađe u susret i presudi u vašu korist u odnosu na nekog ko je iznad vas a deo je njegove strukture. Nema teorije. Čak iako se to desi, one loše smenjuju isti takvi i tu dolazimo do one stare da riba smrdi od glave. Zamislite sad hijerarhiju u sistemu koji je zao. Ako su oni koji su ispod tih glavnih tako jezivi, kako li izgledaju oni gore. Tu Suspiria drži čas u prikazivanju misterije. Jednostavno niste sigurni šta možete da očekujete. Nisu li ta strepnja, tenzija i neizvesnost dovoljni da pojačaju strah?
Mogao bih se osvrnuti na još jednu stvar u filmu a to je uloga muškaraca ali to bi bilo već veliko spoilovanje. Prepustiću vama da razmislite o tom aspektu priče. Na kraju, Suspiria je remek delo žanra i svakako jedan od najboljih filmova među hororima i najboljih horora među filmovima. Ima odličnu priču, misteriju koja vas drži zainteresovanim, savršenu atmosferu, vrhunsku muzičku temu. Jedina mana po meni je možda malo zbrzan kraj. Nešto ovako dobro svakako želim da traje duže. Ako do sada niste gledali ni jedan Arđentov film, dozvolite mu da vas kupi ovim.
Zanimljivosti:
Arđentova ideja je bila da u školi budu devojčice do 12 godina ali su producenti to odbili zbog toga što u filmu ima nasilja. Sve brave su podignute visoko da bi glumice, poput dece, morale podignuti visoko ruku da bi otvorile vrata. Žena koja tumači Helenu Markos nije navedena u spisku glumaca. Džesika Harper je izjavila da je nju tumačila 90togodišnja bivša prostitutka koju je Arđento našao na ulicama rima. Arđenta je inpirisala priča majke Darie Nikolodi koja je napustila muzičku akademiju u Nemačkoj jer je smatrala da se u noj podstiče veštičarenje.
Zanimljivosti:
Arđentova ideja je bila da u školi budu devojčice do 12 godina ali su producenti to odbili zbog toga što u filmu ima nasilja. Sve brave su podignute visoko da bi glumice, poput dece, morale podignuti visoko ruku da bi otvorile vrata. Žena koja tumači Helenu Markos nije navedena u spisku glumaca. Džesika Harper je izjavila da je nju tumačila 90togodišnja bivša prostitutka koju je Arđento našao na ulicama rima. Arđenta je inpirisala priča majke Darie Nikolodi koja je napustila muzičku akademiju u Nemačkoj jer je smatrala da se u noj podstiče veštičarenje.
Muziku za film izvodi grupa Goblin a komponovao ju je sam Arđento. Udo Kier u filmu izgovara "Broken Mirrors, Broken Minds" što je inspirisalo naslov Arđentove biografije. Kada je snimana scena u bazenu, Arđento je tražio da se glumice kreću što lakše i što manje kako ne bi previše uznemiravale vodu. Smatrao je da će na taj način scena biti paranoičnija. Poslednji film Džoan Benet. U sceni gde crvi padaju sa plafona, radnici na setu su bacali pirinač na glumice.
Ovo je prvi deo trilogije o Tri Majke (Inferno, Mother of Tears). Daria Nikolodi, Arđentova tadašnja devojka, trebala je tumačiti glavnu ulogu. Ipak, Arđento je želeo mlađu glumicu. Bez obzira na to, Daria se dva puta pojavljuje u filmu. Jednom, na samom početku na aerodromu i drugi put kada pozajmljuje glas Heleni Markos.
Naj scena:
Naj scena:
Who is there...
Moja ocena: 9/10
Nekada su se '70. i '80. Cronenberg, Argento, Carpenter, Romero i Craven borili ko ce da preplasi vise covjecanstva, a onda su '90. svi oni na moju, a i zalost svih fanova horor zanra nestali. A samo je Argento imao brilijantnu nisku koju su cinili Profondo Rosso, Suspiria, Inferno, Tenebre, Phenomena, Opera, nisku sirovog UZASA!!!!
ОдговориИзбришиU Suspiri zaplet i narativna logika nisu bili toliko bitni, vazno je bilo raspolozenje, nasilje i jacina emocija. Spojivsi barokni horor, strah iz djetinjstva, snolikost, Snezanu i sedam patuljaka, Argento je stvorio pravi koncentrat UZASA!!!
"Strah je kao visoka temperatura" rekao je Argento, "dok sam snimao Suspiriu, zelio sam da ta temperatura skoci". To mu je i poslo za rukom i bio je odusevljen vidjevsi kako publika vristeci izlazi sa premjere odrzane u Rimu. To je bilo prije 38 godina. Sto se tice Suspirije nista se nije ni danas promjenilo!!!
Sto se tice zanra i velikih majstora, mislim da je nazalost odgovor drugaciji...
Uvek je zadovoljstvo pročitati tvoj komentar, prijatelju
ИзбришиZnam samo da se u kuci danima posle gledanja filma ponavljala ista melodija... :) Odlican je.
ОдговориИзбришиAu braćo šta je ovo... Prestravio sam se... Ne sećam se da me muzika ovako naježila još od klavira iz Eyes Wide Shut.. Zaista šteta što nisu još malo vremena posvetili kraju i raspletu, al sve u svemu predobro.. Nadam se da su i ostali Argentovi filmovi bar iole ovako moćni.. I da pohvalim recenziju prijatelju, oduševih se k'o malo dete kad sam video da si pisao o filmu
ОдговориИзбришиSuspiria je deo trilogije o tri majke, zajedno sa Inferno i Mother of Tears. Inferno je odličan a ovaj potonji nisam gledao. Od Arđenta sam gledao još Deep Red, Opera, Phenomena, The Bird with the Crystal Plumage i svi su odlični. Tenebre bi trebao biti dobar takođe, mada to ne pogledah. Od onoga što sam gledao, Suspiria je najbolja ali dobro, Suspiria je svakako jedan od najboljih horora koje sam gledao. Vidim da se sprema i rimejk i nije mi dobro
ИзбришиSuper , svi će na overu uskoro :D Hahaha i to rimejk sa glumicom iz Fifty Shades of Shit ... strašno (: Planiraš li da gledaš novi Gibsonov mislim da je trenutno u bioskopima?
ИзбришиEvo jedan za listu http://www.imdb.com/title/tt1164999/?ref_=nv_sr_1
Teško da ću u bioskop pored bebe :) Pogledaću ga zbog Gibsona samo. Tema mi baš jako smrdi na patetiku, bez obzira što je istinit događaj u pitanju. Ne očekujem mnogo. Videćemo
ИзбришиAli kakva estetika čoveče.Volim lep enterijer u hororima.Kjubrikov "Isijavanje" ima odličnu estetiku takođe.Antonioni ima sjajnu estetiku u svojim filmovima.Mislim da je ona jako važna posebno ako su spori filmovi u pitanju,ona stvara dodatan užitak gledaocima.Ali ne treba ni preterivati i samo se estetici posvetit.Tarkovski,Kjubrik i Bergman su perfektno sjedinjivali priču,poruku i estetiku.Mislim da je Argento najbolji horor režiser.Hteo bih te pitati ko je tebi najbolji i koji ti je omiljeni horor film?
ОдговориИзбришиUh, nisam pogledao dovoljno relevantnih filmova da bih sad odredio najboljeg horor režisera ali Arđento mora da bude u vrhu. Što se tiče horora, favoriti su mi Omen (originalni), Wicker Man (takođe originalni), Suspiria, Psycho, Ringu, Rosemary's Baby, The Mist, Saw uh. Ima ih dosta ali ne mogu sad da se setim. Ovo su oni omiljeni koji mi prvi padaju sada na pamet
Избриши"Saw" je po meni najbolji bez premca;)Mada svi ti koje si nabrojao su vrhunski,ne znam baš za "Wicker Man",on mi nikada nije legao do kraja ali i on zaslužuje reprizu.Predložio bih ti jedan Bergmanov "horor" "Fanny and Alexander" i ovaj novi Refnov "The neon demon".
ОдговориИзбришиP.S. Koliko gotiviš "Devetu kapiju" od Polanskom?Ima li mnogo "scary" scena,mislim smem li gledat s klincima?:))
Devetu kapiju sam davno gledao ali sam bio baš oduševljen. Ne verujem da bih promenio mišljenje ni posle reprize. Nema skoro uopšte scary scena, više je u priči i atmosferi fazon. Samo pokrij klincima oči u zadnja 2 minuta filma zbog golotinje :)
ИзбришиA Wicker Man mi je sve bolji na svako novo gledanje. Svaki put ga sve više cenim.
Hvala na preporuci ali i na upozorenju;)
ИзбришиJedan od omiljenih...
ОдговориИзбришиDa li si gledao neki Bavin film?
Moja preporuka I tre volti della paura italijanska verzija(u americkoj verziji je drugi raspored prica i promenjena je muzika) i La frusta e il corpo.
Na žalost ne još. Drago mi je da se napokon pojavio neko sa takvim predlogom. Nemam baš puno istomišljenika kada je genijalni italo-horor u pitanju. :)
ИзбришиŠto se tiče predloga, još davno sam ga imao u planu. Sa velikim zadovoljstvom ga smeštam u listu.