среда, 18. децембар 2013.

A Good Day to Die Hard (2013)


A Good Day to Die Hard (2013) on IMDb
Kod nas nazvan: Dobar Dan Da Se Umre Muški
Žanr: Akcija | Kriminalistički | Triler
Režija: John Moore
Glumci: Bruce Willis, Jai Courtney, Sebastian Koch...

Priča:
Džon Meklejn putuje u Rusiju kako bi pomogao sinu koji je upao u gadne probleme. On otkriva da je njegov sin agent CIA i pridružuje se njegovoj borbi protiv podzemlja Rusije.

Moj osvrt:
Čudna mi je jedna stvar. Zar neko ko je spasio toliko života, neko ko je već 4 puta bio heroj u najluđoj mogućoj akciji, ne bi trebao biti unapređen? Mislim čoveče, imaš već debelo godina, trebao bi ti se ogaditi taj posao koji radiš. Trebao bi da uživaš u slavi. Ili pak ako ne možeš bez posla, kontam da bi trebao biti unapređen u nešto. Ali ne i Džon Meklejn. Posle svega, on je i dalje onaj isti lik na istom poslu. Ne bi to bio problem recimo da gledamo Bonda ili nekog tako lika, ali ovaj čova stari na naše oči. Vreme je za penziju ili kolosalni preokret. Naravno tu ne mislim na penziju Vilisa kao glumca ali morao bi i on već da promeni tip filmova. Zašto ne bi moglo nešto Takenovski da se snimi sa sve Džon Meklejnom. Ono kao "momak, stao si mi na žulj pa ću sad da ti vratim". Lupetam i ja sad. To bi zahtevalo da neko sedne i zapravo napiše scenario. 

Ne misilim da je Vilis loš glumac, ali uloge su mu iste u zadnjih 10 godina. Dajte čoveku nešto novo. Ovako je on na teškom autopilotu. Kao da su mu dali fin keš da se pojavi u reklami za toalet papir. "A šta, sad snimamo? Ha, ha, to sam ja, Brus Vilis. Uprkos godinama, i dalje sam mega cool. A ček, o čemu se radi ovde ... a da, toalet papir. Brišite dupe, ali brišite ga sa stilom.". Takve su mu sve scene. Aha, sad glumim ovo, to sam glumio već u 23 filma i tamo sam to oradio ovako, samo sa 10 puta više unesenosti i emocija. Ne krivim ga. I meni bi se gadilo da moram da ponavljam jedno te isto gazilion puta. Ovako on izgleda kao zombi koji oponaša Brus Vilisa. Ne možeš da uspevaš neprestano sa istim fazonima. 

Potez da se ubaci njegov sinak u film je po meni totalno bezvezan. Na stranu što ga glumi generička nabildovana pojava nezanimljiva oku čoveka koji želi gledati film. Ovaj karakter je takav da je tu da ga Brus vadi iz nevolje a cela priča je zapravo centrirana oko njega. Celim filmom su se fino potrudili da nam ubace onaj omiljeni nam odnos između oca i sina. Ono kao vlada netrpeljivost jer je nekad u prošlosti otac zbog posla zapostavljao sina pa sad su na putu iskupljenja pri čijem kraju ćemo čuti i to famozno "tata". Da Kum ima ovakve scene, za mene ne bi imao naročito veliku vrednost. Sreća pa se scena našla u ovom smeću. Gledaš film u kom je poenta u "trči, pucaj i ruši sve pred sobom" i u njemu ti prodaju sentimentalnu priču između bivšeg akcionog heroja i njegovog fotošopiranog robota od sina. Trebali su ubaciti da je njihova veza emotivna a ne krvna. Mogla bi to biti barem dobra komedija. 

Elem, sinče je agent CIA na misiji u Rusiji. Ide spojler za misiju ali ne brinite, misija je takva da nema tu šta da se spojluje. Elem, na vlasti u Rusiji je lik direktno odgovoran za katastrofu u Černobilu. Zašto? Zato što su Rusi, naučili smo već i u Gravity, najveći debili koje je ova planeta izrodila. Zato će oni za predsednika staviti lika koji je prouzrokovao katastrofu. Ček ček ček, pa ne znaju ljudi to za sigurno. Pa nema šta da znaju, čim postoji mogućnost da je neko napravio takvo sranje, nećeš ga postaviti na vlast. Mislim ko još to radi? Ko na vlast stavlja likove koji su umešani u mutnje radnje. Zaista. Ok, ko to još radi sem nas? Ralno. Pa su se onda Ameri zabrinuli za demokratiju u Rusiji i kreću da pomognu zabludelim baćuškama. Da li nekom još smrdi ova priča? 

Elem, kako je Meklejn nadcool on dolazi u potragu za sinčićem i odmah kreće u frku. Nema tu čekanja, nema tu sile koja će ga zaustaviti da sinčića izvede na pravi put i spase od nevaljalih čika. Pri tome, on uopšte nije siguran ni da li je njegovo sinče u celoj toj priči negativac. U jednoj beskonačnoj sceni jurnjave kroz grad, Brus Vilis deluje kao baba koja ide iza unuka i opominje ga da obuče vunene čarape kad zahladi, da jede dosta i se krsti tri puta kad ulazi i izlazi iz crkve. Možda će nekom ta jurnjava i haos biti ok ali mene iskreno i užasavajuće smaraju scene beskonačne jurnjave u kojima non stop nešto eksplodira, puca, nešto se ruši, nešto se raspada se itd. Ko voli, nek izvoli. Što se mene tiče, ne hvala. Elem, Meklejn se ni jednog momenta ne pita šta se tu dešava. Ne, on je mega hladan i jurca za sinčetom i negativcima bez trunke uzbuđenja. Nemam ništa protiv preterivanja u akcijama ali ipak mora da postoji određena granica. Ako ste mislili da je četvrti deo Die Hard bio prepun preseravanja, pogledajte ovo. Ovo je prevazišlo sve granice neukusa. Da su nekom klinji dali da napiše scenario mislim da se ne bi izlupetao ovoliko. 

Kada se osvrnem na prva tri filma u serijalu, moram da kažem da mi je humor jedna od najdražih stavki. Čuveni Meklejnovi one-lineri su nešto što se prepričava i što je kultno u svetu filma. Ovde od humora skoro da i nema ništa. Sve se svodi na pokušaje kratkih šala koji aludiraju na prethodna Meklejnova iskustva. Ama baš ništa originalno nismo čuli. Ne računam prebacivanja na relaciji otac-sin. Da bi ona imala svrhu, morali bi pored Vilisa imati glumca i morali bi imati napisan lik a ne izmišljenu degenerovštinu koju vidimo. Dosta humora je u prethodnim delovima kreirano tako što Meklejn nadrlja u nekoj sceni. Kako da napraviš humor ovde kada deka Meklejn više padne sa zgrade, drži se za helikopter koji se ubrzano okreće itd. a ne desi mu se ništa. Kad se samo setim da je fazon u prvom delu bio što je on bos... Nije nam trebalo neko haj tek sranje od efekta da nas zabavi. 

Pomenuh da je Vilis na autopilotu. E takav je i Meklejn. U svim tim akcionim scenama, on nastupa kao da je sve video igra u kojoj je on besmrtan. Nema tu nikakve frke, može on i bez oružja da pobije celu vojsku, padne sa zgrade na beton i dočeka se okom bez ikakve posledice. Zašto bi onda pokazao neku emociju u borbi, zašto bi uopšte i bila kreirana frka. Kolika je razlika u naboju između pucnjave i konverzacije, bukvano nema veze da li je akciona scena ili ne. Iskreno, ne bih imao ni jedan problem sa ovim filmom da ovo nije deo Die Hard franšize i da se Vilis ne pojavljuje ovde. Generički papan koji deli pravdu sa tatom u Rusiji bi bio odličan film za zaobilaženje. Niti bih pisao o njemu, niti bih mu posvetio vreme. 

Mladi papan je CIA agent. Ovo žestoko ide agenciji u prilog. On priča o godinama planiranja a sve polazi po zlu. On priča o ogromnom timu koji radi na ovome a ostaje sam sa svojim taticom i to pre svega zahvaljujući tatici jer bi se bez njega preselio na večna lovišta. Non stop idu prozivke da Meklejn ne zna kako se to radi, da to nije tek tamo neko akciono, policijsko sranje. Fazon je u tome što ovaj sinak balvan i nije ni za šta veće od tog akcionog, policijskog sranja. A Meklejn, braćo i sestre, to je tek sjajno. On sve vreme čeka šta će da bude, nastupi i pokaže kako su sva ta old skul sranja nadmoćnija i kako od ovog novog planiranja, smišljanja taktike nema puno vajde. Misilm šta je bolje od good old trči i pucaj. Tako se u filmu postupa. Pokušavaju da prodaju neku priču a nemaju veze šta prodaju. 

Meklejn u svemu deluje kao nepogoda. Kao da je na veštački način ubačen u neki levi akcioni film da izvuče situaciju. Setite se kako su se genijalno Plaćenici sprdali sa likom Čak Norisa. Kad god je frka, on bane niotkuda i reši problem. To je napravljeno kao sjajna komedija. Ovde pokušavaju da nam prodaju relativno ozbiljnu akciju na taj fazon. Meklejn izvidi situaciju, uvek potvrdi da je to što se dešava teški šit i onda objasni šta i kako. Što je najgore, takvim fazonima i ovakvim stavom, on praktično pljuje po prethodnicima. Vidi situaciju, skonta da njegov CIA pajser od sinka veze nema, bude u fazonu "e ovako se to rešavalo" i te scene, umesto da budu kako tako kvalitetne, one ispada da parodiraju na neke scene iz prošlih filmova. Ok, nemam ništa protiv parodije na filmove, ali praviš akciju u čuvenoj franšizi i pljuješ po njoj ovakvom predstavom. 

Ne kažem da je onaj stari Meklejn genijalac, ali je čova koji je uspeo da preživi svakakva sranja. Ako je već uspeo da preživi sva ta sranja, onda je morao da ima kakvo takvo znanje da može da se snađe u vremenu i prostoru. Ovde imamo par situacija koje on procenjuje genijalno. Ali u par scena, valjda da se scenaristi našale kako je Meklejn mator i ne mora da poseduje sva ta "nova" potrebna znanja, od čoveka prave potpunog idiota. Ha ha, baš je smešno što Meklejn meša Grenobl i Černobil. Nije bitno što bi ovaj novi Meklejn otišao u vazduh u trećem delu jer ne bi imao veze kako da demontira onu bombu kod fontane. Može da se napravi dobar fazon o njegovim godinama ali ovo je pravljenje idiota od lika koji je ipak drag nama filmofilima. U Plaćenicima imamo dobar fazon na tu temu kada jedan od likova izgovara da je nekom avionu mesto u muzeju na šta Švarceneger odgovara "I nama je". 

Kada sam pogledao četvrti deo u Die Hard franšizi, smatrao sam da je negativac sramota za film. Timoti Olifant je smešan glumac i njegova teatralnost mi je išla na nerve. Raša Bukvić ga je zasenio. Nikako ne mislim da je Raša lošiji glumac, niti pak mislim da je bolji, ali lik je tako očajno napravljen da mi je bilo svejedno da li će se on pojaviti kao protivnik u narednoj sceni ili ne. Zamislite da vam je u filmu o Drakuli svejedno da li će se pojaviti Drakula ili pacov koji luta njegovim zamkom. E to je takav osećaj. Ruski šablonski paćenik očajnog akcenta je posebna kategorija za film. Previše takvih sam video. Sada im se pridružuje još jedan i popunjava galeriju nebitnih. 

Iluzorno je raspravljati o tome da li je A Good Day to Die Hard dobar ili loš film. On predstavlja posmrtno slovo za jednu čuvenu franšizu. Režiser i scenaristi su se fino potrudili da pokojnika zakopaju duboko. Nadamo se da će njegove poslednje dane pojesti zaborav dok ćemo se uvek rado sećati ranijih stvari. I to će trajati sve dok neki balvan obogaćen kešom i potpunim odsustvom talenta ne odluči da oživi ovu franšizu skrnavim rimejkovanjem nečega sa čim ne bi smeo da stoji u istoj rečenici. Dok nam ne naleti ta nova verzija sa nekim ovakvim mišićavim (de)generičkim likom, živimo u nadi da nam Vilis krije barem još jednu ulogu koju nismo videli do sada.

Zanimljivosti:
Vilis je jedina osoba koja je učestvovala u stvaranju svih pet filmova. On se nadao da će Boni Bedelia koja je glumila njegovu suprugu u prethodnim delovima, vratiti u franšizu. Rusku bandu čine glumci iz Slovačke, Mađarske, Srbije, Mongolije i Ukrajine. Najkraći film u franšizi.

Naj scena:

Kako provaliti u zgradu. Tragovi humora se naziru.

Moja ocena: 3/10

2 коментара:

  1. Hahaha bravo za komentar prijatelju. Slatko si me nasmejao :)

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala najlepše, uvek je lepo čuti ovako nešto. Ubacujem film u listu. Svakako planiram da ubrzam sa vašim preporukama pošto ih se nakupilo. Hvala još jednom. Naravno i ako smatraš da je nešto za kritiku, slobodno opleti.

    ОдговориИзбриши