четвртак, 28. јун 2012.

Metropia (2009)


Metropia (2009) on IMDb
Žanr: Animirani | Naučna Fantastika | Triler
Režija: Tarik Saleh
Glumci: Vincent Gallo, Juliette Lewis, Udo Kier...

Priča:
U bliskoj budućnosti, naftne rezerve su skoro presušile. Evropa je povezana brojnim podzemnim tunelima. Dok putuje ovim tunelima, Rodžer čuje glas. Dok pokušava da ga se reši, on otkriva veliku zaveru...

Moj osvrt:
Radnja se dešava u ne tako dalekoj budućnosti. U principu to je vizija koju ste, siguran sam ili već videli ili čitali o takvoj. Sve izgleda sumorno, mračno i prilično jadno. Ovde se vidi veliki uticaj filma Brazil, Teri Gilijama, s tim što je zabavna komponenta izvučena iz toga i ostalo nam je totalno crnilo. Resursi su potrošeni, veliki magnati drže ljude u šaci, bla bla bla. Priča prati jednog sasvim običnog lika koji ima probleme prosečnog čoveka. 


On izbegava taj metro zato što misli da se tu dešavaju loše stvari. Pogađate, muka će ga naterati da uđe unutra i tu naša avantura praktično počinje. Tu se već ovaj Gilijamovski uticaj meša sa Orvelom i dobijamo neku mračnu, fantastičnu verziju velikog brata. Sama priča je fino odrađena i praktično nema nijednu rupu. Kažem, nije možda toliko originalna ali nema šablona niti nabacanih gluposti. Jasna je, ima celovitost, ima poentu i fino je zaokružena. Što se tiče animacije, ako ne gledamo likove, ona je savršena. Nećete uživati u njenoj lepoti jer je sve sivo, propalo, ali sjajnom animacijom su uspeli da nam baš prikažu u kakvu propast je čovečanstvo stiglo. 


Što se tiče animacije likova, sve što mogu reći za nju je da je užasavajuće čudna. Ne mogu da kažem da je loša, njen kvalitet je dobar, ali likovi mi deluju kao kombinacija animacije i prave fotografije uz primesu karikature. Da li je to sve pozitivno ili ne, to ostavljam da utvrdite sami, ali svakako takva animacija doprinosi ovoj turobnoj atmosferi. E sada šta je problem? Zbog sve te tame, učmalosti, mraka, ovakve teme, povremeno usporavanja priče, depresivnih krajolika i likova, ceo film je užasno sumoran. To može nekom predstavljati veliki problem za gledanje. Meni gledanje nije bio problem, ali sam posle ovog filma poželeo videti nešto veselo. Toliko sve ovo deluje depresivno. 


Na kraju, imamo i jednu ljudsku dramu koja je fino prenesena u ovo animirano ostvarenje, što je svakako još jedan plus. Ako možete da trpite užasno turobnu i depresivnu atmosferu, mišljenja sam da će vam se ovo dopasti. U suprotnom, ovaj filmić neće baš fino uticati na vas.

Zanimljivosti:
U filmu se potkrala greška. Pre nego što bomba eksplodira, pored nje se vidi akvarijum koji bi trebalo da je Stefan već odneo.

Naj scena:


Završnica. Iako je film fantastičan, nekako je ipak oslikala ljudsku realnost.

Moja ocena: 6/10

среда, 27. јун 2012.

Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)


Nosferatu (1922) on IMDb
Kod nas nazvan: Nosferatu - Simfonija Užasa
Alternativni naziv: Nosferatu, Nosferatu a Simphony of Terror
Žanr: Fantastika | Horor | Misterija | Ljubavni
Režija: F.W. Murnau
Glumci: Max Schreck, Greta Schröder, Ruth Landshoff...

Priča:
Vampir, Grof Orlok pokazuje interesovanje za nekretninu koju mu nudi agent Hater, kao i za njegovu ženu. Klasik koji je zasnovan na čuvenom romanu Brema Stokera.

Moj osvrt:
Braćo i sestre, predstavljam vam nešto što je praktično postavilo temelje horora kao žanra a ujedno je i monumentalno ostvarenje kinematografije. Priča je zasnovana na čuvenoj knjizi Brema Stokera i prilično je poštuje što se ne može reći za kasnija ostvarenja (čast Kopolinoj verziji) koja su imala manje ili više kvaliteta i/ili uspeha. Priča počinje tako što lika koji je pandan Harkeru iz knjige šalju na put da potpiše ugovor sa grofom Orlokom (pandan Drakuli). 


Verovatno mnogi među vama sumnjaju da nemi film može da prenese tu horor atmosferu. Ako ste takvog mišljenja, silno grešite. Ovo što ova filmčina poseduje, retko koji horor ima. Ne znam da li odsustva boja ima udela u tome, ali način snimanja svakako ima. Zbog toga, mnoge scene su savršene i praktično sve su postale antologijske. Većina tih scena, a možda i sve, su snimane na dnevnom svetlu ali iako tu nema noći, atmosfera je neverovatno jeziva, turobna i baš onakva kakvu horor treba da ima. Današnji horori vam i u toku noćnih scena uglavnom dostave smrtonosnu dosadu. Ovaj deluje jezivo i dan danas. Diskutovao sam sa jednom čitateljkom o filmu i ona mi je rekla da je šteta što film ne oboje danas kada to tehnologija dozvoljava. Po mom mišljenju, iako je to odlično delovalo u King Kongu, ovde bi definitivno oduzelo na kvalitetu. 


Za mene, ovo izgleda savršeno baš ovakvo kakvo jeste. Scenografija je posebna priča. U vremenu kada se tu nije Bog zna šta moglo uraditi, majstori su koristili mozak i napravili vrhunske stvari. Obratite pažnju kako izgleda kočija kojom se voze glavni likovi, onda obratite pažnju kako su snimane scene sa zamkom u pozadini, a da ne pričam o legendarnim scenama na stepeništu i na brodu... Remek delo staro 90 godina. E sada ono glavno. Čovek koji je definisao negativca i koga sam nepravedno zapostavljao u mnogim postovima o hororu i negativcima pa i glumi uopšte, njegovo visočanstvo Maks Šrek. O njemu kruže mnoge priče vezane za ovaj film, da to uopšte i nije bio on već pravi vampir ili šta već. Imate gomilu tih legendi po internetu, o tome ne bih diskutovao, koliko god to besmisleno ali i sjajno zvučalo. Predstavio sam vam i film Shadow of The Vampire koji se bavi time. 


Ovo je savršenstvo glume kada treba predstaviti negativca. U toj grupi, uz Maks Šreka za mene stoje Entoni Hopkins bez koga bi, Kad Jaganjci Utihnu bio samo solidan film, Vinsent Prajs kao Abominable Dr. Phibes (a verujem da će tu biti i još poneka uloga kada pogledam ceo njegov opus), i ma šta ko pričao o filmovima Saw, Tobin Bel kao Džon Kramer je redefinisao i oživeo negativce. Kakvi god da su bili Saw filmovi, njegov lik (osim u poslednjem filmu koji su očevidno pisali moroni) je savršen. Verovatno sam opet zaboravio nekog, možete me i vi podsetiti, braćo i sestre. Možda kada vidite Šreka kao Orloka na nekoj od ovih sličica, neće vam delovati tako kao što govorim. Pogledajte film i utvrdićete da je ovo jedan od najjezivijih likova ikada. Svojom kretnjom, ponašanjem, mimikom čovek oduševljava u svakoj sceni. 


Siguran sam da ste svesni epohalnih stvari koje otvore vrata drugima da zablistaju. Tu ne mislim samo na film već na sve što udara temelj i daje osnovu narednim genijalnostima. U svetu kinematografije, ovaj film je bez ikakve sumnje jedna od tih stvari i svakako najveći horor ikada snimljen.

Zanimljivosti:
Grof Orlok samo jednom trepne u filmu. Maks Šrek se pojavljuje u još jednoj ulozi u filmu. On stoji u pozadini dok Hater  i Nok razgovaraju. Film je sniman između avgusta i oktobra 1921. Nosferatu se pojavljuje na filmu nešto ispod devet minuta. Sav originalni materijal i negativi su uništeni zbog tužbe udovice Brema Stokera, mada neki tvrde da jedini original poseduje kolekcionar Šrekovih dela, Jens Geutebrück. Monro, režiser, izjavio je kako je Šrek dovoljno ružan i da ga je zbog toga odabrao za ulogu jer sve što je trebalo je postaviti mu šiljate uši i veštačke zube. Stvorenje koje u filmu nazivaju vukodlakom je zapravo hijena. Film je, zbog preteranog horora, bio zabranjen u Švedskoj sve do 1972.

Naj scena:


Grof Orlok na palubi. Kao i većina, vizuelno genijalna, upečatljiva, zastrašujuća savršena scena. (klikni da uvećaš)

Moja ocena: 9/10

Objašnjenje Ocena



Pošto dobijam mnogo mailova na temu zašto sam nekom filmu dao neku ocenu, odlučih, sa velikim zakašnjenjem, da malo bolje objasnim ocene koje dajem, jer stičem utisak da je to mnogim ljudima bitno. Recimo jedan od korektnih mailova je bio vezan za Star Trek:"kako ovoliko nahvališ film a daš mu 8?" ili mail nekoga ko nije čitao post već je došao da pogleda sličice i ocene "zašto si filmu Mist dao desetku kad je živo sranje a nekim mnogo boljim si dao 6" ili nekog sličnog kome sam ojadio In Brugges iako o filmu nisam rekao ni jednu jedinu lošu stvar: "Ti si bre budala, ko tebi dade pravo da daješ ocene filmovima" ili neko kome se nije dopala moja ocena na Platoon: "Šta sereš jbt" (mada me je golicalo da mu odgovorim), i na kraju, meni najdraži. Tip čoveka koji smatra da ste upravu samo ako se slažete sa njim: "Nemaš ti brate veze sa vezom. Prvo si legendarnom Hauntingu dao 5 a ovakvom sranju daješ 7 (Uninvited), filmu The Thing si dao 5 a zaslužuje 2, dao si loše ocene solidnim filmovima poput Day of the Dead 2008 (ovde mu odajem priznanje, prvi čovek kog znam da je branio kvalitet ovog rimejka). Komentari su ti glupi. Da sam ti, ja bih batalio ovaj blog." Takođe, nije isto kada recimo komediji dam identičnu ocenu kao drami. To su neuporedive stvari. Ocenu dajem u skladu žanra i u skladu sa tim šta sam dobio od tog što očekujem od takvog filma. Love Actualy kome sam dao 10 ni u ludilu ne može biti bolji film od Green Mile ili Dark City kojima sam dao 9, ali kada bih Zelenu Milju ocenjivao kao komediju a Love Acutaly kao dramu/fantastiku ne bi se ni jedan ni drugi proveli kako treba.







0 - Kill List.




1 - Kompletno smeće. Od prve do poslednje scene pleni glupostima, vređa inteligenciju i nema ama baš nikakav kvalitet. Ako ga slučajno ima, on je i tada mizeran i totalno je beznačajan pred tolikom navalom gluposti.




2 - Recimo da vam ovako nešto povremeno i ne vređa inteligenciju. Obično gomila gluposti nabacanih bez ikakvog razloga i smisla ali kada se uporedi sa prethodnom grupom, nešto je bezazlenije.




3 - Ovo je nešto što je tik iznad totalnog smeća. Ima tu materijala da se napravi makar prosečan film, ili čak solidan, ali obično se pojavi nešto što se fino izbaljezga po svemu dobrom i film na kraju bude za zaborav.




4 - Ova kategorija je ona "nit smrdi-nit miriše" To je film prema kom sam potpuno ravnodušan i kada se on završi svejedno mi je da li sam ga gledao ili ne. Jednostavno malo mu fali da bude prosečan ali isto tako nije daleko od toga da postane teška glupost.



5 - Kako god mislili likovi koji kritikuju moj sistem ocenjivanja, ovde već dolazimo do kvalitetnih stvari. Ovu ocenu može da dobije nešto što je solidno pa i odlično ali užasavajuće dosadno, nešto što je dobro ali ima neku gadnu manu ili čak nešto što je loše ili ispodprosečno ali ima solidnu ideju ili se vidi uloženi trud.



6 - Sasvim ok film. Ovu ocenu dobija film koji je zanimljiv, dobar, ima neke mane ali su podnošljive. Film kome dam 6 može biti i vrhunski ali na mene jednostavno nije dovoljno ostavio jak utisak. U svakom slučaju, šestica koju ja dajem je prilično jaka ocena.




7 - Ovo je već odličan film. Jedina zamerka koju imam kada filmu dajem 7 je što na mene ne ostavlja neki dugotrajni utisak i možda mu fali nekoliko epohalnijih scena. U svakom slučaju je odličan film. Može se desiti da slabijem filmu dam 7 ali taj film obavezno mora imati opaku ideju.



8 - Vrhunski film. Film koji ima sve kvalitete koje film mora da ima. Film na koji nemam apsolutno nikakvu zamerku. Jedina stvar zbog koje film kome dam 8 nema desetku može da bude priča koja mi nije toliko interesantna iako je savršeno odrađena, ili filmu pak fali još koja snažnija scena koja bi ostavila trajniji utisak. Ovo svakako nisu mane, već finese i stvar interesovanja. Ovde se takođe može pronaći neko remek delo sa jednom ili dve ozbiljne mane.




9 - Remek delo. Kao i u prethodnoj grupi, film na koji nemam bitnu zamerku. Obično mu fali samo jedna snažna scena ili ima samo jednu manu koja obori ocenu dole.



10 - Monumentalno ostvarenje. Za mene u ovu grupu spadaju filmovi koji postižu maksimum i koji dostave sve što treba i što se od njih očekuje. Mogu i ovi filmomi imati neki propust ali ne u onoj sferi kojoj pripadaju. Ako je ovde horor za desetku, onda može da se provuče bedan specijalni efekat, ako je ovo vrhunska komedija, baš me briga što ima gomilu nedoslednosti...






11 - Braveheart






Nadam se da će mnogi sada shvatiti da ako sam vašem savršenom čedu dao 6,7 ili 8, da mu nisam mislio niti naneo nikakvo zlo.

уторак, 26. јун 2012.

From Paris with Love (2010)


Iz Pariza s ljubavlju (2010) on IMDb
Kod nas nazvano: Iz Pariza s Ljubavlju
Žanr: Akcija | Kriminalistički | Triler
Režija: Pierre Morel
Glumci: John Travolta, Jonathan Rhys Meyers, Kasia Smutniak...

Priča:
U Parizu, mladić zaposlen u Američkoj Ambasadi povezuje se sa špijunom u nameri zaustavljanja terorističkog napada.

Moj osvrt:
Ovaj film ima sve što bi od njega i očekivali. Da krenemo od akcije. Već sam rekao, ako se ne radi o ozbiljnom filmu tipa Taken, ja zaista podržavam preterivanje kada je akcija u pitanju. Zbog toga sam recimo uživao u četvrtoj Nemogućoj Misiji koja vidim da ljudima nije baš najbolje pala. Razumem ih u potpunosti jer ako ste posmatrali to kao ozbiljan film, verujem da ste bili besni na kraju. Ovde je akcija potpuno neozbiljna. Imamo buckastog Travoltu koji izvodi akrobacije koje čak ni Tom Kruz ne izvodi u nemogućoj misiji, imamo totalno nerealne oružane sukobe, imamo nenormalne jurnjave automobilima... Međutim to je ovde dobrodošlo. 


Postoji jedan problem. Film je siromašan u nekim drugim aspektima i mislim da su morali da ubace još ludačke, zanimljive akcije da bi nadoknadili propuste. Druga stvar koju očekujete je humor. On je dobar, pre svega jer imamo dobrog starog Džontru, čoveka koga sam uz Kejdža počeo da gotivim posle genijalnog Face Off-a. Ovde je onakav kakav i treba da bude, ležeran, u fazonu najvećih boliđokisa, ali uz to veoma smrtonosan. Problem: njegova harizma definitivno nije dovoljno iskorišćena u filmu. Evo malo ozbiljnijih problema. 


Pre svega tu je priča koja mi baš i nije najbolje legla. Jednostavno, ona je samo slabašna podloga ovde. Povremeno me je zainteresovala ali jednostavno nema određeni cilj osim da bude prilepak priči o odnosu dvoje likova u filmu. Čini mi se da su samo imali ideju da će priča kulminirati prepatetičnom završnicom. Drugi problem je takođe veliki. Reč je o glavnom liku. Ris Majers je ok glumac i nemam ništa protiv njega ovde ali njegov lik je jadno napisan čak i za ovako neozbiljan film. Pre svega je školarac koji želi biti agent pa je tu kao sušta suprotnost opakom baji (Džontra) kome postaje pomoćnik. Nekako mi je to previše neozbiljno i milion puta već viđeno. 


I onda u neozbiljan akcioni film ubace prepatetičnu vezu njega i prelepe mu verenice. To je možda i najgori deo filma zato što je toliko predvidiv i providan da ćete relativno brzo videti kako će film da se razvija i završi. Da nije Travolte, njegove harizme i glume, verovatno bi ovo bila totalna propast. Ovako, imamo filmić koji je sasvim fin za pogledati, ali ništa više od toga.


Zanimljivosti:
Kada Karolina ulazi u Džejmsov apartman, jasno se može videti knjiga "Nikita" koju je napisao Luk Beson a potom režirao i istoimeni film.

Naj scena:



"Now tell me that wasn't some impressive shit"

Moja ocena: 5/10

понедељак, 25. јун 2012.

Dumb & Dumber (1994)


Dumb & Dumber (1994) on IMDb
Kod nas nazvan: Glupan i Tupan
Žanr: Komedija
Režija: Peter Farrelly
Glumci: Jim Carrey, Jeff Daniels, Lauren Holly ...

Priča:
Avantura na putu kojim idu dva dobroćudna ali neverovatno glupa prijatelja.

Moj osvrt:
Kada su komedije u pitanju, to je baš stvar ukusa. Pre nekoliko dana sam komentarisao Bruna i ne sporim inteligenciju u tom humoru, ali to mi nikako ne leži. Takođe, Wedding Crashers je užasna šablončina ali može da bude uživanje za ljude koji imaju stomak za to. Ono što cenim je ili inteligentna parodija, ili originalnost. Današnje komedije su mi sve samo ne smešne. Recimo u Pineapple Express se nijednom nisam ni osmehnuo a to čudo svi hvale na sva zvona. 70 i 80 godina stariji skečevi Čarli Čaplina za mene imaju beskonačno više humora, duha i inteligencije od tako nečega. 


Poželeh dobru staru komediju i setih se ovoga. Sećam se da sam kao klinac vrištao od smeha na neke od fazona u filmu. Danas nisam vrištao, ali sam se prilično zabavio. Takođe, utvrdio sam da je verzija filma koju sam davno gledao prilično isečena. Izbačene su jače vulgarnosti i neke, da se tako izrazim, bolesnije scene. Ovo govorim zato što postoji velika mogućnost da ste i vi gledali tu verziju jer film koji sam posedovao je bio na origninalnoj video-kaseti koju kupih u Tuck-u. Sve što treba da ima jedna dobra komedija, ovaj film ima. Pre svega odlične glumce. Džim Keri je dovoljno ime za komediju i sve dok mu u  filmu daju dovoljno prostora, rezultat ne može da omane. I ovde, on je ona budala koju rado gledamo. Džef Danijelsa gotivim u bilo kojoj vrsti filma ali ovde, uz Kerija, on prosto blista u ulozi još jendog glupana. Čak mi je ovde on i simpatičniji od Kerija, ali to je već stvar ukusa. Oni nisu one budale koje će vas nervirati, oni su budale za koje ćete se vezati. 


To je još jedna razlika u odnosu na današnje komedije. Za današnje morone vas nije briga šta će im se desiti, dok ovim momcima želite dobre stvari. Svi glupavi komedijaški šabloni su odlično izbegnuti tako da je ovaj film prilično originalan. Genijalno je izvedeno ono sa čim mnogi filmovi imaju problem. Tu mislim na gomilu slučajnosti koja se desi pa sve izgleda drugačije nego što jeste. Ovde nisu preterivali s tim već su odlično dozirali. Pre svega se to odnosi na slučajnosti koje dovode do toga da neki ljudi ove dve budale smatraju za opake profesionalce. Ali te slučajnosti nisu takve da su ljudi koji dobiju pogrešan utisak o dva glavna lika očigledno glupi. Ove slučajnosti su sjajno izvedene i jedinstvene su (moj omiljeni fazon, zbrka zbog neplaćenog računa za gas). Obično vas priča u komediji i ne zanima puno već film gledate zbog fazona. Ni ovde nije priča naročito epohalna ali je fino smišljena kako bi aspekt komedije bio maksimalno iskorišćen. 


Na kraju, napomenuo bih i odličnu muzičku podlogu koja prati skoro svaku scenu, tako da je ovo jedno sjajno filmsko iskustvo sa dva nezaboravna lika, prepuno dobrog humora i sjajnih gegova.

Zanimljivosti:
Džim Keri je slomio zub ranije ali je za potrebe filma, skinut dodatak sa zuba kako bi to doprinelo još upečatljivijem utisku. Kako bi Džef Danijels držao karakterističnu frizuru kroz ceo film, on je samo prao kosu a nije je češljao niti fenirao. Scena u kojoj Džim Keri proizvodi "najiritantniji zvuk na svetu" nije postojala u scenariju. To se najbolje može videti po licu Džefa Danijelsa. Scena u kojoj Lojd pokazuje svoje oduševljenje što je čovek sleteo na mesec je takođe Kerijeva improvizacija. Automobil koji su Hari i Lojd kupili je Lamborghini Diablo. Inicijalno, Keri je trebao dobiti $700.000 za pojavljivanje u filmu ali zbog naglog uspeha filma Ace Ventura, njegova plata je skočila na $7 miliona što je skoro polovina budžeta filma. Originalni izbor za Harija i Lojda su bili Nikolas Kejdž i Geri Oldman.

Naj scena:


Postoji gomila sjajnih scena ali za nijansu ispred ostalih za mene je dan na snegu Harija i Meri.

Moja ocena:
7/10

недеља, 24. јун 2012.

Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (2010)


Percy Jackson & the Lightning Thief (2010) on IMDb
Kod nas nazvan: Persi Džekson - Kradljivac munje
Žanr: Avantura | Fantastika | Misterija
Režija: Chris Columbus
Glumci: Logan Lerman, Kevin McKidd, Steve Coogan...

Priča:
Tinejdžer saznaje da je potomak grčkog Boga i kreće u avanturu koja treba da spreči rat između bogova.

Moj osvrt:
Znate li one filmove koji vas privuku dobrim trailerom pa se ispostavi da sve što valja je upravo taj trailer. E ovo je jedan klasični primerak. Pre svega, zbog ovakvog naslova, svako normalan će povući paralelu sa Hari Poterom. Nisam fan filmova o tom čarobnjaku, pre svega jer nisu uspeli da prenesu veselu atmosferu iz knjiga, ali su barem pristojni. Ovo je žestoko prazna pričica sa gomilom nabacanih efekata i to je to. O njoj neću ništa više ni reći jer je predvidiva, jadna, predvidiva, mizerna, predvidiva, ne zavređuje pažnju, predvidiva, vređa ineteligenciju i umalo da zaboravim, predvidiva. 


Što se tiče avanture, i toga ima na kašičicu jer nisu se baš potrudili da smisle nešto orignalno. To je toliko loše da čak nije ni zabavno. Što se tiče fantastike najveći deo vremena naši likovi provode u realnom svetu tako da ni tu, osim par scena koje su inače uvreda za grčku mitologiju, nećete videti ništa specijalno. Braćo i sestre, ko od vas svari deo filma koji se dešava u kazinu, on je neuništiv. To je toliko jadno, toliko neoriginalno i toliko vređa inteligenciju da može da zabavi samo najmlađe kojima samo treba slatkiš za oči i gomila šareniša. 


I onda posle "avanture" i "misterije" dođe finalna borba za koju vas, izvinite na izrazu, izbole. Da su snimili mini-film od 20 minuta sa par fantastičnih scena, rezultat je mogao biti odličan. Šta mi se dopalo? Pa upravo tih par fantastičnih scena: duel sa hidrom, šaljiv segment sa Hadom, poneki efekat i to je to. Ali ipak, jedno moram da im priznam, svaka čast za poster i za trailer, odlična navlakušica...

Zanimljivosti:
Kada se vraćaju iz kazina, klinci voze Maserati (toliko o fantastici) koji ima trozubac kao simbol. Luk u filmu igra igru Call of Duty: Modern Warfare 2 (i opet toliko o fantastici).

Naj scena:


Pojava hidre

Moja ocena: 3/10

четвртак, 21. јун 2012.

Prometheus (2012)


Prometheus (2012) on IMDb
Kod nas nazvan: Prometej
Žanr: Avantura | Naučna Fantastika | Triler
Režija: Ridley Scott
Glumci: Noomi Rapace, Logan Marshall-Green, Michael Fassbender...

Priča:
Tim istražitelja otkriva tragove o poreklu čovečanstva na Zemlji. Oni vode ekspediciju u mračni deo univerzuma. Tamo, oni moraju da vode zastrašujuću borbu za očuvanje čovečanstva.

Moj osvrt:
Pre svega informacija da sam video novi trailer za Batmana i mogu vam reći da je ovo prvi put da željno iščekujem da pogledam neki superherojski film. A sada Prometej. Informacija da se Ridli Skot vraća svojim korenima me je iskreno obradovala. Ko bi napravio boljeg prethodnika Aliena od čoveka koji ga je i stvorio. Braćo i sestre, do sada nisam imao ovoliko težak posao da se izborim sa tekstom a da ne spoilujem. Ako hoćete detaljnu analizu koja sadrži spoilere, idite na blog dr. Ognjanovića gde je on odlično iscepkao film na najsitnije delove iznoseći bukvalno sve nekonzistentnosti sa prvim Alienom i sve nelogičnosti ovog filma. Neke od njih ja ne smatram toliko strašnim, ali sve one stoje. Moj utisak je da je najbolje da ovo nije ni povezivano sa Alienom. 


Iako je to neoprostiva greška za čoveka koji je pravio original, zanemariću mu brod koji je pronađen u prvom Alienu, tačnije njegovog člana koji ovde završava na potpuno deseti način, zanemariću mnoge nekonzistentnosti u tehnologiji za koje me iskreno nije briga, ali način na koji nastaje Alien, to je takvo usilovano nabacivanje svega i svačega da sam na kraju poželeo da ovaj film nema nikakve veze sa samim Alienom. Što je najgore, u filmu postoji grobnica sa izvajanim Alienom, pa neka mi neko onda objasni kako je on ranije mogao da nastane ako mu je sve ovo trebalo. Postoji genijalni crtež koji tačno opisuje taj nastanak aliena i njega za sada možete videti ovde. Ako ga uklone, javite mi, pa ću ga ja uploadovati negde. On naravno spoiluje ceo proces nastanka tako da ako niste gledali film, crtež vas neće zabaviti. 


Ono što me opet za Skota čudi, kreirao je mnogo šablonskih likova. Naravno da nisam očekivao novu Ripli, to je neponovljiv lik, ali nešto pristojno jesam. Potom, mnogo je nagoveštaja u filmu. Znate ono, bez ikakve potrebe ću vam prikazati nešto u jednom delu filma a vi kao nemate pojma da će to kasnije imati bitnu ulogu... Da, kako da ne? Posle stotine odgledanih filmova teško je očekivati da neko neće shvatiti čemu to služi. Prva scena u filmu je fenomenalna. Ne pamtim kada sam odlgedao ovako opako otvaranje filma. Potom imamo priču oko koje se vrti cela ekspedicija. Što je najgore od svega, ta solidna priča se forsira do pola filma a od pola skreće toliko da nema veze sa onim što su započeli. Onda se svako normalan upita zašto je potencirano na planeti na koju su sleteli glavni likovi. 


Takođe, sam razlog ekspedicije mi je bio prilično slabašan i već viđen. Mislim da su tu mogli da smisle nešto originalnije. Tu se postavlja i jedno zanimljivo pitanje, zašto su uzeli Gaja Pirsa da glumi stogodišnjeg starca ako se on ni u jednom momentu nije podmladio. Ili nam možda Ridli najavljuje mogućnost nastavka. Doduše kraj i jeste takav da dozvoljava da se ova priča odvija paralelno sa pričom iz ostalih Alien filmova. Što se tiče scenografije i generalno estetike celog filma, mogu vam odmah reći da je ovo najlepši SF koji sam gledao u životu. Na žalost Avatar nisam gledao na bioskopskom platnu, ali sumnjam da je drastično bolji od ovoga. Jednostavno sve izgleda tako dobro da mi se plače što kvalitet samog filma nije pratio njegove estetske kvalitete. 


Kao što rekoh, po mom mišljenju, glavni problem cele priče je što je ona uopšte povezivana sa Alienom. Kao da je na silu ugurano sve i svašta da bi se slagalo sa tim remek delom. I onda se desilo da je započeto mnogo priča, a svaka sadrži gomilu rupa i nekonzistentnosti i svaka svojom nepovezanošću vuče kvalitet filma na dole. Vidi se da je Ridli i dalje majstor, vidi se da ume da napravi opaku scenu, ali ovako loše izgrađenu priču zaista nije smeo da nam servira. Nemam šta posebno da pričam o glumi. Kada napravite šablonski lik, takva mora biti i gluma. I pre gledanja filma, čitao sam reči hvale na račun Fasbendera koji glumi androida. Ne sporim njegovo glumačko umeće, čovek me je više puta oduševio. Odglumio je on to i ovde perfektno ali tu postoji jedan problem. Njegov lik je dizajniran naprednije od Bišopa i Eša. Ako se radnja ovog filma dešava pre radnje prvog Aliena, to nije onda mali problem. Ipak, u toj sada već trojci androida, mislim da Henriksen odskače. Njegova prezentacija Bišopa je u ovom momentu misaona imenica za ovo što nam je Prometej pružio sa novim androidom. U svakom slučaju, Fasbender je pokazao najviše glumačkog umeća od svih koji se pojavljuju u filmu. 


Vidim da mnogi ljudi film nazivaju "sranjem, đubretom, propašću" i časte ga mnogim sličnim epitetima. Ne bih išao tako daleko. Kada bi ovo bilo tako užasno, šta bi moglo da se kaže za novi The Thing, Battleship, ili ne daj bože Hunger Games. Razumem iznerviranost fanova, i sam sam jedan od njih, ali ne može film biti toliko očajan samo zato što je debelo izneverio očekivanja. Posle toliko sjajnih filmova, Ridli nije ispunio očekivanja pa hajde sad da ga zakopamo. To mi je suviše ekstreman i prilično nerealan stav koji niti ovaj film niti Ridli Skot zaslužuju. Kritike zaslužuju scenaristi i zaista mi nije jasno zašto su unajmljena dva balvana od kojih je jedan pisao The Darkest Hour koji je ništa, a drugi Lost koji je nabacana kolekcija svega i svačega a ustvari je takođe jedno obično ništa. 


Šteta što je propuštena prilika da se krene sa novom Alien franšizom. Nadao sam se da će Ridli krenuti da od Nomi pravi neku novu Ripli jer sam siguran da on ima dovoljno inteligencije da preporodi ovaj serijal. Ovako, samo je dodao jedan zanimljiv filmić sa savršenom scenografijom, sa nekoliko jakih scena, dosta rupa u priči, sa zbrzanom završnicom, sa nekoliko neočekivanih šablona, koji u svakom slučaju posle sci-fi nedela poput Battleshipa i Hunger Gamesa predstavlja kakvo takvo osveženje.

Zanimljivosti:
U početku, Ridli Skot nije želeo da ovo ima veze sa originalnim Alienom ali je kasnije, ispostavilo se na žalost, promenio odluku. Početna "beginning of time" sekvenca je snimana na Islandu. Njeno snimanje je trajalo dve nedelje. Ridli skot je predložio da tokom snimanja, cela filmska ekipa spava u enterijeru Prometeja ali je iz bezbedonosnih razloga taj predlog odbijen. Šarliz Teron je zbog svojih pušačkih navika imala problem sa akcionim scenama. Najveći problem joj je bila scena u kojoj je trčala sa čizmama od 14kg. Ona je trebala da se pojavi u glavnoj ulozi ali zbog problema sa rasporedom snimanja morala ju je prepustiti koleginici iz Švedske. Originalni naziv filma je bio Paradise (Raj).

Naj scena:


Prolog.

Moja ocena: 6/10