Boris Tiosavljević
Kao jedan od najuticajnijih ruskih/sovjetskih filmografa, Anrej Tarkovski je neko koga ne treba posebno predstavljati iako verovatno nije preterano popularan među mlađim generacijama. Njegovi filmovi su vizuelna poezija koju karakterišu dugi kadrovi koji sa lakoćom prevazilaze duge kadrove recimo Serđa Leonea. Teme kojima se bavi kako u ovom tako i u ostalim ostvarenjima su umetnost i umetnička sloboda, naročito pod represivnim, diktatorskim režimom, politika, religija, kao i sprega ova dva sveta. I upravo su u ovom filmu religijski motivi značajno naglašeni, predstavljajući religiju kao značajnu sponu u identitetu ruske države i nacije. Ovo je za vreme kada je film sniman bilo nečuveno. Nakon umetnički liberalnog perioda koji je završen dolaskom Statljina na vlast, nastupa period represije i cenzure kada su snimani isključivo propagandni filmovi. Kao zvanično ateistička država, Sovjetski savez nije bio pogodno tle za filmove koji su prikazivali religiju ne samo u pozitivnom svetlu, već i kao esencijalni deo ruske istorije i kulture. I tako je ostalo sve do 50ih i ranih 60ih, što je bio period vladavine Nikite Hruščova, obeležen znatno liberalnijom politikom koja je umetnicima omogućila veću slobodu izražavanja. Međutim, kada je Hruščov osetio da su oni ipak dali sebi „previše“ slobode u kritici države, ona im još jednom biva oduzeta. Ovo je razlog zašto film nije prikazivan u Rusiji do kasnih 80ih dok je evropska publika prvi put mogla da ga gleda još u godini produkcije, na Kanskom festivalu.
Andrej Rubljov je bio jedan od najznačajnijih ruskih srednjovekovnih ikonopisaca i umetnika uopšte. Međutim, kako je sačuvano malo zapisa o njegovom životu, Tarkovski je sebi dozvolio veću umetničku slobodu u kreiranju njegove filmske verzije. Ovo, naizgled ograničenje, navelo ga je da zapravo odbaci klasične kanone filmske kompozicije i glavnog lika samo povremeno predstavi kao protagonistu, a češće kao pukog svedoka dešavanja koja su u centru pažnje ili da ga čak i potpuno odstrani iz određenog dela filma. Ovo je urađeno iz više razloga. Jedan je što se time naglašava da fokus i nije na Rubljovu već na svim ostalim gorepomenutim temama i da je jedan čovek samo izgovor kako bismo mogli da se upustimo u istraživanje socio-političko-religijskih aspekata života u Rusiji s početka 15. veka. Drugi razlog je što Andrej Rubljov na metaforičkom nivou povezuje celine filma. Iako je on podeljen na 8 poglavlja, ako bismo umetnike uzeli kao predstavnike celina ovog filma, onda se može reći da ih on ima tri. Prva je sam početak filma i deo koji svi obično odmah zaborave jer ne deluje logički povezan sa ostatkom. Ovaj deo može da se u metaforičkom smislu shvati kao prošlost i čovek koji leti rudimentiranim balonom je i sam umetnik, vizionar, drugačiji od ostalih i on ostvaruje svoju životnu aspiraciju o (umetničkoj) slobodi kada se poput ptice balonom vine u nebo. Sadašnjost predstavlja sam Rubljov dok je budućnost oličena u mladom Boriski, koji nakon očeve smrti nastavlja posao izrade zvona. Ljudima sa ovog podneblja nije teško da razumeju značaj i simboliku zvona u pravoslavlju te i u samom filmu. Treći razlog je i najočigledniji – Rubljov je metafora za umetnika u (ruskom) društvu uopšte. Umetnost, kao i religija, na svoj način pomaže ljudima da nađu mir i utehu u teškim vremenima, a ovaj, obeležen čestim napadima Mongola odnosno Tatara, je svakako bio jedan od težih i mračnijih. To je upravo ono što Rubljova čini idealnim simbolom svetlosti takvog razdoblja – on je i umetnik i pobožan čovek.
Međutim, i njegova vera u Boga ima svoje limite i on uskoro počinje da je preispituje, suočen sa grehom ljudi oko sebe i sumnjom da li uopšte ima moć da utiče na tolike ljude. Ovo se ogleda i u drugim likovima. Kada Kiril napusti selo i slikanje ikona ljut na boga što mu nije dao talenat da slika, pas ga prati ali ga Kiril odmah ubija. Ova scena deluje konfuzno, ali ako psa shvatimo kao simbol vernosti, što je oduvek i bio, može se reći da Kiril na taj nači metaforički ubija svoju veru u boga.
Tarkovski nam u startu daje neke vizuelne naznake da će staza kojom Rubljov korača biti duga i trnovita. Vidimo čoveka čije je telo (tačnije noge) prekriveno mravima, što je simbol truljenja, raspada, propadanja. Ubrzo vidimo i zmiju u vodi, koja u sveopštem religijskom kontekstu treba da evocira zmiju iz rajskog vrta koja je iskušavala Adama i Evu. Nemogućnost Rubljova da stvara umetnost kojom bi širio reč božju reflektuje i njegovu veru u boga koja zamire. Razlog tome nije samo greh kao takav već i njegova nemogućnost da ga definiše. Da li je počinjeno delo greh u božjim očima, ili samo u očima njegove religije? Da li će taj greh rasrditi Boga? Ili Čoveka? I kako da se takav grešnik iskupi? I pred kim? Pred Bogom ili Čovekom? Takođe, Rubljov vidi i nesklad između onoga što smatra grehom i onoga za šta Crkva kaže da je greh. Zašto je licemerna i okrutna prema grešnima i odbija da im pruži utehu i oproštaj? Da li su mračna vremena posledica bezbožnosti?
Film daje mnogo scena u kojima se priroda greha preispituje. Kada lakrdijaš ismeva Državu i Boga, neko iz krčme obaveštava vlast i ubrzo dolaze vojnici koji ga muče i odvode. Koga je on uvredio – Čoveka ili Boga? Da li je uopšte moguće tako lako uvrediti Boga? Na kraju krajeva, zar ne bi trebalo da je Bog iznad toga? U jednoj sceni se osoba, pretpostavljamo, osuđena za neki zločin, stavlja na točak za mučenje. Da li je njegov zločin greh ili je greh i mučiti ga? Da li ovo prvo opravdava ovo drugo? Scena u kojoj se rekreira Hristovo raspeće zapravo i daje odgovor na ovo pitanje tvrdnjom Rubljova da su ljudi koji su ga razapeli to uradili po Božjoj zapovesti što ih abolira od greha.
Rubljov odbija da naslika biblijsku scenu koja predstavlja Strašni sud jer želi da ohrabri i motiviše ljude da veruju, a ne da ih strahom primora na to. Ovo predstavlja srž konflikta koje se vodi u njegovom umu – on želi da širi reč Božju, ali se sa druge strane boji jer ljudi tu istu reč s lakoćom zloupotrebljavaju. Ako ovo znači da čovek nije dorastao zadatku širenja vere, onda je taj posao, po Rubljovu, uzaludan. Kada spašava mladu devojku tako što ubija vojnika koji ju je zgrabio, Rubljev se, u pokušaju da se iskupi, odriče svog rada i zavetuje na ćutanje. U kontekstu filma i religijske teme kojom se bavi, svakako je bitno da li je njegovo iskupljenje uspešno i da li će ga Bog za to nagraditi. Ako se napravi paralela između njegovog umetničkog rada i njegove religioznosti, odgovor je svakako potvrdan. Kao i u svom odnosu prema religiji, i u umetnosti on stvara, ima period sumnje i iskušenja, ali ipak poslednji kadrovi, koji su u boji, pokazuju njegova do danas preživela dela, te vidimo da on kroz njih večno živi i da mu je to nagrada. Slično se, pretpostavljam, može reći i za samog Tarkovskog. Stvarao je umetnost u vreme velike represije, trpeo posledice zbog toga, ali i dan danas živi kroz nju.
Iako ruska, pa i srpska, pravoslavna crkva ističe ovaj film kao najbolji primer svoje doktrine, smatram da je on sve, samo ne to. Čak ga je i Vatikan uvrstio medju 50 najboljih hrišćanskih filmova. Čitao sam i Outsiderov tekst o ovom filmu i vidim da mu se baš i nije dojmio, baš zbog religijskih konotacija. Dakle, za mene je ovaj film meatafora o dogmi, odnosno vlasti i o tome kako joj se suprostaviti, sa akcentom na umetnost kao nečem što je veće od toga.U srednjem veku je u Rusiji vladajuća ideologija bila pravoslavna crkva koja je bila u sprezi sa vlašću. Sve slike koje slikaju junaci ovog filma su radjene po naredbi nekog kneza, ili u slučaju zvona po naredbi samog cara.U SSSR-u je vladajuća ideologija komunizam i svi filmovi su trebali biti radjeni po obrascima vladajuće ideologije. Dakle, paralela je jasna. Centralna metafora filma je upravo Andrejeva nedoumica da li da slika motiv strašnog suda, odnosno da li zaćutati pred represijom i zastrašivanjem, ili na neki način nadrasti celu situaciju. Kraj filma nam sugeriše da je stav Tarkovskog da je umetnost jedan od odgovora. Naravno, film se bavi i temom vere. Rubljov veruje u Boga, u život po njegovim zakonima, ali se u stvarnosti suočava sa nečim suprotnim od toga. To me podseća na neke junake knjiga A.Solženjicina. U Arhipelag gulagu i u romanu U prvom krugu, imate ljude koji su u zatvoru, trpe strašnu torturu, ali i dalje veruju da će njihov problem doći do Druga Staljina i da će se sve rešiti. Ukratko, njihova vera u pravedno društvo i socijalnu pravdu je nepokolebljiva iako se susreću sa nečim što je sve samo ne to.
ОдговориИзбришиHrišćanstvo u ovom filmu vidim kao sredstvo da se nešto kaže o vremenu, društvu i soptvenom narodu Tarkovskog. Otud metafore o zmiji, golgoti, zvonu... Baš kao i svemirska stanica u Solarisu, koja ima oblik ljudske glave, ili soba koja ispunjava želje u Stalkeru, drvo u Žrtvi ili nošenje sveće u Nostalgiji. Inače, sam Tarkovski je govorio da se on ne služi metaforama, jer to pripada književnosti. Ako ovo gore nabrojano nisu metafore onda ne znam šta je. Možda grešim, ali pogledajte konja u Rubljovu i konja u Solarisu, pa mi recite zar to nisu metafore, i to sa različitim značenjem? Ovim opet napominjem da izjave samog reditelja o sopstvenom stvaralaštvu ne uzimate zdravo za gotovo. Pogledajte dokumentarac Teško je biti bog o privatnom životu Tarkovskog i videćete da se nije baš najbolje snlazio u stvarnosti. Tačnije, podseća me na lika iz filma Vudija Alena, Hari van sebe, koji se sjajno snalazi u umetnosti i tačno izražava šta želi, dok u stvarnom životu, jednostavno ne zna da se izrazi...
Inače, ako tražite filmove Tarkovskog koji se bave duhovnošću i verom u boga, onda ćete to naći, delimično u Solarisu, poprilično u Žrtvi i najcelovitije u Stalkeru.